Nog steeds geen antwoordquote:Op zondag 25 mei 2025 18:39 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zeker wel, heb je al een aantal maal naar het antwoord verwezen.
Maar snap dat je een goedkope uitvlucht zoekt om maar niet op het onderwerp van deze reeks in te gaan.
Maar hoe of waar heb je die dan beantwoord? Ik kan me zo nog een verhaal herinneren, dat je eigenlijk heel erg voor kernenergie was (ook dat je was gaan kijken in Tsjernobyl), maar het bij nader inzien een dom idee vond. En je hebt het vaak over het klimaat, dat het hernieuwbaar moet zijn. Dat het uranium bijna op is. Dat het allemaal zon en wind moet worden. En uiteraard, dat alles wat fossiele brandstof verstookt jaren geleden al uit had moeten staan.quote:Op zondag 25 mei 2025 18:27 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De vraag die ik hier al tientallen keren heb beantwoord?
Vreemd dat je daar dit soort conclusies uit trekt.
Zeker wel, heb je al een aantal maal naar het antwoord verwezen.quote:
Nog steeds geen antwoord.quote:Op zondag 25 mei 2025 19:01 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zeker wel, heb je al een aantal maal naar het antwoord verwezen.
Maar snap dat je een goedkope uitvlucht zoekt om maar niet op het onderwerp van deze reeks in te gaan.
De dingen die jij verzint en vervolgens op mij projecteert kan ik weinig mee…quote:Op zondag 25 mei 2025 18:40 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar hoe of waar heb je die dan beantwoord? Ik kan me zo nog een verhaal herinneren, dat je eigenlijk heel erg voor kernenergie was (ook dat je was gaan kijken in Tsjernobyl), maar het bij nader inzien een dom idee vond. En je hebt het vaak over het klimaat, dat het hernieuwbaar moet zijn. Dat het uranium bijna op is. Dat het allemaal zon en wind moet worden. En uiteraard, dat alles wat fossiele brandstof verstookt jaren geleden al uit had moeten staan.
Ik kan me niet herinneren dat jij ooit heb uitgelegd hoe we er voor gaan zorgen dat er altijd stroom uit het stopcontact komt, behalve dat accu's steeds goedkoper worden en een heleboel ontwijkende antwoorden.
Misschien kun je een linkje posten naar een bericht waar je dat hebt gelegd?
Welke dingen? Zeg dat dan.quote:Op zondag 25 mei 2025 19:03 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De dingen die jij verzint en vervolgens op mij projecteert kan ik weinig mee…
we kunnen denk ik geen kerncentrales meer bouwen zoals 50 jaar geledenquote:Op vrijdag 30 mei 2025 20:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
Grappig, ik vond een radio-uitzending uit 1966 over energievoorziening in 1990 en daar werd al gezegd dat vóór 1990 kernfusie waarschijnlijk wel beschikbaar zal zijn.
De uitzending: https://voca.ro/1iWNrXNXH7Y8
En in 1990 zou het over 30 jaar zijn, volgens de KIJK die ik toen las.
En inmiddels zijn we weer 35 jaar verder
quote:De Chinese overheid heeft de bouw van 11 nieuwe kernreactoren goedgekeurd. De nieuwe reactoren komen verdeeld over 5 locaties langs de kust en betreffen voor een deel uitbreiding van bestaande kerncentrales of centrales in aanbouw.
Investering van slechts ¤28 mrd
Meerdere staatsbedrijven mogen de voorbereidingen voor de bouw van de 11 kernreactoren doorzetten. Verschillende media noemen een bedrag van 220 mrd Yuan (¤28 mrd) voor de totale investering.
Uitgaande van iets meer dan 1 gigawatt (GW) vermogen per reactor komt dat neer op minder dan ¤2,5 mrd/GW.
Aanmerkelijk goedkoper dan de bouw van nieuwe reactoren in Europa en de VS en ook flink goedkoper dan de Barakah-kerncentrale in Abu Dhabi.
De bouw van de nieuwe reactoren start waarschijnlijk al binnen 1,5 jaar.
Vorig jaar keurde China de bouwstart van 10 nieuwe reactoren goed en ook in 2022 kregen 10 reactoren groen licht van de Chinese regering. .
Bij elkaar zijn er in China nu een kleine 30 reactoren in aanbouw. Met de huidige opwek is China Frankrijk al voorbij. Alleen de VS produceren nog duidelijk meer atoomstroom dan China, maar ook dat zal niet lang meer duren.
Wanneer er destijds geld was gestoken in Thorium centrales, was er nu al geen enkele kolencentrale meer geweestquote:Op vrijdag 30 mei 2025 20:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
Grappig, ik vond een radio-uitzending uit 1966 over energievoorziening in 1990 en daar werd al gezegd dat vóór 1990 kernfusie waarschijnlijk wel beschikbaar zal zijn.
De uitzending: https://voca.ro/1iWNrXNXH7Y8
En in 1990 zou het over 30 jaar zijn, volgens de KIJK die ik toen las.
En inmiddels zijn we weer 35 jaar verder
Kan je inmiddels de vraag beantwoorden?quote:Op zondag 25 mei 2025 18:08 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Omdat ik niet blind geloof in één bepaalde energiebron?
Dat roep je nu ook al jaren en tot nu toe heeft zelfs china nog geen werkende thorium reactor staan.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 07:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wanneer er destijds geld was gestoken in Thorium centrales, was er nu al geen enkele kolencentrale meer geweest
quote:Op zaterdag 31 mei 2025 08:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat roep je nu ook al jaren en tot nu toe heeft zelfs china nog geen werkende thorium reactor staan.
https://www.neimagazine.c(...)or-without-shutdown/quote:Chinese scientists have refuelled an experimental thorium-fueled molten salt reactor continuously without shutting it down. The Chinese prototype reached full operational power in June 2024, and in October researchers reloaded fuel while the reactor remained online, a world-first. This achievement was announced recently by Xu Hongjie, head of the scientific team responsible for the thorium reactor project, during a closed meeting of the Chinese Academy of Sciences (CAS). “We are now at the frontier of global nuclear innovation,” he said.
Xu and his team at the Shanghai Institute of Applied Physics (SINAP – part of CAS) developed the technology based on declassified research from the USA. He explained that researchers in the US had been building and testing early molten salt reactor technology since the 1960s, but did not develop it further, choosing to focus on uranium fuelled pressurised water reactor technology.
“The US left its research publicly available, waiting for the right successor. We were that successor,” he told the CAS meeting. “We mastered every technique in the literature – then pushed further.”
De vraag die ik in deze reeks al zo vaak beantwoord heb, bedoel je?quote:Op zaterdag 31 mei 2025 07:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Kan je inmiddels de vraag beantwoorden?
Nee natuurlijk niet, jij blijft in cirkels draaien
Zeker interessant maar wel slechts een testreactor met een vermogen van 2 MW.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 08:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
[..]
https://www.neimagazine.c(...)or-without-shutdown/
Die had ik gemist.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 08:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
[..]
2MW (megawatt)quote:Op zaterdag 31 mei 2025 08:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die had ik gemist.![]()
Maar goed een 2mw reactor is idd een leuk proto type nu eens afwachten of de schaal vergroting ook snel gaat en China deze reactoren daarna nog wil gaan ruilen tegen asml machines.
Het gaat die chinezen best wel lukken hequote:Op zaterdag 31 mei 2025 08:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
[..]
Nog een paar jaar en we mogen wellicht bij China chipmachines kopen.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 08:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die had ik gemist.![]()
Maar goed een 2mw reactor is idd een leuk proto type nu eens afwachten of de schaal vergroting ook snel gaat en China deze reactoren daarna nog wil gaan ruilen tegen asml machines.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |