abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217662444
As Zondag vindt de landelijke BuurtBankjesDag plaats

Een dag die in het leven is geroepen om de band tussen buren te versterken én eenzaamheid tegen te gaan. Iemand die zelf heel veel aan haar BuurtBankje heeft gehad, is Gina (63). Zij geniet nog elke dag van alle sociale contacten die het bankje haar heeft opgeleverd en spoort mensen dan ook aan om mee te doen.

BuurtBankje is ooit in het leven geroepen door Stichting de Buurt en het concept is eigenlijk heel simpel: je zet een bankje voor je deur, meldt deze aan en vervolgens nodig je wat buren uit. Het is de bedoeling dat je een ontmoetingsplek creëert waar mensen uit de buurt kunnen samenkomen als ze daar behoefte aan hebben.

Duizenden ontmoetingen

BuurtBankje begon ooit met één bankje, maar inmiddels is het uitgegroeid tot een landelijk fenomeen. Er is een BuurtBankjesdag in het leven geroepen en tijdens eerdere edities hiervan hebben al duizenden mensen elkaar ontmoet op meer dan 2.700 bankjes in heel Nederland. Ruim de helft van die 329.500 ontmoetingen was met iemand buiten de eigen bubbel, mensen die ze anders nooit hadden gesproken. Ook zegt twee op de vijf deelnemers dat ze sindsdien beter contact hebben met de buren en soms komt er ook romantiek of sex uit tevoorschijn, dit natuurlijk later op de avond binnenshuis!

Kleine sociale ontmoetingen zijn belangrijker dan je denkt en dat komt hierdoor

‘BuurtBankje heeft mij weer hoop gegeven’

Iemand die veel sociale contacten heeft overgehouden aan haar BuurtBankje, is Gina. Na een pittige periode in haar leven had ze behoefte aan wat meer sociale contacten én wilde ze graag iets kunnen betekenen voor de mensen uit haar buurt. Voor haar is het bankje een laagdrempelige manier om met mensen in contact te komen. „Ik ben door een diep dal gegaan. Ik heb zeven scheidingen meegemaakt, ben verslaafd geraakt aan alcohol en medicijnen en verloor mijn baan. Op een gegeven moment was het zelfs zo erg dat ik niet meer wilde leven. BuurtBankje heeft mij weer hoop gegeven.”

Gezellig praatje maken

Mensen uit de buurt weten haar bankje te vinden en komen regelmatig even langs. „Dan zitten we met wat mensen buiten en dan komt er iemand langs met wie we een praatje maken en gezellig een bakje koffie drinken.” Het contrast met haar ‘oude’ leven is groot. „Ik ben eindelijk weer onder de mensen, want ik zat eigenlijk altijd binnen en ik ging nergens naartoe. Alleen om boodschappen te doen ging ik naar buiten. Als ik nu naar de winkel ga, dan kom ik daar allemaal mensen tegen die mij kennen en met wie ik een praatje kan maken.”

Er waren weleens kinderen die geen eten hadden en naar mij toe kwamen, omdat ik zo’n bankje heb.
Sociale controle

Volgens haar is het buurtbankje een vorm van sociale controle. „Het is ook om mensen te helpen en dat is echt hard nodig”, zo legt Gina uit. „Je ziet wat beter hoe het met mensen gaat. In coronatijd had ik mijn bankje bijvoorbeeld ook al en dan waren er weleens kinderen die geen eten hadden en naar mij toe kwamen, omdat ik zo’n bankje heb. En dan help ik ze ook. Of dan komt iemand naar mij toe omdat hun kind vanwege epilepsie niet naar school kan fietsen en dan regel ik een taxi.” Gina kan het belang van zo’n BuurtBankje dan ook niet genoeg benadrukken. „Het heeft mij echt gered, anders zat ik hier niet meer.”

Lijkt het jou ook wel wat om zo’n BuurtBankje te maken? Of zou jij graag wat meer informatie (over zondag 18 mei) willen hebben? Klik dan hier : https://www.metronieuws.n(...)ag-zo-belangrijk-is/

[ Bericht 0% gewijzigd door marretak op 17-05-2025 16:31:24 ]
  zaterdag 17 mei 2025 @ 18:57:01 #2
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_217664444
Geweldig! Laagdrempelig. Gezellig en belangrijk.
  zaterdag 17 mei 2025 @ 18:59:01 #3
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_217664463
Zin an.
  zaterdag 17 mei 2025 @ 19:10:36 #4
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_217664561
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 15:36 schreef marretak het volgende:
Ik heb zeven scheidingen meegemaakt
:')
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zaterdag 17 mei 2025 @ 20:51:10 #5
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_217665518
Beetje de stoep blokkeren met je bankje. Optyfen, ik moet daar lopen.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_217675673
Als ik dit in Amsterdam doe krijg ik waarschijnlijk handhaving op mijn dak vanwege het runnen van een illegaal terras.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_217680126
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2025 10:14 schreef raptorix het volgende:
Als ik dit in Amsterdam doe krijg ik waarschijnlijk handhaving op mijn dak vanwege het runnen van een illegaal terras.
In Leiden zie je het wel vaak....
pi_217680450
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2025 16:27 schreef marretak het volgende:

[..]
In Leiden zie je het wel vaak....
Onze stoep is vrij smal als ik er een bankje neerzet kan er niemand meer langs.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_217680532
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2025 16:39 schreef raptorix het volgende:

[..]
Onze stoep is vrij smal als ik er een bankje neerzet kan er niemand meer langs.
Kut....
pi_217680537
Ik woon in een volksbuurt, hier is het elke dag buurtbankjesdag. Lekker blikje Schultenbrau erbij, helemaal prima.
  zondag 18 mei 2025 @ 18:17:56 #11
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_217681714
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2025 16:43 schreef Sapstengel het volgende:
Ik woon in een volksbuurt, hier is het elke dag buurtbankjesdag. Lekker blikje Schultenbrau erbij, helemaal prima.
Dan zul jij ook wel een paar mooie verhalen kunnen vertellen want in een volksbuurt gebeurt álles.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')