abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 29 mei 2025 @ 16:33:58 #226
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217788691
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 16:32 schreef Cherni het volgende:

[..]
Dat geloof ik nog wel. Maar wat zegt dat over de geschiktheid om nog te kunnen werken.
Dat is ter beoordeling van de werkgever
ik kreeg vorige week nog een vraag om te komen werken en dat krijg ik regelmatig, maar ik zou niet meer op kantoor willen werken

Als ik 5 dagen per week zou willen werken dan kan dat , maar dat wil ik niet
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217788725
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 16:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dat is ter beoordeling van de werkgever
ik kreeg vorige week nog een vraag om te komen werken en dat krijg ik regelmatig, maar ik zou niet meer op kantoor willen werken
Je kunt de situatie niet vergelijken met de jongere generaties. Wanneer ging jij met de aow?

Laten we even de zaken omdraaien. Laat die aow op 65 staan. En mensen die nog graag werken en geschikt zijn de keuze hebben om en aow, pensioen en salaris te krijgen. Dat is namelijk de situatie waar jij mee te maken hebt.

Maw was jij na je 65ste nog "verplicht" te gaan werken, incluis dat maffe UWv etc?
  donderdag 29 mei 2025 @ 16:43:43 #228
323876 michaelmoore
pi_217788766
quote:
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 16:38 schreef Cherni het volgende:

[..]
Je kunt de situatie niet vergelijken met de jongere generaties. Wanneer ging jij met de aow?

Laten we even de zaken omdraaien. Laat die aow op 65 staan. En mensen die nog graag werken en geschikt zijn de keuze hebben om en aow, pensioen en salaris te krijgen. Dat is namelijk de situatie waar jij mee te maken hebt.

AOW leeftijd die gaat naar de 70 denk ik, met een flexibele pensionering, dus lagere AOW bij vervroegd uittreden

nee ik heb volledig ongedeeld eindloon pensioen
en een alleenstaande AOW
en nog huurinkomsten

maar ik vind werken leuk , 3 dagen per week

quote:
Maw was jij na je 65ste nog "verplicht" te gaan werken, incluis dat maffe UWv etc?
wat bedoel je met maffe UWV etc ??

Ik ben niets verplicht , nooit iets verplicht geweest ook
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217788799
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 16:43 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
AOW leeftijd die gaat naar de 70 denk ik

en een alleenstaande AOW
en nog huurinkomsten

Dat is je uiteraard gegund. Maar als die aow leeftijd alsmaar hoger word gaan de jongeren er behoorlijk op achteruit. Onmogelijk om te denken dat iedereen maar tot 70 zou moeten werken.

Zorg dan op z'n minst dat bij 65 die plichten eraf gaan. Dat hele circus waar je dan nog mee te maken krijgt is het probleem. Zeker voor de lage lonen. Daar blijf ik moeite mee hebben.
pi_217788855
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 16:43 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
[..]
AOW leeftijd die gaat naar de 70 denk ik, met een flexibele pensionering, dus lagere AOW bij vervroegd uittreden

en een alleenstaande AOW
en nog huurinkomsten

[..]
wat bedoel je met maffe UWV etc ??

Ik ben niets verplicht , nooit iets verplicht geweest ook
Daar heb ik een aantal pagina's iets over geschreven en dat uit eigen ervaring waar ik 100% gelijk zonder problemen word afgekeurd maar een ander in precies dezelfde situatie en ongeveer gelijke leeftijd door het UWV en arbeidsdeskundige word lastig gevallen. Daar heb ik problemen mee. Tja als je enige empathie bezit dan heb je daar moeite mee.

Verplicht tussen aanhalingstekens omdat alleen sterven uiteindelijk zal gebeuren. Ik ben ook noet verplicht mijn hypotheek te betalen maar heeft wel grote gevolgen.
  donderdag 29 mei 2025 @ 21:35:15 #231
37887 Dauthi
Progressive
pi_217791927
quote:
1s.gif Op donderdag 29 mei 2025 06:55 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Ja, maar dan werken ze niet 60 plus uur in een topfunctie als manager bijvoorbeeld maar een paar uurtjes in een supermarkt om vakken te vullen. Bijvoorbeeld.
Is het ondertussen al veranderd in Japan dat vrouwen stoppen met werken als ze een kind krijgen? Want dit was nog normaal tot een paar jaar geleden.
Ligt er maar aan wanneer je een eigen bedrijf hebt, winkel, restaurant, of een ambachtsman bent is het logisch dat je door werkt.
Als je salaryman bent zal je iets anders nuttigs moeten vinden om je in Ikigai te voldoen.
Steeds meer jonge vrouwen willen en blijven werken.
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 07:50 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik ben 72 en ik werk ook nog met heel veel plezier , maar het mooie is dat het er geld extra bijkomt bij de AOW en pensioen, dus het is een extra beloning

en het hoeft niet , ik kan er volgende week mee stoppen
als je door MOET tot 70 , das niet leuk
Ja, maar als je op je 70e nog moet werken en je werk of iets nuttigs doen niet leuk vindt heb je toch wat fouten gemaakt in je leven. Maar toch er is altijd de mogelijkheid om iets anders te gaan doen.

quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 14:02 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, de oudere mensen nog wel. De jonge generatie hebben allemaal een tijdelijk contract op uurbasis voor zo weinig mogelijk. Ze hebben daar ook de winstmaximalisatie ontdekt.
Dit is een hyperbolisch frame.
77% van werknemers boven de 25 heeft een vast contract.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
  donderdag 29 mei 2025 @ 21:37:27 #232
323876 michaelmoore
pi_217791967
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 21:35 schreef Dauthi het volgende:

[..]

Ja, maar als je op je 70e nog moet werken en je werk of iets nuttigs doen niet leuk vindt heb je toch wat fouten gemaakt in je leven. Maar toch er is altijd de mogelijkheid om iets anders te gaan doen.
[..]
ik heb het geld niet nodig , ik vind werken leuk
pi_217792166
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 21:35 schreef Dauthi het volgende:
Dit is een hyperbolisch frame.
77% van werknemers boven de 25 heeft een vast contract.
30% of new hires quit within 3 yrs
quote:
On top of the decreasing number of new graduates due to the declining birthrate, companies are also concerned about the high turnover rates of young employees.

According to the Health, Labor and Welfare Ministry, 32.3% of employees who had graduated from universities in March 2020 left their jobs within three years.

“Some people quit because they are dissatisfied with their work, while low wages for younger employees due to deflation are another cause for the high turnover rates,” an official from a major manufacturing company said.
pi_217792240
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 16:32 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
jawel

AOWers zijn veel goedkoper per uur en zeer eenvoudig te ontslaan, met ziekte niet doorbetaald, geen last van pensioen premies of AOW premies
Ja jij vind dat misschien nog leuk, of eigenlijk heb je nooit geleerd om je zonder werk nuttig te voelen maar dat komt nog wel.

Maar het lijkt me geen goede ontwikkeling voor een welvarend land.
Vakman pur sang
  donderdag 29 mei 2025 @ 22:19:32 #235
37887 Dauthi
Progressive
pi_217792536
quote:
Dat is dus iets anders dan dat ze geen vast contract hebben.

Oftewel appels en peren.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_217792597
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 22:19 schreef Dauthi het volgende:

[..]
Dat is dus iets anders dan dat ze geen vast contract hebben.

Oftewel appels en peren.
Wat jij wil. Ze zijn in ieder geval niet blij en verdienen maar een beetje.
  donderdag 29 mei 2025 @ 22:31:39 #237
37887 Dauthi
Progressive
pi_217792676
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 21:37 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik heb het geld niet nodig , ik vind werken leuk
Ik heb het ook niet over jou, ik spreek in zijn algemeenheid.
  donderdag 29 mei 2025 @ 22:37:07 #238
37887 Dauthi
Progressive
pi_217792726
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 22:24 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Wat jij wil. Ze zijn in ieder geval niet blij en verdienen maar een beetje.
Nee niet wat ik wil, jij zegt dat ze "allemaal een tijdelijk contract hebben" en dan kom je aanzetten met een artikel dat 30% van de afgestudeerden na 3 jaar van job wisselen, dat zijn verschillende zaken.

En het is logisch dat jongeren niet direct werk vinden wat ze leuk vinden, want veel jongeren weten helemaal niet eens wat ze leuk vinden. Dat is onderdeel van de levensfase van een mens, jezelf ontdekken en ontdekken wat je kan, en wat je leuk vindt.
pi_217793023
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 22:37 schreef Dauthi het volgende:

[..]
Nee niet wat ik wil, jij zegt dat ze "allemaal een tijdelijk contract hebben" en dan kom je aanzetten met een artikel dat 30% van de afgestudeerden na 3 jaar van job wisselen, dat zijn verschillende zaken.

En het is logisch dat jongeren niet direct werk vinden wat ze leuk vinden, want veel jongeren weten helemaal niet eens wat ze leuk vinden. Dat is onderdeel van de levensfase van een mens, jezelf ontdekken en ontdekken wat je kan, en wat je leuk vindt.
Maar tot nog niet zolang geleden, had vrijwel iedereen in Japan een goede baan voor het leven. Of toch zeker als je voor een (middel)groot bedrijven ging werken. Met ook een uitstekend pensioen. Die dagen zijn voorbij.
pi_217793206
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 15:06 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Tsjah. Het enige wat ik dan kan zeggen is: zoek werk wat je wel leuk vind.
Ik vind mijn werk leuk (wat dat ook moge betekenen, ik verafschuw mijn werk in ieder geval niet en haal voldoening eruit, al is het soms behoorlijk gevaarlijk), maar het concept en de verplichtingen erbij niet. Het is niet zo moeilijk te begrijpen. Of misschien wel, weet ik veel waarom je je dooddoener anders nogmaals herhaalt.

Het is een beetje vergelijkbaar met dat ik zou zeggen dat jij met je werk niks beters weet om te doen met je tijd en dat een paar keer herhaal. Net zo’n dooddoener.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_217793730
Gelukkig ga ik met 67 jaar en 3 maanden nog met pensioen.
Gelukkig kan ik ook nog met vervroegd pensioen gaan
Iets wat ik zeker ga doen (65jaar)

Ze zoeken het maar uit
Ik ga wel varen tegen die tijd
  vrijdag 30 mei 2025 @ 00:20:01 #242
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_217793904
Men gaat ervan uit op al te gemakkelijke wijze dat kantoorberoepen niet zwaar zijn. Fysiek is het niet zwaar, maar je ziet mensen die naar hun 60e gaan ook qua prestatie er niet op vooruit gaan. En welke werkgever zit daar nu op te wachten.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  vrijdag 30 mei 2025 @ 03:58:19 #243
323876 michaelmoore
pi_217794536
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 00:20 schreef phpmystyle het volgende:
Men gaat ervan uit op al te gemakkelijke wijze dat kantoorberoepen niet zwaar zijn. Fysiek is het niet zwaar, maar je ziet mensen die naar hun 60e gaan ook qua prestatie er niet op vooruit gaan. En welke werkgever zit daar nu op te wachten.
ja ik heb 30 jaar lang bij de uni een heel zwaar leven gehad , maar ik wist de koffiehoek goed te vinden , dat heeft me erdoor heen gesleept
  vrijdag 30 mei 2025 @ 04:02:17 #244
323876 michaelmoore
pi_217794537
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 23:39 schreef suijkerbuijk het volgende:
Gelukkig ga ik met 67 jaar en 3 maanden nog met pensioen.
Gelukkig kan ik ook nog met vervroegd pensioen gaan
Iets wat ik zeker ga doen (65jaar)

Ze zoeken het maar uit
Ik ga wel varen tegen die tijd
het mooiste van de pensioenvooruitzichten is het dromen wat je allemaal gaat doen met al die vrije tijd

heuvels, kleine restaurantjes, wandelen , stranden , grote steden , meren , binnenzeeën, hotels, boswandelingen, campers, vreemde steden , kleine dorpjes, bergweggetjes

En het mooie is, het eerste jaar ga je dat ook echt doen, een keer

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 30-05-2025 09:18:23 ]
  vrijdag 30 mei 2025 @ 04:29:47 #245
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_217794546
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 23:25 schreef Dauthi het volgende:
Kijk naar Japan, daar kan je met 60 met pensioen, de officiele pensioenleeftijd is 65, de gemiddelde pensioenleeftijd is 69.5 voor mannen.
Er zijn relatief veel mensen in Japan die nog werken wanneer ze 80+ zijn.

Dit heeft alles met de levensfilosofie Ikigai te maken.
[ afbeelding ]

Dan heb je hier mensen die zeggen je leeft niet om te werken. Inderdaad, je werkt om te blijven leven.
Nuttig zijn voor de maatschappij, je familie, jezelf, zelfontwikkeling, roeping, passie zijn onderdeel van deze filosofie die stelt dat dit leidt tot een lang, gelukkig en gezond leven.
Maar dat is dan ook een prima systeem. Als een oudere ervoor kiest om nuttig te blijven voor de maatschappij en door te werken dan is dat heel anders dan gedwongen tot je 70e door te moeten werken.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_217794811
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 04:02 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
het mooiste van de pensioenvooruitzichten is het dromen wat je allemaal gaat doen met al die vrije tijd

heuvels, kleine restaurantjes, wandelen , stranden , grote steden , meren , binnenzeeën, hotels, boswandelingen, campers, vreemde steden , kleine dorpjes, bergweggetjes
het eerste jaar ga je dat ook echt doen een keer
Dat heb je tijdens je normale werkzaamheden niet kunnen doen? Ik moet toegeven dat ik in de engineering tot zo ongeveer mijn 38-40ste zo gek was om veel te veel uren te draaien en amper vrije tijd had. Maar dat was mijn eigen schuld en gaf ik ook niet zoveel om vrije tijd. Later met een 36uur contract bij NS zoveel vrije tijd dat ik al die zaken die jij benoemd gewoon heb kunnen doen.

Als ik het heb over langer doorwerken dan heb ik geen probleem met werken maar wel als dat doodeenvoudig om welke reden dan ook niet meer lukt. Dan wil je niet meer te maken krijgen met die geestelijke zaken zoals dwang, onzekerheid en eventueel grote financiële gevolgen etc. En hoe ouder je word hoe groter de kans op klachten.

[ Bericht 1% gewijzigd door Cherni op 30-05-2025 08:34:56 ]
pi_217794940
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 23:06 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Ik vind mijn werk leuk (wat dat ook moge betekenen, ik verafschuw mijn werk in ieder geval niet en haal voldoening eruit, al is het soms behoorlijk gevaarlijk), maar het concept en de verplichtingen erbij niet. Het is niet zo moeilijk te begrijpen. Of misschien wel, weet ik veel waarom je je dooddoener anders nogmaals herhaalt.

Het is een beetje vergelijkbaar met dat ik zou zeggen dat jij met je werk niks beters weet om te doen met je tijd en dat een paar keer herhaal. Net zo’n dooddoener.
Je kan het wegzetten als dooddoeners of nogmaals: iets vinden wat je wél echt leuk vind. Want uit alles blijkt dat werk ook voor jou een absoluut 'moetje' is. Ik ben van (ongeveer) middelbare leeftijd en zou in theorie wel wat minder kunnen werken, maar ik vind mijn werk gewoon zo leuk dat ik daar geen behoefte aan heb. Straks (na mijn pensioen) komt er nog een hele fase (als het me gegund is) waarin ik niet ga werken. Voor nu heb ik voldoende tijd voor mijn hobby's, vakanties en andere dingen die ik in de vrije tijd doe.

Mijn werk geeft me (nog meer) sociale contacten, mogelijkheden om mezelf te ontwikkelen en ik durf wel te zeggen dat ik van mijn hobby mijn werk heb weten te maken. Hoezo is het dan een dooddoener?
pi_217794998
Dan moeten er ook minder bullshitjobs komen. Zelf moet ik dan nog 30 jaar en ik ben nu al totaal uitgeput van het bullshitwerk. Niet iedereen heeft een baan die hij leuk vindt.
Mja
pi_217795210
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 08:34 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Je kan het wegzetten als dooddoeners of nogmaals: iets vinden wat je wél echt leuk vind. Want uit alles blijkt dat werk ook voor jou een absoluut 'moetje' is. Ik ben van (ongeveer) middelbare leeftijd en zou in theorie wel wat minder kunnen werken, maar ik vind mijn werk gewoon zo leuk dat ik daar geen behoefte aan heb. Straks (na mijn pensioen) komt er nog een hele fase (als het me gegund is) waarin ik niet ga werken. Voor nu heb ik voldoende tijd voor mijn hobby's, vakanties en andere dingen die ik in de vrije tijd doe.

Mijn werk geeft me (nog meer) sociale contacten, mogelijkheden om mezelf te ontwikkelen en ik durf wel te zeggen dat ik van mijn hobby mijn werk heb weten te maken. Hoezo is het dan een dooddoener?
Dat is wel een streven dat niet voor iedereen helaas is weggelegd. Heb de mooiste baan gehad en mis het wel. Maar in mijn vrije tijd was ik niet bezig met mijn werk. Ook geen modelspoor etc. Een echte treinofiel weet er vast veel meer van:) Mijn hobby en dat van mijn partner zijn het maken van steden tripjes en wandelen.
pi_217795253
quote:
1s.gif Op woensdag 21 mei 2025 08:41 schreef JopieKlaassen het volgende:
Ik heb juist de ambitie om eerder te stoppen dan langer door te werken.
De aanwasbelasting gaat dat een heel stuk lastiger maken dan wanneer ze zouden kiezen voor belasten bij realisatie.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')