abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 27 april 2025 @ 12:30:17 #1
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_217478446
Wat zou er gebeuren als we in Nederland vijf partijen zouden hebben, elk gebaseerd op een laag in de piramide van Maslow?

Geen links, rechts of midden, en niet stemmen op basis van ideologie maar op basis van levensbehoefte, vanuit ieders meest dominante laag, op dat moment in tijd, en dus vanuit ieders huidige levensomstandigheid.

Wellicht is dit een soort Verzuiling 2.0 (maar dan beter).

Elke partij (laag) heeft een liaison voor de aangrenzende partijen (lagen), niet om elkaars standpunten te verkopen of te verdedigen, maar om de doelstellingen en strategieën per partij (laag) te integreren (voor de IT-ers onder ons: denk OSI-model).

Is zoiets al eens geopperd? Zou zoiets werken? Waarom wel/niet?

[ Bericht 1% gewijzigd door Hallulama op 27-04-2025 16:38:10 ]
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_217479396
Deze?

Simpelweg omdat iedereen altijd in 1 zit (daar vallen slapen, eten en ademhalen onder) en iedereen ook behoefte heeft aan 2. Totaal ongeschikt systeem dus.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zondag 27 april 2025 @ 16:37:44 #3
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_217480672
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 14:45 schreef Hanca het volgende:
Deze?

[ afbeelding ]

Simpelweg omdat iedereen altijd in 1 zit (daar vallen slapen, eten en ademhalen onder) en iedereen ook behoefte heeft aan 2. Totaal ongeschikt systeem dus.
Is dat echt zo? Want als de onderste laag voor iedereen in Nederland op dit moment de dominante laag zou zijn, dan zou dit betekenen dat iedereen in Nederland momenteel vecht om te overleven en op zoek is naar voedsel en onderdak, en dat er dus niemand bezig is met klimaat, milieu, mensenrechten, ontwikkelingshulp, onderwijs, studie, training, inclusiviteit, vrijheid van godsdienst, homohuwelijk, banen, zorg, discriminatie, immigratie, asielzoekers, verslaving, drugscriminaliteit, etc.

Immers, als ik niets te eten heb en hongerlijd, dan heb ik voor dat alles momenteel even geen tijd.

Hetzelfde geldt voor iemand in de bovenste laag, maar dan andersom: Sorry, inflatie? Prima, ik betaal wel wat meer voor een pak melk, maar eeh, laten we even verder praten over het klimaat, want dat is veel belangrijker.
pi_217482193
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 16:37 schreef Hallulama het volgende:

[..]
Is dat echt zo? Want als de onderste laag voor iedereen in Nederland op dit moment de dominante laag zou zijn, dan zou dit betekenen dat iedereen in Nederland momenteel vecht om te overleven en op zoek is naar voedsel en onderdak, en dat er dus niemand bezig is met klimaat, milieu, mensenrechten, ontwikkelingshulp, onderwijs, studie, training, inclusiviteit, vrijheid van godsdienst, homohuwelijk, banen, zorg, discriminatie, immigratie, asielzoekers, verslaving, drugscriminaliteit, etc.

Immers, als ik niets te eten heb en hongerlijd, dan heb ik voor dat alles momenteel even geen tijd.

Hetzelfde geldt voor iemand in de bovenste laag, maar dan andersom: Sorry, inflatie? Prima, ik betaal wel wat meer voor een pak melk, maar eeh, laten we even verder praten over het klimaat, want dat is veel belangrijker.
Je kent de theorie van Maslow niet echt he? Zijn theorie is juist in de basis dat je elke dag door deze behoeftes heen schuift. Bij honger, slaap of als je geen licht krijgt, zijn die het allerbelangrijkste. Er is dus geen dominante laag waar je altijd in zit.

Ik ben het trouwens nooit met zijn theorie eens geweest. Je kunt best terwijl je honger hebt en geen enkele sociale contacten vooral behoefte hebben aan moraal (anders zou iedereen met honger stelen). En je kunt prima nooit behoefte hebben aan waardering van anderen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217483085
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 16:37 schreef Hallulama het volgende:
Ik denk dat een heleboel mensen vooral bezig zijn met het proberen te bevredigen van één van de zeven genoemde behoeftes uit de onderste laag.
  maandag 28 april 2025 @ 14:25:57 #6
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_217486560
quote:
1s.gif Op zondag 27 april 2025 19:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je kent de theorie van Maslow niet echt he? Zijn theorie is juist in de basis dat je elke dag door deze behoeftes heen schuift. Bij honger, slaap of als je geen licht krijgt, zijn die het allerbelangrijkste. Er is dus geen dominante laag waar je altijd in zit.

Ik ben het trouwens nooit met zijn theorie eens geweest. Je kunt best terwijl je honger hebt en geen enkele sociale contacten vooral behoefte hebben aan moraal (anders zou iedereen met honger stelen). En je kunt prima nooit behoefte hebben aan waardering van anderen.
Zijn model is dynamisch. Iedereen beweegt doorlopend van en naar de verschillende lagen, maar er zijn lagen die gedurende bepaalde perioden de meeste aandacht krijgen, en dat is wat ik bedoel met dominante laag. En ook die dominante laag is niet statisch. Deze kan gedurende een mensenleven meerdere malen veranderen.

Er is een alternatieve weergave van de piramide die dit duidelijker weergeeft. In dit geval gaat het om het "optimale" traject van laag naar hoog, maar niet iedereen begint laag, niet iedereen eindigt hoog, en misschien heeft niet iedereen altijd behoefte aan elke hogere laag (zoals je zelf ook al terecht aangaf), of misschien is die behoefte er stiekem wel (onbewust), maar vult men dit soms creatief (alternatief) in:

Ik heb ChatGPT gevraagd om op basis van beschikbare data de meest actuele inschatting te maken van hoeveel procent van de wereldbevolking in welke dominante laag zit. Er is geen Maslow-specifiek onderzoek bekend op dat vlak, en dus werden de volgende bronnen geraadpleegd en gecorreleerd met de Maslow-lagen (of fases, wellicht een betere term in deze context):

Self-Actualization
• Maslow’s late work on “being needs” (B-needs)
• Research on post-materialism (Ronald Inglehart, World Values Survey)

Esteem
• OECD reports on education, economic mobility, and innovation
• Gallup World Polls on life satisfaction and self-perception

Love & Belonging
• World Values Survey
• Global studies on loneliness, community trust, and religious/cultural participation

Safety Needs
• Fragile States Index (Fund for Peace)
• Global Peace Index
• UNHCR Displacement Reports

Physiological Needs
• World Bank Global Poverty Reports
• UN Human Development Index
• Global Hunger Index

En dan kom je tot een volgende grove inschatting / ruwe synthese, waar we dan bij gebrek aan beter iets van mogen vinden (met onze onderbuik):

Maslow Layer: Estimated Global Distribution (%)
Self-Actualization: ~5%
Esteem: ~15%
Love & Belonging: ~30%
Safety Needs: ~35%
Physiological Needs: ~15%
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')