Hallo allemaal,
Wij overwegen ons perceel “op te schonen”. Door de jaren heen zijn er door bijgebouwen van buren aan weerszijden nogal wat “reststukken” aan perceel waar wij bezit van hebben, maar niet formeel ons eigendom is.
Een zo’n stuk is verjaard (hetzij existentieel > 10 jaar, hetzij acquisitief > 20 jaar), maar andere stukken vermoedelijk nog niet. Bij deze laatste gevallen willen wij graag gewoon overgaan tot koop, want verjaring of niet: kopen vinden wij voor iedereen het eerlijkst.
Het gaat om onderstaande stukken:
1) 18,5 x 0,65 = 12m2. Dit stuk is ruimschoots verjaard. Hier staat de gevel van een huurcomplex zonder kozijnen of iets. Buren hebben al aangegeven dat die strook in hun ogen gewoon onderdeel is van onze tuin. Bij formele overdracht willen we ze wel wat toeschuiven als dank voor een soepele afwikkeling.
2) (15x0,66)/2 = 5m2. Dit stuk is existentieel verjaard, maar na het balletje van verkoop voorzichtig opgegooid te hebben waren de buren nog niet heel enthousiast. Het gaat om een driehoekig stuk langs hun huis op, dat zich op onze oprit en achterom bevindt. Buren hebben op dit stuk oprit recht van overpad voor de onderhoud van hun kozijnen. Praktisch verandert er voor hun niets, want de situatie blijft zoals deze al jarenlang is.
3) 7,1x(0,2+0,3)=3,5m2. Dit stuk betreft de oprit van een andere buur aan de achterkant van onze tuin. Beetje een rommelig stuk grond bij die buren met oude betonpalen van de grensafscheiding van het kadaster uit de jaren 60. Om deze grens netjes op te knappen en uit te zetten is de mooiste oplossing om net 20cm extra mee te nemen, zodat de afscheiding mooi aansluit bij de garage van die betreffende buren. Verwacht ik ook geen problemen mee.
Wat is nu een realistische grondprijs? Ikzelf vind bouwgrond (
Rond de ¤400,- / m2) niet helemaal een juist uitgangspunt, omdat het tuingrond / een smalle strook langs een achterom betreft die door de buren niet gebruikt wordt. Een eerlijke prijs naar mijn mening zou dan de helft van bouwgrond zijn, dus rond de ¤200,-/m2. Volgens mij ligt dit een beetje in lijn van tuingrond. Maargoed, uiteindelijk is het een kwestie van wat een gek ervoor geeft (en vraagt).
Wat vinden jullie? Uiteindelijk zal ik de buren als zij dat willen op onze kosten een makelaar naar keuze laten komen voor een taxatie, maar voor het vooroverleg wil ik ongeveer weten waar ik aan kan denken.
Bij voorkeur maak ik met iedereen afspraken, laat ik 1 keer het kadaster komen en ga ik voor alles 1 keer naar de notaris.
Zijn er verder nog wat dingen waar ik aan moet denken?
Alvast bedankt voor jullie wijsheid en adviezen
[ Bericht 0% gewijzigd door 2172619626795 op 18-05-2025 10:30:53 ]