abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 11 mei 2025 @ 09:14:27 #1
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_217598128
Excuus voor wat langere verhaal, details zijn wel belangrijk hierin denk ik.

Ik en 7 andere buren hebben besloten om de dakpannen te laten vervangen. BInnen dit groepje ben ik min of meer de projectleider en heb ik alles aangezwengeld. Na zoeken (wat ook al beetje een soap was, maar niet relevant nu) hebben we een aannemer gevonden.

Situatieschets/gebeurtenissen vooraf:
• 7 Woningen die nu al (deels) gedaan zijn, 8ste woning pas in augustus
• 2 woningen hebben zonnepanelen, mijn huis en 1 ander huis
• Voor mijn huis zou naast het vervangen van de dakpannen ook een dakpijpje en dakraam vervangen worden, afgesproken dat ik beiden zelf aan zou leveren
• Alle offertes bevatten alle werkzaamheden die gedaan worden, er is alleen een eind prijs, niet per onderdeel
• Bij alle offertes is er een fout gemaakt door aannemer: nokvorsten staan erop, maar niet in de prijs meegerekend. Dit werd later door aannemer vermeld en gaf aan dit verlies te nemen
• Op offerte staat: 50% vooraf aanbetalen 25% op helft werkzaamheden en 25% bij afronding en tevredenheid.
• Wij vonden deze 50% vooraf aanbetalen teveel en in overleg is besloten dat minder overmaken mag, dit werd echter rommelig en heeft iedereen een redelijk random bedrag overgemaakt, ik kwam uit op 36,5%

De afgelopen 2 weken zijn ze bij mij en de buren bezig geweest, echter ging het bij mij niet goed, want bij het demonteren van de zonnepanelen is er wat montagemateriaal gesneuveld. We kwamen erachter dat dit montagemateriaal niet het materiaal is wat op offerte stond toen ik het 7 jaar geleden aanschafte. Dit montagemateriaal is onbekend en dus niet te vinden. Gevolg is dat de aannemer er wat makkelijk over deed en alsof dit mijn probleem is.
Na overleg met de (ingehuurde) zonnepanelenman bleek dat dit nog relatief makkelijk op te lossen is, want de kapotte onderdelen bleken alleen vierkante moeren en wat boutjes te zijn. Gelukkig! Wel deden ze er gemakzuchtig over en heb ik het besteld.
Eigenlijk is dit hun verantwoordelijkheid, maar ze bleven maar zeggen "ja sorry, onbekend materiaal, als het nou Clickfit was, was er geen probleem geweest".

Ondertussen zijn het dakraam en dakpijpje nog niet vervangen. De dakpannen zijn wel vervangen!

Nu is dit nog niet het grootste probleem. Het grootste probleem is dat De aannemer eerder deze week boos werd omdat ik niet het volledige bedrag over gehad gemaakt. Hij gaf aan dat het dak gedaan is, waarop in aangaf dat niet alles van de offerte uitgevoerd is en ik dus nog niet hele bedrag wil betalen. Hij werd aan de telefoon erg boos, begon zijn stem enorm te verheffen en zei dat ik die dag MOEST betalen. Hij vond ook dat het vervangen van het dakraam uurtje-factuurtje wordt omdat het niet meerekenen van de nokvorsten hem al teveel geld gekost heeft. Ik gaf aan hier niet mee eens te zijn omdat dakraam vervangen op de offerte staat.

Later die dag heb ik tot 75% betaald en de andere 25% dus nog niet. Niet alles is af. Ik heb hem er nog niet over gehoord dat ik "te weinig" overgemaakt zou hebben.

Morgen komt de (door hem ingehuurde) zonnepanelenman de zonnepanelen monteren.

Kort samenvattend
• Binnen offerte: Dakpannen vervangen. Zonnepanelen hermonteren. Dakpijp + dakraam vervangen
• Uitgevoerd: dakpannen vervangen
• Nog te doen: Zonnepanelen monteren + dakpijp en dakraam vervangen
• Ingepland: zonnepanelen monteren
• Aannemer wil uurtje factuurtje voor dakraam (dakpijp wil hij nog zelf uitvoeren)

Mijn vragen aan jullie:
• Hoe sta ik mijn recht?
• Niet alle werkzaamheden zijn verricht, volgens mij is nu totaan 75% betalen wel correct/redelijk?
• De aannemer moet zich houden aan de afspraken die in de offerte staan, dus ook dakraam op zijn kosten vervangen?
• Dat hij de mist in gegaan is om nokvorsten financieel niet door te rekenen is niet mijn probleem toch?
• Als hij uiteindelijk echt niet dakraam wilt vervangen, dan wil ik ook niet totaan de 100% betalen, maar de kosten die komen kijken bij vervangen dakraam (door een ander) in mindering brengen. Is dat redelijk?
Drugs are good mkay?
  zondag 11 mei 2025 @ 09:17:27 #2
264415 Jahr00n
Fakkelteit
pi_217598135
Het lijkt mij redelijk simpel allemaal. Laat hem eerst zn werk goed uitvoeren en daarna 100% betalen. Voor werk goed uitvoeren kijk je in het contract wat daar staat en daar moet je voor betalen.
pi_217598154
Er zijn in de aannemerij veel ongeschreven regels die je beter kunt weten om tot een probleemloze uitvoering te komen.

De aannnemer is onhandig geweest met de offerte en de afspraken.
Jij bent onhandig geweest door de aannemer verantwoordelijk te maken voor dingen die die beter niet kan doen. Zoals de zonnepanelen.

Dat is hem heel erg tegengevallen qua uren, denk ik. En daarbij kreeg die ook nog minder geld dan de 50% in eerste instantie.
Maar dat was deels eigen schuld.

Mijn tip voorkom drama’s laat een partij doen waar die goed in is. Dus de PV eraf en erop door je eigen PV boer.
Het dakraam in een aparte offerte en opdracht.
Dat had de aannemer ook moeten bedenken.
Want als die puur de dakpannen in een aparte offerte had gedaan was die klaar en had die al zijn geld.

Vaak gaat het mis op de laatste 2%
Vakman pur sang
pi_217598581
Ik weet niet hoever de andere huizen al klaar zijn, maar aangezien je aangeeft dat jij alles geregeld hebt voor de straat wil je ook niet dat ze nu ineens de biezen pakken en de hele straat naar jou gaat kijken. Veel kans dat het bedrijf nu al slecht over je spreekt bij de rest van je buren. Is het je dat waard? Ga ff op de koffie bij de beste man en bespreek het.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_217598614
quote:
1s.gif Op zondag 11 mei 2025 09:23 schreef Lospedrosa het volgende:
Mijn tip voorkom drama's
Wat heeft TS hieraan?

quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 09:14 schreef Party_P het volgende:
[KNIP]

Mijn vragen aan jullie:
• Hoe sta ik mijn recht?
• Niet alle werkzaamheden zijn verricht, volgens mij is nu totaan 75% betalen wel correct/redelijk?
• De aannemer moet zich houden aan de afspraken die in de offerte staan, dus ook dakraam op zijn kosten vervangen?
• Dat hij de mist in gegaan is om nokvorsten financieel niet door te rekenen is niet mijn probleem toch?
• Als hij uiteindelijk echt niet dakraam wilt vervangen, dan wil ik ook niet totaan de 100% betalen, maar de kosten die komen kijken bij vervangen dakraam (door een ander) in mindering brengen. Is dat redelijk?
Jullie zitten allebei behoorlijk in de loopgraven. Wil je het oplossen of wil je gelijk krijgen?

Je hebt aanvankelijk niet het afgesproken percentage betaald, maar nu lijk je bij te zijn. De aannemer moet zich houden aan de afspraken uit de overeenkomst. Dat hij de mist in is gegaan, is zijn verantwoordelijkheid, maar - zo ervaar je nu - wel ook jouw probleem. Het in mindering brengen van de kosten van het vervanging van het dakraam door een andere partij zou best redelijk kunnen zijn, maar ik denk niet dat de aannemer dat zo ziet.

Imho: jullie hebben wat onhandige afspraken gemaakt en iemand wordt daarvan de dupe. Dat kan je proberen op te lossen vóór je er echt ruzie over krijgt, of je (neemt de tijd, frustratie en extra kosten op de koop toe en) betrekt er een onafhankelijke derde bij.

Ik zou hem morgen bellen en uitnodigen voor de koffie. Zien of je elkaar ergens op een acceptabel punt in het midden kan tegenkomen. De twistpunten zijn de nokvorsten en het gezeik met de zonnepanelen. Die eerste heb je gekregen zonder ervoor te betalen. Wat het tweede betreft: is het echt eerlijk om een misser van een eerder ingeschakelde partij zomaar van jouw rug te laten glijden? Met dat in je achterhoofd zou je volgens mij best een eindje zijn kant op kunnen bewegen. Misschien zelfs zonder er een cent extra voor te betalen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Queller op 11-05-2025 11:16:18 ]
  zondag 11 mei 2025 @ 12:11:49 #6
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_217599341
quote:
1s.gif Op zondag 11 mei 2025 09:23 schreef Lospedrosa het volgende:
Er zijn in de aannemerij veel ongeschreven regels die je beter kunt weten om tot een probleemloze uitvoering te komen.

De aannnemer is onhandig geweest met de offerte en de afspraken.
Jij bent onhandig geweest door de aannemer verantwoordelijk te maken voor dingen die die beter niet kan doen. Zoals de zonnepanelen.

Dat is hem heel erg tegengevallen qua uren, denk ik. En daarbij kreeg die ook nog minder geld dan de 50% in eerste instantie.
Maar dat was deels eigen schuld.

Mijn tip voorkom drama’s laat een partij doen waar die goed in is. Dus de PV eraf en erop door je eigen PV boer.
Het dakraam in een aparte offerte en opdracht.
Dat had de aannemer ook moeten bedenken.
Want als die puur de dakpannen in een aparte offerte had gedaan was die klaar en had die al zijn geld.

Vaak gaat het mis op de laatste 2%
De aannamer gaf aan dat hij alles wilde en kon doen, dus niet alleen dakpannen vervangen, maar ook zonnepanelen herplaatsen en dakraam vervangen. Dan lijkt mij het niet heel gek om dit dan ook allemaal door hem te laten doen.
HIj heeft zelf een extern mannetje ingehuurd die de zonnepanelen doet. Ik heb diegene gesproken en leek mij prima kerel.

quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 10:37 schreef boegschroef het volgende:
Ik weet niet hoever de andere huizen al klaar zijn, maar aangezien je aangeeft dat jij alles geregeld hebt voor de straat wil je ook niet dat ze nu ineens de biezen pakken en de hele straat naar jou gaat kijken. Veel kans dat het bedrijf nu al slecht over je spreekt bij de rest van je buren. Is het je dat waard? Ga ff op de koffie bij de beste man en bespreek het.
Bij de buren zijn alle werkzaamheden gedaan, op 1 huis na, daar worden morgen de zonnepanelen gemonteerd. Ik ben dan de enige waarbij nog werkzaamheden gedaan zouden moeten worden.

quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 10:43 schreef Queller het volgende:

[..]
Wat heeft TS hieraan?
[..]
Jullie zitten allebei behoorlijk in de loopgraven. Wil je het oplossen of wil je gelijk krijgen?

Je hebt aanvankelijk niet het afgesproken percentage betaald, maar nu lijk je bij te zijn. De aannemer moet zich houden aan de afspraken uit de overeenkomst. Dat hij de mist in is gegaan, is zijn verantwoordelijkheid, maar - zo ervaar je nu - wel ook jouw probleem. Het in mindering brengen van de kosten van het vervanging van het dakraam door een andere partij zou best redelijk kunnen zijn, maar ik denk niet dat de aannemer dat zo ziet.

Imho: jullie hebben wat onhandige afspraken gemaakt en iemand wordt daarvan de dupe. Dat kan je proberen op te lossen vóór je er echt ruzie over krijgt, of je (neemt de tijd, frustratie en extra kosten op de koop toe en) betrekt er een onafhankelijke derde bij.

Ik zou hem morgen bellen en uitnodigen voor de koffie. Zien of je elkaar ergens op een acceptabel punt in het midden kan tegenkomen. De twistpunten zijn de nokvorsten en het gezeik met de zonnepanelen. Die eerste heb je gekregen zonder ervoor te betalen. Wat het tweede betreft: is het echt eerlijk om een misser van een eerder ingeschakelde partij zomaar van jouw rug te laten glijden? Met dat in je achterhoofd zou je volgens mij best een eindje zijn kant op kunnen bewegen. Misschien zelfs zonder er een cent extra voor te betalen.
Twistpunt is het dakraam, niet de zonnepanelen. Voor de zonnepanelen staat morgen een afspraak om die weer te plaatsen. Dat ik daarvoor een oplossing bedacht heb heeft wel wat nadelen, want daarmee betrek ik een deel van verantwoordelijkheid naar mij, maar mijn gedachte hierachter is dat ik niet nog weken zonder zonnepanelen op het dak wil zitten, omdat zij de onderdelen niet kunnen vinden en niet de moeren willen bestellen.

Het dakraam is het probleem, hij vind dat het uurtje factuurtje moet gaan worden, terwijl er overduidelijk op de offerte staat dat het vervangen bij de prijs in zit.

Ik vind het vervelend voor hem dat hij zo'n financiele misser gemaakt heeft met die nokvorsten, ook deden de werkzaamheden er net wat langer over dan hij van te voren ingeschat had. Heel vervelend allemaal, maar ook bedrijfsrisico natuurlijk. Simpel gezegd: zijn fout door nokvorsten niet mee te rekenen

Een buurman van een straat achter mij kwam langs en heb een goed praatje voor deze aannemer gedaan en dit de aannemer ook verteld. Dit was echter wel voordat hij eerder deze week erg boos aan de telefoon was. Daarnaast heb ik het project groter weten te maken dan van te voren verwacht, we waren eerst met 4 huizen, inmiddels in totaal 8 huizen.

Zelf ben ik best bereid om voor het dakraam de kosten te splitten, om hem tegemoet te komen. Mijn vriendin is het hier echter totaal niet mee eens en vind dat alles wat op de offerte staat binnen gedaan moet worden voor het bedrag wat op de offerte staat. Maar dat kan ik zelf wel oplossen door dat bedrag simpelweg zelf te betalen.

[ Bericht 43% gewijzigd door Party_P op 11-05-2025 12:22:03 ]
Drugs are good mkay?
pi_217599450
quote:
bij het demonteren van de zonnepanelen is er wat montagemateriaal gesneuveld. We kwamen erachter dat dit montagemateriaal niet het materiaal is wat op offerte stond toen ik het 7 jaar geleden aanschafte. Dit montagemateriaal is onbekend en dus niet te vinden. Gevolg is dat de aannemer er wat makkelijk over deed en alsof dit mijn probleem is.
Na overleg met de (ingehuurde) zonnepanelenman bleek dat dit nog relatief makkelijk op te lossen is, want de kapotte onderdelen bleken alleen vierkante moeren en wat boutjes te zijn. Gelukkig!
Is de offerte van de aannemer opgesteld op basis van de informatie uit de zonnenpanelen-offerte?

En was het inhuren van de zonnepanelenboer sowieso al het plan, of is die er pas bijgehaald toen eea anders bleek te zijn dan voorgespiegeld?
  zondag 11 mei 2025 @ 12:29:20 #8
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_217599622
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 12:17 schreef Wiedanwel het volgende:

[..]
Is de offerte van de aannemer opgesteld op basis van de informatie uit de zonnenpanelen-offerte?

En was het inhuren van de zonnepanelenboer sowieso al het plan, of is die er pas bijgehaald toen eea anders bleek te zijn dan voorgespiegeld?
Er is geen aparte zonnepanelen offerte. Er is 1 offerte waar alles op staat

1
2
3
4
5
6
7
- 65 m² Verwijderen van de oude dakpannen en nokvorsten
- 65 m² Sneldek beton Nova Merk: Monier Type: Sneldek Novo+ Kleur: Antraciet
- 65 m² Dakpannen leggen na verwijderen oude pannen
- 6,6 m Nokvorst beton voor sneldek Kleur: Antraciet Kleurfamilie: Grijs Lengte: 34,5 cm 
- Waar latten te slecht zijn vervangen.
- Dakraam plaatsen en nieuw pijpje
- Zonnepanelen verwijderen en na pannen vervangen teruplaatsen

Hij heeft 2 bedrijven ingehuurd om hem te helpen:
• Aantal mannen die alleen de dakpannen verwisselden
• Zonnepanelen man die ook hielp met dakpannen verwisselen, die hielp vanaf dag 1 al mee
Drugs are good mkay?
pi_217599675
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 12:11 schreef Party_P het volgende:

Zelf ben ik best bereid om voor het dakraam de kosten te splitten, om hem tegemoet te komen.
Klinkt als een nette tegemoetkoming.

quote:
Mijn vriendin is het hier echter totaal niet mee eens en vind dat alles wat op de offerte staat binnen gedaan moet worden voor het bedrag wat op de offerte staat.
Mooi, laat je vriendin het dan ook lekker oplossen. Is het meteen jouw probleem niet meer.
  zondag 11 mei 2025 @ 12:42:45 #10
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_217599706
Ja die vaklui/bouwvakkers van tegenwoordig zijn er bijna alleen nog maar op gericht om alles zo snel mogelijk te doen in plaats van goed.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_217599707
Wat zijn de kosten van het raam? Of de verwachting van de kosten?

Het is ook iets, hoeveel energie gaat een discussie kosten? 50% klinkt netjes, afhankelijk van deze kosten.
pi_217599724
quote:
Als hij uiteindelijk echt niet dakraam wilt vervangen, dan wil ik ook niet totaan de 100% betalen, maar de kosten die komen kijken bij vervangen dakraam (door een ander) in mindering brengen. Is dat redelijk?
Moet je 'm wel eerst schriftelijk in gebreke stellen en hem een redelijke termijn gunnen het alsnog zelf op te lossen.
Doet-ie vervolgens nog niks (al dan niet boos, niet jouw probleem), dan is-ie in verzuim en mag je het, op zijn kosten, door een ander laten uitvoeren.
  zondag 11 mei 2025 @ 12:50:09 #14
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_217599725
Je ziet in dit topic al goed waarom die eikels dit soort geintjes flikken. 8)7
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_217599785
Lid worden vd vereniging eigen huis is aan tip als je ooit een verbouwing, renovatie etc etc aan je eigen huis wilt laten doen. Zie voor hun expertise en werkzaamheden hun website. Het abonnement en evt kosten voor diensten is het in dit soort gevallen altijd waard. They have the know how.
pi_217599830
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 12:11 schreef Party_P het volgende:

[..]
De aannamer gaf aan dat hij alles wilde en kon doen, dus niet alleen dakpannen vervangen, maar ook zonnepanelen herplaatsen en dakraam vervangen.
Oh hij kwam er zelf mee.
Tja dan moet die hetgeen geoffreeerd ook afmaken.
Wat is het probleem eigenlijk ?
Vakman pur sang
  Moderator zondag 11 mei 2025 @ 13:19:15 #17
236264 crew  capricia
pi_217599847
Wat is zijn argument om zijn offerte niet na te komen?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 11 mei 2025 @ 13:22:30 #18
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_217599866
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 13:05 schreef peterc het volgende:
Lid worden vd vereniging eigen huis is aan tip als je ooit een verbouwing, renovatie etc etc aan je eigen huis wilt laten doen. Zie voor hun expertise en werkzaamheden hun website. Het abonnement en evt kosten voor diensten is het in dit soort gevallen altijd waard. They have the know how.
Hoe ondersteunen ze bij een verbouwing dan bijvoorbeeld?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_217599867
quote:
1s.gif Op zondag 11 mei 2025 13:19 schreef capricia het volgende:
Wat is zijn argument om zijn offerte niet na te komen?
quote:
Hij vond ook dat het vervangen van het dakraam uurtje-factuurtje wordt omdat het niet meerekenen van de nokvorsten hem al teveel geld gekost heeft.
pi_217599880
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 13:05 schreef peterc het volgende:
Probeer maar eens via VEH een vrijblijvende offerte aan te vragen voor het vervangen van dakpannen.

:N
  Moderator zondag 11 mei 2025 @ 13:29:32 #21
236264 crew  capricia
pi_217599902
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 13:22 schreef r_one het volgende:

[..]
[..]

Thanks man.
#TeamVriendin
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217599921
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 12:29 schreef Party_P het volgende:

[..]
Er is geen aparte zonnepanelen offerte. Er is 1 offerte waar alles op staat
[ code verwijderd ]

Hij heeft 2 bedrijven ingehuurd om hem te helpen:
• Aantal mannen die alleen de dakpannen verwisselden
• Zonnepanelen man die ook hielp met dakpannen verwisselen, die hielp vanaf dag 1 al mee
Dat was me duidelijk, ik bedoel of jij de aannemer voor het uitbrengen van zijn offerte hebt verteld welk montagesysteem de zonnepanelenboer jou 7 jaar geleden beloofd heeft?
  zondag 11 mei 2025 @ 13:35:44 #23
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_217599926
Spreek af dat je dat je die 3 uur voor het vervangen van het dakraampje in het zwart afrekent.
Meer dan 200 euro hoeft dat echt niet te kosten. Je bent al gematst met je nokvorsten.
pindazakje
pi_217599934
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 13:35 schreef Hyaenidae het volgende:
Spreek af dat je dat je die 3 uur voor het vervangen van het dakraampje in het zwart afrekent.
Meer dan 200 euro hoeft dat echt niet te kosten.
En dan blijkt-ie na een tijdje te lekken.

:N
pi_217599940
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 13:35 schreef Hyaenidae het volgende:
Je bent al gematst met je nokvorsten.
Niks gematst :N
Ze staan gewoon in de offerte
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')