Ik heb goede ervaringen met Den Braven 2 componenten houtrotvuller; uit blik Maar wellicht zijn er ook andere 2 componenten vullers dei beter zijn.quote:Op maandag 5 mei 2025 17:02 schreef MeisPluis het volgende:
En nu mijn eerste vraag:
- Waar kan ik het beste de kieren mee vullen? We gaan het hout nooit meer goed in elkaar gedrukt krijgen, dus dan maar opvullen. Ik zag een mooie soort kitspuit, wat me handig leek voor een aantal gaten. De scharnieren zijn zo te zien al eens verplaatst maar de gaten gewoon laten zitten en mee geschilderd (en dat kan ik niet handlen) ... Maar kan ik daar ook de grotere kieren mee doen?
Dank je! Hoe stop je die dan in gaten van bijv de oude scharnieren? Wat die zijn door de deur heen en dus best diep.quote:Op maandag 5 mei 2025 17:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik heb goede ervaringen met Den Braven 2 componenten houtrotvuller; uit blik Maar wellicht zijn er ook andere 2 componenten vullers dei beter zijn.
Qua beslag en scharnieren, heb ik maar 1 oplossing: RVS gebruiken.
Die zou ik uitboren en er een passende deuvel inlijmen.quote:Op maandag 5 mei 2025 17:16 schreef MeisPluis het volgende:
[..]
Dank je! Hoe stop je die dan in gaten van bijv de oude scharnieren? Wat die zijn door de deur heen en dus best diep.
Ah, gaan we dat doen! En dan daar omheen opvullen met de houtvuller.quote:Op maandag 5 mei 2025 17:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Die zou ik uitboren en er een passende deuvel inlijmen.
We hebben ze gemeten, en ze zouden moeten passen. De schuren waren ook "exact" (voor zover dat kan bij een jaren '30 huis) gelijk. Ook hebben we de deuren voor de huidige schuur gezet (de eerste foto) en dat lijkt ook allemaal te kloppen (ook de hoogte van de scharnieren - we hebben de huidige deuren een stukje afgezaagd omdat de oprit eerder is opgehoogd om deze op hoogte met het huis te brengen, dat zal wel nog moeten gebeuren bij deze deuren). De scharnieren van de nieuwe deuren gaan er toch af, dus dan kunnen die sowieso opnieuw geplaatst worden.quote:Op maandag 5 mei 2025 19:01 schreef Boris_Boef het volgende:
En niet onbelangrijk passen de deuren in jullie schuur?
Ik zou in ieder geval voor het aflakken ze afhangen.
Mocht je dan nog wat moeten schuren boren of corrigeren dan heb je niet al het lakken voor niets gedaan
Het is idd vooral om een beetje "bij elkaar te houden" en te zorgen dat het hopelijk wat minder kiert. Maar wel een goede om het niet perfect vlak te willen maken, dat heeft dan weinig zin.quote:Op maandag 5 mei 2025 18:56 schreef Boris_Boef het volgende:
De kieren tussen de kopse kanten van het hout vullen is wel een moeilijke.
Ik zou proberen om het niet vlak met de deur af te kitten. Alles zal toch blijven werken en als het mooi vlak is gemaakt dan zie je de scheur nog meer.
Als het iets dieper is en het barst of scheurt dan zie je het minder.
Verder lekker met de hete lucht er op om de verf af te krabben of met afbijt middel.
Zoiets heb ik bij de hand gehad bij onze > 100 jaar oude dakkapelramen. Ik heb bij warm weer een lauwe 1-k houtlijm (tube) met kitspuit in de kieren gespoten, tot het er boven uitkwam. Omwikkeld met keukenfolie* en met houten plankjes en 2 lijmklemmen, de verbindingen in 2 dimensies geklemd.quote:Op maandag 5 mei 2025 16:57 schreef MeisPluis het volgende:
- De kieren en gaten opvullen:
https://imgur.com/r7bibIL
https://imgur.com/SFTlnfK
En heb je daarmee de planken weer dichter bij elkaar gekregen of vooral om ze vast te maken aan elkaar?quote:Op maandag 5 mei 2025 20:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Zoiets heb ik bij de hand gehad bij onze > 100 jaar oude dakkapelramen. Ik heb bij warm weer een lauwe 1-k houtlijm (tube) met kitspuit in de kieren gespoten, tot het er boven uitkwam. Omwikkeld met keukenfolie* en met houten plankjes en 2 lijmklemmen, de verbindingen in 2 dimensies geklemd.
