Oud-assistent-coach van gouden Oranje in 1988 en FC Utrecht-trainer Nol de Ruiter (85) overleden
Nol de Ruiter, voormalig trainer van FC Utrecht en assistent-coach tijdens het succesvolle Oranje-jaar in 1988, is vannacht overleden. De Houtenaar is 85 jaar geworden.
at bevestigt zijn familie aan deze site. „Hij is op een waardige manier overleden”, zegt zijn schoonzoon Foeke Booy, eveneens voormalig trainer van FC Utrecht. „Hij had wat kwaaltjes, maar ook nog zo zijn favoriete bezigheden. Zijn gezondheid is broos geworden. We zijn als familie blij dat hij uiteindelijk op een waardige manier is overleden.”
Begin vorige maand, op 6 april, vierde De Ruiter zijn 85ste verjaardag voor de hele familie. Neven en nichten kwamen langs die hij jaren niet had gezien. „Ik verheug me er echt op”, zei hij daarover tegen deze site. Vanwege zijn broze gezondheid volgde De Ruiter het voetbal hoofdzakelijk vanaf de televisie, zo ook de verrichtingen van FC Utrecht, zijn grote liefde. De oud-coach voorspelde dat de Domstedelingen Europees voetbal gingen halen. Het bleek een juiste voorspelling.
Als oud-trainer herkende De Ruiter de kwaliteiten van Ron Jans, de huidige succescoach. „Een goede trainer met prima teksten. Ik vind dat hij het goed doet”, zei De Ruiter in het interview. Dat hij volgend seizoen ook blijft, is goed voor de club.”
De naam van Nol de Ruiter blijft tot in de eeuwigheid verbonden aan de enige prijs die het Nederlands elftal won. In 1988 pakte Oranje goud op het EK. De Ruiter was de rechterhand van bondscoach Rinus Michels. Hij kan er bijna 37 jaar na dato nog altijd smakelijk over vertellen.
Erwin Koeman
„Die eerste wedstrijd verloren we van de Sovjet-Unie. Toch zei Michels: ‘we gaan winnen en we gaan ‘m pakken’. Tegen Engeland was het leuk, omdat we een bepaalde corner hadden ingestudeerd. Erwin Koeman zou de luie corner doorkoppen en dan kon Van Basten ‘m erin schieten.”
De Ruiter werkte tijdens het EK 1988 samen met Rinus Michels, die in 2005 overleed. Ze bouwen een warme band op, ondanks dat Michels voor de buitenwacht het imago van een bullenbak had.
„Rinus was een leuke kerel. ’s Avonds in het hotel nam hij een wijntje. Dan kon hij zo leuk met die stem tegen mij zeggen: ‘Nol, moet je nog een wijntje?’ Ik kon altijd heel prettig met hem samenwerken.”
https://www.ad.nl/voetbal(...)-overleden~a70524d1/