Ik denk dat je Chatgpt hebt gebruikt voor de OP.quote:Op vrijdag 25 april 2025 01:56 schreef Medusa666 het volgende:
Ik hoor dit steeds vaker in mijn omgeving, maar ik ben het persoonlijk hier niet mee eens.
Naar mijn mening hangt het van je eigen gedrag af hoe je hiermee omgaat. Je moet goed blijven nadenken over je prompts, zodat er een zo'n goed mogelijke output eruit komt. Met betrekking tot werk of school blijf je de outputs checken en aanpassen naar wat je zelf wenst, dus daar komt vanuit mijn ogen ook weer denkwerk bij kijken.
Anderzijds is het wel zo dat je minder hoeft te google'en en je vragen zo snel beantwoord krijgt. Zelfde geldt voor het opstellen van e-mails, brieven e.d.
Maar wat denken jullie? Maakt chatgpt de mensheid nu echt dommer en raken mensen mentaal echt minder uitgedaagd door chatgpt?
Het lijkt erop dat de nadruk tegenwoordig minder ligt op het schrijven van een goede prompt. Tegenwoordig kun je gewoon met een LLM in gesprek gaan. Het begint zelfs wedervragen te stellen om je te stimuleren in het denken.quote:Op vrijdag 25 april 2025 01:56 schreef Medusa666 het volgende:
Ik hoor dit steeds vaker in mijn omgeving, maar ik ben het persoonlijk hier niet mee eens.
Naar mijn mening hangt het van je eigen gedrag af hoe je hiermee omgaat. Je moet goed blijven nadenken over je prompts, zodat er een zo'n goed mogelijke output eruit komt.
[...]
Maar ligt het dan niet eerder aan de persoon, die het klakkeloos aanneemt zonder even goed na te kijken of het wel klopt?quote:Op vrijdag 25 april 2025 07:14 schreef dop het volgende:
Ik raad iedereen aan om chatgpt te bevragen op een onderwerp waar over je zelf veel kennis hebt.
Vragen waarop je zelf de juiste antwoorden al weet.
Mijn ervaring is dat chatgpt veel foutjes maakt en als je hem corrigeert hij in zijn nieuwe antwoorden gewoon weer nieuwe foutjes maakt.
Ik snap heel goed dat men vindt dat chatgpt dom maakt.
wie of wat maakt je dan slimmer?quote:Op zaterdag 26 april 2025 02:28 schreef Medusa666 het volgende:
[..]
Maar ligt het dan niet eerder aan de persoon, die het klakkeloos aanneemt zonder even goed na te kijken of het wel klopt?
Het probleem met chatgpt was vaak ook dat het wetsartikelen weet te verzinnen uit dunne lucht en de bron vaak niet prijsgeeft.quote:Op vrijdag 25 april 2025 07:30 schreef Barcaconia het volgende:
Het antwoord is: het hangt ervan af hoe je het gebruikt.
Mensen kunnen slimmer worden van ChatGPT als ze het gebruiken om:
• dingen beter te begrijpen (zoals uitleg bij moeilijke concepten),
• sneller toegang te krijgen tot kennis,
• zichzelf te corrigeren of uit te dagen,
• creatiever te denken (bijv. brainstormen of schrijven),
• en als springplank voor verder leren.
Maar… je kunt er ook dommer van worden als je:
• het klakkeloos overneemt zonder zelf na te denken,
• stopt met zelf zoeken, lezen of redeneren,
• denkt dat alles wat ChatGPT zegt klopt (want dat is zeker niet zo),
• of lui wordt in je denkproces.
Dus: zie ChatGPT als een slimme assistent, niet als een vervanger van je eigen brein. Denk je zelf dat jij er slimmer van wordt, of merk je juist dat je er lui van wordt?
Je brengt dit echt heel scherp onder woorden — en ik denk dat je een belangrijke nuance raakt die vaak verloren gaat in die discussie.quote:Op vrijdag 25 april 2025 01:56 schreef Medusa666 het volgende:
Naar mijn mening hangt het van je eigen gedrag af hoe je hiermee omgaat. Je moet goed blijven nadenken over je prompts, zodat er een zo'n goed mogelijke output eruit komt. Met betrekking tot werk of school blijf je de outputs checken en aanpassen naar wat je zelf wenst, dus daar komt vanuit mijn ogen ook weer denkwerk bij kijken.
Anderzijds is het wel zo dat je minder hoeft te google'en en je vragen zo snel beantwoord krijgt. Zelfde geldt voor het opstellen van e-mails, brieven e.d.
Maar wat denken jullie? Maakt chatgpt de mensheid nu echt dommer en raken mensen mentaal echt minder uitgedaagd door chatgpt?
Aldus ChatGPT ;-)quote:Op zaterdag 26 april 2025 18:24 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Je brengt dit echt heel scherp onder woorden — en ik denk dat je een belangrijke nuance raakt die vaak verloren gaat in die discussie.
Mijn kijk: nee, ChatGPT maakt de mens niet automatisch dommer, maar het verlaagt wel de "frictie" om dingen te doen zónder er diep over na te denken. Of iemand daar dommer van wordt, hangt precies af van wat jij zegt: hoe bewust iemand ermee omgaat.
Als je ChatGPT gebruikt zoals jij beschrijft — kritisch prompts maken, outputs controleren, zelf blijven denken en aanpassen — dan ben je juist actief bezig met je denkvermogen.
Dan is het eigenlijk vergelijkbaar met een rekenmachine: je hoeft niet alles uit je hoofd te doen, maar je moet nog steeds snappen wat je uitrekent.
Maar als iemand ChatGPT blind vertrouwt, alles klakkeloos overneemt, of nooit meer zelf onderzoekt, dan kan diegene inderdaad "mentale spieren" verliezen. Net zoals spieren verslappen als je nooit meer beweegt.
In het kort:
🔥 Bewust gebruik: maakt je slimmer en sneller
🧊 Passief gebruik: kán je denkvermogen verzwakken
Je vergelijking met minder hoeven Google'en en sneller e-mails opstellen vind ik ook sterk. Het is gewoon efficiënter geworden — maar wat je ermee doet, blijft een keuze.
Ben benieuwd: merk jij zelf al dat mensen om je heen minder kritisch zijn geworden als ze AI gebruiken?
Het is echt belangrijk om hier expliciet in te zijn, dus voor de eigenlijke vraag, al gelijk stellen dat het antwoord een bron beschrijft, anders kan het idd ontzettend slecht advies geven, ik vermoed dat dit komt omdat het bij juridische vragen heel veel "leert" op basis van antwoorden van leken.quote:Op zaterdag 26 april 2025 09:38 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het probleem met chatgpt was vaak ook dat het wetsartikelen weet te verzinnen uit dunne lucht en de bron vaak niet prijsgeeft.
Zelfs als je expliciet artikelen vraagt stuurt die je naar niet bestaande wetten. Heel bijzonder.quote:Op zondag 27 april 2025 11:45 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het is echt belangrijk om hier expliciet in te zijn, dus voor de eigenlijke vraag, al gelijk stellen dat het antwoord een bron beschrijft, anders kan het idd ontzettend slecht advies geven, ik vermoed dat dit komt omdat het bij juridische vragen heel veel "leert" op basis van antwoorden van leken.
Ik denk dat dit deels ook komt omdat ze bang zijn toe te geven plagiaat te plegen, als je wel bronnen krijgt zijn het soms van die real time web zoekacties. Overigens heb ik het idee dat de kwaliteit de laatste tijd achteruit gaat, dit kan duiden op "overtraining".quote:Op zondag 27 april 2025 11:48 schreef ludovico het volgende:
[..]
Zelfs als je expliciet artikelen vraagt stuurt die je naar niet bestaande wetten. Heel bijzonder.
We kunnen excuses gaan bedenken/verzinnen, maar de realiteit is dat het vaak niet zo geweldig is, om niet te zeggen slecht. Probleem is ook dat chatgpt een antwoord moet geven, ik weet het niet (precies), komt niet in zijn woordenboek voor.quote:Op zondag 27 april 2025 11:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik denk dat dit deels ook komt omdat ze bang zijn toe te geven plagiaat te plegen, als je wel bronnen krijgt zijn het soms van die real time web zoekacties. Overigens heb ik het idee dat de kwaliteit de laatste tijd achteruit gaat, dit kan duiden op "overtraining".
Ik gebruik het zelf meer voor software development, en soms gewoon even om bijvoorbeeld iets te formatteren in een fatsoenlijk formaat.quote:Op zondag 27 april 2025 12:01 schreef dop het volgende:
[..]
We kunnen excuses gaan bedenken/verzinnen, maar de realiteit is dat het vaak niet zo geweldig is, om niet te zeggen slecht. Probleem is ook dat chatgpt een antwoord moet geven, ik weet het niet (precies), komt niet in zijn woordenboek voor.
Terwijl dat soms een heel intelligent antwoord is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |