Ik moet zo lachen om die berichtgeving, gelijk weer vol inspelen op angstquote:Advies Nederlanse overheid na stroomuitval: denk vooruit, bereid je voor
Mensen die zich zorgen maken na de grote stroomstoring maandag in Spanje en Portugal, doen er goed aan zich voor te bereiden en een noodpakket samen te stellen. Daarin zouden ze bijvoorbeeld flessen water, dekens, contant geld en houdbaar eten moeten doen. Zo kunnen ze de eerste drie dagen doorkomen. Met dat advies komt het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) van de Nederlandse overheid.
https://www.telegraaf.nl/(...)tot-10-uur-aanhouden
Gewoon daar alvast poepen en de komende 6 weken niks eten.quote:Op maandag 28 april 2025 14:38 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Godverdomme, ik ben net aan m'n laatste rol begonnen en zit nu vast op werk
Met een kleine accu zou het kunnen om de lift naar beneden te laten gaan. Naar beneden kost weinig stroom, geeft in principe zelf stroom.quote:Op maandag 28 april 2025 15:05 schreef Middelpunt het volgende:
[..]
Hoe moeten ze daar heen gaan als er geen stroom is, terwijl het in beweging zetten van de lift met stroom gaat?
Ik ben wel benieuwd wat men in die 6 tot 10 uur stroomstoring gaat doen met hun transistorradio, verbanddoos en 20 flessen water.quote:Op maandag 28 april 2025 15:28 schreef CryptoPunk het volgende:
[..]
Ik moet zo lachen om die berichtgeving, gelijk weer vol inspelen op angst
Paniek paniek, bereid je voor, stel een noodpakket samen, overheid bescherm ons!!1!!
Is gewoon zinnig advies aangezien de meeste mensen niet al te snugger zijn. Een handje helpen met nadenken is voor velen erg welkom.quote:Op maandag 28 april 2025 15:28 schreef CryptoPunk het volgende:
[..]
Ik moet zo lachen om die berichtgeving, gelijk weer vol inspelen op angst
Paniek paniek, bereid je voor, stel een noodpakket samen, overheid bescherm ons!!1!!
Ik zou het persoonlijk niet erg vinden als mensen zoals Cryptopunk eens geconfronteerd worden met de gevolgen van hun acties. Laat ze maar even pijn voelen.quote:Op maandag 28 april 2025 15:38 schreef Perrin het volgende:
[..]
Is gewoon zinnig advies, aangezien de meeste mensen niet al te snugger zijn.
Je kan een hele natie zonder stroom laten zitten door een boom omver te laten vallen?quote:De verantwoordelijk minister in Portugal Manuel Castro Almeida zei op de Portugese televisie dat hij rekening houdt met een cyberaanval op het Europese netwerk. Die mogelijkheid wordt onderzocht. Volgens E-Redes, een andere Spaanse netwerkbeheerder, heeft de storing te maken met „een breder Europees probleem”.
Ook kleine beschadigingen van het Europese net kunnen de stroomstoring veroorzaakt hebben. Dat is eerder al eens gebeurd: in 2003 kwam heel Italië zonder stroom te zitten nadat een hoogspanningslijn in Zwitserland door een boom werd uitgeschakeld.
quote:Op maandag 28 april 2025 15:00 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Misschien een vreemde vraag, maar is het niet mogelijk om liften zo te bouwen dat ze bij een brand of stroomstoring automatisch naar de dichtstbijzijnde verdieping of de begane grond gaan, zodat mensen kunnen uitstappen?
quote:Op maandag 28 april 2025 15:05 schreef Middelpunt het volgende:
[..]
Hoe moeten ze daar heen gaan als er geen stroom is, terwijl het in beweging zetten van de lift met stroom gaat?
Een beetje zichzelf respecterend bedrijf heeft een aantal medewerkers opgeleid om liftpassagiers te bevrijden, dat is tenminste hier wel het geval. Voor het bevrijden van liftpassagiers is namelijk lang niet altijd de Brandweer nodig.quote:Op maandag 28 april 2025 15:13 schreef Perrin het volgende:
Spanje en Portugal samen hebben ongeveer 1,15 miljoen liften. Laten we zeggen dat 2% daarvan actief bezet was. Dat zijn dan zo'n 20k liften waarin mensen vastzitten. Dat gaat wel ff duren om die allemaal te bevrijden.
bron: ChatGPT
Hangt af van de belasting. Een lege lift zou omhoog gaan als je alle remmen los gooit.quote:Op maandag 28 april 2025 15:32 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Met een kleine accu zou het kunnen om de lift naar beneden te laten gaan. Naar beneden kost weinig stroom, geeft in principe zelf stroom.
Hij doet het nog!quote:Op maandag 28 april 2025 14:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
Straks m'n aggregaat maar even afstoffen.
Wel knap dat het donker is op die beelden.quote:Op maandag 28 april 2025 15:14 schreef the-eye het volgende:
Hier heeft men het ook over Frankrijk en Italie
Bekijk deze YouTube-video
Het hele net bestaat dus uit "single points of failures"quote:Op maandag 28 april 2025 15:39 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Je kan een hele natie zonder stroom laten zitten door een boom omver te laten vallen?
Gelukkig beschikken alle tractieliften over een vanginstallatie die bij een bepaalde snelheidsoverschrijding de liftkooi stil legt.quote:Op maandag 28 april 2025 15:40 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Hangt af van de belasting. Een lege lift zou omhoog gaan als je alle remmen los gooit.
Dat dus, voor zover ik weet is al sinds de uitvinding van de lift geregeld. Ik heb indertijd (30 jr terug) geleerd dat je over het algemeen met alleen al de juiste deur openen en een trapje of stoel vrijwel altijd al mensen er uit kan laten. Het verplaatsen van de lift is/was erg bewerkelijk en tijdrovend met de hand.quote:Op maandag 28 april 2025 15:40 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
[..]
[..]
Een beetje zichzelf respecterend bedrijf heeft een aantal medewerkers opgeleid om liftpassagiers te bevrijden, dat is tenminste hier wel het geval. Voor het bevrijden van liftpassagiers is namelijk lang niet altijd de Brandweer nodig.
Zowel hydraulische liften als tractie liften zijn handmatig te tornen. In het geval van een hydraulische lift is het een kwestie van het oliepeil laten dalen dmv een handmatig te bedienen hendel/valve, een LED-indicator (ja op noodstroom) geeft aan wanneer de lift gelijk staat met de eerstvolgende verdieping en daar kan je met de lifsleutel mensen eruit halen.
Zo spannend is het niet.
Zo te lezen kunnen ze dus nog Alicante op.quote:Op maandag 28 april 2025 15:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
Vrienden van m'n zus zitten op 45 minuten van Alicante en die hebben nog wel stroom.
Vraag me niet in welke richting 45 minuten, al zal de kust zelf wel afvallen.
Aggregaat aansluiten op wat?quote:Op maandag 28 april 2025 15:56 schreef Oud_student het volgende:
Ik heb pas een kleine generator op benzine gekocht.
Eigenlijk wilde ik die aansluiten
Waar wil je die panelen op aansluiten?quote:net zo als balkon zonnepanelen, maar in de documentatie wordt dit afgeraden wegens beschadiging of overbelasting. Begrijp niet goed waarom.
quote:Met deze berichten moet ik nu wel serieus iets gaan doen (noodvoorraden heb ik al voor minimaal 1 maand)
Miscchien tips van @:TheFreshPrince ?
Sowieso krijgen we nog het nieuws van Alicante, zoals NPO Radio 1 altijd zegt.quote:Op maandag 28 april 2025 15:56 schreef Haags het volgende:
[..]
Zo te lezen kunnen ze dus nog Alicante op.
Ik red me wel hoor.quote:Op maandag 28 april 2025 15:39 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik zou het persoonlijk niet erg vinden als mensen zoals Cryptopunk eens geconfronteerd worden met de gevolgen van hun acties. Laat ze maar even pijn voelen.
Dus je hebt al een noodpakket.quote:Op maandag 28 april 2025 16:00 schreef CryptoPunk het volgende:
[..]
Ik red me wel hoor.
Ga jij maar snel een noodpakket samenstellen voor het geval dat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |