Hoezo? Al 20 jaar voordat ik geboren werd stond er iemand op de maan. We zijn nu tal van jaren verder. Tesla's robots in een SpaceX raket met desbetreffende AI er bij. Ik zie het wel voor mij hoor dat ik dit nog meemaak.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 23:39 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Science fiction, noemen we dat. Je weet wel, die verhalen waar Musk ook al zijn inspiratie vandaan haalt. Ik heb ze ook allemaal gelezen. Jij blijkbaar niet. Begin eens met Snow Crash.
Iets wat Musk nog steeds niet weet te evenaren.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 23:40 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Hoezo? Al 20 jaar voordat ik geboren werd stond er iemand op de maan.
Nee, dat ga je niet meemaken.quote:We zijn nu tal van jaren verder. Tesla's robots in een SpaceX raket met desbetreffende AI er bij. Ik zie het wel voor mij hoor dat ik dit nog meemaak.
Nasa is op de maan geweest.quote:Zeker als ik al die klimaatwappies hoor, moeten we zo snel mogelijk ons uitbreiden naar een andere planeet.
Kijk alleen al naar Elon's SpaceX suits vs Nasa's troep. Dat is innovatie.
Tot nu toe hebben we 5 electrische auto's, een thuisbatterij, een handjevol satellieten en wat raketten die voor een groot deel gebaseerd zijn op NASA technologie.quote:Ik zie Elon wel een stad bouwen, dieren mee zoals koeien, kippen, varkens en een heel eco systeem creeren waar binnen geademd kan worden. Waar de Tesla robot's buiten het vieze werk verrichten. Beetje ala Silo.Wel grappige serie trouwens, wel aardig woke, maar toch wel kijken waard.
Cybercab die je van stad naar stad brengt. Elon brengt ons naar de toekomst.
Zijn boring company die ondergrondse leefruimtes creert.Allemaal via Tesla Solar en de Tesla Megapack als accu's voor als er geen zonlicht is.
![]()
Klopt, het is op dit moment science-fiction. Zoals jij ongetwijfeld weet, was er ooit een of andere idioot genaamd Jules Verne die:quote:Op vrijdag 23 mei 2025 23:39 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Science fiction, noemen we dat. Je weet wel, die verhalen waar Musk ook al zijn inspiratie vandaan haalt. Ik heb ze ook allemaal gelezen. Jij blijkbaar niet. Begin eens met Snow Crash.
Yup, en toen de mens op de maan liep dacht men dat dat het begin zou zijn van het exploiteren van de maan. Hele steden zouden er op worden gebouwd.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 00:36 schreef Repentless het volgende:
[..]
Klopt, het is op dit moment science-fiction. Zoals jij ongetwijfeld weet, was er ooit een of andere idioot genaamd Jules Verne die:
- in 1865 schreef over een raketreis naar de maan. Hahahaha, dat kan helemaal niet, we kunnen niet eens gemotoriseerd vliegen. Laat staan dat we ooit een mens kunnen laten overleven in de ruimte.
- In 1869 schreef over een onderzeeër die 80.000 km onder zee aflegde (in meerdere etappes). Hahahaha, dat kan helemaal niet. Een onderzeeër kan hooguit een km of 30 onder water afleggen en het is maar de vraag of zo'n krakkemikkig ding heel blijft.
SpaceX richt zich nu een jaar of acht serieus op de maan. Ik denk dat het niet heel verwonderlijk is dat het NASA wel al is gelukt met een budget dat (na inflatiecorrectie) zo'n 30 tot 60 keer groter was dan dat van SpaceX en waar 400.000 mensen aan hebben gewerkt.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 00:18 schreef Wantie het volgende:
[..]
Iets wat Musk nog steeds niet weet te evenaren.
[..]
Nee, dat ga je niet meemaken.
[..]
Nasa is op de maan geweest.
SpaceX nog steeds niet.
[..]
Tot nu toe hebben we 5 electrische auto's, een thuisbatterij, een handjevol satellieten en wat raketten die voor een groot deel gebaseerd zijn op NASA technologie.
We zijn meer dan een mensenleven verwijderd van jouw fantasie.
Wanneer zet SpaceX een man op de maan?quote:Op zaterdag 24 mei 2025 00:56 schreef Repentless het volgende:
[..]
SpaceX richt zich nu een jaar of acht serieus op de maan. Ik denk dat het niet heel verwonderlijk is dat het NASA wel al is gelukt met een budget dat (na inflatiecorrectie) zo'n 30 tot 60 keer groter was dan dat van SpaceX en waar 400.000 mensen aan hebben gewerkt.
Het aardige is dat SpaceX nu een actieve rol vervult om NASA terug te laten keren naar de maan. Dus ja: "het is NASA al wel gelukt en Musk weet dat nog steeds niet te evenaren" is feitelijk helemaal correct, geen speld tussen te krijgen. Kijk je echter breder naar gestelde doelen, budgetten etc., dan is het totaal geen vergelijk.
Het is niet zo dat SpaceX het in tegenstelling tot NASA aflegt in een vergelijkbaar doel.
Klopt, dat dacht men toen. Het punt was echter: het was onwaarschijnlijk duur en dat geld moest door de Amerikaanse belastingbetaler worden opgehoest. Dit terwijl er genoeg problemen voor de doorsnee burger waren en er ook nog steeds een langslepende kostbare oorlog (zowel in mensenlevens als geld) werd uitgevochten in een Aziatische jungle.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 00:48 schreef Wantie het volgende:
[..]
Yup, en toen de mens op de maan liep dacht men dat dat het begin zou zijn van het exploiteren van de maan. Hele steden zouden er op worden gebouwd.
Het bleef bij 6 korte bemande tripjes, waarna enkel nog in low orbit zou worden gevlogen. En met onbemande voertuigen tot voorbij het zonnestelsel.
Anno 2025 kunnen we niemand op de maan zetten.
Maar dan wel binnen enkele decennia op Mars?
En dan niet met een kort bezoek, maar door hele steden op Mars te bouwen?
Niet in ons mensenleven.
De maan misschien opnieuw voor een kort bezoek, maar volgens mij is dat inmiddels ook van de baan.
Hehe, iemand die ook denkt in mogelijkheden.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 01:21 schreef Repentless het volgende:
[..]
Klopt, dat dacht men toen. Het punt was echter: het was onwaarschijnlijk duur en dat geld moest door de Amerikaanse belastingbetaler worden opgehoest. Dit terwijl er genoeg problemen voor de doorsnee burger waren en er ook nog steeds een langslepende kostbare oorlog (zowel in mensenlevens als geld) werd uitgevochten in een Aziatische jungle.
Er viel destijds simpelweg op korte termijn te weinig te halen/bereiken op de maan om die astronomische kosten aan de belastingbetaler te verantwoorden.
Laat een van de doelen van SpaceX nu zijn om ruimte-/interplanetair reizen vele, maar dan ook vele malen goedkoper te maken zodat het een haalbare 'business case' wordt.
Of het gaat lukken binnen ons mensenleven betwijfel ik ook ten zeerste. Mijn punt ging echter over de stelligheid waarmee de absolute onmogelijkheid wordt beweerd, onder het mom van 'science fiction'.
Dat mensen in de tweede helft van de negentiende eeuw stellig beweerden dat reizen naar de maan of 80.000 km in een onderzeeër afleggen totale fictie is en nooit van zijn leven mogelijk zal worden, kan ik uitstekend begrijpen. Als de verbrandingsmotor nog zo goed als nauwelijks bestaat, je nog zo'n 40 jaar verwijderd bent van de eerste gemotoriseerde vlucht van 12 seconden ooit en zelfs de theorie over kernenergie (laat staan de praktische toepassing ervan) nog niet eens bestond, dan snap ik dat je denkt dat iemand die zegt dat dat ooit werkelijkheid wordt niet goed bij zijn hoofd is.
Met alle absurde technologische doorbraken die wij inmiddels kennen en wat we als de gewoonste zaak van de wereld beschouwen, kan ik het afdoen als science-fiction en het stellige beweren dat het allemaal onmogelijk is veel minder begrijpen.
Het tijdspad kun je zeker over discussiëren, dat is slechts gissen. Goede kans dat wij het allemaal niet gaan meemaken. Maar uiteindelijk moet elke stap voorwaarts ergens beginnen.
"Naar de maan gaan" is dan ook geen losstaand doel van SpaceX alleen waar ze al acht jaar mee bezig zijn, maar wat ze in tegenstelling tot NASA in de 60s/70s niet lukt.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 01:06 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wanneer zet SpaceX een man op de maan?
Een budget dat 60x groter was destijds.
En daar zit de crux
Wat denk je wel niet dat het gaat kosten om missies naar Mars te sturen, laat staan daar een kolonie te stichten.
Na 8 jaar is SpaceX nog geeneens op de Maan.
Dat iemand er grote vraagtekens bij zet dat het binnen nu en 20 jaar of zelfs binnen deze eeuw een realiteit wordt (n.a.v. de zeer ambitieuze doelen van SpaceX/Musk), heb ik alle begrip voor. Betwijfelen of het ooit haalbaar wordt gezien de gigantische complexiteit, is mijns inziens ook niets mis mee. Hoewel ik het hoop omdat het me fascinerend lijkt, kan ik dat met geen enkele zekerheid zeggen.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 01:27 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Hehe, iemand die ook denkt in mogelijkheden.
Als Bill Gates of hen held Obama SpaceX toevallig had en de Tesla Robots waren de betweters wel in eens pro-innovatie, maar omdat voor hen nu het verkeerde persoon achter het stuur zit gaan ze denken in problemen en willen ze innovatie tot halt roepen.
Als ik Bill Gates niet leuk vind ga ik toch ook niet hele dagen lopen haten op Microsoft oid en hen innovaties. Zonde van mijn tijd.
quote:Elon Musk liegt over hoe Tesla ervoor staat - maar wie grijpt er in?
20 mei om 23:29
1
Tonie van Ringelestijn
Eindredacteur
Tesla-baas Elon Musk heeft beleggers in een nieuw interview meermaals voorgelogen. Dat roept de vraag op of de Amerikaanse beurswaakhond SEC nog kan ingrijpen onder Donald Trump.
Musk heeft een paar flagrante leugens verspreid tijdens een interview voor een congres in Qatar, meldt Electrek. Zo zei de Tesla-ceo dat de verkoopcijfers van het merk overal sterk zijn, behalve in Europa. "Onze verkoopcijfers doen het op dit moment erg goed. We verwachten geen noemenswaardig verkoopverlies", beweerde Musk.
Maar de laatste verkoopcijfers uit China, die zijn gebaseerd op geregistreerde auto’s, wijzen op het tegendeel, stelt Electrek. Tesla presteert in China volgens de site slechter dan de afgelopen jaren. "Dit is Tesla's slechtste start van de afgelopen twee jaar." En dat ondanks dat Tesla in China met ongekende kortingen strooit.
Europese merken verkopen meer EV's
Musk reageerde ook op de dalende verkoopcijfers van Tesla in Europa. “Dat geldt voor alle fabrikanten. Er is geen uitzondering. De Europese markt is vrij zwak.” Ook dat is een leugen. Uit gegevens van de Europese brancheorganisatie ACEA blijkt dat de verkoop van elektrische auto's met 24 procent steeg in het eerste kwartaal, terwijl de verkoop van Tesla met 37 procent daalde. Onder meer Volkswagen, BMW, Ford, Hyundai en Kia verkochten de laatste maanden juist meer elektrische auto's.
Musk deed er nog een schepje bovenop met de volgende uitspraak: “We zien geen probleem met de vraag.” Volgens Musk blijven mensen dus massaal Tesla's bestellen. Ondanks dat het bedrijf de afgelopen tijd zijn productiecapaciteit heeft teruggeschroefd, vanwege een lager dan verwachte vraag. Ook het feit dat Tesla met steeds grotere kortingen komt, wijst er op dat de vraag achterblijft bij de planning.
quote:Beurswaakhond ligt aan de ketting
Steeds meer critici vragen zich af waarom de Amerikaanse beurswaakhond SEC geen actie onderneemt tegen Musks uitspraken, omdat hij hiermee beleggers misleidt. Geen enkele andere CEO van een beursgenoteerd bedrijf zou hiermee wegkomen. "Dit wordt een grote test voor hoe corrupt federale instanties zijn onder de Trump-regering", concludeert Electrek.
Critici die roepen om het vertrek van Musk bij Tesla kunnen dat vergeten, want de miljardair benadrukt in het interview dat hij nog zeker vijf jaar de baas wil blijven van het autobedrijf. Ondanks dat Tesla's beurskoers zich recent heeft hersteld, hebben meerdere belangrijke aandeelhouders het bedrijf de rug toegekeerd.
Problemen met Tesla-robotaxi's
Een van hen, Ross Gerber, zegt dat Musks recente vertrek bij Trumps overheidssaneringsinstantie DOGE ook niets verandert aan de 'fundamentele problemen' van het bedrijf. Zo worstelt Tesla met de ontwikkeling van volledig zelfrijdende auto’s en is het sterk de vraag of die strategie gaat werken. Gerber denkt dat Tesla niet kan concurreren met Waymo, de grootste aanbieder van robotaxi's in de VS. "Het wordt een zeer moeilijke tijd voor Tesla als ze er niet in slagen om mensen ervan te overtuigen dat er een echte robotaxi-business is."
Net zo goed dat het in 1860 science fiction was dat mensen op de maan zouden lopen en die generatie dat inderdaad niet heeft meegemaakt is het nu nog steeds science fiction dat we een kolonie op Mars bouwen.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 02:07 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dat iemand er grote vraagtekens bij zet dat het binnen nu en 20 jaar of zelfs binnen deze eeuw een realiteit wordt (n.a.v. de zeer ambitieuze doelen van SpaceX/Musk), heb ik alle begrip voor. Betwijfelen of het ooit haalbaar wordt gezien de gigantische complexiteit, is mijns inziens ook niets mis mee. Hoewel ik het hoop omdat het me fascinerend lijkt, kan ik dat met geen enkele zekerheid zeggen.
Waar ik echter geen begrip voor heb, is wanneer totale leken hier het met stelligheid afdoen als absolute onmogelijkheid en niets meer dan science-fiction. Dit terwijl het theoretisch niet onmogelijk is en wij, in tegenstelling tot mensen uit bijvoorbeeld de 19e eeuw, technologieën realiteit hebben zien worden die de meest extreme science-fiction uit die tijd qua mogelijkheden/capaciteiten niet benaderen, maar zelfs veruit overtreffen.
Bij Bright is politiek kennelijk belangrijker dan journalistiek. Mèn, wat zijn die afgegleden naar een bedenkelijk niveau als het over Tesla gaat.quote:
Of je doet gewoon enkele reisquote:Op zaterdag 24 mei 2025 10:24 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ja het belangrijkste struikelblok voor een reis naar Mars is dat je dan op Mars de brandstof voor de terugreis moet maken. En ik betwijfel ten zeerste dat je met een Starship genoeg massa kunt lanceren voor een terugreis van een half jaar. Je hebt namelijk ook een hoop lucht, water en eten nodig. Dan moet je ook eerst een booster naar Mars sturen en voltanken.
En om dat allemaal bij Mars te krijgen, moet je al vele tientallen Starships lanceren, om die ene Starship (met booster) vol te tanken zodat ze naar Mars kunnen vliegen.
Plus dat Mars niet om de Aarde draait, zoals de Maan, maar om de zon.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 10:24 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ja het belangrijkste struikelblok voor een reis naar Mars is dat je dan op Mars de brandstof voor de terugreis moet maken. En ik betwijfel ten zeerste dat je met een Starship genoeg massa kunt lanceren voor een terugreis van een half jaar. Je hebt namelijk ook een hoop lucht, water en eten nodig. Dan moet je ook eerst een booster naar Mars sturen en voltanken.
En om dat allemaal bij Mars te krijgen, moet je al vele tientallen Starships lanceren, om die ene Starship (met booster) vol te tanken zodat ze naar Mars kunnen vliegen.
Volgend jaar!quote:Op donderdag 22 mei 2025 19:43 schreef epicbeardman het volgende:
Stel je eens voor dat Elon Musk een leger met Tesla robot's naar Mars stuurt om de planeet op te bouwen.
als ze die Optimus jongens maar aan kunnen sturen of moeten ze alles autonoom doen>??quote:
Jij denkt aan Battle Star Galactica -achtige taferelen?quote:Op zaterdag 24 mei 2025 11:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als ze die Optimus jongens maar aan kunnen sturen of moeten ze alles autonoom doen>??
Het is daar geen mooie gladde grond, dus binnen 3 stappen liggen ze plat.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 11:51 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jij denkt aan Battle Star Galactica -achtige taferelen?
Ik zie geen enkele reden waarom bij de onbemande vluchten gebruik moet worden gemaakt van humanoïde robots.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |