Hier exact hetzelfde. Vakantie was helemaal een drama. Terwijl we daar toch ook dezelfde structuur er op na probeerden te houden. Aankondigen doen we ook al wel. Dat pakt ie soms goed op maar soms is hij totaal onbereikbaar.quote:Op vrijdag 26 september 2025 15:45 schreef Piles het volgende:
[..]
Is / was hier ookMerkten we vooral op vakantie, omdat daar de structuur weg was.
Bij R. lijkt het te helpen om dingen tijdig aan te kondigen ('vandaag is het vrijdag en ga je naar de opvang, dus we gaan zo tanden poetsen en aankleden, en dan weg').
Op vakantie zetten 'm nog wel eens onaangekondigd in de auto om iets leuks te gaan doen, maar dat is dan te abrupt blijkbaar.
Heeft ie dit al lang? Of zou het gewoon even een korte fase kunnen zijn? Krijgt hij daarnaast ook tijd om dingetjes af te maken?quote:Op vrijdag 26 september 2025 15:40 schreef alpeko het volgende:
[..]
Hij kan ook al zo boos doen als ie wakker is en je hem uit bed wilt halen. Ook in de middag. Alle momenten van verandering eigenlijk. Van bed naar aankleden. Van spelen naar tafel. Van spelen naar boven. Van de douche naar aankleden. Vaak helpt regie wel. Dus zelf de douche uitzetten bijv. Zelf zijn stoel in (eerste stap dan, zonder hulp gaat dat nog niet). Het is aan tafel wel echt zoeken want daar heeft ie de regie zelf maar ja als we weinig ingrijpen dan zit ie dus vooral te klooien. En zit er na 30 min nog nauwelijks iets van eten in.
[..]
Tafel dekken doet hij al. Vindt ie leuk. Speeltje laten we vaak wel toe. Hij gaat nl vaak zelf iets pakken als we hem aan tafel willen hebben. Of een knuffel mee. Soms werkt dat wel. Soms geeft het extra afleiding en weer reden voor een conflict.
De conflicten snap ik. Maar zijn reactie daarbij is zo heftig. Hij reageert zo fel op alleen een blik of een goed bedoeld woord.
Eigenlijk heeft hij dit al maanden. Vaker meerdere dagen achtereen in heftige vorm. Slaan is vrijwel dagelijks. Vooral bij mijn vriendin. Hij krijgt genoeg ruimte om van A naar B te gaan iig.quote:Op vrijdag 26 september 2025 21:41 schreef Anne het volgende:
[..]
Heeft ie dit al lang? Of zou het gewoon even een korte fase kunnen zijn? Krijgt hij daarnaast ook tijd om dingetjes af te maken?
Ik merk namelijk dat onze peuter dingen altijd af wil maken/ronden (en vooral ook zelf opruimen / het eindigen). Dus als het spelen bijvoorbeeld moet stoppen, doen wij; op tijd aankondigen, maar daarnaast ook aangeven dat iets nog één (of twee) keer mag (grens). En altijd nog even een “heb je dat begrepen?” of “goed?” erachteraan zodat ik weet dat ie het heeft gehoord en begrepen (en dat moet ik soms drie keer vragen, maar zonder die bevestiging van hem werkt het vaak weer niet). Dit helpt hier heel erg met álles, zelfs met eten. Toch nog een extra stukje regie voor hem denk ik.
Aankleden blijft in de ochtend bij ons helaas wel ook een beetje een strijd, omdat ervoor niks te eindigen valt en hij er niks zelf aan kan doen. Dus meneer wil per se zijn pyjama de hele dag aan. Maar helaas, daar houdt zijn regie op.
Ik denk dat wij nog proberen weg te komen met weinig aandachtquote:Op maandag 13 oktober 2025 10:16 schreef Anne het volgende:
Sinterklaas komt er weer aan![]()
In het Dreumes 1-2 jaar topic werd het niet veel gevierd, maar hier wel?.
Hij herinnert zich vorig jaar nog en heeft het dus alweer over Klaas, dus we ontkomen er niet aanquote:Op maandag 13 oktober 2025 10:33 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Ik denk dat wij nog proberen weg te komen met weinig aandachtzolang ze er zelf niet naar taalt.. en jullie?
Ja, we gaan hier voor het echte sentiment: met beide opa's en oma's en een wasmand cadeausquote:Op maandag 13 oktober 2025 10:16 schreef Anne het volgende:
Sinterklaas komt er weer aan![]()
In het Dreumes 1-2 jaar topic werd het niet veel gevierd, maar hier wel?.
Huh, hoe danquote:Op maandag 13 oktober 2025 10:19 schreef Anne het volgende:
Oh en ik moet even iets kwijt.
Onze peuter slaapt sinds 2 weken zélf....!!
Als in; hij ligt wakker in bed en we mogen naar beneden en hij doet het zelf.
Na twee jaar en ruim twee maanden... zomaar ineens... Ik klop even af, want wie weet is het een fase, maar wat is dit fijn.
Genieten van elke avond dat dit lukt!quote:Op maandag 13 oktober 2025 10:19 schreef Anne het volgende:
Oh en ik moet even iets kwijt.
Onze peuter slaapt sinds 2 weken zélf....!!
Als in; hij ligt wakker in bed en we mogen naar beneden en hij doet het zelf.
Na twee jaar en ruim twee maanden... zomaar ineens... Ik klop even af, want wie weet is het een fase, maar wat is dit fijn.
Dat hadden we ook! We lezen nu echter heel consequent één boekje op de grond, één boekje in bed. En hij probeert het altijd weer, maar accepteert nu snel dat dit het is.quote:Op maandag 13 oktober 2025 10:54 schreef Piles het volgende:
[..]
Ja, we gaan hier voor het echte sentiment: met beide opa's en oma's en een wasmand cadeaus
En een keer schoen zetten. Kijken hoe R. er mee omgaat qua spanning/stress (schijnt nog wel eens een ding te zijn).
[..]
Huh, hoe dan
Hier is het echt nog rekken rekken rekken bij naar bed (nog een boekje, nog even rennen, nog een boekje etc).
Hij slaapt wel sinds kort in z'n peuterbed, en komt daar wonder boven wonder niet uit's Ochtend wacht hij braaf tot hij onze deur hoort, en dan komt ie er ook uit
Nou, hij wilde opeens geen slaapzak meer aan tijdje geleden. Hij heeft nooit een poging gedaan om uit z'n ledikant te klimmen (wat met slaapzak sowieso lastiger is). Dus toen tijdje zonder slaapzak in ledikant, ging prima.quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:01 schreef Anne het volgende:
Maar vertel! Hoe ging bij jullie die overstap?
Wat goed zeg! Echt knap. Nieuwe kleine bedquote:Op maandag 13 oktober 2025 11:06 schreef Piles het volgende:
[..]
Nou, hij wilde opeens geen slaapzak meer aan tijdje geleden. Hij heeft nooit een poging gedaan om uit z'n ledikant te klimmen (wat met slaapzak sowieso lastiger is). Dus toen tijdje zonder slaapzak in ledikant, ging prima.
Maar we konden opeens peuterbed overnemen van vrienden, maar kon het nergens kwijt (en geen zin om het uit elkaar te halen). Dus toen maar gewoon neergezet. En toen was R. bijzonder trots dat hij het bed van z'n vriendinnetje D. had![]()
1 avond beetje moeilijk omdat hij in z'n oude bed wilde geloof ik, maar dat hebben we toen gewoon weggehaald. En nooit meer wat van gehoord, behalve trots
's Avonds is het bedritueel met boekjes, en na goed afspreken 'laatste boekje' gaat ie er zelf in liggen en komt ie er niet meer uit
Uitdaging is wel dat ie niet onder een deken wil liggen. Dus we moeten 'm wel wat warmer aankleden in de winter (en bijstoken), want hij heeft alleen pyjama aan (+sokken).
Hij heeft het overigens over z'n "nieuwe kleine bed". Omdat een peuterbed lager is dan een ledikant
Behalve vandaag dan. Lekker aan het puberen, dus op tijd naar bed voor middagslaapje. Van alles in z'n kamer gedaan behalve in bed liggen. Toen uiteindelijk op z'n knieën op de grond in slaap gevallenquote:Op maandag 13 oktober 2025 10:54 schreef Piles het volgende:
Hij slaapt wel sinds kort in z'n peuterbed, en komt daar wonder boven wonder niet uit
quote:Op woensdag 15 oktober 2025 13:15 schreef Piles het volgende:
[..]
Behalve vandaag dan. Lekker aan het puberen, dus op tijd naar bed voor middagslaapje. Van alles in z'n kamer gedaan behalve in bed liggen. Toen uiteindelijk op z'n knieën op de grond in slaap gevallen
Het is dinsdagavond toch nog geluktquote:Op dinsdag 14 oktober 2025 11:06 schreef Piles het volgende:
Ach ja, spenen. Daar moeten we hier ook nog een keer aan beginnen eindigen. Zin in
Nu gelukkig al prima geaccepteerd dat ie er alleen mee mag slapen (hij gooit 'm zelf in bed 's ochtends als ie naar beneden wil). Maar ik zie slapen zonder speen nog niet helemaal voor me.
En dan ook nog zindelijk worden, daar zit ook nog weinig schot in![]()
Vooral praten gaat enorm snel nu. Echt zinnen van 6 woorden al, met Eerst ... dan .... constructies. Hele verhalen
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |