abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217685816
Als er in de winter door die roosters voldoende lucht komt dan kan je dus stellen dat het een temperatuurprobleem is wat dus wel met een airco en die roosters samen op te lossen is.

Verder kan je een lichtsluis maken voor je raam. In de donkere kamer van de fotograaf werkte dat ook dus zal het voldoende licht tegenhouden om te slapen.

Helaas heeft het woord tegenwoordig een andere betekenis. In het kort zijn het drie platen of gordijnen die zwart zijn. Twee parallel en vast aan de ene zijde van het raam en de derde vanaf de andere kant van het raam er tussen. Net als anti fietshekjes zeg maar.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_217685942
quote:
1s.gif Op zondag 18 mei 2025 11:30 schreef Viesdik het volgende:
Geen gordijnen hebben :')
Heerlijk, 22 uur naar bed 5 uur bij krieken van de dag uit de veren... Geen gordijnen nodig en raam open. oogjes open en meteen zonder klok zien hoe laat het ongeveer is. Behalve in de winter dan.. :P

1 x in slaap gevallen zonder te weten in een kamer met rolluiken te liggen. Die had dubbel op rolluiken en gordijnen. :') Toen ik waker werd, dacht ik WTF :o ben ik nu blind... Verschrikkelijk ervaring om in zo'n zwart gat wakker te worden, nooit meer.

Ieder zijn meug, maar snap er geen zak van dat iemand wakker kan worden van licht met de ogen dicht. :{ :!
Maar het zal bestaan zoals TT bevestigt... ^O^

Indien je ventilatierooster hebt waar licht door naar binnen schijnt. Dan kun je met een koofje een lichtsluis maken. Licht is straling en buigt dus nooit af wanneer het niet gereflecteerd word. Dus de koof van binnen zwart maken.

Tekening is een doorsnee, koof over de lengte van het rooster, in de koof over gehele lengte 2 schotjes...

Gele pijl is licht, gaat nooit de hoek om blauwe pijl is lucht gaat wel de hoek om...
pi_217686657
Slaapmasker (opgelost) domme opmerking van mij.

[ Bericht 61% gewijzigd door Sorella op 19-05-2025 11:32:59 ]
  maandag 19 mei 2025 @ 11:21:27 #29
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_217686685
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 11:19 schreef Sorella het volgende:
Slaapmasker (opgelost)
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2025 10:30 schreef Sometimes het volgende:

[..]
Dat gaat helaas niet, ik heb 's nachts een apneumasker op.
The love you take is equal to the love you make.
pi_217686818
quote:
1s.gif Op maandag 19 mei 2025 11:21 schreef Lienekien het volgende:

[..]
[..]

O, eerst lezen dan pas reageren dommerik dat ik ben.
pi_217687478
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2025 11:08 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Gordijnen hebben een nihile isolatie waarde dus zal het wel fris worden met de ramen open als het buiten koud is. :P
Slechte isolatie betekent niet dat er frisse lucht naar binnen komt.
In een kas of serre met enkel glas die verder potdicht zit is het in de winter niet warm te stoken, maar toch komt er geen frisse/schone lucht binnen.
pi_217687481
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2025 11:46 schreef Rene het volgende:

[..]
Heb ik ook. Maar dan is de frisse lucht weg
Ik denk een airco nemen en dan verduisterende gordijnen.
Ook een standaard airco brengt geen frisse lucht in huis. Hij koelt alleen de (vuile?) lucht in huis af.

Voor frisse lucht in de donker gemaakte kamer kan TS een (decentrale) WTW-unit overwegen. In combinatie met rolluiken.
pi_217687561
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 12:45 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Slechte isolatie betekent niet dat er frisse lucht naar binnen komt.
In een kas of serre met enkel glas die verder potdicht zit is het in de winter niet warm te stoken, maar toch komt er geen frisse/schone lucht binnen.
Een gordijn is heel wat anders als een object wat potdicht zit en zal altijd randen hebben waar de lucht zich langs zal verplaatsen..

Zoals vermeld onderste foto houdt de verduistering zo, en plaats een gordijnrail aan het plafond met wat afstand tot het raam daarna een stuk gordijn eraan en TS heeft een pikkedonkere slaapkamer waarbij het raam nog steeds open kan..
  maandag 19 mei 2025 @ 15:19:11 #34
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_217688830
quote:
1s.gif Op maandag 19 mei 2025 12:56 schreef Basp1 het volgende:

Zoals vermeld onderste foto houdt de verduistering zo, en plaats een gordijnrail aan het plafond met wat afstand tot het raam daarna een stuk gordijn eraan en TS heeft een pikkedonkere slaapkamer waarbij het raam nog steeds open kan..
Dit zal het waarschijnlijk worden inderdaad, met een afbuigend stukje rail naar de muur aan de linkerzijde.
De radiator onder het raam staat nooit aan, dus de gordijnen kunnen daar mooi een stukje boven eindigen.

En dan zie ik wel hoe de luchtkwaliteit is. Zelfs met het raam op de kiepstand zijn de waarden in de loop van de nacht soms te hoog.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  maandag 19 mei 2025 @ 15:26:42 #35
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_217688922
Ik zou nog twee dingen kunnen bedenken.

Je bed op een andere plaats zodat je niet zo snel met je gezicht richting raam ligt.

Of de deur naar de gang open en zorgen dat daar frisse licht vandaan kan komen.
  maandag 19 mei 2025 @ 15:30:01 #36
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_217688945
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 09:51 schreef Watuntrik het volgende:

Ieder zijn meug, maar snap er geen zak van dat iemand wakker kan worden van licht met de ogen dicht. :{ :!

Ik zou het ook liever anders hebben. Vanmorgen om iets over 6 uur wakker van het licht, ook bij ogen dicht dringt dat door.
Vroeger zou ik dan mijn gezicht met het dekbed afdekken maar ook daarbij is het apneumasker niet handig.
It was delicious.
  maandag 19 mei 2025 @ 15:32:03 #37
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_217688964
quote:
1s.gif Op maandag 19 mei 2025 15:26 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou nog twee dingen kunnen bedenken.

Je bed op een andere plaats zodat je niet zo snel met je gezicht richting raam ligt.

Of de deur naar de gang open en zorgen dat daar frisse licht vandaan kan komen.
Het bed stond eerst aan de andere kant van de slaapkamer, dat is naast het raam. Waar het nu staat is de gunstigste plek binnen de mogelijkheden.

Deur open, tja. Dat is voor frisse lucht wel een oplossing inderdaad maar dan komt er ook weer meer licht binnen.
It was delicious.
  maandag 19 mei 2025 @ 15:34:06 #38
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_217688983
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 15:32 schreef Sometimes het volgende:

[..]
Het bed stond eerst aan de andere kant van de slaapkamer, dat is naast het raam. Waar het nu staat is de gunstigste plek binnen de mogelijkheden.

Deur open, tja. Dat is voor frisse lucht wel een oplossing inderdaad maar dan komt er ook weer meer licht binnen.
Dan misschien daar nog iets aan verduistering doen.
  maandag 19 mei 2025 @ 15:36:01 #39
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_217689017
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2025 11:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Rolluiken. Dat is het enige wat werkt.
Ja dit. Ze zaten er bij ons huis al op toen we het kochten. Het is er aardedonker als ze dicht zitten en dat slaapt fantastisch. Overdag zet je ze gewoon open zodat alles door kan waaien. Wordt het echt heet, dan hebben we hier een plafondventilator.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_217745353
Rolluik aan de binnenkant als de buitenkant niet mag.
Bij de juiste rolluik komt er niets doorheen
  zondag 25 mei 2025 @ 18:58:38 #41
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_217750492
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 12:11 schreef Barry1986 het volgende:
Rolluik aan de binnenkant als de buitenkant niet mag.
Bij de juiste rolluik komt er niets doorheen
Ook geen verse lucht?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_217776297
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 15:30 schreef Sometimes het volgende:

[..]
Ik zou het ook liever anders hebben. Vanmorgen om iets over 6 uur wakker van het licht, ook bij ogen dicht dringt dat door.
Vroeger zou ik dan mijn gezicht met het dekbed afdekken maar ook daarbij is het apneumasker niet handig.
Kan ik me voorstellen... Ik kom nu eenmaal uit boeren familie met boeren aanpak, meestal schop onder je reet... Vaak wakker worden van snurken of wat dan ook, dan ben je niet moe genoeg en dan moet je harder werken... :9

Maar ga eens kijken bij een of andere beglazingsbedrijf met showroom en vraag naar geluidsdempende ventilatieroosters. :)

Die zijn zo geconstrueerd dat ze dus geluid buiten houden, wanneer ik naar de doorsnede afbeeldingen kijk om de functie te verklaren lijken ze ook nog eens beter licht dicht dan de reguliere open ventilatierooster.

https://www.sloterop.nl/ventilatieroosters/duco-susroosters/

Dan is het misschien oude eruit schroeven nieuwe erin en klaar...

https://www.sloterop.nl/topvent-zr-flens-ventilatierooster-ak/

[ Bericht 9% gewijzigd door Watuntrik op 28-05-2025 10:05:52 ]
pi_217776807
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 09:59 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Kan ik me voorstellen... Ik kom nu eenmaal uit boeren familie met boeren aanpak, meestal schop onder je reet... Vaak wakker worden van snurken of wat dan ook, dan ben je niet moe genoeg en dan moet je harder werken... :9

Maar ga eens kijken bij een of andere beglazingsbedrijf met showroom en vraag naar geluidsdempende ventilatieroosters. :)

Die zijn zo geconstrueerd dat ze dus geluid buiten houden, wanneer ik naar de doorsnede afbeeldingen kijk om de functie te verklaren lijken ze ook nog eens beter licht dicht dan de reguliere open ventilatierooster.

https://www.sloterop.nl/ventilatieroosters/duco-susroosters/

Dan is het misschien oude eruit schroeven nieuwe erin en klaar...

[ afbeelding ]

https://www.sloterop.nl/topvent-zr-flens-ventilatierooster-ak/
Die susroosters (of soms suskasten) komen hier in de regio (Schiphol) veel voor.
Dit zal vermoedelijk ook niet mogen van de VVE, want heeft invloed op het gemeenschappelijke aanzicht.

Ik heb ondertussen verduisterende gordijnen besteld.
It was delicious.
pi_217778197
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 11:02 schreef Sometimes het volgende:

[..]
Die susroosters (of soms suskasten) komen hier in de regio (Schiphol) veel voor.
Dit zal vermoedelijk ook niet mogen van de VVE, want heeft invloed op het gemeenschappelijke aanzicht.

Ik heb ondertussen verduisterende gordijnen besteld.
Is dat zo erg met VVE's? Moet je de huisarts er bovenop zetten i.v.m. gezondheid... Indien je dat via de arts goed onderbouwt krijgt dan kan de VVE het dak op met hun fratsen...
pi_217778364
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 13:37 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Is dat zo erg met VVE's? Moet je de huisarts er bovenop zetten i.v.m. gezondheid... Indien je dat via de arts goed onderbouwt krijgt dan kan de VVE het dak op met hun fratsen...
Mwoh het is het vooraanzicht van het gebouw, ik wil daar zelf ook niet vanaf wijken, dat ziet er al snel armoedig uit.
Maar er zijn wel regels waar je je aan moet houden en bij wensen beslist de meerderheid.
It was delicious.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')