Ja dat bedoel ik dus met een kritische houding. Tesla roept dit soort dingen al jaren. Goed ze gaan nu een marginale pilot doen in Austin, maar b.v. Waymo is al veel langer bezig en ook veel transparanter over resultaten. Een beetje kritisch investeerder gelooft bedrijven niet op hun spreekwoordelijke blauwe ogen. Ik hoor jou op dat vlak toch vooral braaf de praatpuntjes van Tesla oplepelen. Mensen die ik ken in de automotive innovatiehoek vertellen me toch iets andere verhalen.quote:Op woensdag 21 mei 2025 12:36 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
In 2024 was de MY nog steeds de best verkochte auto ter wereld. Dat zou je toch leidend kunnen noemen lijkt mij.
FSD loopt in Europa idd hopeloos achter. In de VS is het echt een heel ander verhaal. Op zeer korte termijn zal er sprake zijn van FSD unsupervised, aldus Tesla. Indien ze dat waarmaken heeft het veel langer geduurd dan Tesla heeft aangegeven, maar zijn ze ook veel sneller dan de critici zeiden…
Zoals ik ook in mijn eerste post in dit topic zei (waarna jij gelijk de Tesla webcare kwam uithangen) zit er een enorm stuk speculatie in het aandeel dat gewoon niet eeuwig blijft bestaan als de beloften enkel beloften blijven.quote:Financiële resultaten op korte termijn zijn voor een onderneming als Tesla minder relevant dan de ontwikkeling van nieuwe producten. En kennelijk denkt de markt daar ook zo over, nietwaar?
Ik heb die gebruikssporen ook niet. Heb ook geen collega's daar over gehoord, of andere mensen die het hebben. Maar, er zijn ook mensen die het wél hebben.quote:Op woensdag 21 mei 2025 14:44 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik heb werkelijk niet 1 stuur gehad die duidelijke gebruikssporen had…
Maar je zal wel in de war zijn met de Yoke. Eerste versie had slijtageproblemen.
Op zich heb ik daar geen problemen mee, zolang het alleen op de snelweg is. Ik heb geen auto, maar loop en fiets wel door de stad. En ik wil geen beta-tester zijn aan de verkeerde kant van de bumper.quote:Op woensdag 21 mei 2025 14:37 schreef epicbeardman het volgende:
EU moet ook niet zo zielig zijn in het blokkeren van Elon's goddelijke innovaties alleen omdat ze zijn mening niet delen, FSD kan prima op de weg zolang je maar altijd diegene achter het stuur verantwoordelijk maakt. Dat is namelijk diegene die er voor kiest om deze optie aan te zetten en is daarmee ook verantwoordelijk voor eventuele ongelukken.
Als je een Mercedes S-Klasse met Drive Pilot hebt op sommige Duitse snelwegen (tot 60 km/u) en op een aantal snelwegen in Californië (onbeperkt). Waymo in een paar steden.quote:Het is niet zo dat je nu in een duitse auto de adaptive cruise control/automatic lane change kan aanzetten en in slaap vallen, dan crashen en duitse automerk de schuld geven. Ook daar ben je verantwoordelijk voor enige ongelukken.
Behalve dus soms in een Mercedes. Hun zelfrijdende vrachtwagen komt binnenkort ook op de markt. Daar zijn ze al heel lang mee bezig.quote:Zag overigens wel een jaartje terug een of andere gek op de snelweg in zijn audi met ogen dicht en in slaap gevallen. Zo'n eentje die wel adaptive cruise heeft maar net geen camera's om te controleren of iemand nog uberhaupt wakker is.
Als je in een auto stapt is alles wat je doet je eigen verantwoording, het is ook niet zo dat een piloot maar zo autopilot kan aanzetten en in slaap vallen en als landing dan niet goed gaat er naar vliegtuigmaker gekeken wordt.
Lidar, radar en aansprakelijkheid of niet toegelaten worden, wat mij betreft.quote:Als ze de taxicab releasen is het natuurlijk een ander verhaal. Alleen Tesla kennende zitten overal camera's en elk ongeluk zal worden bekeken en als ik dan de video's kijk hoe goed de systemen oppakken is het laatste wat ik verwacht dat die dingen in ongelukken komen of veroorzaken. Sluit het niet uit natuurlijk want ongelukken gebeuren overal, maar de software heeft goede awareness. Is wel gebleken aan aan die duizenden FSD video's die ondertussen online staan.
Doet Waymo dit niet al een tijdje in San Francisco?quote:Op woensdag 21 mei 2025 16:07 schreef Wantie het volgende:
Maar kort samengevat, er is nergens ter wereld unsupervised FSD op dit moment.
Niet volledig, de auto krijgt assistentie vanuit een datacenter, en als hij er dan nog niet uit komt, van een fysieke chauffeur.quote:Op woensdag 21 mei 2025 16:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
Doet Waymo dit niet al een tijdje in San Francisco?
Mercedes, als enige, op een paar stukken snelweg.quote:Op woensdag 21 mei 2025 16:07 schreef Wantie het volgende:
Maar kort samengevat, er is nergens ter wereld unsupervised FSD op dit moment.
Als je wat beter leest zie je dat ik gewoon neutraal ben ter zake. Er staat: als ze het waarmaken…quote:Op woensdag 21 mei 2025 15:00 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja dat bedoel ik dus met een kritische houding. Tesla roept dit soort dingen al jaren. Goed ze gaan nu een marginale pilot doen in Austin, maar b.v. Waymo is al veel langer bezig en ook veel transparanter over resultaten. Een beetje kritisch investeerder gelooft bedrijven niet op hun spreekwoordelijke blauwe ogen. Ik hoor jou op dat vlak toch vooral braaf de praatpuntjes van Tesla oplepelen. Mensen die ik ken in de automotive innovatiehoek vertellen me toch iets andere verhalen.
[..]
Zoals ik ook in mijn eerste post in dit topic zei (waarna jij gelijk de Tesla webcare kwam uithangen) zit er een enorm stuk speculatie in het aandeel dat gewoon niet eeuwig blijft bestaan als de beloften enkel beloften blijven.
Op 7 miljoen auto’s zit er wel eens een slechte tussen.quote:Op woensdag 21 mei 2025 15:08 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb die gebruikssporen ook niet. Heb ook geen collega's daar over gehoord, of andere mensen die het hebben. Maar, er zijn ook mensen die het wél hebben.
Wat Tesla’s al iets van 7 jaar kunnen.quote:Op woensdag 21 mei 2025 17:42 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Mercedes, als enige, op een paar stukken snelweg.
Appels en peren hèquote:Op woensdag 21 mei 2025 21:51 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Op 7 miljoen auto’s zit er wel eens een slechte tussen.
Recent nog: Tesla’s hebben 20 keer minder problemen dan een gemiddelde ICE. Dus de kwaliteit is gewoon prima op orde inmiddels.
Zitten we nog in de ontkennende fase?quote:Op woensdag 21 mei 2025 21:52 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat Tesla’s al iets van 7 jaar kunnen.
Gemiddelde van alle EV’s: 3 keer beter.quote:
Ik heb ruim 150.000 snelwegkilometers afgelegd met AP op de snelwegen in Europa. Werkt gewoon top.quote:Op woensdag 21 mei 2025 22:13 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zitten we nog in de ontkennende fase?
"phantom brakes" klinkt niet goed betrouwbaarquote:Op woensdag 21 mei 2025 22:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik heb ruim 150.000 snelwegkilometers afgelegd met AP op de snelwegen in Europa. Werkt gewoon top.
Vroeger toen ze nog radar gebruikten wel wat phantom brakes, maar dat is al lang verleden tijd.
Maar goed, al fietsend zal jij wel beter weten hoe en wat…
Daar heeft iedere ACC met radar (en/of lidar) last van. Maar het probleem van phantom brakes is al opgelost.quote:Op woensdag 21 mei 2025 22:49 schreef Jaroon het volgende:
[..]
"phantom brakes" klinkt niet goed betrouwbaar
Je bent een vrachtwagenchauffeur neem ik dus aan? Jullie werken met Lidar? Werk je binnen of buiten de stad?quote:Op woensdag 21 mei 2025 22:59 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Daar heeft iedere ACC met radar (en/of lidar) last van. Maar het probleem van phantom brakes is al opgelost.
Ah, je zet de autopiloot aan en gaat even een dutje doen. Kijkt alleen de FSD of je actief op de weg let? Dan heb je maar mazzel dat je dat hier niet hoeft te doen.quote:Op woensdag 21 mei 2025 22:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik heb ruim 150.000 snelwegkilometers afgelegd met AP op de snelwegen in Europa. Werkt gewoon top.
Vroeger toen ze nog radar gebruikten wel wat phantom brakes, maar dat is al lang verleden tijd.
Maar goed, al fietsend zal jij wel beter weten hoe en wat…
Alleen Tesla. En de oplossing was: bij twijfel niet remmen.quote:Op woensdag 21 mei 2025 22:59 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Daar heeft iedere ACC met radar (en/of lidar) last van. Maar het probleem van phantom brakes is al opgelost.
....en zoek direct een boom op.quote:Op woensdag 21 mei 2025 23:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Alleen Tesla. En de oplossing was: bij twijfel niet remmen.
Dat is een betere vergelijkingquote:Op woensdag 21 mei 2025 22:43 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Gemiddelde van alle EV’s: 3 keer beter.
Waar?quote:Maar blijf vooral papagaaien dat Tesla’s veel problemen hebben…
Op snelwegen in Duitsland?quote:Op woensdag 21 mei 2025 21:52 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat Tesla’s al iets van 7 jaar kunnen.
Wat trek jij rare conclusies… Nee, geen vrachtwagenchauffeur.quote:Op woensdag 21 mei 2025 23:01 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Je bent een vrachtwagenchauffeur neem ik dus aan? Jullie werken met Lidar? Werk je binnen of buiten de stad?
Hou eens op met verzinnen van ‘argumenten’.quote:Op woensdag 21 mei 2025 23:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Alleen Tesla. En de oplossing was: bij twijfel niet remmen.
Bronnen graag.quote:Op donderdag 22 mei 2025 11:30 schreef SymbolicFrank het volgende:
De webcare heeft nu ook alle feiten in de vuilnisbak gegooid. Alles om de Grote Leider de hemel in te prijzen. Of in ieder geval de aandelenkoers.
Zodra jij aantoont dat mensen die bij Tesla werken niet hoeven te doen wat de baas zegt en zelf over de toekomst van het bedrijf mee mogen denken.quote:
Volgens de man van de zus van mijn schoonzusje mag hij daar over mee denken, en dat wordt zelfs aangemoedigd, maar hij zal het wel niet weten want hij heeft alleen maar een managementfunctie daar, dus wat weet hij nou, right?quote:Op donderdag 22 mei 2025 12:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zodra jij aantoont dat mensen die bij Tesla werken niet hoeven te doen wat de baas zegt en zelf over de toekomst van het bedrijf mee mogen denken.
Dus je wordt aangemoedigd als je daar werkt als manager, duidelijk. Is dat normaal dan niet de taak van het management?quote:Op donderdag 22 mei 2025 13:15 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Volgens de man van de zus van mijn schoonzusje mag hij daar over mee denken, en dat wordt zelfs aangemoedigd, maar hij zal het wel niet weten want hij heeft alleen maar een managementfunctie daar, dus wat weet hij nou, right?
Geen idee, je vraag was of je daar over mee mag denken, en dat lijkt te mogen. Of daar vervolgens iets mee gedaan wordt is een tweede, en het zal niet zo zijn dat elk balletje dat wordt opgegooid een vervolg krijgt nee.quote:Op donderdag 22 mei 2025 13:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus je wordt aangemoedigd als je daar werkt als manager, duidelijk. Is dat normaal dan niet de taak van het management?
En als je daar aan de lopende band auto's in elkaar aan het zetten bent en je ziet iets dat verbeterd kan worden, dan is jouw manager natuurlijk heel blij als je hem daar op wijst, nietwaar? Want jij weet natuurlijk veel beter wat er allemaal bij komt kijken, als uitvoerder.
Volgens mij zou een ondergeschikte die dat bij jou zou doen zijn baan snel kwijt zijn
Vraag eens aan die man van die zus van je schoonzusje met hoeveel ideeën van zijn ondergeschikten hij ook wat heeft gedaan?quote:Op donderdag 22 mei 2025 13:26 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Geen idee, je vraag was of je daar over mee mag denken, en dat lijkt te mogen. Of daar vervolgens iets mee gedaan wordt is een tweede, en het zal niet zo zijn dat elk balletje dat wordt opgegooid een vervolg krijgt nee.
Mja, waaruit maar weer eens blijkt dat wat 'volgens jou zo is' niet strookt met de realiteit, maar hey, als je het maar hard roept hier op FOK! dan kun je jezelf voorhouden dat jij het wél weet en het aan de rest van de wereld ligt.
Minimaal 1, omdat hij eens vertelde dat een medewerker hem iets zei en hij dat zo'n goed idee vond dat hij daarmee aan de slag was gegaan. Maar hoe vaak dat voorkomt kan ik hem aanstaande zondag vragen. Niet dat je daar oprecht in geïnteresseerd bent, want jij wil vooral '0' horen, maar vragen zal ik 't.quote:Op donderdag 22 mei 2025 13:28 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Vraag eens aan die man van die zus van je schoonzusje met hoeveel ideeën van zijn ondergeschikten hij ook wat heeft gedaan?
quote:BYD haalt voor het eerst Tesla in bij verkopen op wagenmarkt EU: ’Gevolgen zijn enorm’
1 min geledenin Financieel
BRUSSEL (ANP/BLOOMBERG) - De Chinese producent van elektrische auto’s BYD verkocht vorige maand voor het eerst meer elektrische auto’s in Europa dan het Amerikaanse Tesla.
Volgens marktonderzoeker Jato Dynamics verkocht BYD in april 7231 volledig elektrische auto's in Europa, 169% meer dan een jaar eerder.
Daarmee belandde BYD in de top 10 van elektrische merken op het continent.
Ja ik zie ook al steeds vaker deze cheap ass alibaba wagens op de weg.quote:Op donderdag 22 mei 2025 13:55 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)-gevolgen-zijn-enorm
[..]
staan bij de dealers,quote:Op donderdag 22 mei 2025 14:05 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Ja ik zie ook al steeds vaker deze cheap ass alibaba wagens op de weg.
Maar als je kenteken registraties bekijkt valt het allemaal wel tegen.
https://www.kentekenradar.nl/registraties-elektrisch/
Ze komen in die 3 maanden niet eens aan 250 registraties.
Op de grootste autoverkoop site staan ook maar een schamele 188 BYD's te koop en veel daarvan zijn elektrische busjes.
https://www.gaspedaal.nl/byd?srt=pr-a
Waar zijn al die duizenden auto's van BYD's heen?
Dus wellicht kopen de dealers hem en krijgen ze deze dingen niet aan de straatstenen kwijt.
Zal mij ook niets verbazen als de Chinese overheid zelf via omwegen hier BYD's op de markt brengt om zo meer te kunnen spioneren op ons Europeanen.
Chineze auto's worden sowieso binnenkort verbannen voor in gebruik name overheid e.d.quote:Op donderdag 22 mei 2025 14:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
staan bij de dealers,
Bij PON enzo
Ik zou als bedrijf wel 2x nadenken voordat ik mijn accountants en consultants, contracthouders enzovoort in een Chinese spyware auto het terrein laat oprijden.quote:Verenigde Staten
Op 16 januari jl. heeft de VS een verbod gepubliceerd op het gebruik van
Russische en Chinese hard- en software in alle in de VS verkochte voertuigen. Het
verbod ziet met name op ‘vehicle connectivity systems’ en ‘automated driving
systems’. Volgens de regel mogen nieuwe auto’s vanaf 2026 (“model year”) geen
software hebben van Chinese/Russische afkomst, en vanaf 2029 (“model year”)
geen hardware meer. Nederland maakt overigens een eigenstandige afweging met
inzet van onze eigen nationale veiligheidsanalyses, -maatregelen en bijbehorend
instrumentarium. Voor het maken van een goede analyse heeft Nederland
vanzelfsprekend contact met andere landen.
China
China heeft zelf al intern maatregelen genomen om het gebruik van bepaalde
voertuigen strenger te reguleren. Zo zijn Tesla’s verboden in de buurt van o.a.
overheidsgebouwen of vliegvelden. Dit is mede aanleiding geweest voor het
indienen van de motie.
EU
De Europese commissie is inmiddels eigenstandig onderzoek gestart naar de
mogelijke cybersecurity risico’s van ‘connected automated vehicles’. Bij dit
onderzoek worden zowel technische als niet technische factoren meegenomen.
Nederland is betrokken bij de risicobeoordeling en zal daarbij putten uit de
onderzoeksresultaten van de TW. Naar verwachting presenteert de commissie in
april de resultaten.
Ah, ik meteen stoelen en sturen tellen, maar het zijn dus ververste bestaande modellen. Ik wil graag zien waar ze in Austin mee gaan rijden.quote:Op donderdag 22 mei 2025 15:50 schreef epicbeardman het volgende:
[ afbeelding ]
Vernieuwde Tesla Model Y als heftige Performance
[ afbeelding ]
Tesla Model S eindeloos opgewarmd: het bewijs
De LCI's van de Plaid Y en Model S zijn ook onderweg.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)ch-op-europese-marktquote:BYD laat Tesla achter zich op Europese markt
Auteur: BNR Webredactie | 22-5-2025
De Chinese producent van elektrische auto's BYD verkocht vorige maand voor het eerst meer elektrische auto's in Europa dan het Amerikaanse Tesla. Volgens marktonderzoeker Jato Dynamics verkocht BYD in april 7231 volledig elektrische auto's in Europa, 169 procent meer dan een jaar eerder. Daarmee belandde BYD in de top 10 van elektrische merken op het continent.
Tesla zakte een plaats naar plek 11. De verkopen van Tesla kelderden 49 procent tot 7165 stuks. Volkswagen staat op nummer 1 met ruim 23.500 verkopen. 'Hoewel het verschil in verkopen tussen beide merken klein is, zijn de gevolgen enorm. Dit is een kantelpunt voor de Europese automarkt', stelde branchedeskundige Felipe Munoz.
Tesla kampt met teruglopende verkopen, mede door de rol van Musk bij de Amerikaanse overheid. In die rol adviseerde hij president Donald Trump en voerde hij bezuinigingen door. Dat leidde tot onvrede bij sommige klanten.
Zou een branchdeskundige niet behoren te weten dat Tesla in de maanden jan/apr/jul/okt altijd relatief weinig levert en in de maanden mrt/jun/sept/dec relatief veel en dat dus die ene maand helemaal niets hoeft te zeggen?quote:Op donderdag 22 mei 2025 18:04 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)ch-op-europese-markt
Is de keldering niet ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder?quote:Op donderdag 22 mei 2025 18:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Zou een branchdeskundige niet behoren te weten dat Tesla in de maanden jan/apr/jul/okt altijd relatief weinig levert en in de maanden mrt/jun/sept/dec relatief veel en dat dus die ene maand helemaal niets hoeft te zeggen?
Dat is zoiets als wanneer het een dag uitzonderlijk veel regent op basis daarvan te zeggen dat het klimaatverandering bewijst.
Het gaat om het vergelijken van 1 enkele maand die nota bene bij Tesla altijd lage cijfers brengt. Daar kun je geen conclusies aan hangen.quote:Op donderdag 22 mei 2025 18:20 schreef Wantie het volgende:
[..]
Is de keldering niet ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder?
We zagen in april dat Tesla zo'n 1000 auto's minder had verkocht ten opzichte van 2024.quote:Op donderdag 22 mei 2025 18:30 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het gaat om het vergelijken van 1 enkele maand die nota bene bij Tesla altijd lage cijfers brengt. Daar kun je geen conclusies aan hangen.
Maar het is mij wel duidelijk dat er veel wordt betaald voor meningen dat Chinezen goed verkopen in Europa. Want dat is helemaal niet zo. En terecht.
Och, ik las dat Microsoft op last van de Amerikaanse overheid het M365 van het ICC heeft geblokkeerd.quote:Op donderdag 22 mei 2025 18:36 schreef epicbeardman het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
How China Is Building an Army of Hackers
Met dit soort rapportages van Bloomberg moeten Chineze auto's gewoon verbannen worden in de EU/USA.
Leuk dat BYD, totdat je auto vol malware zit, geen OTA updates krijgt en in eens Chinese teksten begint uit te spreken dat je commando's moet volgen.
https://www.bright.nl/nie(...)fzuigen-en-meer.htmlquote:Volgens Elon Musk zal de Tesla Optimus op termijn tussen de 20.000 en 30.000 dollar gaan kosten. Voor de prijs van een kleine auto heb je dan een robot die je al het huishoudelijk werk uit handen moet nemen: van boodschappen doen en koken tot zelfs het uitlaten van de hond - mocht die niet doodsbang zijn van de robot tenminste.
Dan moet die robot dat wel kunnen, en laatst liet 'ie alleen nog maar wat dansmoves zien, terwijl de robots van concurrenten al kung-fu kunnen. In een nieuwe video toont Tesla dat de robot ook instructies in normale taal kan opvolgen. 'Pak de vuilniszak op, doe de klep open en stop de zak in de kliko', bijvoorbeeld: dan doet de robot inderdaad een vuilniszak in de kliko.
Robot ziet, robot doet
Of zeg je: 'pak de stoffer en blik op, en maak de tafel schoon' - en dan gebeurt dat. De robot kan zo ook netjes een stukje keukenpapier van de rol scheuren, een lepel oppakken en in een pan roeren, en een stofzuiger oppakken en de vloer stofzuigen. Optimus kan keukenkastjes openen, een magnetron aanzetten en een gordijn dichtdoen. Er wordt tussendoor ook even getoond hoe de robot zou kunnen helpen bij het in elkaar zetten van een Model X, voor Tesla natuurlijk ook één van de doelen van de robot: dan zijn er weer minder mensen in de fabriek nodig, die dan dag en nacht kan doordraaien.
De Tesla-robot heeft alle handelingen geleerd door te kijken naar video's die medewerkers hebben opgenomen. Met camera's op hun hoofd voeren ze taken uit, zodat Optimus die leert vanuit hetzelfde standpunt als 'ie zelf gebruikt: de camera's in zijn hoofd. Op die manier zou de robot veel sneller nieuwe taken kunnen leren: medewerkers of mensen zelf hoeven dan alleen maar zelf een taak voor te doen, waarna de robot die kan imiteren.
De video's worden toegevoegd aan het neurale net van de robot, die de handelingen daarna kan verbeteren door ze te oefenen. Optimus-teambaas Milan Kovac spreekt van "een flinke doorbraak", waardoor Optimus veel sneller dan voorheen nieuwe taken kan leren.
Valt toch ook wel mee?quote:Op donderdag 22 mei 2025 18:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Zou een branchdeskundige niet behoren te weten dat Tesla in de maanden jan/apr/jul/okt altijd relatief weinig levert en in de maanden mrt/jun/sept/dec relatief veel en dat dus die ene maand helemaal niets hoeft te zeggen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |