Etappe 11: Viareggio - Castelnovo Ne' Monti (186 km)![B5vpr1FxiBUJ6zbluSAb_280425-024905.jpg?v=20250428164905]()
![ebTAfKcqX2fP7kdfhJSs_280425-024818.jpg?v=20250428164818]()
Poeh, dat was een enerverende tijdrit. De wisselende weersomstandigheden maakte het onvoorspelbaar, maar ONZE Daan Hoole trok in z'n Nederlandse kampioenstrui aan het langste eind. De luchten waren al vroeg dreigend, maar de eerste paar uur konden de renners die ver in het klassement stonden nog droog hun tijdrit afwerken. Onder hen dus Daan Hoole, maar ook andere specialisten als Hepburn, Affini en de absolute favoriet Joshua Tarling. Die laatste ging voortvarend van start en dook bij het eerste tussenpunt 17 seconden onder de tijd van Hoole, maar die had z'n tijdrit slim ingedeeld en dus verloor Tarling steeds meer tijd richting het eind. Uiteindelijk kwam Tarling 7 seconden tekort. Daarna braken de hemelsluizen open en konden of durfden steeds meer renners niet meer voluit gaan. Vooral in de bochtige passages in Lucca en Pisa was het billenknijpen. Al snel werd duidelijk dat de mannen hoog in het klassement geen bedreiging gingen vormen voor Hoole. Wel was het interessant wie het best met de omstandigheden om kon gaan. Uiteindelijk pakte Roglic de meeste tijd op z'n concurrenten, dat was ook wel nodig na zondag. Ayuso, Simon Yates en Arensman leverden ook een goede tijdrit op en schoven op in het klassement. Bernal (die ook nog viel), Ciccone en Carapaz verloren juist enorm veel tijd. Del Toro had het ook moeilijk, maar hij hield genoeg tijd over om de roze trui te behouden. Ondanks de veranderende omstandigheden is het een prachtige overwinning voor Hoole en zal ie deze dag niet snel vergeten. Zijn definitieve doorbraak als toptijdrijder. Hoe verrassend zijn overwinning was bleek ook wel uit het feit dat ie geen motor mee had en er dus alleen vaste camerabeelden van zijn overwinning zijn. Gelukkig hebben we ook de foto's nog.
![CORVOS_00037944-059-e1747751665291-1280x640.jpg]()
Op woensdag trekken we verder naar het noorden met etappe 11. Van Viareggio aan de Ligurische Zee rijden de renners de Apennijnen in naar Castelnovo Ne' Monti. Het wordt een lastige etappe met kansen voor renners die op zoek zijn naar eendagssucces. De start is dus in Viareggio, we zijn in het noordwestelijke puntje van Toscane. Het ligt zoals gezegd aan de Ligurische Zee, ongeveer halverwege tussen havensteden La Spezia en Livorno. Viareggio heeft een sterke relatie met Lucca, het werd vanaf de 16e eeuw gebruikt door Lucchesi als haven en verdedigingsfort voor de Republiek Lucca. De Torre Matilde in het centrum herinnert nog aan die tijd. Inmiddels is de stad vooral een badplaats met lange brede stranden. Verder is Viareggio vooral bekend van hun carnaval, schijnbaar één van de meest bekende van Italië en Europa. Wij danken wikipedia voor deze informatie. Verder kan ik nog vertellen dat Viareggio 2 bekende figuren uit het Europese voetbal heeft voortgebracht: de beroemde coach Marcello Lippi die met het Italië het WK won in 2006 en met Juventus Ajax van de CL afhield in 1996 én de scheidsrechter met de meest indringende ogen ooit, Pierluigi Collina. Over bekende wielrenners kon ik dan weer niets vinden.
![viareggio.jpg]()
Na een vrij lange neutralisatie door Viareggio start de etappe ten noordoosten van de stad. Ze rijden hier over een lange rechte en vlakke weg, maar daar zal na de officiële start vrij snel verandering in komen. Deze weg voert de renners meteen richting de eerste hindernis van de dag. Een ongecategoriseerde hindernis, maar de renners met ambities vandaag zullen hier al hun slag willen slaan. Na een geleidelijk begin moeten renners volgens de altijd advertenties spammende STEEF 3 km aan 4,4% overwinnen richting Montemagno. Climbfinder lijkt dit wel redelijk te bevestigen, die komen op 4,7 kilometer aan 3,6%. Als deze heuvel niet genoeg is om een kopgroep te vormen kan het nog lang duren voordat er een definitieve groep gevormd wordt, want na een korte afdaling is het vooral vlak voor de komende 50 kilometer. Op dit stuk rijden de renners eerst naar het oosten en schampen we de startplaats van gisteren Lucca, waarna de koers richting het noorden wordt ingezet. Daar komen de renners na 46 kilometer de eerste tussensprint van de dag tegen. Als het nog bij elkaar is kan Mes daar wat puntjes pakken om z'n voorsprong in het puntenklassement nog verder te vergroten.
![montemagno-camaiore.png?v=1669989937]()
Na ongeveer 58 kilometer moet een tweede hindernis bedwongen worden. De klim naar Barga is ook niet gecategoriseerd, maar deze keer gaat het nog iets serieuzer omhoog: 3,6 kilometer aan 5,9%. Dat zou in de Tour al makkelijk een 3e categorie klim zijn. Dit is het tweede ideale moment voor een sterke kopgroep om zich te vormen. Als het nog langer duurt wordt het interessant voor de klassementsploegen om zich te gaan bemoeien met de dagzege. Het is dan nog maar 20 kilometer tot de grootste scherprechter van de dag. We gaan de Alpe San Pellegrino beklimmen, een beest van 13,7 kilometer aan 8,8%. Het begint gelijk loodzwaar met 4 kilometer aan 9,4% en daarna wordt het nauwelijks makkelijker met 5 kilometer aan 8,5%. De renners kunnen dan even bijkomen met een knikje omlaag, maar dat duurt maar een paar honderd meter. Alsof die eerste 9 kilometer nog niet genoeg waren volgt nu het zwaarste deel van de klim: 3 kilometer aan 12,1% met uitschieters tot 19%. De steilste halve kilometer op dit stuk is 15,8%, jawadde. Richting de top vlakt het nog iets af, maar dat mag ook wel. Dit is met afstand de zwaarste col van de eerste 15 etappes, maar gezien de plek in de koers is de kans niet groot dat hier volle bak gekoerst gaat worden door de favorieten. Het zou de ideale plek zijn voor UAE om de concurrentie uit te roken en hun sterke ploeg te gebruiken om de koers helemaal naar hun hand te zetten, maar dit is UAE zonder Pogacar en we weten dat dat een verzameling BV's is die alleen voor zichzelf koersen.
![vRzZCAv1fzqqOOmoaIVN_280425-025059.jpg?v=20250428165059]()
De top van de Alpe San Pellegrino ligt precies halverwege de etappe. Het is dus niet evident om de voorsprong die je op deze monstercol hebt gepakt te verdedigen. Maar een eventuele kopgroep zal hier ongetwijfeld uit elkaar geslagen worden. Het zit er dik in dat de zwakkere klimmers hun kansen al in rook zien opgaan hier. Na de top volgt een korte steile afdaling, waarna de renners op een plateau uitkomen. We zijn inmiddels in de regio Emilia-Romagna. We blijven ongeveer 12 kilometer op dit plateau op ongeveer 1150 meter hoogte, waarna er verder wordt afgedaald richting Ponte Dolo. Dit gebeurt over bochtige wegen en het wegdek ziet er niet geweldig uit, dus het is oppassen geblazen voor de renners. Gelukkig gaat het hier niet zo steil naar beneden als het eerder omhoog ging. Beneden in Ponte Dolo is het nog een paar kilometer tot de 2e tussensprint in Cerredolo, waarna de renners weer mogen gaan klimmen. De klim naar Toano is 11,1 kilometer aan 4,9% en lijkt heel regelmatig met in het middenstuk eigenlijk continu klimmen aan 5 tot 6,5%, maar volgens de organisatie zit er een stukje aan 10% in na ongeveer 1,5 kilometer. Dit zal desondanks geen beklimming zijn waar renners bang van worden, behalve als je Fabio Jakobsen heet. Op de top van de klim is het nog 40 kilometer tot aan de streep.
![z692JRa9xRpiu8LwB5pb_280425-025101.jpg?v=20250428165101]()
Ook na deze col wordt er niet direct tot het laagste punt afgedaald. Het gaat op en af, maar iets meer af dan op waardoor we 23 kilometer later ongeveer 450 meter lager uitkomen. Tussendoor passeren we dan ook nog de Red Bull sprint, maar dat zal de koplopers weinig boeien. Vanaf het laagste punt in Gatta rijden de renners ongeveer 5 kilometer vals plat omhoog naar Ponte Le Pianelle, waar de laatste hindernis van de dag op ze ligt te wachten. De klim naar Pietra di Bismantova is 5,8 kilometer aan 5,8%, dat is makkelijk te onthouden. Ook hier beweert de organisatie dat er een stuk van 10% in zit, maar laten we het houden op een lang stuk rond de 5 à 7% met een afvlakking richting de top. Als we daar aankomen is het nog maar 5 kilometer tot Castelnovo Ne' Monti.
![jpYuKgFcbt6LzN3gtByv_280425-025057.jpg?v=20250428165057]()
De laatste kilometers zijn over glooiend terrein. Eerst moeten de renners 2 kilometer dalen, daarna is het een paar honderd meter vlak, waarna nog een hupje omhoog volgt van 300 meter aan 7%. Dan dalen ze weer een halve kilometer tot 1,2 kilometer voor de streep, waarna de laatste kilometer ongeveer aan 4% omhoog gaat. Eigenlijk komen de renners op 3 kilometer van de aankomst al bijna over de streep, maar ze maken nog een lus om het dorp heen. Op 500 en minder dan 100 meter van de streep zijn nog 2 listige bochten in het parcours opgenomen, waardoor timing erg belangrijk is als je wil winnen. Na 186 kilometer komen de renners aan op de Via Dante Alighieri. Over Castelnovo Ne' Monti kunnen we vrij kort zijn. Het is een dorp van 10.000 inwoners in de regio Emilia-Romagna, provincie Reggio Emilia. Mijn Italiaans is niet geweldig, maar ik vermoed dat het iets met een nieuw kasteel in de bergen te maken heeft. Van het kasteel zelf, dat op de heuvel naast het dorp lag, is helaas weinig meer over. Je zal het hier toch van de prachtige natuur moeten hebben. Er is onder andere een prachtige schuine rotsformatie in de buurt te vinden, dan ben ik zo'n matig kasteeltje al snel weer vergeten.
![YrkWeYfQGfk7wP6YKgog_280425-025006.jpg?v=20250428165006]()
![Bismantova%20Blog%20Banner.jpg?width=2240&name=Bismantova%20Blog%20Banner.jpg]()
In Viareggio lijkt het vandaag zonnig en een aangename 18 graden te worden, een groot contrast met het hondenweer van gisteren. In Castelnovo zou het wel kunnen gaan regenen in de middag. In dat geval raad ik alle moeders van de renners af om te gaan kijken. Eurosport zal er zoals iedere dag vanaf de start bij zijn. Ik meen gehoord te hebben dat Michael Boogerd eerst aanschuift bij Jan en dat Jeroen en Karsten het vanaf half 3 overnemen.
Dan de voorspelling. Dit lijkt me een dag voor de vluchters, de meeste klassementsmannen zullen nog geen koers willen maken op de San Pellegrino en bij UAE zouden er dan eerst renners gevonden moeten worden die bereid zijn te knechten. Ik neem aan dat een aantal renners deze dag rood hebben omcirkeld in hun agenda, hopelijk geldt dat ook voor deze 5:
1.
Wout Poels. Twan is op zoek naar z'n trilogie en Astana is al maanden aan het schroeien, dit kan niet meer mis.
2.
Wilco Kelderman. Helaas voor Wielco moet ie het weer doen met een 2e plek.
3.
Romain Bardet. Die staat inmiddels op een half uur, alle ruimte dus om aan te vallen en wat punten binnen te slepen voor Picnic.
4.
Filippo Zana. Hij bakt er tot nu nog weinig van, maar dit wordt zijn dag. Of niet, dat kan ook.
5.
Lorenzo Fortunato. Die heeft die 1e categorie klim nog even extra rood omcirkeld voor de bergpunten, daarna gaat ie natuurlijk de beslissende slag missen.