*Huishoudfolie tegen het vastplakken van de plankjes.
De planken waren als aandrukmiddel bedoeld, het ging om de raamstijlen die in de boven- en onderzijde (van het raam) waren gefreesd. Edoch door vocht, ouderdom en slecht onderhoud (verfwerk afgebladderd) waren er scheuren in gekomen. Die heb ik opgevuld en met de plankjes+lijmklemmen aangedrukt. Daarna de plankjes er weer afgehaald......het is moeilijk uit te leggen.quote:Op maandag 5 mei 2025 21:23 schreef MeisPluis het volgende:
[..]
En heb je daarmee de planken weer dichter bij elkaar gekregen of vooral om ze vast te maken aan elkaar?
Ik gebruikte vroeger dat spul van den braven, maar ben sinds een jaar of 3 overgestapt op dit spul:quote:Op maandag 5 mei 2025 17:16 schreef MeisPluis het volgende:
[..]
Dank je! Hoe stop je die dan in gaten van bijv de oude scharnieren? Wat die zijn door de deur heen en dus best diep.
Qua beslag zat ik te kijken naar zoiets:
https://retro-deurbeslag.(...)uderd-stel-1918.html
https://retro-deurbeslag.(...)ssing-verouderd.html
Maar hangt er ook een beetje vanaf wat onder de verf op de huidige scharnieren uitkomt - maar ga ook zeker even naar RVS kijken, goede tip. Daar wil ik het mee matchen qua kleur. De huidige klink heeft ongeveer de vorm als bovenstaande, maar beweegt voor geen meter meer door de verf (de buren gebruikte deze deur niet maar een zijdeur) dus denk dat we de huidige kunnen afschrijven. Maar ik gan het nog wel even proberen op te lappen!
Ga ik ook even naar kijken, dank je wel!quote:Op maandag 5 mei 2025 22:05 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ik gebruikte vroeger dat spul van den braven, maar ben sinds een jaar of 3 overgestapt op dit spul:
https://repair-care.nl/product/dry-flex-4-2-in-1/
Duur spul, maar kan je zonder problemen diepe gaten mee vullen (al is het deuvel voorstel wel beter, scheelt een hoop plamuur), makkelijk strak af te smeren en snel droog/uitgehard.
Laatste voordeel, het is een klein beetje flexibel én heeft soort van lijmkracht, dus super sterk. Daardoor is de kans op barsten klein.
quote:Op maandag 5 mei 2025 22:05 schreef bleiblei het volgende:
Ik gebruikte vroeger dat spul van den braven, maar ben sinds een jaar of 3 overgestapt op dit spul:
https://repair-care.nl/product/dry-flex-4-2-in-1/
.
Die Repaircare heb ik ook gebruikt, die is beter.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 08:59 schreef MeisPluis het volgende:
[..]
Ga ik ook even naar kijken, dank je wel!
Succes en denk aan ventilatie.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 09:01 schreef MeisPluis het volgende:
Dus aankomende dagen wordt het in de avonduren verf afbranden
Daar denk ik aan, maar komt goed, ik doe het buiten. De deuren zijn zo ontzettend zwaar dat ik ze niet te veel verplaatstquote:
Het zijn jammer genoeg niet alleen moeren maar ook schroeven. En ik heb geen idee hoe ik die er anders uit zou moeten krijgen dus meer een probeersel. Want het hout is te zacht om er kracht onder te zetten want dat deukt het hout ben ik al achter. Dus ik moet toch iets proberenquote:Op dinsdag 6 mei 2025 18:10 schreef Boris_Boef het volgende:
Ik denk dat afbijten van de moeren op de scharnieren niet heel veel zin heeft.
Een slijptol helpt beter om deze moeren er af te krijgen.
Meestal zit het vastgeverfd en geroest.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |