De voorkeur voor ‘westerse’ muntthee boven ‘Marokkaanse’ muntthee is geen zuiver esthetisch oordeel, maar een reflectie van culturele hegemonie binnen het kapitalistische systeem. De westerse consument is geconditioneerd om waarde toe te kennen aan producten binnen een eurocentrisch kader, wat leidt tot de vervreemding van authentieke, traditioneel geproduceerde goederen zoals Marokkaanse muntthee.quote:Op vrijdag 25 april 2025 20:23 schreef Mikeytt het volgende:
Iedereen kent het genot van een glas muntthee
[ afbeelding ]
Maar binnen de islamitische keuken hebben ze het echt niet gesnapt. Als je bij zo'n restaurant muntthee koopt, dan krijg je dit:!!!!!!!!!!!!!!
[ afbeelding ]
salaam aleikoem, Kayf Halakquote:
Uiteraard. ik hoor elk jaar sinds begin deze eeuw dat we binnenkort nederlandistan worden, dus skills aangeleerd, maar het schiet niet op.quote:
Wanneer reageer je op mijn marxistische kritiek van jouw topic?quote:Op vrijdag 25 april 2025 20:47 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Uiteraard. ik hoor elk jaar sinds begin deze eeuw dat we binnenkort nederlandistan worden, dus skills aangeleerd, maar het schiet niet op.
Ik vond je reactie wat arrogant. De bovenste variant van muntthee, zonder de Chinese theekorrels, is gewoon een Noord-Afrikaanse uitvinding. Dit claimen als 'westers' slaat nergens op.quote:Op vrijdag 25 april 2025 20:48 schreef Roesjesjager het volgende:
[..]
Wanneer reageer je op mijn marxistische kritiek van jouw topic?
Of dans je toch naar de pijpen van J.D. Vance en zijn Oranje totemhoofd?
Kurkumathee klinkt wel intens goor. Welke idioot heeft dat bedacht dan?quote:Op vrijdag 25 april 2025 20:42 schreef Harvest89 het volgende:
Dat is Marokkaanse keuken man.
Islamitische keuken kan net zo goed kurkuma thee zijn, of nootmuskaat thee.
De praktijk van verse munt in heet water komt inderdaad uit Noord-Afrikaanse tradities, zoals in Marokko, waar het deel is van een rijk cultureel geheel. Wat ik ‘westers’ noemde, is de manier waarop dat gebruik in Europa is ‘uitgekleed’, geminimaliseerd tot alleen munt en water, vaak zonder erkenning van de culturele oorsprong of betekenis ervan. Dat ís een typisch voorbeeld van culturele toe-eigening binnen een kapitalistisch systeem — waarbij elementen uit een cultuur worden overgenomen en herverpakt naar de smaak en normen van de dominante cultuur.quote:Op vrijdag 25 april 2025 20:52 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ik vond je reactie wat arrogant. De bovenste variant van muntthee, zonder de Chinese theekorrels, is gewoon een Noord-Afrikaanse uitvinding. Dit claimen als 'westers' slaat nergens op.
?? Hele volksstammen drinken dit 'geminimaliseerd'. Er is niks uitgekleed/herverpakt en er is ook niets Europees aan muntthee.quote:Op vrijdag 25 april 2025 20:56 schreef Roesjesjager het volgende:
Wat ik ‘westers’ noemde, is de manier waarop dat gebruik in Europa is ‘uitgekleed’, geminimaliseerd tot alleen munt en water
Dat zul je dan moeten bewijzen. Een takje muntthee in een glas met heet water, dat doen ze in ieder geval niet in Afrika of Azië dat is echt iets Europees. De thee zoals het in Marokko wordt geserveerd, haal je zelf al als voorbeeld aan in je klacht.quote:Op vrijdag 25 april 2025 20:57 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
?? Hele volksstammen drinken dit 'geminimaliseerd'. Er is niks uitgekleed en er is ook niets Europees aan muntthee.
Indiaquote:Op vrijdag 25 april 2025 20:55 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Kurkumathee klinkt wel intens goor. Welke idioot heeft dat bedacht dan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |