abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217597986
https://www.rtl.nl/nieuws(...)lve-marathon-utrecht

quote:
Volgende week zondag is het weer zover: in Utrecht gaan hardlopers van start voor de kwart, halve en hele marathon. Vooral de halve marathon geeft sommige lopers al ruim voor de start stress. Mensen delen op social media hun zorgen over de maximale tijdslimiet van 2,5 uur, die bij veel andere loopwedstrijden op drie uur staat.

Bij de meeste hardloopwedstrijd krijgen de deelnemers een maximale finishtijd, passend bij de afstand die gelopen wordt. Esmee Koetsier (25) loopt op 18 mei de halve marathon, maar liefst 21,1 kilometer. Toen ze erachter kwam dat daarvoor een tijdslimiet van 2,5 uur geldt, schrok ze wel even. "2,5 uur is voor mij best wel snel. Ik moet dan wel echt even flink aanpoten", vertelt ze.

Ze herkent de stress voor een tijdslimiet van 2,5 uur, van eerdere halve marathons die ze liep. "Dat is gewoon net te kort. Ik loop 'm nu ook in 2,5 uur, terwijl ik goed getraind ben", vertelt Jeanine. Zij heeft inmiddels al 3 halve marathons uitgelopen. "Dat is gewoon mijn comfortabele tempo en ik heb ook niet de behoefte om sneller te worden".
Utrecht niet de enige
De tijdslimieten van hardloopwestrijden in Nederland verschillen per stad. Utrecht is niet de enige stad die de limiet van 2,5 uur stelt voor de halve marathon. Ook in Den Haag, Den Bosch en Nijmegen moet je bijbenen als je langzamer loopt.

Toch zijn er ook grote wedstrijden, zoals bijvoorbeeld in Amsterdam, Groningen en Enschede, waar je méér tijd van de organisatie krijgt.
De woordvoerder van Golazo Events - de organisator van het evenement in Utrecht - zegt dat de deelnemers zich geen zorgen hoeven te maken. "De tijdslimiet begint te lopen op het moment dat de laatste loper van start gaat", legt de woordvoerder uit.

Uit mailcontact tussen Esmee Koetsier en de organisatie blijkt dat de limiet wel degelijk wordt gehandhaafd. "Achterin het parcours rijden auto's mee om ervoor te zorgen dat de officiële eindtijd van 2,5 uur wordt nageleefd. Zodra deze eindtijd niet is behaald word je officieel uit de wedstrijd gehaald."

Ook schrijft de organisatie dat je in dat geval ook geen recht hebt op een medaille.

Van de baan geveegd
En uit de wedstrijd gehaald worden, is een nachtmerrie voor iedere deelnemer, weet Mariëtte Edel (31) uit Nieuwerkerk aan den IJssel. Zij maakte dit doemscenario mee toen ze in september een halve marathon in Zoetermeer liep.
Mariëtte is wel nog zelf naar de finish in Zoetermeer gelopen
© Mariëtte Edel
Mariëtte is wel nog zelf naar de finish in Zoetermeer gelopen
"Dit was mijn allereerste halve marathon. Ik had goed getraind, maar ik was gewoon kapot. Op kilometer 19 kwam er iemand naast me fietsen, en hij zei dat de tijd voorbij was", vertelt Mariëtte. Ze mocht toen nog wel op eigen verantwoordelijkheid naar de finish lopen. "Die laatste kilometers zag ik de hekken langs me weggehaald worden. Er waren ook bijna geen supporters meer langs de kant en bij de finish was het heel rustig."

Als je de 21km niet haalt binnen de 2.5 uur heb je daar niets te zoeken, dat is 8.4km/h, een fatsoenlijk wandeltempo ligt al op 6km/h _O-
Snelwandelen gaat zelfs al met 9,5km/h :')

Als de hekken al worden weggehaald ben je gewoon te laat en te traag :')
pi_217598001
Hoeveel gaan er dan zomaar dood neervallen?
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
  Moderator zondag 11 mei 2025 @ 08:41:06 #3
138438 crew  Pizzakoppo
pi_217598017
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 08:41 schreef Pizzakoppo het volgende:
VER
Want?
  Moderator zondag 11 mei 2025 @ 08:48:40 #5
138438 crew  Pizzakoppo
pi_217598038
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 08:41 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Want?
Ik zeg je eerlijk, ben wel aan het twijfelen. De tijd van Esmee Koetsier is wellicht toch wel nieuwswaardig. Kom er nog op terug.
  zondag 11 mei 2025 @ 08:50:45 #6
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_217598046
quote:
Ze herkent de stress voor een tijdslimiet van 2,5 uur, van eerdere halve marathons die ze liep. "Dat is gewoon net te kort. Ik loop 'm nu ook in 2,5 uur, terwijl ik goed getraind ben", vertelt Jeanine.
Goed getraind in wat? Niet in hardlopen iig.

quote:
Zij heeft inmiddels al 3 halve marathons uitgelopen. "Dat is gewoon mijn comfortabele tempo en ik heb ook niet de behoefte om sneller te worden".
"Ik heb geen behoefte om snel te zijn, maar ik wil aan een wedstrijd meedoen die om snelheid draait" :')

Dom kutwijf. Gewoon optiefen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Hyaenidae op 11-05-2025 12:36:17 ]
pindazakje
pi_217598173
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 08:50 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Goed getraind in wat? Niet in harlopen iig.
[..]
"Ik heb geen behoefte om snel te zijn, maar ik wil aan een wedstrijd meedoen die om snelheid draait" :')

Dom kutwijf. Gewoon optiefen.
Dit ja.

Hardlopers die gaan huilen dat ze hard moeten lopen. :')
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_217598516
Ik heb ook steeds datzelfde gezeik in de Tour, ik wil gewoon lekker van de natuur genieten.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
High tariffs inevitably lead to trade wars... Markets shrink & collapse; businesses & industries shut down; and millions of people lose their jobs.
~Ronald Reagan
pi_217607066
quote:
81s.gif Op zondag 11 mei 2025 10:28 schreef nostra het volgende:
Ik heb ook steeds datzelfde gezeik in de Tour, ik wil gewoon lekker van de natuur genieten.
En poepen toch?
pi_217607178
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 08:33 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
En poepen toch?
Kan vaak wel in een camper onderweg.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
High tariffs inevitably lead to trade wars... Markets shrink & collapse; businesses & industries shut down; and millions of people lose their jobs.
~Ronald Reagan
pi_217607184
Ja idd lekker de drempel verlagen zodat de uiteindelijke prestatie voor de rest minder waard is.

Lukt het je niet in 2,5 uur dan heb je gewoon pech en mag je het volgend jaar weer proberen.

Stel je voor dat we met alles de drempel gaan verlagen zodat iedereen een kansje maakt :`)
  maandag 12 mei 2025 @ 09:35:37 #12
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_217607486
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 08:47 schreef 111210 het volgende:
Ja idd lekker de drempel verlagen zodat de uiteindelijke prestatie voor de rest minder waard is.

Lukt het je niet in 2,5 uur dan heb je gewoon pech en mag je het volgend jaar weer proberen.

Stel je voor dat we met alles de drempel gaan verlagen zodat iedereen een kansje maakt :`)
De prestatie voor de serieuzere lopers is niet het uitlopen, maar de tijd die ze neerzetten.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_217609518
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 08:47 schreef 111210 het volgende:

Het probleem word steeds groter doordat ongetrainde lopers totaal geen idee hebben wat ze aan het doen zijn en vooral hoe belangrijk voeding is, afgelopen weekend weer 1 dood en vele flauwvallers omdat het 22 graden was, dit is het grote probleem
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')