abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 10 mei 2025 @ 14:41:58 #1
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217593657
Bekijk deze YouTube-video

Kennelijk is de pressie uit het verleden om HBO of WO te gaan doen een slechte zaak geweest

quote:
Auteur Paul van Liempt: ’De werkende klasse zit op een goudmijn’
Onderzoeker voorspelt gouden tijden voor mbo’ers: ’We zijn allemaal op het verkeerde been gezet’

De doemverhalen over toekomstig, massaal banenverlies door AI zijn schromelijk overdreven, beweert journalist Paul van Liempt in een nieuw boek. ,,
Vooral praktisch opgeleiden zijn hard nodig. Zij gaan gouden tijden tegemoet.”

Het is een vaak misbruikt woord, zegt Paul van Liempt (63): ’verbinding’. Maar als we het hebben over de toekomst van de arbeidsmarkt is het wél toepasselijk. „
Hightech en mbo zullen de handen ineen moeten slaan.
Wat bijvoorbeeld al gebeurt in Eindhoven bij ASML: breng kenniseconomie en ouderwets vakmanschap bij elkaar.”

Van Liempt, journalist en auteur, onderzoekt in een nieuw boek - Blauwe Boorden Bonanza, waarom de werkende klasse op een goudmijn zit - de toekomst van het werk.

Hij vraagt zich onder meer af wat er klopt van de breed gedragen veronderstelling dat AI (kunstmatige intelligentie) in de toekomst in allerlei economische sectoren een verwoestende invloed zal hebben.

’Massaal banenverlies door AI’
„Die verhalen over het massale verlies aan banen hebben ons allemaal op het verkeerde been gezet, ook mij”, zegt Van Liempt. „
Ze kloppen niet. Ja, er zullen kantoorbanen verdwijnen, maar mensen die een vak beheersen zullen meer dan ooit nodig blijven, sterker: zij gaan gouden tijden tegemoet.”

„In cruciale sectoren als de techniek, de zorg, de bouw en ook in de retail en gastvrijheid gaan praktisch opgeleiden de komende decennia enorm profiteren van de veranderingen op de arbeidsmarkt.”
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217593863
Prevalerend in wiskundige formules zal een voor een de straatlantaarns uitvallen tot we leven in een welbespraakt maar donker nederland
  zaterdag 10 mei 2025 @ 15:35:35 #3
323876 michaelmoore
pi_217593953
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 15:17 schreef Helenattenek het volgende:
Prevalerend in wiskundige formules zal een voor een de straatlantaarns uitvallen tot we leven in een welbespraakt maar donker nederland
waar het basale werk door hoogopgeleide theoretici gedaan zal worden die door de gangen van de tweede kamer flaneren met hun vers geprinte scriptie van Chat GTP op basis van variabelen van de geachte afgevaardigde

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 10-05-2025 16:12:50 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217594031
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 15:17 schreef Helenattenek het volgende:
Welnee, dan wordt een heel oud beroep weer uit de motteballen gehaald.
De edele kunst van lantaarnaanstekers.
Dit waren mannen die zo tegen zonsondergang alle lantaarns in de straten lieten branden door een vlammetje bij de lichtbron te houden. De zogenaamde gaslampen dus.

Bekijk deze YouTube-video
pi_217594651
Maar hoe gaat dat nou concreet werken? Ik mis dat een beetje in de samenvatting.
What Would Goku Do
  Forum Admin zaterdag 10 mei 2025 @ 17:40:59 #6
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_217594705
Je hebt op een gegeven moment geen mensen meer om te managen, coachen, psychisch te evalueren. Dat zien we toch letterlijk voor onze ogen gebeuren?
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  zaterdag 10 mei 2025 @ 18:49:28 #7
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_217595141
quote:
15s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 17:40 schreef Straatcommando. het volgende:
Je hebt op een gegeven moment geen mensen meer om te managen, coachen, psychisch te evalueren. Dat zien we toch letterlijk voor onze ogen gebeuren?
Je moet je ook afvragen in hoeverre
en waar deze mensen nodig zijn.
  zaterdag 10 mei 2025 @ 19:03:53 #8
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_217595275
gelukkig ben ik hooggeleid

quote:
1s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 18:49 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Je moet je ook afvragen in hoeverre
en waar deze mensen nodig zijn.
Dat kun je voor een heleboel vakgebieden wel stellen. In essentie hebben mensen maar een paar zaken nodig om te overleven, alle andere shit is secundair. Het kaartenhuis is de laatste eeuw extreem hoog opgestapeld maar als het omvalt hebben 95% van de mensen een groot probleem. Ik ook trouwens :')
  zaterdag 10 mei 2025 @ 19:06:18 #9
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_217595292
Mijn twee centen; door de feminisering van het onderwijs is werken met je handen vies geworden.

Het marktmechanisme gaat hier nu werken; je zult betalen of wachten.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_217595315
Denken dat je een kans maakt met hbo of wo. :') We leven niet in meritocratie maar in nepotisme. Je hebt geen schijn van kans zonder juiste ouders. Je krijgt uit menselijkheid dan wel een bs job na je hbo of wo.
  Forum Admin zaterdag 10 mei 2025 @ 19:12:53 #11
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_217595322
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 19:06 schreef thedeedster het volgende:
Mijn twee centen; door de feminisering van het onderwijs is werken met je handen vies geworden.

Ik weet niet of dat daar mee te maken heeft, Nederland(ers) heeft/hebben altijd al een ziekelijke obsessie voor opleidingsniveau gehad. Tot zo ver zelfs dat we het algehele niveau naar beneden hebben laten gaan zodat iedereen maar havo/hbo+ kon halen. Vergelijk bijvoorbeeld de eindexamens van nu en pak 'm beet 15 jaar geleden maar.

Oh en we kijken ook neer op mensen die ''lager opgeleid zijn'' en simsalabim, dat zijn nu net de mensen die we tekort komen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  zaterdag 10 mei 2025 @ 19:14:43 #12
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_217595336
quote:

Mweh, ik betwijfel of het zozeer met feminisering te maken heeft. Het is de eerste (halve?) eeuw in de gehele menselijke geschiedenis dat zoveel mensen niet met hun handen werken. Nog niet al te lang geleden werkte bijna iedereen in de fysieke arbeid en waren "geleerden" extreem in de minderheid. Opeens waren er de middelen en werden die geleerden veel beter behandeld dan de gemiddelde arbeider. Mijn opa zat 60 uur per week in de Limburgse kolenmijnen en ik zit 40 uur per week achter een bureau voor een qua koopkracht beter salaris. Nogal wiedes dat iedereen zn kinderen naar een dergelijk bestaan wilde leiden.Nu is het andersom maar de basis van ons bestaan drijft nog steeds op dergelijke fysieke arbeid terwijl de waardering ervan al decennia is ondergeschoven
  zaterdag 10 mei 2025 @ 19:17:01 #13
182233 thedeedster
pi_217595346
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 19:12 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik weet niet of dat daar mee te maken heeft, Nederland(ers) heeft/hebben altijd al een ziekelijke obsessie voor opleidingsniveau gehad. Tot zo ver zelfs dat we het algehele niveau naar beneden hebben laten gaan zodat iedereen maar havo/hbo+ kon halen. Vergelijk bijvoorbeeld de eindexamens van nu en pak 'm beet 15 jaar geleden maar.

Oh en we kijken ook neer op mensen die ''lager opgeleid zijn'' en simsalabim, dat zijn nu net de mensen die we tekort komen.
Klopt. Als ik me het goed herinner dan werden opleidingsinstituten ook afgerekend op het aantal diploma´s. Eigenlijk een volstrekt verkeerde instelling.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_217595350
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 19:03 schreef Twiitch het volgende:
gelukkig ben ik hooggeleid
[..]
Dat kun je voor een heleboel vakgebieden wel stellen. In essentie hebben mensen maar een paar zaken nodig om te overleven, alle andere shit is secundair. Het kaartenhuis is de laatste eeuw extreem hoog opgestapeld maar als het omvalt hebben 95% van de mensen een groot probleem. Ik ook trouwens :')
Wat bedoel je met kaartenhuis?
  zaterdag 10 mei 2025 @ 19:18:58 #15
182233 thedeedster
pi_217595356
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 19:14 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Mweh, ik betwijfel of het zozeer met feminisering te maken heeft. Het is de eerste (halve?) eeuw in de gehele menselijke geschiedenis dat zoveel mensen niet met hun handen werken. Nog niet al te lang geleden werkte bijna iedereen in de fysieke arbeid en waren "geleerden" extreem in de minderheid. Opeens waren er de middelen en werden die geleerden veel beter behandeld dan de gemiddelde arbeider. Dus nogal wiedes dat iedereen zn kinderen naar een dergelijk bestaan wilde leiden.Nu is het andersom maar de basis van ons bestaan drijft nog steeds op dergelijke arbeid.
Dit land drijft eigenlijk vanouds op handel en logistiek. Daar heb je wat slimme mensen voor nodig, maar ook al die mensen om het te distribueren.
  zaterdag 10 mei 2025 @ 19:23:46 #16
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_217595377
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 19:17 schreef Zonnige het volgende:

[..]
Wat bedoel je met kaartenhuis?
De wellicht extreem doorgeschoten service-economie. De eerste in van zijn soort in de menselijke geschiedenis.
pi_217595564
quote:
De meeste ouderen hebben zodanig gebouwd dat de meeste jongeren niet kunnen gaan werken met hun handen. Want dan zouden die jongeren ook het gemak hebben van krachtige armen en handen, en dat gemak gunnen de oudere bouwers de meeste jongeren niet.
Heeft weinig te maken met feminisering van het onderwijs.
pi_217595577
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 19:10 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Denken dat je een kans maakt met hbo of wo. :') We leven niet in meritocratie maar in nepotisme. Je hebt geen schijn van kans zonder juiste ouders. Je krijgt uit menselijkheid dan wel een bs job na je hbo of wo.
Klopt, in de topfuncties zeker het geval. Showbusiness zelfde verhaal. Bij vakken als 'ingenieur' e.d., of in de ICT niet. Daar regeert toch vooral kunde, net als in de vakmanschappen van het mbo.
  zaterdag 10 mei 2025 @ 20:27:57 #19
323876 michaelmoore
pi_217595795
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 19:10 schreef Vvdjemoeder het volgende:
of je gaat bij een woningcorporatie werken
pi_217596620
personeelsoverschot
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_217597123
Maak me wakker zodra de elektromonteurs, waar nu veel vraag naar is, meer gaan verdienen.
pi_217597141
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 19:12 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

De enige MBO-ers die goed verdienen hebben een bedrijf opgericht en laten anderen voor hun werken. Behalve misschien de loodgieters.
pi_217597156
De werkende klasse zit alleen op een goudmijn als sprake is van eensgezindheid en een duidelijke goed georganiseerde organisatorische paraplu waar men onder valt.
pi_217597169
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 23:25 schreef Peppert het volgende:
De werkende klasse zit alleen op een goudmijn als sprake is van eensgezindheid en een duidelijke goed georganiseerde organisatorische paraplu waar men onder valt.
Ja, vakbonden.
  zondag 11 mei 2025 @ 01:41:31 #25
323876 michaelmoore
pi_217597534
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 23:23 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
De enige MBO-ers die goed verdienen hebben een bedrijf opgericht en laten anderen voor hun werken. Behalve misschien de loodgieters.
De zelfstandige airco en warmtepompen monteurs hebben een heel mooi leven,

quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 23:28 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, vakbonden.
als je voor je salaris groei afhankelijk bent van een dwingende vakbond dan is er iets niet goed

[ Bericht 30% gewijzigd door michaelmoore op 11-05-2025 03:18:24 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')