Goeie tip.quote:Op maandag 12 mei 2025 12:17 schreef mvdejong het volgende:
Ik hoop dat ze dat bij mij niet verplicht gaan doen, want naast de kosten voor een inductie-kookplaat heb ik dan voor meer dan 2k EUR aan aluminium pannen (vooral Calphalon en Woll) die dan waardeloos zijn geworden.
Ben je ook klaar mee. Ik krijg 4 kookpannen 'gratis' en een hapjespan. Fluitketel moet ik zelf verzorgen (en de rest).quote:Op maandag 12 mei 2025 12:17 schreef mvdejong het volgende:
Ik hoop dat ze dat bij mij niet verplicht gaan doen, want naast de kosten voor een inductie-kookplaat heb ik dan voor meer dan 2k EUR aan aluminium pannen (vooral Calphalon en Woll) die dan waardeloos zijn geworden.
Keramische kookplaten zijn wat kritischer met pannen omdat deze goed vlak moeten zijn. Ze verwarmen door contact met de pan dus met oude pannen die op gas gebruikt zijn, kan het zijn dat de pannen al wat krom zijn. Maar dat hoeft niet. Kwestie van testen. En zoals Irritatie100 al zegt: keramische kookplaat blijft langer warm, ook niet handig als je katten of vrij vliegende vogels hebt.quote:Op maandag 12 mei 2025 12:40 schreef gepromoveerT het volgende:
[..]
Ben je ook klaar mee. Ik krijg 4 kookpannen 'gratis' en een hapjespan. Fluitketel moet ik zelf verzorgen (en de rest).
Ik heb ook vernomen dat er keramische kookplaten in de handel zijn. Zelf heb ik daar niet naar gekeken (zie nou al door de bomen het bos niet), maar wellicht is dat bij jouw een oplossing voor het probleem. Geen idee of dat wat is.
Bij 60 centimeter inductiekookplaten zal je vaak op 2 kookgroepen uitkomen, bij 90cm op 3.quote:Op maandag 12 mei 2025 12:07 schreef gepromoveerT het volgende:
Hallo,
Ik ga verplicht van het gas af en zal via inductie gaan koken. Dus, u raadt het al, wil ik een inductiekookplaat kopen, maar welke?
De afmeting moet max. 62 cm. breed zijn en de nis, oftewel de 'diepte' moet max. 60 cm. zijn; dus 62x 60 cm.
Tevens dient deze geschikt te zijn voor 3 x 25A, 3 fasen en voorzien van een perilex stekker.
Een vierpitter is voldoende.
Tevens graag een schuifregelaar** voor de warmte, uiteraard per pit. Het schijnt dat ook een boosterfunctie tot de mogelijkheden behoort.
En ben ik nog iets vergeten???
Budget is pak hem beet ¤ 800,=.
ik heb inmiddels begrepen dat er een prijsrange is van tussen de 200 en 3.500 Euro.
Wie kan mij van advies voorzien?
Resumerend:
-62x 60 cm. max. vierpitter
-3 x 25A, 3 fasen
-perilex stekker
-boosterfunctie
-max. pakweg ¤ 800,=
**ik beschik ook over een airfryer en ik blijf de knopjes voor tijd en temperatuur maar aanklikken. Handiger lijkt mij een schuifregelaar.
Voor de geïnteresseerden:
Van het gas af is nogal een ingreep. De hele straat en straten in de omgeving waren/zijn opgebroken. De huisaansluitingen gaven ook gedonder en tijdens de eindfase zal de aannemer 10 dagen in je huis aanwezig moeten zijn om de stoppenkast te vernieuwen, de gasleidingen te verwijderen, de perilex-aansluiting in de keuken te verzorgen, de cv-installatie te vervangen voor een stadswarmte apparaat en iets met de radiatoren en thermostaat te doen.
Gedurende deze tijd zal je één of twee dagen geheel geen elektra hebben en ben ik verplicht om een "warmte-contract" bij Eneco af te sluiten. Ben ik allemaal mooi klaar mee.
En voor de liefhebber:
Ik heb daarna een Atag 4 pitter inbouwgaskookplaat van roestvrij staal met heuse ontstekingsbougies (230V.) over, die in de jaren 80 800 gulden kostte. Moet iets opgeknapt worden. Voor een zacht prijsje over te nemen.
N.B. Eén keer per 3 maanden met chroomreiniger schoonmaken en dat ding bling-blinkt, waarna het vuil er met een doekje zo vanaf te schuiven is. Izz handig.
Thanks, Denk dat ik daar ook heel erg blij mee zal zijnquote:Op maandag 12 mei 2025 13:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Bij 60 centimeter inductiekookplaten zal je vaak op 2 kookgroepen uitkomen, bij 90cm op 3.
Dan gebruik je 2 van de 3 fasen in totaal (dus 7,4kW maximaal).
Daar zijn mogelijk wel uitzonderingen op maar ik denk niet dat die extra fase veel toevoegt, tenzij je altijd op volle boost alles wil laten overkoken
Ik denk dat je heel blij gaat worden van de Siemens EX675HXC1E en die is wel te vinden binnen je budget, als je wat online rond shopt.
Deze kookplaat heeft ook halve standen, wat veel nauwkeuriger werkt (net het verschil tussen pruttelen of overkoken).
Ja, helaas is het gat niet het probleem, maar de afstand tussen een richel in de muur en het aanrecht. Die afstand is krek 62 cm.quote:Op maandag 12 mei 2025 15:13 schreef Wantie het volgende:
Ik heb zelf een 60 cm gastoestel vervangen door een 80 cm inductie kookplaat.
Die past in hetzelfde gat, maar door de extra breedte passen de koekenpannen er beter op dan een 60 cm kookplaat.
Okee, maar mijn ervaring met elektrisch, al 30 jaar geleden of zo is: pannetje melk op "vuur". Melk gaat koken, je blaast tegen het overkoken en zet de elektra uit. Blijft heet, pannetje kookt over.quote:Op maandag 12 mei 2025 14:41 schreef Marsenal het volgende:
Als je eenmaal gewend bent aan inductie wil je nooit meer anders, voor het dagelijkse huis tuin en keuken-koken.
Inductie reageert ongeveer zoals koken op gas.quote:Op maandag 12 mei 2025 16:46 schreef gepromoveerT het volgende:
[..]
Okee, maar mijn ervaring met elektrisch, al 30 jaar geleden of zo is: pannetje melk op "vuur". Melk gaat koken, je blaast tegen het overkoken en zet de elektra uit. Blijft heet, pannetje kookt over.
Is dat met inductie anders? Kan je het pannetje laten staan?
Precies wat onze Prins al zegt, het koken stopt onmiddellijk als je de inductiekookplaat uitzet.quote:Op maandag 12 mei 2025 16:46 schreef gepromoveerT het volgende:
[..]
Okee, maar mijn ervaring met elektrisch, al 30 jaar geleden of zo is: pannetje melk op "vuur". Melk gaat koken, je blaast tegen het overkoken en zet de elektra uit. Blijft heet, pannetje kookt over.
Is dat met inductie anders? Kan je het pannetje laten staan?
En zelfs dat krijg je er vrij makkelijk af allemaal. Ik maak elke avond de kookplaat schoon met speciale spray en dan is het weer als nieuw.quote:Op maandag 12 mei 2025 17:22 schreef Wantie het volgende:
[..]
Precies wat onze Prins al zegt, het koken stopt onmiddellijk als je de inductiekookplaat uitzet.
Bij overkoken van melk haal je dan even een vochtige doek erover en klaar.
Dat is weer een voordeel ten opzichte van gas: geen hoekjes etc bij het schoonmaken, en er bakt niets aan op de plaat.
Dat gebeurt alleen als je de plaat of onderkant van de pan niet goed schoon houdt, waardoor door de hitte van de pan zelf etensresten aankoeken op de plaat.
Okee, thanks, en nu maar gaan zoeken, waar ik een teringhekel aan heb. Zal dus waarschijnlijk de Siemens van Prince worden.quote:Op maandag 12 mei 2025 17:22 schreef Wantie het volgende:
[..]
Precies wat onze Prins al zegt, het koken stopt onmiddellijk als je de inductiekookplaat uitzet.
Bij overkoken van melk haal je dan even een vochtige doek erover en klaar.
Dat is weer een voordeel ten opzichte van gas: geen hoekjes etc bij het schoonmaken, en er bakt niets aan op de plaat.
Dat gebeurt alleen als je de plaat of onderkant van de pan niet goed schoon houdt, waardoor door de hitte van de pan zelf etensresten aankoeken op de plaat.
Mag het ook mijn ouderwetse fluitketel zijn die ik wegflikker, die inmiddels helemaal geblakerd is vanwege het droogkoken; hetgeen wel weer goed is tegen ketelsteen.quote:Op maandag 12 mei 2025 17:33 schreef Marsenal het volgende:
En inductie is heul snel. Probeer maar eens een pannetje water te koken. Dan flikker je meteen de waterkoker in de kliko, je leeft nu in de toekomst.
Eigenlijk voor water koken is dat heel fijn maar voor bakken kan je beter eerst de pan rustig opwarmen. Het nadeel is dat de inductie uit een kleine cirkel van cirkel 10 cm doorsnede komt. De koekenpan heeft tijd nodig om de warmte goed door te geven tot aan de randen. Als je te snel doet dan smelt de boter aan de binnenkant maar niet aan de buitenkant.quote:Op maandag 12 mei 2025 17:33 schreef Marsenal het volgende:
En inductie is heul snel. Probeer maar eens een pannetje water te koken. Dan flikker je meteen de waterkoker in de kliko, je leeft nu in de toekomst.
Kijk even goed naar dit soort functies en de toegevoegde waarde. Mijn oven heeft de functie om op afstand te bedienen maar moet altijd van te voren worden aangezet op de oven en vervalt na 24 uur. Eigenlijk heeft het weinig nut en gebruik ik het nooit. Bij het koken moet je er toch vaak bij zijn.quote:Op maandag 12 mei 2025 20:03 schreef gepromoveerT het volgende:
[..]
Mag het ook mijn ouderwetse fluitketel zijn die ik wegflikker, die inmiddels helemaal geblakerd is vanwege het droogkoken; hetgeen wel weer goed is tegen ketelsteen.
Het klinkt allemaal heel geweldig en na aansluiting krijg je natuurlijk stroomstoornissen door heel het land, net zoals in die pauperlanden, omdat we zo nodig te gauw van het gas afmoeten. Zit ik straks met m'n prima inductieplaat
En wat ik het meest verbazingwekkend vind, dat HomeConnect: met de app voor Android en iOS heeft u altijd en overal controle over uw kookplaat.
Hahaha, waar is dat nou weer goed voor; om je vriendin te pesten? Maar dan zit jij met een verpieterde maaltijd. Trouwens, moet ik eerst een vriendin zien te vinden. Wellicht een goede openingszin voor in het café: "ik heb een Siemens inductiekookplaat". Wat zal het antwoord zijn? "Jammer, dan kan je niet aan het gas gaan hangen" of zoiets![]()
10 cm lijkt mij erg stug.quote:Op maandag 12 mei 2025 20:09 schreef Brembo het volgende:
[..]
Eigenlijk voor water koken is dat heel fijn maar voor bakken kan je beter eerst de pan rustig opwarmen. Het nadeel is dat de inductie uit een kleine cirkel van cirkel 10 cm doorsnede komt. De koekenpan heeft tijd nodig om de warmte goed door te geven tot aan de randen. Als je te snel doet dan smelt de boter aan de binnenkant maar niet aan de buitenkant.
[..]
Kijk even goed naar dit soort functies en de toegevoegde waarde. Mijn oven heeft de functie om op afstand te bedienen maar moet altijd van te voren worden aangezet op de oven en vervalt na 24 uur. Eigenlijk heeft het weinig nut en gebruik ik het nooit. Bij het koken moet je er toch vaak bij zijn.
Klopt hoor, die zijn best fors maar de energie wordt wel vooral in het midden afgegeven.quote:Op maandag 12 mei 2025 20:28 schreef Wantie het volgende:
[..]
10 cm lijkt mij erg stug.
In de meeste gevallen is de inductie zone even groot als de diameter van je pan.
Bij het uitzoeken van een plaat een van de punten om op te letten.
Een koekenpan kun je het beste wat langzamer opwarmen, omdat die anders krom kan trekken.
Dat is bij inductie een no go.
Hoorde vandaag dat die extra fase ervoor zorgt dat je de 4 pitten op volle hitte kan zetten, wat met twee fasen niet kan. Morgen komt de aannemer langs en dan zal ik het hem eens vragen.quote:Op maandag 12 mei 2025 13:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Bij 60 centimeter inductiekookplaten zal je vaak op 2 kookgroepen uitkomen, bij 90cm op 3.
Dan gebruik je 2 van de 3 fasen in totaal (dus 7,4kW maximaal).
Daar zijn mogelijk wel uitzonderingen op maar ik denk niet dat die extra fase veel toevoegt, tenzij je altijd op volle boost alles wil laten overkoken
Ik denk dat je heel blij gaat worden van de Siemens EX675HXC1E en die is wel te vinden binnen je budget, als je wat online rond shopt.
Deze kookplaat heeft ook halve standen, wat veel nauwkeuriger werkt (net het verschil tussen pruttelen of overkoken).
Hoe vaak kook je 4 pannen water tegelijkertijd.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 16:10 schreef gepromoveerT het volgende:
[..]
Hoorde vandaag dat die extra fase ervoor zorgt dat je de 4 pitten op volle hitte kan zetten, wat met twee fasen niet kan. Morgen komt de aannemer langs en dan zal ik het hem eens vragen.
Voorlopig is het dus exit met die Siemens. Als je gebruik kan maken van 3 fasen, dan wil ik ook 3 fasen, vooral omdat ik het nieuw aanschaf. Helaas peanutbutter of zoiets.
Hoorde van wie?quote:
60cm en 3-fasen? Succes met zoeken.quote:dat die extra fase ervoor zorgt dat je de 4 pitten op volle hitte kan zetten, wat met twee fasen niet kan. Morgen komt de aannemer langs en dan zal ik het hem eens vragen.
Je hebt nu een beetje een probleem in je hoofd gecreëerd dat er niet is.quote:Voorlopig is het dus exit met die Siemens. Als je gebruik kan maken van 3 fasen, dan wil ik ook 3 fasen, vooral omdat ik het nieuw aanschaf. Helaas peanutbutter of zoiets.
Als je de mogelijkheid hebt voor 3 fasen, dan wil ik ook drie fasen. Waarom voor minder gaan.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 16:21 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hoe vaak kook je 4 pannen water tegelijkertijd.
Met 2 fasen kun je inderdaad 2 pitten op de booster zetten.
Maar de booster schakelt zichzelf na enkele minuten weer uit.
Omdat je bij zo'n kleine kookplaat het verschil niet merkt?quote:Op dinsdag 13 mei 2025 20:12 schreef gepromoveerT het volgende:
[..]
Als je de mogelijkheid hebt voor 3 fasen, dan wil ik ook drie fasen. Waarom voor minder gaan.
Hoorde van een onderaannemer, maar de aannemer komt morgen en dan hoor ik meer, hoop ik.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 16:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hoorde van wie?
[..]
60cm en 3-fasen? Succes met zoeken.
Doorgaans heb je bij 80-90cm kookplaten ongeveer 5 of 6 kookzones ("pitten") waarbij je 2 kookzones verdeelt per fase en er bij de modellen met 5 zones vaak 1 een "flexibele" kookzone is die wat groter kan zijn.
Bij 60cm kookplaten heb je meestal 4 kookzones waarbij je er ook 2 verdeelt per fase.
Dus je levert qua vermogen per zone niets in t.o.v. 90cm modellen, behalve dat je minder pannen kwijt kan (wat logisch is want je mist 20-30cm breedte).
Bij de 60cm 1-fase modellen (meestal met standaard Schuko stekker) is het wel schipperen, dan heb je 4 zones op 1 groep, dus die adviseer ik dan ook niet.
Besef ook wat "volle hitte" inhoudt. Hoe vaak kook je op 4 gaspitten waarbij iedere gaspit voluit staat?
[..]
Je hebt nu een beetje een probleem in je hoofd gecreëerd dat er niet is.
Als je een 3-fase kookplaat hebt, zal deze 5 of 6 kookzones hebben, waardoor je alsnog per zone het vermogen moet delen.
En met "exit Siemens" laat je dus een heel fijn werkende kookplaat met prettige bediening links liggen, omdat je denkt dat je 4 pannen water op de boost-stand wil kunnen koken in 5 minuten.
Er zijn wel 60cm kookplaten die op 3-fasen kunnen maar het vermogen is dan vaak alsnog beperkt tot 7.3kW.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 20:16 schreef Wantie het volgende:
[..]
Omdat je bij zo'n kleine kookplaat het verschil niet merkt?
Maar het is verder jouw beslissing natuurlijk.
Tsja. Die onderaannemer heeft blijkbaar geen idee van de beschikbare inductiekookplaten van 60cm inbouwbreedte die geschikt zijn voor 3-fasen en dan ook daadwerkelijk 11kW aan vermogen kunnen leveren.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 20:23 schreef gepromoveerT het volgende:
[..]
Hoorde van een onderaannemer, maar de aannemer komt morgen en dan hoor ik meer, hoop ik.
Maar een PC is dan ook nooit snel genoeg.quote:Is net zoiets als mijn huidige pc waar jij mij in '22 nog tips voor hebt gegeven. Die videokaart bijvoorbeeld en de cpu doen nu weinig; staan een beetje te pruttelen, maar als ik het nodig heb, dan heb ik het in huis.
Dat verband zie ik even niet.quote:Dat is ook de reden dat ik, zoals de meeste mannen denk ik, elk schroefje en boutje dat ik over heb, bewaar. Als je het nodig hebt, dan is het verrekte handig. Hoef je niet naar de bouwmarkt als je een klus aan het doen bent.
Ik hoorde van mijn onderaannemer dat dat een goed idee is.quote:Maar ik hou jouw gedachten en opmerkingen wel in m'n achterhoofd. We zullen het gaan zien
Hahaha. Ook jij bent glappigquote:Op dinsdag 13 mei 2025 20:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Tsja. Die onderaannemer heeft blijkbaar geen idee van de beschikbare inductiekookplaten van 60cm inbouwbreedte die geschikt zijn voor 3-fasen en dan ook daadwerkelijk 11kW aan vermogen kunnen leveren.
Leuk als je de hele dag soep staat te koken in een krappe gaarkeuken, voor de rest niet heel nuttig.
[..]
Maar een PC is dan ook nooit snel genoeg.
Als ik m'n hamburgers opwarm met 3,6kW dan zijn ze na 2 minuten zwart aan 1 kant en staat na 2,5 minuten m'n olie in de fik. Wacht je nog iets langer, dan gloeit je pan rood op.
Kookplaten zijn zo ontworpen dat ze het vermogen verdelen, dus zet je de 2 kookzones aan de linker kant op boost, dan zitten die op 1-fase en deel je het vermogen. Als je slim kookt, zet je dus 1 grote pan op de linkerzone en de ander grote op de rechter.
Er is geen kookplaat die voor 4 of 6 zones het volle vermogen kan leveren, dan wordt er altijd geschakeld tussen zones. Kunnen ze dat wel, dan zou je 6x 3kW = 18kW nodig hebben en dat red je niet op een 3x 16A kookgroep, nee zelfs niet op je 3x 25A hoofdaansluiting. Er zal dus altijd vermogen gedeeld worden.
Als je toch de analogie met computers wil maken: als je een programma draait dat meerdere cores nodig heeft, zal de processor ook per core met een wat lager vermogen (en snelheid) gaan draaien, omdat er anders niet genoeg stroom beschikbaar is en de warmte ook niet afgevoerd kan worden.
Maar draai je iets op 1 of 2 cores, dan kunnen die prima boosten naar een hoge snelheid.
[..]
Dat verband zie ik even niet.
[..]
Ik hoorde van mijn onderaannemer dat dat een goed idee is.
Maar bij inductie heb je 4 pitten die sneller verwarmen dan je grootste gaspit van je vorige toestel.quote:Op woensdag 14 mei 2025 01:52 schreef gepromoveerT het volgende:
[..]
Op gas had ik soms de 4 pitter echt wel nodig en liep dan te klooien met dat warmhoudpitje van die Atag.
Dus in mijn optiek is meer is beter tot een individueel bepaalde gren
O ja, dat geloof ik direct. Heb er geen ervaring mee.quote:Op woensdag 14 mei 2025 02:00 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar bij inductie heb je 4 pitten die sneller verwarmen dan je grootste gaspit van je vorige toestel.
En daarboven een booster functie die max 5 een boost geeft aan 2 pitten als je 2 fasen hebt.
De andere 2 werken dan op vol vermogen zonder boost.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |