Nee, want ik ga er niet van uit dat er in één poging zonder oefenen de slagingskans op maximaal wordt gezet.quote:
Scherp. Maar het kan natuurlijk een gebied zijn waar al enige expertise aanwezig is? Of gesuggereerde kennis?quote:Op zondag 18 mei 2025 03:52 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Nee, want ik ga er niet van uit dat er in één poging zonder oefenen de slagingskans op maximaal wordt gezet.
Natuurlijk, er zijn natuurtalenten. Alsnog moeten zij zichzelf bewijzen om degenen die voor hen zijn gesitueerd, te kunnen overtuigen van de kennis en know how.quote:Op zondag 18 mei 2025 04:19 schreef YoopY het volgende:
[..]
Scherp. Maar het kan natuurlijk een gebied zijn waar al enige expertise aanwezig is? Of gesuggereerde kennis?
True. Iedere mislukking heeft natuurlijk ook een les in zich als je goed reflecteert. Echter vanuit de intentie gezien is het falen en dat maakt de beleving in eerste instantie negatief. Iets waar je niet bij stil wilt blijven staan vanwege de gekoppelde emotie?quote:Op zondag 18 mei 2025 10:54 schreef Amerauder het volgende:
Succes, zeggen ze, is direct gerelateerd aan een bereidheid tot falen. Hoe minder bang je bent de boel op een mislukking uit te laten lopen, hoe meer succes je zult hebben. Ga je steeds heel voorzichtig alleen maar dingen doen die zullen lukken – dan kom je nergens, is het idee een beetje, dan blijf je steken.
Afhankelijk van welk gewicht je aan dat falen hangt, en die emotie hangt daar vervolgens ook vanaf, denk ik?quote:Op zondag 18 mei 2025 12:12 schreef YoopY het volgende:
[..]
True. Iedere mislukking heeft natuurlijk ook een les in zich als je goed reflecteert. Echter vanuit de intentie gezien is het falen en dat maakt de beleving in eerste instantie negatief. Iets waar je niet bij stil wilt blijven staan vanwege de gekoppelde emotie?
Tsja, ik zou Pippi ook zeker niet een congres later organiseren, of een land laten besturen, maar het gevaar blijft wel, dat ook al gaat het om eenvoudigere taken, we dankzij een dergelijke mentaliteit wellicht ook automatisch in een zesjescultuur landen.quote:Op zondag 25 mei 2025 16:10 schreef Parafoonnotulist het volgende:
Ik wéét dat mensen het echt goed bedoelen.
Dat ze ‘inspiratie’ zoeken in iets wat klinkt als moed. En dat het generatie op generatie gaat inmiddels.
Die vermoeiende, vrolijk-verkeerde zin die mensen te pas en te onpas aanhalen,
alsof het een vrijkaartje is voor roekeloos optimisme:
“Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.”
Altijd als iemand dat zegt, voel ik een lichte kramp in mijn tweede zintuig voor nuance. Soms rol ik zelfs met m’n ogen en onderdruk ik een zucht.
Want echt: Pippi zei het zo nooit. Lees de boeken er maar op na.
Ze zei het in elk geval niet letterlijk. Niet in die beletterde, opgeplakte vorm waarmee het nu in kinderkamerposters wappert als een vlag zonder context.
Verder: het verheerlijkt overmoed alsof het gelijkstaat aan vrijheid. Terwijl falen óók ruimte vraagt. En aarzelen. En voorbereiding. En twijfel.
Dit is vergelijkbaar met hoe borderline eruit ziet. Een groter spectrum, Yin/Yang.... Pure dualiteit.quote:Op zondag 18 mei 2025 10:54 schreef Amerauder het volgende:
Succes, zeggen ze, is direct gerelateerd aan een bereidheid tot falen. Hoe minder bang je bent de boel op een mislukking uit te laten lopen, hoe meer succes je zult hebben. Ga je steeds heel voorzichtig alleen maar dingen doen die zullen lukken – dan kom je nergens, is het idee een beetje, dan blijf je steken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |