Zag al eens een paar keer dat in de UK mensen door de politie werden opgepakt om uitingen op sm.
En dan ook echt worden vastgezet voor langer dan een jaar.
Dacht altijd dat het flauwekul was, maar nu 1 zaak opgezocht en dat blijkt toch te kloppen.
Lucy Connolly tweette
, denk ik geëmotioneerd om de dood van neergestoken kindere, een opmerking die weleens als racistisch beoordeeld zou kunnen worden.
Ik vind dat buiten proportioneel en een belediging naar je autochtone bevolking om dan ineens zulke hoge straffen op te leggen.
Denk dat de UK een voorloper gaat zijn op echte burgerrellen.
quote:
Ja, Lucy Connolly, de echtgenote van een Britse conservatieve gemeenteraadslid, is daadwerkelijk gearresteerd en veroordeeld voor het aanzetten tot rassenhaat via een bericht op sociale media. Op 29 juli 2024, kort na een tragisch incident waarbij drie jonge meisjes omkwamen in Southport, plaatste Connolly een bericht op X (voorheen Twitter) waarin ze opriep tot massale deportatie en het in brand steken van hotels die asielzoekers huisvesten. Ze sloot haar bericht af met de opmerking: “Als dat me racistisch maakt, so be it.” 
Het bericht werd binnen enkele uren meer dan 310.000 keer bekeken en leidde tot aanzienlijke verontwaardiging. Hoewel Connolly het bericht later verwijderde en verklaarde dat ze handelde op basis van onjuiste informatie, werd ze aangeklaagd voor het publiceren van materiaal dat rassenhaat aanwakkert. Op 17 oktober 2024 werd ze veroordeeld tot een gevangenisstraf van 31 maanden.  
De zaak heeft geleid tot een breder debat over de grenzen van vrijheid van meningsuiting en de rol van sociale media bij het verspreiden van haatzaaiende uitlatingen. Sommige publieke figuren, waaronder voormalig minister Suella Braverman en voormalig premier Liz Truss, hebben de straf als “buitensporig” bestempeld en opgeroepen tot haar vrijlating. 
Connolly heeft inmiddels beroep aangetekend tegen haar straf, waarbij ze aanvoert dat de rechter onvoldoende rekening heeft gehouden met verzachtende omstandigheden. 
Samenvattend: Lucy Connolly is gearresteerd, schuldig bevonden en veroordeeld voor het aanzetten tot rassenhaat via een bericht op sociale media.
https://www.thescottishsu(...)uthport-murders-mum/