quote:Dedecker deelt bier uit in de Kamer als protest tegen alcoholverbod: “Als het niet mag, dat ze mij dan maar in de boeien slaan”
Het onafhankelijke Kamerlid Jean-Marie Dedecker serveert vandaag zijn eigen drank in het federale parlement. Premier Bart De Wever (N-VA) riep op om bier en wijn uit de cafetaria van de Kamer te bannen. Dedecker noemt die drooglegging compleet belachelijk en kleuterachtig. Voor het oog van de camera van VTM NIEUWS offreerde Dedecker de premier een biertje uit zijn Middelkerke.
“Ik heb iets mee voor de drooglegging of noem het de rouwdrink”, zei Dedecker bij aankomst in de Kamer. In zijn hand: een volle winkelzak met streekbiertjes uit zijn thuisgemeente Middelkerke. Het Kamerlid organiseert vandaag een soort van protestactie nadat het bureau van de Kamer woensdag heeft beslist om alcohol uit de cafetaria te bannen. Het was premier De Wever die tijdens het marathondebat over het regeerakkoord opriep om de tapkraan dicht te draaien. “Dat is niet meer van deze tijd”, aldus De Wever die al jarenlang geheelonthouder is.
“We betreuren de drooglegging”, zei Dedecker tegen De Wever toen hij een flesje bier van het merk Jus de Mer aanbood, een streekproduct uit Middelkerke waar Jean-Marie Dedecker burgemeester is.
“Wie is we? Noem namen!”, antwoordde De Wever al lachend. “Oh, dan moet ik de helft van de N-VA opnoemen ...”, aldus Dedecker die al snel werd onderbroken door de premier. “Noem geen namen, noem geen namen!”, grapte De Wever vervolgens.
Voor de camera van VTM NIEUWS probeerde Dedecker De Wever nog te overtuigen, maar dat was tevergeefs. “Het is dan ook niet mijn politieke doel om vrienden te maken in het parlement en op dat vlak ben ik heel goed bezig”, zei De Wever op een sarcastische toon. “Laat het los. We gaan hier nog voldoende toogpraat hebben.”
Zeurpiet
Na zijn passage bij De Wever trok Dedecker naar de koffiekamer om zijn bier gratis uit te delen. “Ik schat dat 140 van de 150 Kamerleden tegen zijn”, foetert Dedecker. “Ze komen het mij allemaal zeggen. Maar ja, de fractieleiders zijn vorige week bij onze eerste minister en de zeurpiet gesommeerd. U weet wel, onze minister van Volksgezondheid die al zat wordt van een glas water. Die hebben daar op hun communiezieltje moeten beloven dat er een alcoholverbod zou komen in de Kamer en zo geschiedde”, zegt hij in een reactie aan HLN.
“En waarom? De Kamer is geen werkvloer hé, dat is een vergadervloer. In de plenaire wordt er alleen water gedronken. Maar als we zitten te keuvelen in de buvette (cafetaria in het parlement, red), dan mag je daar toch eens iets bij drinken zeker. Op sommige momenten zit je daar 20 uur op een dag.”
Zelf drinkt Dedecker, die onlangs een zware operatie kreeg, naar eigen zeggen niet. “Ik mag niet van me vrouwe en ik moet met de wagen naar huis. Maar ik protesteer niet voor mezelf. Ik ben 72 jaar en ik kan gewoon niet tegen altijd dat opgestoken vingertje dat ons als kleuters behandelt. Dus ik heb vandaag zelf bier mee. Als het niet mag, dat ze mij dan maar in de boeien slaan.”
Welke return?quote:Op donderdag 22 mei 2025 20:05 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Dat wordt lastig in de return.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 22 mei 2025 21:14 schreef hhh38 het volgende:
Ach, LasbrilSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Fenomenaal.Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
@Sabata kan je daar meer over vertellen. Blijkbaar zit daar ook een Franz von Zömeren.quote:Op donderdag 22 mei 2025 21:32 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Spiesen-Elversberg is een gemeente in de Duitse deelstaat Saarland, en maakt deel uit van de Landkreis Neunkirchen. Spiesen-Elversberg telt 12.748 inwoners.
Oei, dan gaan de Duitsers weer ZIEDEND worden.quote:Op donderdag 22 mei 2025 21:35 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
@:sabata kan je daar meer over vertellen. Blijkbaar zit daar ook een Franz von Zömeren.
Moeten die clubs maar eens goed beleid gaan voeren, met alleen tradition kom je er niet.quote:Op donderdag 22 mei 2025 21:42 schreef Slobeend het volgende:
Erg jammer dat er weer een tweede Hoffenheim in de Bundesliga komt. Het had ook zomaar Kaiserslautern of Düsseldorf kunnen zijn.
Melilla of Ceuta?quote:Op donderdag 22 mei 2025 21:45 schreef Alaphilippe_ het volgende:
Komend jaar gaan we in Noord-Afrika voetballen in de Segunda in Spanje.
Weet je welke club jarenlang goed beleid met Tradition heeft verenigd?quote:Op donderdag 22 mei 2025 21:46 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Moeten die clubs maar eens goed beleid gaan voeren, met alleen tradition kom je er niet.
Ceuta, hartstikke gezellig.quote:
Bayern München?quote:Op donderdag 22 mei 2025 21:48 schreef AllesKaputt het volgende:
[..]
Weet je welke club jarenlang goed beleid met Tradition heeft verenigd?
Sankt Pauli?quote:Op donderdag 22 mei 2025 21:48 schreef AllesKaputt het volgende:
[..]
Weet je welke club jarenlang goed beleid met Tradition heeft verenigd?
Dat is de schuld van Frank Holzer, voormalig voetballer van FC Saarbrucken, vormde in zijn tijd een duo met ene Felix Magath. Maar terwijl Magath verder omhoog ging in de voetballerij, koos Holzer voor zijn maatschappelijke carrière. Hij was apotheker en steeg op in de hierarchie van het bedrijf waar hij op dat moment werkte, dat wel in Elversberg gevestigd was. Uiteindelijk nam hij de boel over, dat bedrijf fuseerde tot Usapharm, maar verplaatste wel zijn 'hauptsitz' (hoofdkantoor) naar Saarbrucken. In 1980 hielp Holzer amateurclub Elversberg aan een nieuw complex dat geheel door lokale firma's werd opgebouwd. De club begon daarna aan zijn voetbalreis door de Oberliga en de Regionalliga. Toen Holzer's zoon Dominik Usapharm overnam werd er iets meer geld in gepompt en de laatste jaren kwam het in een stroomversnelling.quote:Op donderdag 22 mei 2025 21:39 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Oei, dan gaan de Duitsers weer ZIEDEND worden.
Ursapharm, een bedrijf uit Saarbrücken, mij een raadsel waarom ze dan niet gewoon de lokale club sponsoren in plaats van deze dorpsclub.
Kijk, aan deze informatie hebben we iets.quote:Op donderdag 22 mei 2025 23:18 schreef Sabata het volgende:
[..]
Dat is de schuld van Frank Holzer, voormalig voetballer van FC Saarbrucken, vormde in zijn tijd een duo met ene Felix Magath. Maar terwijl Magath verder omhoog ging in de voetballerij, koos Holzer voor zijn maatschappelijke carrière. Hij was apotheker en steeg op in de hierarchie van het bedrijf waar hij op dat moment werkte, dat wel in Elversberg gevestigd was. Uiteindelijk nam hij de boel over, dat bedrijf fuseerde tot Usapharm, maar verplaatste wel zijn 'hauptsitz' (hoofdkantoor) naar Saarbrucken. In 1980 hielp Holzer amateurclub Elversberg aan een nieuw complex dat geheel door lokale firma's werd opgebouwd. De club begon daarna aan zijn voetbalreis door de Oberliga en de Regionalliga. Toen Holzer's zoon Dominik Usapharm overnam werd er iets meer geld in gepompt en de laatste jaren kwam het in een stroomversnelling.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |