Oke, dus dat kan nog wel. Valt nog mee. Gelukkig zijn de pizzas in Rome een beetje fatsoenlijk.quote:Op donderdag 8 mei 2025 22:26 schreef ToT het volgende:
En die vorige zat regelmatig onder werktijd pizza te vreten en voetbal te kijken in een lokale tent net buiten het Vaticaan.
Ja hoe dan? Ik ben ook goedgekeurd als paus maar laat me niet verleiden.quote:Op donderdag 8 mei 2025 22:34 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Het begin van hun leven was een test om te kijken of ze geschikt zijn als paus
Jij doet 69, hij is het.quote:Op donderdag 8 mei 2025 22:36 schreef YoopY het volgende:
[..]
Ja hoe dan? Ik ben ook goedgekeurd als paus maar laat me niet verleiden.
Wel met ananas toch? Zoals de Italianen de pizza bedacht hebben.quote:Op donderdag 8 mei 2025 22:26 schreef ToT het volgende:
En die vorige zat regelmatig onder werktijd pizza te vreten en voetbal te kijken in een lokale tent net buiten het Vaticaan.
O god. (niet de katholieke)quote:Op donderdag 8 mei 2025 22:57 schreef XDo het volgende:
[..]
Wel met ananas toch? Zoals de Italianen de pizza bedacht hebben.
Het paus-zijn is inderdaad een bijzondere functie die levenslang is, tenzij iemand besluit voortijdig terug te treden, zoals Benedictus XVI heeft gedaan. Veel mensen zien het ambt als een zware taak, waarbij je constant onder publieke aandacht staat en een grote verantwoordelijkheid draagt.quote:Op donderdag 8 mei 2025 22:24 schreef YoopY het volgende:
Je kan nooit meer wat anders gaan doen. De laatste baan van je leven.
Wat een ellende.
Mij niet gezien. Beetje in het pluche vastroesten. Man man man.
Ps. Waarom zien die pausen er altijd hetzelfde uit? Hebben ze een fabriek ofzo.
Vergeet niet dat men ook celibatair moet zijn.quote:Op donderdag 8 mei 2025 22:24 schreef YoopY het volgende:
Wat een ellende.![]()
Mij niet gezien. Beetje in het pluche vastroesten. Man man man.
Was het niet die Franciscus die eigenlijk geen paus wilde worden?quote:Op donderdag 8 mei 2025 22:26 schreef ToT het volgende:
In sommige landen mag je niet abdiceren van je ambt.quote:Op donderdag 8 mei 2025 22:25 schreef ToT het volgende:
Ratzinger is anders wel vroegtijdig gestopt met dat baantje.
Zeker. Elizabeth II weigerde altijd te abdiceren of Charles regent te maken (al zou dat laatste wel door wetgeving kunnen). Elizabeth II vond het een schande om te abdiceren zoals haar uncle David (Edward VIII) had gedaan. Heel Engeland vond het een schande dat Edward VIII dat had gedaan. Alle andere staatshoofden hadden tot hun dood geregeerd.quote:Op donderdag 8 mei 2025 23:16 schreef Fightagainstlife het volgende:
[..]
Het paus-zijn is inderdaad een bijzondere functie die levenslang is, tenzij iemand besluit voortijdig terug te treden, zoals Benedictus XVI heeft gedaan. Veel mensen zien het ambt als een zware taak, waarbij je constant onder publieke aandacht staat en een grote verantwoordelijkheid draagt.
Wat betreft de uiterlijke gelijkenis van pausen, dat komt voornamelijk door traditie en voorschriften binnen de katholieke kerk. De paus draagt specifieke gewaden die symbool staan voor zijn rol en de eeuwenoude tradities van het Vaticaan. Daardoor lijken ze visueel vaak sterk op elkaar, ook al zijn hun persoonlijkheden en bestuursstijlen soms heel verschillend.
Zeker! Monarchieën hebben verschillende tradities als het gaat om abdicatie. In Nederland is het gebruikelijk dat vorsten aftreden, terwijl in Engeland de traditie is dat een monarch regeert tot het einde. Elizabeth II hield zich hier strikt aan, mede door het schandaal rond Edward VIII. In Scandinavië blijven Harald V en Carl XVI Gustaf regeren ondanks hun leeftijd en gezondheid. Margrethe II heeft verrassend genoeg wel gekozen voor abdicatie. Dit laat zien dat iedere monarchie eigen normen en tradities heeft rondom troonsopvolging.quote:Op donderdag 8 mei 2025 23:52 schreef stokj het volgende:
Zeker. Elizabeth II weigerde altijd te abdiceren of Charles regent te maken (al zou dat laatste wel door wetgeving kunnen). Elizabeth II vond het een schande om te abdiceren zoals haar uncle David (Edward VIII) had gedaan. Heel Engeland vond het een schande dat Edward VIII dat had gedaan. Alle andere staatshoofden hadden tot hun dood geregeerd.
Op zicht valt er wel voor te zeggen om het bij traditie te houden om tot het einde te regeren. In Nederland is het een traditie om (m.u.v. Willem II en Willem III) te abdiceren. Alle andere staatshoofden deden dat. Zo volgde een deel van Europa.
Van Margarethe II had ik niet verwacht dat zij zou abdiceren. Deze tante had eigenlijk door moeten gaan.
Harald V en zijn neef Carl XVI Gustav gaan ondanks hun gezondheid en leeftijd door met regeren.
Beetje hostie hamkaas en pizza hawaii wegklappen met miswijn in de Baas Zijn tijdquote:Op donderdag 8 mei 2025 22:26 schreef ToT het volgende:
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op donderdag 8 mei 2025 22:57 schreef XDo het volgende:
[..]
Wel met ananas toch? Zoals de Italianen de pizza bedacht hebben.
Ook dat nog!quote:Op donderdag 8 mei 2025 23:44 schreef stokj het volgende:
[..]
Vergeet niet dat men ook celibatair moet zijn.
Hoe staat onze HoS @stokj hierin?quote:Op donderdag 8 mei 2025 23:56 schreef Fightagainstlife het volgende:
[..]
Zeker! Monarchieën hebben verschillende tradities als het gaat om abdicatie. In Nederland is het gebruikelijk dat vorsten aftreden, terwijl in Engeland de traditie is dat een monarch regeert tot het einde. Elizabeth II hield zich hier strikt aan, mede door het schandaal rond Edward VIII. In Scandinavië blijven Harald V en Carl XVI Gustaf regeren ondanks hun leeftijd en gezondheid. Margrethe II heeft verrassend genoeg wel gekozen voor abdicatie. Dit laat zien dat iedere monarchie eigen normen en tradities heeft rondom troonsopvolging.
Ja, Petrus had geen bril.quote:Op donderdag 8 mei 2025 22:24 schreef YoopY het volgende:
Dit beeld heb ik dus ook. Zo ben ik gekapt met roken en drinken, omdat ik graag oud wil worden. Maar als je paus wordt, heb je nog iets van 10 jaar te gaan. Mooie kleren aan, mooie godsdienstige functie, mooi wonen, en sla het vat maar aan en kom maar op met die lekkere sigaren. Ik zou er zo voor tekenen. Af en toe een ringstempeltje drukken op documenten, een misje leiden, luisteren naar mooie orgelmuziek. En een plek in de hemel. Wat wil je nog meer.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 12:07 schreef Twiitch het volgende:
Lijkt me wel lachen. Beetje zuipen, beetje zegenen.
Laura?quote:Op donderdag 8 mei 2025 23:46 schreef spectrumanalyser het volgende:
Weer geen vrouwelijke paus.
Het is zo langzamerhand hoog tijd voor een eerste Pausini.
Met Johannes Paulus II werd dat uiteindelijk wel een trieste bedoening hoor, kwam dat hoopje ellende met Pasen even half bij bewustzijn tijdens een hartaanval iets uitspreken wat je alleen verstond omdat ze elk jaar hetzelfde zeggen op dat plein daar.quote:Op donderdag 8 mei 2025 23:52 schreef stokj het volgende:
[..]
Op zicht valt er wel voor te zeggen om het bij traditie te houden om tot het einde te regeren.
Ze mogen geen vrouwen neuken toch.quote:Op donderdag 8 mei 2025 23:46 schreef spectrumanalyser het volgende:
Weer geen vrouwelijke paus.
Het is zo langzamerhand hoog tijd voor een eerste Pausini.
Ikzelf zou niet abdiceren. Pas als er geen andere uitweg is.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 12:10 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Hoe staat onze HoS @:stokj hierin?
Dat kan. JP II kon er ook voor kiezen om zijn vervanger/regent te sturenquote:Op zaterdag 10 mei 2025 13:50 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
Met Johannes Paulus II werd dat uiteindelijk wel een trieste bedoening hoor, kwam dat hoopje ellende met Pasen even half bij bewustzijn tijdens een hartaanval iets uitspreken wat je alleen verstond omdat ze elk jaar hetzelfde zeggen op dat plein daar.
Dan is gewoon ermee stoppen als je zoals Benedictus XVI door krijgt dat je er te oud voor wordt m.i. gewoon een waardiger einde en een teken van het nemen van verantwoordelijkheid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |