abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217568337
Geen idee of er al een topic over is, maar ik heb een smoke gun met stolp gekocht.
Vandaag voor het eerst gebruikt, ik heb er hamburgers in gerookt.
Het resultaat was me wat te subtiel, maar ik ben dan ook gewend om een dikke vuist hickory houtsnippers op de kolen van de barbecue te gooien; alle subtiliteit overboord! ;)

Terwijl ik de burgers aan het roken was, was ik ook sperzieboontjes aan het stomen.
Blijkbaar is het rook wat onder de stolp uit kwam, daar in terecht gekomen, want die boontjes hadden juist een heel intense rooksmaak gekregen! _O-

Wie heeft er nog meer zo'n ding, en hebben jullie tips en recepten? :)

woensdag 7 mei 2025 @ 18:21:22 #2
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217568384
Diverse soorten puree roken heel goed!

Aardappelpuree, wortelpuree of doperwtenpuree. Gebruik daar dan appel of kersen rookhout voor. Die zijn het beste imo!

Geen idee waarom, maar puree neemt het snel op!

Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  woensdag 7 mei 2025 @ 18:24:21 #3
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217568403
Baked beans ook trouwens. Die moet je het beste roken in rode wijn rooksnippers. :9 Als je wat minder avontuurlijk bent, is esdoorn hout ook goed.

pi_217568453
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 18:21 schreef Mikeytt het volgende:
Diverse soorten puree roken heel goed!

Aardappelpuree, wortelpuree of doperwtenpuree. Gebruik daar dan appel of kersen rookhout voor. Die zijn het beste imo!

Geen idee waarom, maar puree neemt het snel op!

[ afbeelding ]
Is dat vlees er naast ook gerookt?

Ook van een anti-gluten website af gevist he! _O-
  woensdag 7 mei 2025 @ 18:33:33 #5
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217568462
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 18:32 schreef ToT het volgende:

[..]
Is dat vlees er naast ook gerookt?

Ook van een anti-gluten website af gevist he! _O-
Dat vlees geen idee. Heb zelf nog nooit vlees gerookt, dus daar weet ik weinig van af.

Wel heel veel groentes, dus weet precies welke houtsoorten het beste zijn.
pi_217568477
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 18:33 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Dat vlees geen idee. Heb zelf nog nooit vlees gerookt, dus daar weet ik weinig van af.

Wel heel veel groentes, dus weet precies welke houtsoorten het beste zijn.
Bij deze gun werd ook peren- en appelboommot geleverd. Waar kun je dat voor gebruiken? Fruitige cocktails?
  woensdag 7 mei 2025 @ 18:40:03 #7
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217568497
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 18:36 schreef ToT het volgende:

[..]
Bij deze gun werd ook peren- en appelboommot geleverd. Waar kun je dat voor gebruiken? Fruitige cocktails?
appel hout kan je gebruiken voor puree o.b.v. aardappel.

peer vind ik zelf minder, maar kun je eventueel gebruiken bij kaas
pi_217568850
Ik geloof dat deze smokers voor 'fancy' cocktails zijn, een Disaronno Sour bijv.
pi_217569908
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 19:30 schreef Gibson88 het volgende:
Ik geloof dat deze smokers voor 'fancy' cocktails zijn, een Disaronno Sour bijv.
En voor whisky en rum, heb ik gezien. :Y
De meeste recepten voor cocktails zijn echter met veel ingrediënten die ik niet in huis heb en mij wat te duur zijn om zomaar ff te kopen. Misschien een keer hartje zomer of zo.
Whisky wil ik sowieso wel een keer proberen hiermee.
  woensdag 7 mei 2025 @ 21:32:07 #10
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_217570469
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 18:16 schreef ToT het volgende:
Geen idee of er al een topic over is, maar ik heb een smoke gun met stolp gekocht.
Vandaag voor het eerst gebruikt, ik heb er hamburgers in gerookt.
Het resultaat was me wat te subtiel, maar ik ben dan ook gewend om een dikke vuist hickory houtsnippers op de kolen van de barbecue te gooien; alle subtiliteit overboord! ;)

Terwijl ik de burgers aan het roken was, was ik ook sperzieboontjes aan het stomen.
Blijkbaar is het rook wat onder de stolp uit kwam, daar in terecht gekomen, want die boontjes hadden juist een heel intense rooksmaak gekregen! _O-

Wie heeft er nog meer zo'n ding, en hebben jullie tips en recepten? :)

[ afbeelding ]
Hoelang heb je de burgers erin gehad? Vlees duurt wel ff, zeker een compacte burger.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_217570501
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 21:32 schreef Erosjuhhh het volgende:

[..]
Hoelang heb je de burgers erin gehad? Vlees duurt wel ff, zeker een compacte burger.
Ik heb het 4x gesmoked en gewoon telkens langdurig laten intrekken, geen idee hoe lang, maar de 4x keer was sowieso vrij lang; we zijn in de tussentijd naar de kapper geweest terwijl het rook zat in te trekken. :P

Misschien dat lang bakken in Croma de aroma's weer heeft los laten gaan of zo.
  woensdag 7 mei 2025 @ 22:02:36 #12
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_217570735
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 21:34 schreef ToT het volgende:

[..]
Ik heb het 4x gesmoked en gewoon telkens langdurig laten intrekken, geen idee hoe lang, maar de 4x keer was sowieso vrij lang; we zijn in de tussentijd naar de kapper geweest terwijl het rook zat in te trekken. :P

Misschien dat lang bakken in Croma de aroma's weer heeft los laten gaan of zo.
Heb niet echt een idee hoe sterk die rook is helaas.
Ter vergelijking, rookworst hangt een hele dag in een rookkast met zware rook.

En op burgers mag zeker wel een hickory rooksmaak inderdaad, anders proef je het niet goed.
Wellicht de burgers uit elkaar halen voor het roken en erna terug als burgers stampen?
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_217570793
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 22:02 schreef Erosjuhhh het volgende:

[..]
Heb niet echt een idee hoe sterk die rook is helaas.
Ter vergelijking, rookworst hangt een hele dag in een rookkast met zware rook.

En op burgers mag zeker wel een hickory rooksmaak inderdaad, anders proef je het niet goed.
Wellicht de burgers uit elkaar halen voor het roken en erna terug als burgers stampen?
Dit waren kant-en-klare van angus beef.
Ja ik ben gewend om een vuist vol hickory houtsnippers op de kolen van m'n bbq te gooien en dan de zooi langzaam te laten garen met de koepel er op.
Dit ware houtsnippers met een lichter aroma, en een beetje rook er overheen blazen is uiteraard veel minder intens dan een vuist vol snippers over kolen heen.
Toch was rook-aroma van de sperziebonen wel heel duidelijk merkbaar.
Veel meer experimenteren dus. :)
Ik heb trouwens na het roken gemerkt dat de koepel precies op mijn grote stalen braadpan past. Het rook slaat duidelijk neer op het oppervlak waar de koepel op staat, dus de volgende keer ga ik rechtstreeks op de pan roken en kijken wat voor resultaat dat geeft! ^O^
  woensdag 7 mei 2025 @ 22:27:43 #14
130803 Gripper
Get a grip
pi_217570992
Ik heb ook een koudrook apparaat, maar heb ook al eens “lauw” gerookt in de kamado. Een zo klein mogelijk vuurtje maken, daar je rookhout op. En dan bij een temperatuur van hooguit 25-30 graden een stuk zalm roken.

Ook verrassend lekker: pure chocolade roken! Verder doen bietjes en uien en knoflook het ook altijd wel goed met wat rook.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_217571416
quote:
1s.gif Op woensdag 7 mei 2025 22:27 schreef Gripper het volgende:
Ik heb ook een koudrook apparaat, maar heb ook al eens “lauw” gerookt in de kamado. Een zo klein mogelijk vuurtje maken, daar je rookhout op. En dan bij een temperatuur van hooguit 25-30 graden een stuk zalm roken.

Ook verrassend lekker: pure chocolade roken! Verder doen bietjes en uien en knoflook het ook altijd wel goed met wat rook.
Kijk, thanks! ^O^

Zo'n Kamado is me echt veel te fucking duur, maar je hebt ook allerlei cheap-ass kopietjes die misschien 75% van het resultaat zullen bieden. Zit ik ook wel eens over te denken. :)

Ik hou niet van pure chocola, maar het is een poging waard, net als die groenten e.d. :Y
pi_217576560
Rundergoulashblokjes gebakken met teriyakisaus. Vooraf gerookt en ook tijdens het koken een paar keer rook onder de deksel gespoten.
Ook hickory houtsnippers gebruikt deze keer i.p.v. het zakje onbekende houtsnippertjes wat er bij zat, en nu is het aroma al een stuk duidelijker merkbaar! ^O^
  donderdag 8 mei 2025 @ 17:03:50 #17
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_217576730
Dat is progressie ^O^
Bij kamado betaal je veelal voor het merk zelf. Er zijn inderdaad genoeg alternatieven die je een vrijwel gelijk resultaat geven bij de meeste bereidingen.
Low en slow is leuk op de Kamado maar mijn ervaring is dat je grote stukken vlees vaak low en slow doet, maar niet passen in de Kamado (tenzij je een xxl variant haalt).
Een smoker BBQ werk ik liever mee, groter, betaalbaarder en nog beter om mee te roken.

Deze zijn er in allerlei formaten en prijsklasses. Maar het principe en de werking is overal hetzelfde.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')