https://www.metronieuws.n(...)-inkomen-woonlasten/quote:Jongeren in de knel: bijna helft van hun inkomen gaat op aan woonlasten
Hendriëlle de Groot | Woningmarkt | 23-5-2025, 14:30
Nederlandse jongeren onder de 34 jaar komen financieel steeds meer onder druk te staan door torenhoge woonlasten. Uit recent onderzoek van ING blijkt dat jongeren met een particuliere huurwoning gemiddeld 46 procent van hun inkomen kwijt zijn aan wonen. Dat is een forse stijging ten opzichte van tien jaar geleden, toen dit nog 39 procent was.
De gemiddelde maandelijkse woonuitgaven voor jongeren in de particuliere huursector bedragen inmiddels 1185 euro. Dit bedrag omvat niet alleen de kale huur, maar ook kosten voor energie, water en gemeentelijke belastingen.
Woonlasten zijn fors
Zelfs na aftrek van eventuele huurtoeslag blijft het bedrag fors. Ruim een derde van de jonge huishoudens (38 procent) bevindt zich in deze situatie. Tien jaar geleden was dit 24 procent. En dat is niet zonder gevolgen. Het leidt tot minder geld voor sparen, ontspanning of het opbouwen van een buffer. Voor sommige jongeren betekent het zelfs dat zij een gezinsleven of carrièrestap uitstellen.
Beperkt aanbod sociale huurwoningen
De oorzaak van de hoge woonlasten ligt deels bij het beperkte aanbod aan sociale huurwoningen. Sinds 2015 is het aantal corporatiewoningen slechts met 0,7 procent gegroeid, terwijl het aantal woningzoekenden met 10 procent is toegenomen. De wachtlijsten voor een betaalbare huurwoning zijn daardoor alleen maar langer geworden.
Een koopwoning is al helemaal onhaalbaar voor veel jongeren. Startersinkomens zijn simpelweg te laag in verhouding tot de huizenprijzen. Ook maken strenge hypotheekregels het moeilijk om hun woning te financieren. Ze zijn dan aangewezen op de private markt, wat tegelijk de duurste optie is. De huizenprijzen zijn dan ook flink gestegen. Tegelijk is het niet zo dat huiseigenaren het makkelijk hebben. Integendeel: Metro berichtte eind vorig jaar dat ook zij problemen verwachten met het betalen van de woonlasten.
Private woningmarkt onder druk
Maar ook de private huurmarkt staat druk. Nieuwe regelgeving maakt het voor particuliere verhuurders minder aantrekkelijk om woningen te verhuren, waardoor steeds meer panden worden verkocht. Minder aanbod betekent hogere prijzen, en dus nog meer druk op jongeren die al moeilijk rondkomen.
Jongeren met een koopwoning of sociale huurwoning zijn maandelijks aanzienlijk minder kwijt. Huiseigenaren onder de 34 jaar besteden gemiddeld 28 procent van hun inkomen aan woonlasten; huurders in de corporatiesector 31 procent.
Kloof met oudere generaties
De woonproblematiek onder jongeren is een groeiend maatschappelijk probleem. En het vergroot ook de kloof tussen ouderen en jongeren. Terwijl oudere generaties vaak profiteren van lage hypotheeklasten en hun woning in waarde zien stijgen, zitten veel jongeren gevangen in een dure, krappe huurmarkt zonder uitzicht op verbetering.
huisje boompje beestje is elke dag steeds meer een verre droom...quote:De oorzaak van de hoge woonlasten ligt deels bij het beperkte aanbod aan sociale huurwoningen. Sinds 2015 is het aantal corporatiewoningen slechts met 0,7 procent gegroeid, terwijl het aantal woningzoekenden met 10 procent is toegenomen. De wachtlijsten voor een betaalbare huurwoning zijn daardoor alleen maar langer geworden.
quote:
Er zijn mensen die dit dus echt als argument gebruikenquote:
Is hun schuld niet. En de groep die er van kan profiteren is ook niet zo groot, ze staan alleen wat hoger op de ladder van de ponzi scheme.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 15:58 schreef quo_ het volgende:
Kom d'r maar weer in met juliie gescheld op de 55+ fokkers die een heel leven hard werken achter zich hebben, die hebben het natuurlijk weer gedaan.
En wie van mening is dat ook ook wel eens zou kunnen liggen aan de totale verlamming van de economie a.g.v. het toegeven aan de milieudrammers hoort uiteraard bij dom rechts.
Om nog maar te zwijgen van jaarlijks 100k niets bijdragende gelukzoekende klaplopers, daar ligt het absoluut helemaal niet aan.
Holy shit jij gaat met gestrekt been erin. Je ziet vaak juist gaslighting naar jongeren, vaak al gebezigd door mensen vanaf 35+ met een eigen woning. Nou ben ik ook net aan 35+ met een eigen woning maar ik zie de noodzaak van dat gaslighten niet zo, zeker niet als je gewoon naar objectieve data zoals deze kijkt. Wat hierin nog niet eens is meegenomen, is dat overige kosten (boodschappen etc.) ook steeds harder op de begroting drukken. Die nemen ook een groter deel van de taart in.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 15:58 schreef quo_ het volgende:
Kom d'r maar weer in met juliie gescheld op de 55+ fokkers die een heel leven hard werken achter zich hebben, die hebben het natuurlijk weer gedaan.
En wie van mening is dat ook ook wel eens zou kunnen liggen aan de totale verlamming van de economie a.g.v. het toegeven aan de milieudrammers hoort uiteraard bij dom rechts.
Om nog maar te zwijgen van jaarlijks 100k niets bijdragende gelukzoekende klaplopers, daar ligt het absoluut helemaal niet aan.
Het trieste is dat dit soms waar is maar dat de reden dat dit consumptiegedrag er is omdat je toch niet tegen de prijsstijgingen en inflatie op kunt sparen en je een kutwoning hebt. Dan maar consumeren, heeft je leven op die manier nog wat jeu.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 15:59 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
[..]
Er zijn mensen die dit dus echt als argument gebruiken
Klopt. Een zaak is zeker. Ik ben 63 en zou niet willen ruilen met een doorsnee 25 jarige. Nu ben ik ook ooit een starter geweest en heb ook mijn hele leven gewerkt en alles moeten opbouwen. Dat was ook niet altijd zo makkelijk.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 16:03 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Holy shit jij gaat met gestrekt been erin. Je ziet vaak juist gaslighting naar jongeren, vaak al gebezigd door mensen vanaf 35+.
De rol van de ouderen is complex en niet te vangen in zwart/wit statements.
Hallo zeg, ik ga er helemaal niet hard in tegen jongeren. Integendeel zelfs want ik heb kinderen die bijna op de leeftijd zijn waarop ik een huis ging kopen en die nu volstrekt kansloos zijn op de koopmarkt en waarvoor betaalbaar huren ook niet weggelegd is.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 16:03 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Holy shit jij gaat met gestrekt been erin. Je ziet vaak juist gaslighting naar jongeren, vaak al gebezigd door mensen vanaf 35+ met een eigen woning. Nou ben ik ook net aan 35+ met een eigen woning maar ik zie de noodzaak van dat gaslighten niet zo, zeker niet als je gewoon naar objectieve data zoals deze kijkt. Wat hierin nog niet eens is meegenomen, is dat overige kosten (boodschappen etc.) ook steeds harder op de begroting drukken. Die nemen ook een groter deel van de taart in.
De rol van de ouderen is complex en niet te vangen in zwart/wit statements.
Wat snap je eigenlijk niet aan deze zin?quote:
Dat was sarcastischquote:Op vrijdag 23 mei 2025 16:17 schreef Noek het volgende:
[..]
Wat snap je eigenlijk niet aan deze zin?
"Jongeren in de knel: bijna helft van hun inkomen gaat op aan woonlasten"
En woonlasten zijn geen lattes maar je kunt even makkelijk dom van je bank schreeuwen dus het lucht vast op in je beperkte brein..
Ja en andersom worden jongeren continu gegaslight met dingen als "moet je maar niet 6x per jaar op vakantie gaan!!!!!" en "vroeger betaalde ik wel X% rente, niet zeiken!!!". Etc. Etc.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 16:17 schreef quo_ het volgende:
[..]
Hallo zeg, ik ga er helemaal niet hard in tegen jongeren. Integendeel zelfs want ik heb kinderen die bijna op de leeftijd zijn waarop ik een huis ging kopen en die nu volstrekt kansloos zijn op de koopmarkt en waarvoor betaalbaar huren ook niet weggelegd is.
Het gevecht tussen generaties wordt juist meestal aangegaan door jongeren die iedereen die al wat verdiend en bereikt heeft uitmaken voor "boomer". En dat terwijl volgens de oorspronkelijke definitie de jongste babyboomers inmiddels ook al 70 jaar zijn.
quote:Op vrijdag 23 mei 2025 16:17 schreef Noek het volgende:
[..]
En woonlasten zijn geen lattes maar je kunt even makkelijk dom van je bank schreeuwen dus het lucht vast op in je beperkte brein..
Klopt. 12 jaar rutte heeft veel kapot gemaakt en wat er nu zit is geen haar beter. Maar het volk heeft hier zelf voor gekozen, dat dan weer wel.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 16:22 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
Ja, dat hebben we te danken aan jarenlang rechts beleid.
Dat is omdat veeboeren zo zielig zijn.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 16:31 schreef Discombobulate het volgende:
Snap ook niet dat hier vooral niks aan gedaan wordt.
En het toeslagensysteem is ook stuk. Jongeren verdienen eigenlijk niet genoeg om in de vrije sector wat te kunnen huren, maar ze zitten daarin gedwongen omdat er in de sociale huur niet genoeg woningen beschikbaar zijn. En in de vrije sector heb je, ongeacht je inkomen, geen recht op huurtoeslag.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 16:17 schreef Noek het volgende:
[..]
Dat is bij lange na niet de enige reden. Het is niet eens de hoofdreden.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 16:32 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is omdat veeboeren zo zielig zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |