quote:
Op woensdag 30 april 2025 11:35 schreef Akathisia het volgende:Wat zal je per dag kwijt zijn aan reistijd? 1 a 1,5 uur extra?
Dat blijft.
Qua energie kan het alle kanten opgaan. In het begin zal het sowieso zwaar vallen (meer stress door wennen aan werk, collega's, etc), maar ook op de langere termijn kan het energievretender blijven door de benodigde hersengymnastiek en de langere dagen door de extra reistijd. Anderzijds kan je meer energie krijgen als het werk je goed bevalt.
Ik denk dat dit twee belangrijke factoren zijn om mee te nemen voor de inschatting tot in hoeverre datgene wat je nu mede goed doet voelen (het sporten, etc.), nog mogelijk/aanwezig zal zijn.
Wellicht kan je altijd nog, mocht het te zwaar zijn, een dagje minder gaan werken o.i.d.. Dat doet dat extra loon initieel wel weer (goeddeels) teniet, maar dan heb je wel het uitdagende werk, en kans om door te blijven groeien.
quote:
Op woensdag 30 april 2025 11:41 schreef Chandler het volgende:Kun je niet opperen bij je huidige baan dat je een aanbieding hebt gehad en dat je twijfelt.. Misschien kunnen ze jou wel een aanbieding doen die nog beter bij je past.
En soms... soms moet je gewoon kiezen voor het onbekende... is spannend maar mogelijk ook erg leuk! maar aan de andere kant, het is onveiliger want je zegt mogelijk je vaste contract daarmee op... en je weet niet wat de toekomst brengt...
Iig succes met je keuze!
quote:
Op woensdag 30 april 2025 11:54 schreef ZarB het volgende:Ik zou waarschijnlijk vanwege de reistijd afhaken. Als het 30 minuutjes was, was het een ander verhaal.
Ik denk wel dat het belangrijk is dat je nagaat in hoeverre je nu nog voldoening haalt uit je werk, want als dat niet zo is, dan kan je dat op een gegeven moment ook opbreken.
Ik werk nu op 5 minuten fietsen. Ik heb ooit op 2 uur treinen (enkele reis) en 30 auto minuten gewerkt. Ik zou nu waarschijnlijk nooit meer verder weg gaan werken. Maar ik heb een kind en de opvang is op de route naar mijn werk. Door de weinige reistijd heb ik automatisch zowel 's ochtends als 's avonds meer tijd met haar. 'S Avonds geen achterlijk spitsuur (thuis) is mij heel veel waard. Zonder kind maak je weer andere keuzes.
Onderaan de streep vind ik tijd belangrijker dan geld. Maar mentale gezondheid ook, en daarin moet je dus de afweging maken: wat gaat een grotere (negatieve) invloed hebben op je mentale gezondheid: reistijd of het gebrek aan uitdaging/voldoeding.
quote:
Op woensdag 30 april 2025 11:58 schreef Xlarge het volgende:[..]
Die zou je eigenlijk als salaris bij de "oude "functie moeten optellen.
Als je daar blijft, zou je theoretisch 1 a 1.5 X 5 X 4 uren extra werken dat zijn 20 tot 30 overuren per maand.
Wat zou je daar voor krijgen TS ?

quote:
Op woensdag 30 april 2025 11:59 schreef Stepperoller het volgende:50 km kan ook een half uur reistijd zijn als TS vroeg kan beginnen.
Aangezien er bij je huidige baan geen doorgroeimogelijkheden zijn zou ik zeker verder kijken.
Je hebt nu een mooi aanbod liggen. En ook als je daar uiteindelijk bijvoorbeeld maar 2 jaar werkt, omdat er dichter bij huis weer iets voorbij komt kan het nog steeds waardevolle ervaring zijn. Ook is een stap in salaris wat waard.
quote:
Op woensdag 30 april 2025 12:01 schreef Aberkullie het volgende:Ik vind elke dag 50 min reistijd wel erg veel en hoe zit het met files? Leuk dat je meer gaat verdienen maar als dat je elke dag 2 uur extra kost zou ik toch voor de vrije tijd gaan, tenzij je het nu heel kut had bij je huidige baan.
quote:
Op woensdag 30 april 2025 12:07 schreef Marsenal het volgende:De afstand zou voor mij ook een dealbreaker zijn. Ik fiets nu ook dagelijks in 15 minuten naar werk, en de rust die dat geeft is moeilijk in geld uit te drukken. Zeker buiten de winter om, lekker zonder jas met een muziekje op.
De tijd die je bespaart is natuurlijk wel in geld uit te drukken. Misschien daar een sommetje op loslaten? Bedenk je wel, dat je met je fietsje geen vertraging op kan lopen. 50 km per dag met ov of auto, dat kan nog wel eens uitlopen.
quote:
Op woensdag 30 april 2025 12:26 schreef DJKoster het volgende:50km totaal aan reisafstand? Dus 25 heen, 25 terug? No-brainer, doen! 50 heen, 50 terug is wat pittiger. Wat is dan je reistijd in minuten?
Verder ben je nog jong en zou ik, juist nu, de kansen grijpen om ergens anders te kijken en jezelf uit te dagen. Dan heb je over 5-10 jaar, als je behoefte hebt om toch dichter bij huis te werken, ook meer kans om een geschikte baan te vinden met alle kennis en kunde die je nu op doet.
quote:
Thanks allemaal voor de reacties – waardevol om zoveel invalshoeken te lezen 🙏
Om wat duidelijkheid te geven: het is zo'n 50 km enkele reis, dus in de praktijk waarschijnlijk zo’n 35 à 40 minuten per rit, als het een beetje meezit. Natuurlijk kan het door files soms oplopen, maar ik werk in de logistiek – dus ben inmiddels wel gewend dat dingen niet altijd vlekkeloos verlopen 😉
Wat ook meespeelt: in mijn regio gebeurt op logistiek gebied vrij weinig. In de Randstad speelt er simpelweg veel meer, dus als ik daar nu een stap maak, vergroot dat ook mijn kansen op vervolgfuncties en doorgroeimogelijkheden. En ja, het is echt een mooie rol: ik zou de logistiek regelen voor een aantal bekende bedrijven – dat staat niet alleen goed op je cv, maar is ook inhoudelijk interessant.
Qua reistijd ben ik natuurlijk wel extra uren per maand kwijt. Maar dat zijn dan wel betaalde uren – het gaat om zo’n structurele loonsverhoging dat ik die “overuren” er in mijn hoofd ook best vanaf kan trekken. En als het werk energie geeft, voelt het hopelijk minder zwaar.
Van nature ben ik iemand die (te) vaak voor de makkelijkste weg ging. Voor corona werkte ik bijvoorbeeld als zzp’er in de keuken – mise-en-place draaien, prima verdienen, weinig gedoe. Dus het feit dat ik nu serieus overweeg om zo’n stap te zetten, zegt al iets. Misschien is het deels luiigheid, misschien flegmatiek... of er zit een psychologisch laagje onder dat ik nog niet helemaal heb blootgelegd. Maar veiligheid en comfort zijn in elk geval dingen waar ik sterk aan hecht.
Wat het extra lastig maakt: mijn vriendin is net begonnen met een nieuwe baan. En iets in mijn conservatieve hoofd zegt dan: “Misschien moet ik nu juist even níet veranderen, eerst rust bewaren.” Maar goed... er is genoeg werk, zeker in de logistiek, dus dat zou me niet hoeven tegenhouden als dit echt een kans is.
En dan nog iets... Op mijn huidige werk ben ik het blije ei. Ik breng humor, luchtigheid, sfeer – dat was bij eerdere werkgevers ook al zo. Dus afscheid nemen van die fijne, vertrouwde rol is lastig. Ik ben gewoon een gevoelsmens. Best een contrast trouwens: ik doe me op dit forum al jaren voor als de stoere, nuchtere jongen – en nu kom ik ineens met m’n twijfels
Toch... het feit dat deze functie inhoud, uitdaging én toekomst biedt, maakt het heel aantrekkelijk. En áls het bevalt, dan zou het zomaar eens de beste stap in jaren kunnen zijn. Misschien moet ik het gewoon aandurven.
Anyway, ik blijf nog even dubben, maar jullie reacties helpen absoluut. Dank daarvoor