Arme schaapjesquote:ELSPEET - De schaapskudde in Elspeet bestaat dit jaar vijftig jaar, maar viert geen feest. De kudde voelt zich gedwongen om te stoppen, na bezwaren van omwonenden. "We kunnen nergens anders heen."
De Stichting Schaapskudde Gemeente Nunspeet kampt al jaren met onvoldoende ruimte om de schaapskudde te huisvesten. Daarnaast wonen de herders die bij de kudde horen in een tijdelijke woning, waarvan het contract binnenkort afloopt.
De schaapskudde ging daarom op zoek naar een nieuwe locatie voor de kudde, met daarbij vaste woning voor de herders. "Negen jaar zijn we met het plan bezig geweest", zegt voorzitter Jan van Unen. "We wilden iets aan de rand van de Elspeter Heide, maar omdat die heide in Natura 2000-gebied ligt, mag je niet overal bouwen en waren de opties beperkt."
In maart dit jaar kwam een doorbraak: de gemeenteraad van Nunspeet kocht een woning aan de rand van Elspeet met een aangrenzend perceel agrarische grond van bijna 2 hectare. Een hele opluchting voor de schaapskudde, maar omwonenden zagen het niet zitten en maakten bezwaar.
Bezwaren
"Dertig bewoners schreven een brief naar de gemeente met hun bezwaren", legt Van Unen uit. "Ze noemen heel verschillende redenen. Er zou meer verkeer zijn in het gebied, mensen zijn bang voor geluid- of stankoverlast, er zijn natuurlijk honden die soms kunnen blaffen. Er zijn zelfs bewoners die bang zijn dat de schaapskudde invloed heeft op hun gezondheid."
Wat een gemeenschapszin heerst er toch altijd in de regio he. Mona Keijzer die geen verzorgingstehuis in haar buurt wil hebben, en nu de Elspeetse dorpelingen die zich verzetten tegen de komst van een schaapskudde. Echt nog zoveel nuchterder, zoveel meer een met hun natuurlijke omgeving dan ze in die verwende Randstad zijn.quote:Op woensdag 7 mei 2025 13:06 schreef SnodeSnuiter het volgende:
"Dertig bewoners schreven een brief naar de gemeente met hun bezwaren", legt Van Unen uit. "Ze noemen heel verschillende redenen. Er zou meer verkeer zijn in het gebied, mensen zijn bang voor geluid- of stankoverlast, er zijn natuurlijk honden die soms kunnen blaffen. Er zijn zelfs bewoners die bang zijn dat de schaapskudde invloed heeft op hun gezondheid."
Ultieme wraakquote:Op woensdag 7 mei 2025 13:09 schreef SebbeSwensje het volgende:
Voor straf gun ik die kutomwonenden lekker een mega-azc voor de moeilijke gevallen in hun achtertuin.
Toch gek, de gelovigen zijn toch juist zo barmhartig voor iedereen?quote:Op woensdag 7 mei 2025 13:25 schreef VoMy het volgende:
[..]
Wat een gemeenschapszin heerst er toch altijd in de regio he. Mona Keijzer die geen verzorgingstehuis in haar buurt wil hebben, en nu de Elspeetse dorpelingen die zich verzetten tegen de komst van een schaapskudde. Echt nog zoveel nuchterder, zoveel meer een met hun natuurlijke omgeving dan ze in die verwende Randstad zijn.
Meer verkeer, voor een schaapskuddequote:Er zou meer verkeer zijn in het gebied, mensen zijn bang voor geluid- of stankoverlast, er zijn natuurlijk honden die soms kunnen blaffen. Er zijn zelfs bewoners die bang zijn dat de schaapskudde invloed heeft op hun gezondheid
Ik heb gelezen dat schapen kankerverwekkend zijn.quote:Op woensdag 7 mei 2025 13:29 schreef StateOfMind het volgende:
En bang voor de gezondheid
Zolang je zo'n schaap niet rauw in je pitabroodje gooit kan er weinig gebeuren.
Ja ho, dat is ook mijn achtertuin en ik ben niet tegen die kudde ofzoquote:Op woensdag 7 mei 2025 13:09 schreef SebbeSwensje het volgende:
Voor straf gun ik die kutomwonenden lekker een mega-azc voor de moeilijke gevallen in hun achtertuin.
Vanmorgen nog gefietst daar, zoals wel vaker, en je komt echt eens in de tien minuten een auto tegen. Ach en wee, de drukte.quote:Op woensdag 7 mei 2025 13:29 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Meer verkeer, voor een schaapskudde
Honden die kunnen blaffen, oh noes 😱
En bang voor de gezondheid
Zolang je zo'n schaap niet rauw in je pitabroodje gooit kan er weinig gebeuren.
Wat een ontzettende zeikerds.
Maak bezwaar tegen het bezwaar.quote:Op woensdag 7 mei 2025 13:48 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja ho, dat is ook mijn achtertuin en ik ben niet tegen die kudde ofzo
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |