bronquote:In het eerste kwartaal van dit jaar hebben veel minder mensen een asielaanvraag ingediend in vergelijking met dezelfde periode een jaar geleden. Het is een halvering, zegt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Er waren vooral minder eerste asielverzoeken van mensen uit Syrië, Irak en Jemen. Maar ook Turken en Eritreeërs vragen hier minder vaak asiel aan. Het aantal 'nareizigers' dat naar Nederland komt, neemt wel toe.
De CBS-cijfers zijn gebaseerd op informatie van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).
Europese trend
Dat er minder asielzoekers naar Nederland komen, sluit aan bij een Europese trend. Ook in Duitsland is sprake van een scherpe daling van het aantal asielzoekers, ook uit Syrië.
CBS-onderzoeker Tanja Traag zegt dat er al langer sprake is van een dalende trend. "Hoe dat precies komt, is lastig te zeggen. Je kunt je voorstellen dat het iets te maken heeft met de val van de Syrische president Assad. Je ziet ook dat het aantal asielzoekers uit Jemen en Irak sterk is gedaald, al zie ik niet direct een verband met de politieke situatie daar."
Ook de IND wijst bij de daling van het aantal asielaanvragen op een brede Europese trend en de veranderde politieke situatie in Syrië.
Voorlopig neemt de IND geen besluiten over asielaanvragen van Syriërs. Door het aantreden van de nieuwe machthebbers is het moeilijk vast te stellen of Syrië nu veilig genoeg is om naar terug te keren.
Frontex (de Europese grensbewakingsorganisatie) schrijft de daling met name toe aan de strengere controles aan de Europese buitengrenzen.
Wat verder meespeelt, is dat de EU met een aantal landen afspraken heeft gemaakt over migranten. Een voorbeeld is de 'Tunesiëdeal'. Daarin staat dat Tunesië geld krijgt voor grensbewaking en de economie in ruil voor het indammen van de migrantenstroom. Dat heeft er mede toe geleid dat vorig jaar het aantal migranten dat vanuit Tunesië en Libië naar de EU komt ruim is gehalveerd, zegt Frontex.
Al jaren komen veruit de meeste asielzoekers uit Syrië; een direct gevolg van de burgeroorlog daar. In het eerste kwartaal deden 900 Syriërs een asielverzoek, tegen bijna 3000 Syriërs een jaar geleden.
De afname onder Irakezen was nog sterker: 110 aanvragen in het eerste kwartaal tegen 1200 een jaar geleden.
In het eerste kwartaal van dit jaar vormden Turken na Syriërs de grootste groep asielzoekers (325 aanvragen), gevolgd door Eritreeërs (235).
'Strengste asielbeleid ooit'
Migratiedeskundigen betwijfelen of de dalende asielinstroom in Nederland een gevolg is van het "strengste asielbeleid ooit". Ook zij wijzen op de bredere Europese trend van minder asielaanvragen, vooral uit Syrië. "Blijkbaar is de situatie in Syrië zodanig veranderd dat veel minder mensen de noodzaak voelen hun land te verlaten", aldus IND-directeur Rhodia Maas. "Dat is vooral fijn voor de Syriërs zelf. Daarnaast geeft het ons wat lucht."
Tegelijkertijd wijst Maas erop dat nog altijd 50.000 mensen wachten op een beslissing over hun asielaanvraag. "We werken er hard aan om dat aantal terug te brengen, maar het zal nog heel wat tijd kosten", zegt Maas.
De stijging van het aantal nareizigers noemt CBS-onderzoeker Traag verklaarbaar. "Dat zijn mensen die familieleden nareizen die hier al zijn. Dat gebeurt altijd met enige vertraging." Ook onder de nareizigers, zijn Syriërs de grootste groep.
COA: nog altijd opvanglocaties nodig
Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) zegt dat de druk op de asielopvang nog altijd hoog is, al neemt de druk op het aanmeldcentrum in Ter Apel af.
Per 15 mei stopt de 'noodnachtopvang' in de omgeving van Ter Apel. Mensen worden daar met de bus voor één nacht naartoe gebracht als het in Ter Apel te druk is.
"De noodnachtopvang is sinds eind oktober 2024 niet meer nodig geweest en de verwachting is dat dit de komende tijd zo blijft. Daarom is besloten om niet verder te gaan met deze dure vorm van opvang", meldde het COA vorige week.
Het stoppen van de noodnachtopvang betekent volgens het COA niet dat er geen plekken meer nodig zijn, "integendeel". "Een groot deel van de opvanglocaties is tijdelijke noodopvang die veel geld kost en vaak niet voldoet aan de eisen."
Het COA noemt het daarom essentieel dat gemeenten meewerken aan mogelijke nieuwe locaties in het kader van de spreidingswet.
Dat is jouw onderbuik.quote:Op woensdag 30 april 2025 07:22 schreef William_Papadin het volgende:
Waarom lijkt de berichtgeving hierover alsof men verdrietig en boos is hierover? Het komt over alsof dit een negatief iets is.
NOS héquote:Op woensdag 30 april 2025 07:22 schreef William_Papadin het volgende:
Waarom lijkt de berichtgeving hierover alsof men verdrietig en boos is hierover? Het komt over alsof dit een negatief iets is.
Sommige mensen verdienen gewoon grof geld aan de asielindustrie.quote:Op woensdag 30 april 2025 07:22 schreef William_Papadin het volgende:
Welke naïeveling denkt nou dat iedereen die hier zonder paspoort claimt Syriër te zijn, de waarheid spreekt?quote:Ook zij wijzen op de bredere Europese trend van minder asielaanvragen, vooral uit Syrië. "Blijkbaar is de situatie in Syrië zodanig veranderd dat veel minder mensen de noodzaak voelen hun land te verlaten", aldus IND-directeur Rhodia Maas. "Dat is vooral fijn voor de Syriërs zelf. Daarnaast geeft het ons wat lucht."
quote:Op woensdag 30 april 2025 09:47 schreef Questular het volgende:
Het Faber-effect het kan niet anders.
Die posters met haar kop erop werken als een vogelverschrikker voor asielzoekers.quote:Op woensdag 30 april 2025 09:47 schreef Questular het volgende:
Het Faber-effect het kan niet anders.
Tijd om al dat gajes wat hier is voor welfare, zich niet wenst aan te passen, criminele activiteiten vertoont, jodenhaat verspreid, etc. per direct uitzetten! Mensen die hun leven in hun eigen land niet veilig zijn bij voorkeur in eigen regio opvangenquote:Op woensdag 30 april 2025 09:48 schreef RotatoR het volgende:
Tijd om Syriërs terug te sturen. Ze moeten helpen met de wederopbouw van hun eigen land.
Tis gewoon neutraal geschreven. Dat komt op jou misschien over als positief in een wereld waarbij polarisatie hoogtij viert en alles zwart of wit moet zijn, en jij iets leest wat jouw mening over de kwestie niet expliciet bevestigd.quote:Op woensdag 30 april 2025 07:22 schreef William_Papadin het volgende:
Omdat in sommige contreien de toestroom van niet-Westerse migranten als een positieve ontwikkeling wordt gezien en men het onze plicht vindt deze mensen op te vangen en hun culturen en religies hier in de samenleving te etaleren. Kortom, als er dus minder van komen, dat vindt men dat jammer. Minder mogelijkheden tot gezellig thee drinken met je Syrische buurvrouw en wat leren over haar cultuur, gezellig aanschuiven bij en iftar of een keer mee naar de moskee.quote:Op woensdag 30 april 2025 07:22 schreef William_Papadin het volgende:
Howard komt weer even de boel opstoken, klein kind.quote:Op woensdag 30 april 2025 10:38 schreef HowardRoark het volgende:
Een uitstekende ontwikkeling dit. Nu nog mensen gaan uitzetten die hier illegaal zijn.
[..]
Omdat in sommige contreien de toestroom van niet-Westerse migranten als een positieve ontwikkeling wordt gezien en men het onze plicht vindt deze mensen op te vangen en hun culturen en religies hier in de samenleving te etaleren. Kortom, als er dus minder van komen, dat vindt men dat jammer. Minder mogelijkheden tot gezellig thee drinken met je Syrische buurvrouw en wat leren over haar cultuur, gezellig aanschuiven bij en iftar of een keer mee naar de moskee.
Tja, we zijn dan ook natuurlijk een land vol islamofobe racisten. Wie wil er überhaupt naar deze hel toekomen?quote:Op woensdag 30 april 2025 10:28 schreef Chandler het volgende:
Absoluut goed nieuws en nu nog een gemakkelijke terugkeer regelen voor een ieder die terug wil (wel gelijk indien aanwezig Nederlandse Identiteit innemen)
Hoor bij mij op school veel berichten dat hele gezinnen terug gaan, deels goed natuurlijk maar kinderen die hier geboren zijn gaan echt keihard op hun muil daar. Dit omdat de meesten die ik spreek denken dat het leven daar beter is dan in Nederland... succes met je Nederlandse normen en waarden daar... je zult een hoop klappen krijgen als je denkt dat ze die normen en waarden daar ook accepteren
Hmm, nee hoor. Ik benoem simpelweg dat sommigen heel erg positief tegenover migratie staan. Dat is ook een feit. Delen van conservatief rechts problematiseren migratie en migranten, maar dit sentiment wordt lang niet door iedereen gedeeld.quote:Op woensdag 30 april 2025 10:52 schreef Questular het volgende:
[..]
Howard komt weer even de boel opstoken, klein kind.
Zat om eerlijk te zijn, er zijn zat groepen met buitenlanders die WEL goed geïntegreerd zijn of waar je compleet geen last van hebt (bv Chinezen, Japanners)quote:Op woensdag 30 april 2025 11:03 schreef thedeedster het volgende:
Tja, we zijn dan ook natuurlijk een land vol islamofobe racisten. Wie wil er überhaupt naar deze hel toekomen?
Dit ja.quote:Op woensdag 30 april 2025 10:38 schreef HowardRoark het volgende:
Een uitstekende ontwikkeling dit. Nu nog mensen gaan uitzetten die hier illegaal zijn.
[..]
Omdat in sommige contreien de toestroom van niet-Westerse migranten als een positieve ontwikkeling wordt gezien en men het onze plicht vindt deze mensen op te vangen en hun culturen en religies hier in de samenleving te etaleren. Kortom, als er dus minder van komen, dat vindt men dat jammer. Minder mogelijkheden tot gezellig thee drinken met je Syrische buurvrouw en wat leren over haar cultuur, gezellig aanschuiven bij en iftar of een keer mee naar de moskee.
Misschien neem je mijn sarcastische post iets te serieus?quote:Op woensdag 30 april 2025 11:04 schreef Chandler het volgende:
[..]
Zat om eerlijk te zijn, er zijn zat groepen met buitenlanders die WEL goed geïntegreerd zijn of waar je compleet geen last van hebt (bv Chinezen, Japanners)
Daar heb ik wel eens last van.quote:Op woensdag 30 april 2025 11:05 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Misschien neem je mijn sarcastische post iets te serieus?
Vietnamezen.quote:Op woensdag 30 april 2025 11:04 schreef Chandler het volgende:
[..]
Zat om eerlijk te zijn, er zijn zat groepen met buitenlanders die WEL goed geïntegreerd zijn of waar je compleet geen last van hebt (bv Chinezen, Japanners)
Idem!quote:
Chinezen zijn in Nederland natuurlijk totaal niet geïntegreerd, maar omdat ze geen zichtbare overlast veroorzaken valt niemand daar over.quote:Op woensdag 30 april 2025 11:04 schreef Chandler het volgende:
[..]
Faber heeft toch maar even een dictator uit Syrië verjaagd. Mag ook wel eens gezegd worden.quote:Op woensdag 30 april 2025 11:11 schreef Lt.Bookman het volgende:
[ x ]
Hij durft het nog echt te claimen ook
Chinezen integreren juist helemaal niet, die blijven allemaal binnen hun eigen bubbel en maken geen contact met buitenstaanders.quote:Op woensdag 30 april 2025 11:04 schreef Chandler het volgende:
[..]
Natuurlijk? maar je hebt idd wel een punt al spreken de chinezen vaak redelijk Nederlands en maken vaak geen gebruik van voorzieningen omdat ze dit onderling oplossen (ik heb in al mijn jaren dat ik werkte in een dak en thuislozen opvang maar 1 chinees binnen gehad)quote:Op woensdag 30 april 2025 11:13 schreef Lt.Bookman het volgende:
[..]
Chinezen zijn in Nederland natuurlijk totaal niet geïntegreerd, maar omdat ze geen zichtbare overlast veroorzaken valt niemand daar over.
Dat is toch een goede zaak dat ieder mens in zijn eigen bubbel blijft omdat men dan geen weerstand krijgt.quote:Op woensdag 30 april 2025 11:15 schreef Hathor het volgende:
[..]
Chinezen integreren juist helemaal niet, die blijven allemaal binnen hun eigen bubbel en maken geen contact met buitenstaanders.
Klopt die leven totaal in hun eigen wereldquote:Op woensdag 30 april 2025 11:13 schreef Lt.Bookman het volgende:
[..]
Chinezen zijn in Nederland natuurlijk totaal niet geïntegreerd, maar omdat ze geen zichtbare overlast veroorzaken valt niemand daar over.
Niks mis mee want lopen niet te zeiken en zuigen, dwingen hun normen en waarden niet op, plegen geen aanslagen, kijken niet op de zogenaamde ongelovigen neer, niet oververtegenwoordigd in de criminilateitscijfers, spreiden geen jodenhaat rond, proberen niet een religie dor je stroot heen te duwen, werken over het algemeen keihard en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik denk dat er weinig Nederlanders prblemen hebben met Aziaten, ik in ieder gevaal totaal niet!quote:Op woensdag 30 april 2025 11:35 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Klopt die leven totaal in hun eigen wereld
Er is ook niks mis mee, en ik heb ook geen problemen met Aziatenquote:Op woensdag 30 april 2025 11:46 schreef matspontius het volgende:
[..]
Niks mis mee want lopen niet te zeiken en zuigen, dwingen hun normen en waarden niet op, plegen geen aanslagen, kijken niet op de zogenaamde ongelovigen neer, niet oververtegenwoordigd in de criminilateitscijfers, spreiden geen jodenhaat rond, proberen niet een religie dor je stroot heen te duwen, werken over het algemeen keihard en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik denk dat er weinig Nederlanders prblemen hebben met Aziaten, ik in ieder gevaal totaal niet!
Ja, moeten ze natuurlijk helemaal zelf weten, niemand die er last van heeft, maar het heeft natuurlijk niks met integreren te maken. Het is gewoon een parallelle samenleving.quote:Op woensdag 30 april 2025 11:19 schreef torentje het volgende:
[..]
Dat is toch een goede zaak dat ieder mens in zijn eigen bubbel blijft omdat men dan geen weerstand krijgt.
De culturen in Azië passen beter in Europa dan de culturen in Afrika of het Midden-Oosten.quote:Op woensdag 30 april 2025 11:46 schreef matspontius het volgende:
[..]
Niks mis mee want lopen niet te zeiken en zuigen, dwingen hun normen en waarden niet op, plegen geen aanslagen, kijken niet op de zogenaamde ongelovigen neer, niet oververtegenwoordigd in de criminilateitscijfers, spreiden geen jodenhaat rond, proberen niet een religie dor je stroot heen te duwen, werken over het algemeen keihard en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik denk dat er weinig Nederlanders prblemen hebben met Aziaten, ik in ieder gevaal totaal niet!
Mengen is toch ook niet wenselijk.quote:Op woensdag 30 april 2025 11:50 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ja, moeten ze natuurlijk helemaal zelf weten, niemand die er last van heeft, maar het heeft natuurlijk niks met integreren te maken. Het is gewoon een parallelle samenleving.
Mooi man, zo kennen we 'm weerquote:Op woensdag 30 april 2025 11:11 schreef Lt.Bookman het volgende:
[ x ]
Hij durft het nog echt te claimen ook
Ze zorgen in ieder geval niet voor overlast. En dat is wat momenteel telt.quote:Op woensdag 30 april 2025 12:00 schreef Questular het volgende:
Dus aan de ene kant willen we dat buitenlanders zich aanpassen aan de Nederlandse cultuur en normen en waarden en aan de andere kant zijn Chinezen dan het goede voorbeeld, dat is wel hilarisch.
Ze kunnen wel goed snacks afbakken dat wel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |