Ik bouwde anders hele mooie kastelen van LEGO toen ik jong was.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 15:53 schreef Straatcommando. het volgende:
Gelukkig, jongeren mogen best hun steentje bijdragen aan de groei van grootkapitaal. Hadden ze maar moet investeren in onroerend goed in plaats van spelen met lego toen ze jonger waren.
De enige manier dat de huizenprijs gaat "crashen" is als mensen opeens massaal Nederland verlaten. Er is zo'n enorme onvervulde vraag naar huizen van mensen die simpelweg de huur niet kunnen betalen of geen hypotheek kunnen krijgen bij de huidige prijzen. Dit briljante kabinet van toppers heeft vorige maand nog nieuwbouw door woningbouwverenigingen verneukt en boerenland en koeien zijn nog steeds heilig, dus particuliere bouw is ook heel moeilijk.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 16:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is ook de reden waarom de volgende crash veel vervelender gaat zijn dan de vorige.
In theorie wel, maar ik voorzie wel een sneeuwbal effectquote:Op vrijdag 23 mei 2025 16:57 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
... behalve voor de mensen die geen eigen huis hebben.
De vorige crash was voor mij ook geen probleem. Ik woonde waar ik woonde en ik betaalde wat ik betaalde. Ik woonde net zo prima daar als vóór de crash. dus wát is dan precies het issue?quote:Op vrijdag 23 mei 2025 16:57 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
... behalve voor de mensen die geen eigen huis hebben.
Hij doelt op mensen die stabiel en redelijk inkomen + spaargeld hebben. Die zouden dan kunnen instappen.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 17:04 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
De vorige crash was voor mij ook geen probleem. Ik woonde waar ik woonde en ik betaalde wat ik betaalde. Ik woonde net zo prima daar als vóór de crash. dus wát is dan precies het issue?
Als morgen de helft van de veestapel verdwijnt en al die grond vrijkomt is het probleem niet opgelost.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 16:46 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Het is wel een belangrijke reden. Meer dan de helft van Nederland is landbouwgrond, dat is dus niet beschikbaar voor huizen. En daar kunnen we de stikstofuitstoot bij optellen, waardoor er niet geboied mag worden.
Ja, die zouden dan kunnen instappen, maar aangezien dit onderwerp al tig keer voorbij gekomen is, waarbij het nut van het hebben van spaargeld, zeker voor dit soort situaties ook voorbij is gekomen, dan kwam daar meestal weer de volgende beer op de weg namelijk dat sparen geen mogelijkheid is, en de geweldige 'maar als je morgen onder een bus komt heb je allemaal niks aan dat spaargeld'.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 17:07 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Hij doelt op mensen die stabiel en redelijk inkomen + spaargeld hebben. Die zouden dan kunnen instappen.
Als je niet wil verhuizen is het ook niet relevant. Ja voor je woz
Fijn.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 16:52 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Je begint zelf als eerste met schoppen naar anderen. Beetje suf als je dan in dezelfde post de slachtofferrol zoekt.
Ik ben het wel eens met die observatie eigenlijk.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 17:11 schreef quo_ het volgende:
[..]
Fijn.
Ook nog wat inhoudelijks bij te dragen?
Ja er zijn mensen die niet sparen omdat het voor hun nutteloos voelt, dat kan ik me voorstellen omdat ik ook in die positie heb gezeten. Is niet heel verstandig maar vanuit menselijk oogpunt wel uit te leggen. Dan heb je het deel dat niet kan sparen omdat de rek er uit is.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 17:11 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, die zouden dan kunnen instappen, maar aangezien dit onderwerp al tig keer voorbij gekomen is, waarbij het nut van het hebben van spaargeld, zeker voor dit soort situaties ook voorbij is gekomen, dan kwam daar meestal weer de volgende beer op de weg namelijk dat sparen geen mogelijkheid is, en de geweldige 'maar als je morgen onder een bus komt heb je allemaal niks aan dat spaargeld'.
Nee, dat klopt, maar áls je morgen nou niét onder een bus komt en er doet zich een mogelijkheid voor, dan is het wel zo handig om wat centen achter de hand te hebben. Maar ja, dat kan dan weer niet, want ja, sparen is lastig want hoge huur, etc etc.
Eeuwige cirkel.
Blijkens dit artikel is het dus ook lastig om te sparen. Zeker omdat andere kosten ook flink zijn gestegen, harder dan de loonstijgingen. In het begin betaal je vaak ook nog een studieschuld af.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 17:11 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, die zouden dan kunnen instappen, maar aangezien dit onderwerp al tig keer voorbij gekomen is, waarbij het nut van het hebben van spaargeld, zeker voor dit soort situaties ook voorbij is gekomen, dan kwam daar meestal weer de volgende beer op de weg namelijk dat sparen geen mogelijkheid is, en de geweldige 'maar als je morgen onder een bus komt heb je allemaal niks aan dat spaargeld'.
Nee, dat klopt, maar áls je morgen nou niét onder een bus komt en er doet zich een mogelijkheid voor, dan is het wel zo handig om wat centen achter de hand te hebben. Maar ja, dat kan dan weer niet, want ja, sparen is lastig want hoge huur, etc etc.
Eeuwige cirkel.
Ja, ik heb ook in die situatie gezeten. Dan was de keuze tussen leuk ding X doen, wat dat kon er nog net van af, of die paar tientjes dan tóch sparen. Dan deed ik dat laatste.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 17:16 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Blijkens dit artikel is het dus ook lastig om te sparen. Zeker omdat andere kosten ook flink zijn gestegen, harder dan de loonstijgingen. In het begin betaal je vaak ook nog een studieschuld af.
Wat blijft er realistisch nog over?
Verder wat @:Straatcommando. zegt. Ik heb ook in die situatie gezeten.
Het woordje wat elk persoon die ook maar enigszins begrijpend kan lezen ziet daar inderdaad het woordje "particulier". Dit is wat we wilden, links was slecht voor ons en goed voor anderen. Nu hebben we rechts en dat is gewoon slecht voor iedereen behalve het grootkapitaal.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 15:53 schreef Straatcommando. het volgende:
Gelukkig, jongeren mogen best hun steentje bijdragen aan de groei van grootkapitaal. Hadden ze maar moet investeren in onroerend goed in plaats van spelen met lego toen ze jonger waren.
Met een paar tientjes sparen kom je helemaal nergens.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 17:20 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, ik heb ook in die situatie gezeten. Dan was de keuze tussen leuk ding X doen, wat dat kon er nog net van af, of die paar tientjes dan tóch sparen. Dan deed ik dat laatste.
Dat het nutteloos voelt betekent niet dat het ook nutteloos ís.
Nee, dan kom je helemaal nergens. Behalve dan dat je de discipline opbouwt om te sparen, hoe zinloos dat ook lijkt, in plaats van het uit te geven 'omdat sparen toch geen zin heeft'.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 17:29 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Met een paar tientjes sparen kom je helemaal nergens.
Je kunt inderdaad je gehele jeugd vrijwel niks doen op de hoop van een crash. Dat doet alleen bijna niemand. Niet heel gek toch?
Als iedereen de hand op de knip zou houden creëer dat weer andere problemen trouwens.
Jij hebt in dezelfde situatie gezeten? Waarbij de woningprijzen harder stegen dan de inflatie, de loonstijgingen, de mogelijkheid tot sparen en het beperkte aanbod? Volgens mij denk jij gewoon iets te makkelijk over anderen, omdat jij ook in de veronderstelling verkeerd het kut te hebben gehad.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 17:20 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, ik heb ook in die situatie gezeten. Dan was de keuze tussen leuk ding X doen, wat dat kon er nog net van af, of die paar tientjes dan tóch sparen. Dan deed ik dat laatste.
Ja, maar op de lange termijn kun je dan dus misschien niet minder gaan werken of aan kinderen beginnen.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 16:55 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Toch moet je het wel kunnen financieren, en de bank gaat niet zomaar mee met een hogere hypotheek omdat je overboden hebt. Het is inderdaad een bizar gevecht, en als je rijke ouders hebt en/of thuis woont tot je 40ste heb je de meeste kans.
20k hebben is wel handig voor kosten koper, notariskosten en wat meubels. Je kunt nu echter niet meer opsparen tegen de prijsstijgingen (zeker als je zelf huur betaalt en je huur ook lekker omhoog gaat elk jaar) dus elk moment wordt slechter / meer onhaalbaar om in te stappen.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 17:20 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Is ook wel regio gebonden. In Maastricht legt een expat met alle gemak 500.000 euro neer voor een woning aan de groene loper. Daar zit je dan als jonge starter met een netto salaris van pak weg 2300 euro en een huur zo rond de 1300 tot 1500 euro in een wijk waar je voor dat bedrag eigelijk niet wil wonen. Net te veel verdienen voor enige vorm van subsidies laat staan sociale huur incluis lange wacht lijsten.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 16:39 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
De huizenprijzen zijn alleen in die periode wel meer dan 2,5 keer gestegen.
Er valt vaak voor die groep ook niet tegenop te sparen zo snel stijgen die prijzen. Je mag blij zijn als je net de ongemakken gedekt krijgt zoals onderhoud en (bizarre boetesquote:Op vrijdag 23 mei 2025 17:15 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja er zijn mensen die niet sparen omdat het voor hun nutteloos voelt, dat kan ik me voorstellen omdat ik ook in die positie heb gezeten. Is niet heel verstandig maar vanuit menselijk oogpunt wel uit te leggen. Dan heb je het deel dat niet kan sparen omdat de rek er uit is.
Dit is dan ook een veel groter probleem dan alleen de prijs van huizen.
Wat is volgens jou de hoofdreden?quote:Op vrijdag 23 mei 2025 16:35 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat is bij lange na niet de enige reden. Het is niet eens de hoofdreden.
En nou komt hij jou vertellen dat je hem niks gunt omdat je jaloers bent.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 17:40 schreef JopieKlaassen het volgende:
Goh @:coolguy komt weer even pochen dat hij met 55000 euro spaargeld een huis kon kopen. Je verwacht het niet.
Exact. Nou heb ik op een relatief ongunstig moment gekocht en zijn mijn woninglasten (hypotheek, vve, gwl, verzekeringen, internet, exclusief sparen voor onderhoud) op dit moment 36% gaat dit:quote:Op vrijdag 23 mei 2025 17:39 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ter vergelijking; toen ik mijn woning kocht (zo'n 6 jaar geleden) kostte deze nog ¤170.000. Inmiddels ligt de WOZ op dik 3 ton. Is dit bij te sparen in die tijd? Voor mij wel met mijn hypotheek, maar die is dan ook gebasseerd op die 170. Een starter van nu heeft die luxe niet.
En maar blijven stemmenquote:Op vrijdag 23 mei 2025 17:45 schreef Hoppahop het volgende:
14 jaar VVD beleid!
En wanneer gaan wij de straat op?
Klopt en dan zou ik hem willen vertellen dat zijn situatie ongeveer net zo relevant is als de tijd dat mijn opa een huis voor 15000 gulden kocht.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 17:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En nou komt hij jou vertellen dat je hem niks gunt omdat je jaloers bent.
Ook 6 jaar geleden waren mensen al aan het klagen over extreme stijgingen en nu is het de goede oude tijd.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 17:39 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ter vergelijking; toen ik mijn woning kocht (zo'n 6 jaar geleden) kostte deze nog ¤170.000. Inmiddels ligt de WOZ op dik 3 ton. Is dit bij te sparen in die tijd? Voor mij wel met mijn hypotheek, maar die is dan ook gebasseerd op die 170. Een starter van nu heeft die luxe niet.
En de rest van de straat krijgt automatisch ook meer waarde.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 16:50 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Een jonge collega van mij is met haar vriend op zoek naar een huis. Niet normaal wat er wordt overboden op de verkoopprijs, heb het idee dat mensen helemaal niet meer nadenken. Ze moeten het huis hebben, en gaan daarna nadenken over de gevolgen op de lange termijn.
En het huis wordt gewoon aan degene die het meeste overbiedt verkocht.
Eerder al gepost:quote:
quote:Als morgen de helft van de veestapel verdwijnt en al die grond vrijkomt is het probleem niet opgelost.
Goed, er is wat stikstofspeelruimte vrijgekomen maar:
-De grond is voor een premium prijs gekocht en wordt voor een premium prijs verkocht
-Kosten bouwers en bouwmaterialen zijn onwijs hoog
-Het is niet betaalbaar om goedkopere segment woningen te bouwen
-Door procedures (bestemmingsplanwijzigingen en bezwaarschriften etc.) neemt het enorm veel tijd in beslag
-Toenemende regeldruk voor nieuwbouw
-Netcongestie
-Landbouwgrond ligt niet bepaald op A-locaties en zijn leeg qua voorzieningen dus er moet veel omheen worden gebouwd en dan is het nog niet altijd aantrekkelijk
Een beetje suf kan best fijn zijn. Maar enige zelfkritiek had je niet misstaan.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 17:11 schreef quo_ het volgende:
[..]
Fijn.
Ook nog wat inhoudelijks bij te dragen?
Het is dan ook veel slechter nu dan 6 jaar geleden.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 17:47 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ook 6 jaar geleden waren mensen al aan het klagen over extreme stijgingen en nu is het de goede oude tijd.
Klopt, het lage geboortecijfer is natuurlijk ook gerelateerd hieraan.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 17:33 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ja, maar op de lange termijn kun je dan dus misschien niet minder gaan werken of aan kinderen beginnen.
Je werkt letterlijk alleen maar voor je huis.
Ik snap je, ik hanteer inmiddels hetzelfde motto, maar ik ken de andere kant ook.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 17:31 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, dan kom je helemaal nergens. Behalve dan dat je de discipline opbouwt om te sparen, hoe zinloos dat ook lijkt, in plaats van het uit te geven 'omdat sparen toch geen zin heeft'.
Dat doet niemand nee. Die geven dan alles uit en roepen dan het hardst dat sparen geen zin heeft etc. Mij maakt het niet uit wat anderen doen verder, alleen tja, niét sparen gaat in eider geval zeker niet leiden tot een verandering van je situatie. (niet JIJ, maar in het algemeen, 'je')
Wellicht dat het alweer wat langer geleden is, zo goed hou ik tijd niet bij. Ik zat nog net voor die exorbitante stijgingen waar je niet meer tegenop kunt sparen. Die tijd dat het nog uit te leggen viel.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 17:47 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ook 6 jaar geleden waren mensen al aan het klagen over extreme stijgingen en nu is het de goede oude tijd.
Even vragen hoeveel tv's hij heeft!quote:Op vrijdag 23 mei 2025 17:40 schreef JopieKlaassen het volgende:
Goh @:coolguy komt weer even pochen dat hij met 55000 euro spaargeld een huis kon kopen. Je verwacht het niet.
Dat lijkt me onzin. Eerder aan het moeten werken met zijn 2'en.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 17:49 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Kloot, het lage geboortecijfer is natuurlijk ook gerelateerd hieraan.
Betaald door hard te werken en elke cent om te draaien. Itt die flierefluiters die alles maar voor nada en noppes willen hebben.quote:
Als je ruim boven modaal verdient kun je met een huurwoning nog tegen de waardestijging opsparen, maar de meeste andere mensen moeten daarvoor al een huis bezitten.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 17:49 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik snap je, ik hanteer inmiddels hetzelfde motto, maar ik ken de andere kant ook.
Je noemt een aantal punten die altijd een probleem zijn bij het bouwen van huizen, ongeacht waar. Ook prijs van de grond is altijd hoog, dat heeft neem ik aan ook met de schaarste ervan te maken. Zou meer grond beschikbaar maken niet ook de prijs laten dalen?quote:Op vrijdag 23 mei 2025 17:10 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Als morgen de helft van de veestapel verdwijnt en al die grond vrijkomt is het probleem niet opgelost.
Goed, er is wat stikstofspeelruimte vrijgekomen maar:
-De grond is voor een premium prijs gekocht en wordt voor een premium prijs verkocht
-Kosten bouwers en bouwmaterialen zijn onwijs hoog
-Het is niet betaalbaar om goedkopere segment woningen te bouwen
-Door procedures (bestemmingsplanwijzigingen en bezwaarschriften etc.) neemt het enorm veel tijd in beslag
-Toenemende regeldruk voor nieuwbouw
-Netcongestie
-Landbouwgrond ligt niet bepaald op A-locaties en zijn leeg qua voorzieningen dus er moet veel omheen worden gebouwd en dan is het nog niet altijd aantrekkelijk.
Maar, waarom hanteer je dan hetzelfde motto, terwijl je ook de andere kant kent? Want dan moet er toch een verandering zijn opgetreden, immers, dit is 'inmiddels' je motto, wat betekent dat je motto eerder anders was.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 17:49 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik snap je, ik hanteer inmiddels hetzelfde motto, maar ik ken de andere kant ook.
Ja ik doel op sparen in het algemeen, dat is sowieso verstandig. Je kunt niet tegen deze stijgingen opsparen tenzij je inderdaad bovenmodaal verdiend, thuis woont of "scheef huurtquote:Op vrijdag 23 mei 2025 17:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als je ruim boven modaal verdient kun je met een huurwoning nog tegen de waardestijging opsparen, maar de meeste andere mensen moeten daarvoor al een huis bezitten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |