Immerdebestebob | vrijdag 25 april 2025 @ 16:56 |
Bandenfabriek Vredestein in Enschede gaat dicht, 500 mensen verliezen baan Bandenfabriek Apollo Tyres Vredestein in Enschede sluit over ruim een jaar de deuren. Eigenaar Apollo Tyres uit India ziet geen toekomst meer voor het meer dan honderd jaar oude bedrijf. Dat maakte de directie vanmiddag bekend aan de ongeveer 500 werknemers. Vakbond FNV spreekt van een zwarte dag. "In en in triest, voor werknemers die daar vaak al generatie op generatie hebben gewerkt", zegt bestuurder Monique Daamen. Apollo ziet het niet langer zitten in de fabriek in Enschede vanwege hoge energiekosten en de hoge inflatie in Nederland. "Falend industriebeleid in Nederland", vindt FNV. CNV-bestuurder Nicole Engmann zegt dat de medewerkers van Vredestein er de afgelopen jaren "alles aan hebben gedaan om een rampscenario te voorkomen". "Helaas blijkt nu dat dat niet genoeg was." CNV vindt de sluiting van de bandenfabriek in Enschede "het zoveelste voorbeeld van industriële leegloop in Nederland": "Wederom hebben hoge energiekosten en inflatie een rol gespeeld bij de beslissing om het productieproces naar een ander land te verplaatsen. En wederom verdwijnt er daarmee een hoop werkgelegenheid uit ons land. Wat ons betreft ligt er een rol voor de overheid in het gelijktrekken van de Nederlandse concurrentiepositie." Bijeenkomst Gisteren kreeg het personeel een bericht om vanmiddag bij een bijeenkomst aanwezig te zijn. Velen van hen vreesden het ergste, omdat topman Benoit Rivallant van Apollo Tyres hierbij aanwezig zou zijn. De vakbonden waren niet welkom bij de bijeenkomst, waar bekend werd dat de fabriek volgend jaar zomer gesloten wordt. De bonden kregen het nieuws vooraf wel te horen op een digitale bijeenkomst. De sluiting komt niet helemaal uit de lucht vallen. Vijf jaar geleden was er een massaontslag, waarbij 750 banen verdwenen. Uit de laatste jaarcijfers bleek dat Apollo anderhalf jaar geleden al het verkoopapparaat en andere waarde van Apollo Tyres Vredestein had overgeheveld naar de in 2017 geopende Europese divisie in Hongarije. Vredestein werd in 1908 opgericht en produceerde in 1910 de eerste Vredestein-fietsband. Twee jaar later volgden ook de eerste autobanden. In 1952 opende het bedrijf een fabriek in Enschede. In 2009 kwam het Nederlandse Vredestein in handen van de Indiase bandengigant Apollo Tyres. Na het oprichten van een divisie in Hongarije in 2017 werd vanaf 2020 het mes gezet in de fabriek in Enschede. | |
quo_ | vrijdag 25 april 2025 @ 17:04 |
Kapot gemaakt door de kunstmatig hoge energietarieven en belastingen, afgedwongen door de milieumaffia. Er valt niet meer te concurreren. Er zullen nog vele bedrijven volgen. | |
Golf8 | vrijdag 25 april 2025 @ 17:19 |
Onder me Golf 8 leggen fatsoenlijke conti’s | |
saparmurat_niyazov | vrijdag 25 april 2025 @ 17:27 |
Oh, da's wel balen. Ik rij een in Nederland gebouwde auto en wil er dan bij voorkeur ook Nederlandse banden onder. | |
Tengano | vrijdag 25 april 2025 @ 17:58 |
Ja, en dit is dus het domste wat je kunt doen met een bandenfabriek ![]() #mismanagement | |
Kopiko | vrijdag 25 april 2025 @ 18:02 |
Een eeuw! Dat schept toch een band ![]() | |
Tengano | vrijdag 25 april 2025 @ 18:04 |
Klopt. Dit soort drama's zie je aan de lopende band. | |
Sodeknetters | vrijdag 25 april 2025 @ 18:04 |
De lucht is er dus echt uit | |
Toine51 | vrijdag 25 april 2025 @ 18:06 |
Nu nog fatsoenlijk Nederlands... ![]() | |
Tengano | vrijdag 25 april 2025 @ 18:06 |
Nee, jou nederlands is goed ![]() | |
Vincent_student | vrijdag 25 april 2025 @ 18:06 |
Waren toch geen beste banden. | |
Tengano | vrijdag 25 april 2025 @ 18:08 |
Die energiekosten en inflatie moet de regering ook gewoon aan banden leggen. | |
Sodeknetters | vrijdag 25 april 2025 @ 18:08 |
Die hebben zich in Hongarije goed geprofileerd. | |
SebbeSwensje | vrijdag 25 april 2025 @ 18:09 |
Best effectief als je van vervelende mensen af wil. | |
PzKpfw | vrijdag 25 april 2025 @ 18:10 |
![]() | |
Kreator | vrijdag 25 april 2025 @ 18:11 |
Die lui sporen niet meer. | |
Hexagon | vrijdag 25 april 2025 @ 18:13 |
Die arbeiders kunnen mooi in de wapenindustrie aan de slag. | |
Tengano | vrijdag 25 april 2025 @ 18:15 |
Die heeft blijkbaar ook niet het wiel uitgevonden ![]() | |
Grotetijd | vrijdag 25 april 2025 @ 18:16 |
Dat is wel een extreme vorm van Autisme, Kees. Koop gewoon een goede set Hankooks. | |
Grotetijd | vrijdag 25 april 2025 @ 18:17 |
En dan jou typen ![]() | |
Tengano | vrijdag 25 april 2025 @ 18:17 |
Dacht je nou echt dat dat per ongeluk was ![]() | |
SebbeSwensje | vrijdag 25 april 2025 @ 18:18 |
Ik koop alleen Linglong ![]() | |
saparmurat_niyazov | vrijdag 25 april 2025 @ 18:22 |
Franse auto Franse band, Duitse auto Duitse band, Nederlandse auto Nederlandse band. Maar goed, misschien kan ik volgende keer iets anders proberen. Met een aardige boodschap ofzo. ![]() | |
Grotetijd | vrijdag 25 april 2025 @ 18:24 |
Waarom dat zo afstemmen? Mijn Duitser zitten nu (was al bij aankoop) Hi-Fly banden onder en dat worden Hankooks rond de keuring. | |
Straatcommando. | vrijdag 25 april 2025 @ 18:25 |
Waar is de bron? | |
MichaelScott | vrijdag 25 april 2025 @ 18:26 |
Met dank aan de useful idiots van Extinction rebellion, geef tegengas e.d. Rusland en China lachen zich de ballen uit hun broek. | |
Tengano | vrijdag 25 april 2025 @ 18:28 |
Ik vind die banden van Vredestein trouwens gewoon kut. Die passen bij mij nooit.
| |
Kreator | vrijdag 25 april 2025 @ 18:29 |
ik had wel een hechte band met dit bedrijf in deze regio. | |
Tengano | vrijdag 25 april 2025 @ 18:30 |
In Enschede dacht ik. | |
Kreator | vrijdag 25 april 2025 @ 18:30 |
Dat loopt niet meer op rolletjes. | |
StateOfMind | vrijdag 25 april 2025 @ 18:51 |
Dat ligt eraan welke rivier je bedoelt ![]() | |
Radegast | vrijdag 25 april 2025 @ 18:56 |
In 2020: Uurloon fabriek Enschede ¤37 Uurloon fabriek Gyöngyös ¤7 Komt dit onverwacht? | |
Nattekat | vrijdag 25 april 2025 @ 18:59 |
Kapotgemaakt door het te verkopen aan een groot internationaal bedrijf. | |
AchJa | vrijdag 25 april 2025 @ 19:01 |
Met dank aan de klimaatwaanzin... | |
Hexagon | vrijdag 25 april 2025 @ 19:01 |
Want die gaan over de energieprijzen en inflatie? | |
Tengano | vrijdag 25 april 2025 @ 19:05 |
Die vakbonden blijken dus ook volkomen inadequaat om die zaak op de een of andere manier rond te krijgen. | |
BEFEM | vrijdag 25 april 2025 @ 19:13 |
Het verbaast mij altijd hoeveel autobandensponsoren er zijn (geweest) in voetbal. Michelin Hankook Pirelli CST Continental Goodyear Yokohama En ik vergeet er een hoop. | |
RealistAtheist | vrijdag 25 april 2025 @ 19:15 |
Heel veel gezeur hierboven over klimaatmaffia ed. Maar dat is maar een minieme reden waarom dit gebeurt. Het gaat vooral om het enorme verschil in uurloon. Met zo'n verschil is een bedrijf hier gewoon niet levensvatbaar. Jammer maar helaas. Ik denk dat het juist wel goed is om arbeidsintensieve laagwaardige productie te verplaatsen naar lagelonenlanden en hier meer hoogwaardige industrie te hebben. | |
Weltschmerz | vrijdag 25 april 2025 @ 19:38 |
Oorlogstein. | |
Tengano | vrijdag 25 april 2025 @ 20:15 |
Lijkt mij wel een slimme keuze. Daar zitten heel veel alpha mannen in het publiek die mogelijk de shine willen maken met een auto. Die wil je graag als klant hebben dus. Daar is volgens mij goed over nagedacht. [ Bericht 57% gewijzigd door Tengano op 25-04-2025 20:23:22 ] | |
MichaelScott | vrijdag 25 april 2025 @ 20:17 |
Die draaien waardevolle industrie de nek om met hun gelul over fossiele subsidies | |
Alpha0 | vrijdag 25 april 2025 @ 20:21 |
Nou Mark (Rutte) je wordt vriendelijk bedankt. Is er ook maar iets wat je goed gedaan hebt voor dit land?![]() | |
Leandra | vrijdag 25 april 2025 @ 20:21 |
Dit. Maar het ligt zogenaamd aan de hoge energiekosten en inflatie. Ze willen gewoon zo min mogelijk betalen, en als ze in Hongarije qua vervuiling ook met meer wegkomen verbaast het me niet. | |
AchJa | vrijdag 25 april 2025 @ 20:26 |
Jouw Nederlands.... | |
ACT-F | vrijdag 25 april 2025 @ 20:27 |
Waar ze rupsbanden maken ![]() | |
AchJa | vrijdag 25 april 2025 @ 20:33 |
Ik heb overigens nog Vredestein loopwielen onder mijn PRTL gehad. De tracks zelf waren van Diehl. | |
SebbeSwensje | vrijdag 25 april 2025 @ 20:37 |
Die verdienen niet slecht dan. | |
Toine51 | vrijdag 25 april 2025 @ 20:43 |
Jou? ![]() | |
ACT-F | vrijdag 25 april 2025 @ 20:49 |
Als ze slim zijn proberen ze de expertise in Nederland te houden. Nederlandse bedrijven worden natuurlijk niet gekocht vanwege hun goedkope personeel maar om hun kennis te absorberen en vervolgens de te dure werknemers te lozen. Hetzelfde zie je met Tata gebeuren waar ze hoogwaardig staal produceren. De hoge energieprijzen zijn slechts een momentum om het bedrijf de nek om te draaien. Het lot van Vredestein was allang bezegeld toen de vestiging in Hongarije werd geopend met n.b. Europese subsidies. | |
Abrikozentaart | vrijdag 25 april 2025 @ 20:55 |
Met een PVV minister op EKZ zal de inflatie nog wel even aanhouden. | |
Abrikozentaart | vrijdag 25 april 2025 @ 20:57 |
Enigste wat ze in dit soort gevallen kunnen doen is zich inzetten voor een goed sociaal plan. | |
Abrikozentaart | vrijdag 25 april 2025 @ 20:58 |
Volgens mij maakten ze in Nederland al een poos geen autobanden. Maar vooral voor landbouwvoertuigen | |
Lospedrosa | vrijdag 25 april 2025 @ 20:58 |
Rutte is al jaren weg man. ![]() | |
Lospedrosa | vrijdag 25 april 2025 @ 20:59 |
Klopt De specials. Bv landbouw en transport of hele grote banden voor SUVs | |
Lospedrosa | vrijdag 25 april 2025 @ 21:00 |
Nu kon je er op wachten, vredestijn geleid door een stel Indiërs was wachten tot het een keer in elkaar zou klappen. Maar ik voorzie nog heel veel ellende in de industrie en productie sector in Nederland. Dit is slechts een voorbode van wat er gaat komen. | |
Immerdebestebob | vrijdag 25 april 2025 @ 21:40 |
Aan de andere kant is outsourcen naar bijvoorbeeld China, India, Turkije, Hongarije en Slowakije ook niet echt alles gebleken ![]() | |
tizitl2 | vrijdag 25 april 2025 @ 22:33 |
Tja, wat in Nederland geproduceerd wordt zal onderscheidend en kennisintensief genoeg moeten zijn met dito meerprijs of een heel efficiënt productieproces moeten hebben. Zodra simpele arbeid de doorslaggevende factor wordt kan het elders goedkoper, en als zoals bij Vredestein de kosten buiten de inkoop van materialen voor 50% uit arbeid bestaan is dat natuurlijk wel de grote hap. We kunnen ook moeilijk verwachten dat mensen met de huidige economie waarin voldoende andere opties zijn maar voor minder gaan werken. | |
Hexagon | zaterdag 26 april 2025 @ 01:02 |
Nee, aangezien XR geen macht heeft om dat te doen. Industrie gaat niet weg van gelul. | |
RotatoR | zaterdag 26 april 2025 @ 02:28 |
Het verdriedubbelen van de energiebelasting was vooral een D66 stokpaardje dat aan de klimaattafels is bekokstoofd om verduurzaming van de industrie af te dwingen. Maar in de praktijk gaat gewoon heel die industrie failliet. | |
Horzula | zaterdag 26 april 2025 @ 08:54 |
Moet er kijken wat er met je gebeurt als je in Nederland technisch onderwijs probeert te volgen en wat daarvoor de gevolgen zijn voor je carrière. Gaat er ook personeel mee naar India? | |
Kapitein_Scheurbuik | zaterdag 26 april 2025 @ 09:05 |
De hoge energieprijzen spelen wel degelijk een rol. Als het alleen om uurloon zou gaan was de laatste fabriek 50 jaar geleden al vertrokken uit Nederland. Dat de lonen hier hoger liggen is namelijk al wat langer zo. | |
Kapitein_Scheurbuik | zaterdag 26 april 2025 @ 09:08 |
Dat klopt. Die gaan weg door D66 beleid. | |
tizitl2 | zaterdag 26 april 2025 @ 09:14 |
Er is overal vraag naar technisch personeel, wie een technische opleiding volgt en wat kan heeft echt zo werk hoor. | |
Lospedrosa | zaterdag 26 april 2025 @ 09:40 |
Personeel die in een fabriek achter een machine staat. Zou dat technisch personeel zijn? Wat je nog wel had was Vredestijn R&D en een handje vol TDers en projectleiders. Maar die laatste hebben gelijk werk weer. Maar we moeten ook baantjes hebben voor de onderkant van de maatschappij. Bijna Ongeschoold werk, dat is zeker voor een stad als Enschede belangrijk. | |
nietzman | zaterdag 26 april 2025 @ 09:49 |
En hoe moet het nu verder met de All you can eats met een Vredesteinster? | |
Basp1 | zaterdag 26 april 2025 @ 10:07 |
In een premium artikel staat dat dit ook het eerste bedrijf in nl was wat gastarbeiders uit Turkije haalde nou vermoed ik dat het merendeel van het productie personeel op dit moment daar ontslagen gaat worden ook arbeidsmigranten zijn. Kunnen de Hongaarse arbeidsmigranten met heimwee gewoon hetzelfde werk thuis gaan doen. ![]() | |
LXIV | zaterdag 26 april 2025 @ 10:29 |
Exact. En zeker als de laagwaardige productie hier gebeurt met arbeidsmigranten uit lagelonenlanden. Dat brengt zoveel nadelen met zich mee | |
Hexagon | zaterdag 26 april 2025 @ 10:45 |
Zitten die in de regering dan? | |
Cherni | zaterdag 26 april 2025 @ 11:03 |
Welke hoogwaardige industrie als de basis al niet meer aanwezig is. | |
Lospedrosa | zaterdag 26 april 2025 @ 11:04 |
Deze maand ook het vertrek van Atag uit nederland (naar Italië) en Nefit uit Deventer. 2 van de oudste ketelproducenten van NL. Jammer? Ik weet niet, ik denk het wel. | |
Cherni | zaterdag 26 april 2025 @ 11:07 |
Ja alsof iedereen geschikt is om in hoogwaardige industrie te werken. Bovendien heeft een hoogwaardige industrie ook laagwaardige industrie nodig. Dat gaat altijd samen. | |
Dutchguy | zaterdag 26 april 2025 @ 11:09 |
D66 staat voor Dystopie66 geloof ik zo langzamerhand. | |
Cherni | zaterdag 26 april 2025 @ 11:09 |
Is ATAG al niet een hele tijd overgenomen door Italië. In een ver verleden waren bijvoorbeeld hun ATAG ovens een van de beste ter wereld. Dat is allang niet meer het geval. Nu een slechte kwaliteit RVS. | |
Basp1 | zaterdag 26 april 2025 @ 11:11 |
Nee maar blijkbaar hebben we zoveel laagwaardig werk dat in Nederland hadden ten dage 800.000 arbeidsmigranten aan het werk zijn. ![]() | |
Cherni | zaterdag 26 april 2025 @ 11:18 |
We hebben te veel dozen opslag. Met het schuiven van dozen zijn we blijkbaar goed. Dat noem ik geen industrie. | |
Hexagon | zaterdag 26 april 2025 @ 11:18 |
Wel bijzonder hoe ze dat in hun eentje doorvoeren en het ook nog in stand blijft nu ze niet meer in de regering zitten. | |
Lospedrosa | zaterdag 26 april 2025 @ 11:19 |
Jawel, zo gaat het altijd. Overgenomen door Ariston, en na een tijdje de technologie pakken en de productie en gebouwen in NL wegdoen. ATAG Nl is alleen nog een kantoor. | |
Cherni | zaterdag 26 april 2025 @ 11:24 |
Ook mensen achter een machine is technisch personeel mits je natuurlijk niet al te veel middenkader hebt. Een draaier, frezer, lassers, pijpfitters noem het allemaal maar op zijn ook voor de hoogwaardige industrie van belang. Als die laagwaardige industrie verdwijnt zal die hoogwaardige industrie daar ook de gevolgen van ondervinden op de lange termijn. Wil je namelijk iets ontwerpen is het vaak wel handig dat je luistert naar de uitvoerende partij. | |
kibo | zaterdag 26 april 2025 @ 11:56 |
Allebei kutketels. Lekker naar Italie laten gaan,gaat niets aan verloren dus. | |
Lospedrosa | zaterdag 26 april 2025 @ 12:16 |
Blablabla | |
Dutchguy | zaterdag 26 april 2025 @ 12:46 |
We hebben effectief nog steeds D66 beleid. Dat is juist de kritiek op dit kabinet. | |
Toine51 | zaterdag 26 april 2025 @ 15:57 |
Nee, je weet niet beter... ![]() | |
augurk2025 | zaterdag 26 april 2025 @ 15:58 |
Geen bmw rijden ![]() | |
spectrumanalyser | zaterdag 26 april 2025 @ 20:17 |
serieus. Dat kleine stukje rubber is het enige contact met het asfalt en daar rijd je dan sinds de aankoop nog op? met zulke banden is je remweg gewoon langer dan je zou willen. | |
phpmystyle | zaterdag 26 april 2025 @ 21:57 |
Is wel de initiator geweest van het beleid zoals dat vandaag de dag er is. De man heeft jarenlang niet VVD beleid gevoerd. | |
phpmystyle | zaterdag 26 april 2025 @ 21:59 |
Ik voorspel je dat binnen enkele jaren er politiek beleid gaat komen om industrie hier te houden. AI gaat kantoorwerk globaliseert maken De wereld deglobaliseert sommige strategische goederen wil je ook hier produceren. | |
Lospedrosa | zaterdag 26 april 2025 @ 21:59 |
Vind ik niet, dit is EU beleid met een NLse saus. Zoals je in de VS kunt zien kun je in 4 maanden 180gr draaien met je beleid. Hoelang zit het nieuwe kabinet er nu? 1,5 jaar? | |
phpmystyle | zaterdag 26 april 2025 @ 22:01 |
Ruim 9 maanden Beleid maken is als een olietanker besturen. Je maakt niet ongedaan wat er in de Rutte kabinetten is besloten. | |
Lospedrosa | zaterdag 26 april 2025 @ 22:30 |
Nou dat lukt Trump anders aardig. ![]() | |
Hexagon | zondag 27 april 2025 @ 00:20 |
Wat een zwakte weer |