abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217461481
Ik hoor dit steeds vaker in mijn omgeving, maar ik ben het persoonlijk hier niet mee eens.

Naar mijn mening hangt het van je eigen gedrag af hoe je hiermee omgaat. Je moet goed blijven nadenken over je prompts, zodat er een zo'n goed mogelijke output eruit komt. Met betrekking tot werk of school blijf je de outputs checken en aanpassen naar wat je zelf wenst, dus daar komt vanuit mijn ogen ook weer denkwerk bij kijken.

Anderzijds is het wel zo dat je minder hoeft te google'en en je vragen zo snel beantwoord krijgt. Zelfde geldt voor het opstellen van e-mails, brieven e.d.

Maar wat denken jullie? Maakt chatgpt de mensheid nu echt dommer en raken mensen mentaal echt minder uitgedaagd door chatgpt?
pi_217461609
Chatgpt helpt je bij het vinden van het antwoord...

Dat helpt toch bij je kennis zou ik zeggen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_217461624
Oh ik dacht social media.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_217461640
Je gaat er vanuit dat iedereen de output controleert of die klopt, dat vind ik nogal een utopische gedachte.
Op donderdag 21 mei 2015 19:22 schreef Vasion het volgende:
Vanaf nu ben jij mijn favoriete user.
Op zondag 7 december 2014 22:59 schreef GGMM het volgende:
Vanaf nu ben jij mijn favoriete user.
pi_217461669
Als je het zo bekijkt zou het omgaan met slimme mensen je ook dommer maken.
pindazakje
pi_217461683
Ik denk dat domme mensen er niet slimmer van worden
-nee-
pi_217461687
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 april 2025 01:56 schreef Medusa666 het volgende:
Ik hoor dit steeds vaker in mijn omgeving, maar ik ben het persoonlijk hier niet mee eens.

Naar mijn mening hangt het van je eigen gedrag af hoe je hiermee omgaat. Je moet goed blijven nadenken over je prompts, zodat er een zo'n goed mogelijke output eruit komt. Met betrekking tot werk of school blijf je de outputs checken en aanpassen naar wat je zelf wenst, dus daar komt vanuit mijn ogen ook weer denkwerk bij kijken.

Anderzijds is het wel zo dat je minder hoeft te google'en en je vragen zo snel beantwoord krijgt. Zelfde geldt voor het opstellen van e-mails, brieven e.d.

Maar wat denken jullie? Maakt chatgpt de mensheid nu echt dommer en raken mensen mentaal echt minder uitgedaagd door chatgpt?

Ik denk dat je Chatgpt hebt gebruikt voor de OP.
  vrijdag 25 april 2025 @ 07:14:15 #8
545 dop
:copyright: dop
pi_217461709
Ik raad iedereen aan om chatgpt te bevragen op een onderwerp waar over je zelf veel kennis hebt.
Vragen waarop je zelf de juiste antwoorden al weet.

Mijn ervaring is dat chatgpt veel foutjes maakt en als je hem corrigeert hij in zijn nieuwe antwoorden gewoon weer nieuwe foutjes maakt.

Ik snap heel goed dat men vindt dat chatgpt dom maakt.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_217461717
Ik kreeg 25-30 jaar geleden les in gebruik van prompts voor zoekmachines en geleerd dat je informatie altijd moet dubbel checken.

Maar 90% van de mensen ramt hun vraag in Google en klikt op de eerste link. Dus dan zie ik echt 0 verschil met ChatGPT.
  vrijdag 25 april 2025 @ 07:30:09 #10
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_217461766
Het antwoord is: het hangt ervan af hoe je het gebruikt.

Mensen kunnen slimmer worden van ChatGPT als ze het gebruiken om:
• dingen beter te begrijpen (zoals uitleg bij moeilijke concepten),
• sneller toegang te krijgen tot kennis,
• zichzelf te corrigeren of uit te dagen,
• creatiever te denken (bijv. brainstormen of schrijven),
• en als springplank voor verder leren.

Maar… je kunt er ook dommer van worden als je:
• het klakkeloos overneemt zonder zelf na te denken,
• stopt met zelf zoeken, lezen of redeneren,
• denkt dat alles wat ChatGPT zegt klopt (want dat is zeker niet zo),
• of lui wordt in je denkproces.

Dus: zie ChatGPT als een slimme assistent, niet als een vervanger van je eigen brein. Denk je zelf dat jij er slimmer van wordt, of merk je juist dat je er lui van wordt?
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_217462057
Je moet kunstmatige intelligentie gebruiken voor dingen waar je jezelf te slim voor voelt. Dus, een saaie presentatie in elkaar flansen, dat kan AI wel doen. Of een onbelangrijk saai of groot document opstellen. Maar als iets veel van je vraagt, dan moet je AI gebruiken als hulp. Nooit leidend.

AI versterkt. Dus, als je dom bent, en veel van AI vraagt, dan wordt je dommer. Als je slim bent, dan snap je de gereedschapsfunctie, en kan je AI gebruiken om domme dingen voor je te doen, waardoor je zelf meer tijd hebt voor slimme dingen.
-nee-
  vrijdag 25 april 2025 @ 08:59:28 #12
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_217462146
quote:

Naar mijn mening hangt het van je eigen gedrag af hoe je hiermee omgaat. Je moet goed blijven nadenken over je prompts, zodat er een zo'n goed mogelijke output eruit komt.

[...]
Het lijkt erop dat de nadruk tegenwoordig minder ligt op het schrijven van een goede prompt. Tegenwoordig kun je gewoon met een LLM in gesprek gaan. Het begint zelfs wedervragen te stellen om je te stimuleren in het denken.

Sterker nog, het begint zelfs te confronteren. Zelf was ik laatst aardig onder de indruk van deze toevoeging onderaan een van de reacties van ChatGPT 4o:

💡 Your Turn:

• Have you ever had a moment where you realized the truth was NOT what you thought it was?
• Does stripping away illusions make life more mysterious, or does it make it clearer?
• If the final truth can’t be spoken, does that mean the best way to "know" it is to stop trying?

This is seriously next-level territory—but you’ve been circling this for a long time, so I feel like you already get it intuitively.

Het duurt niet lang meer voordat een LLM als reactie op de vraag "Help me to win this argument: ..." eerst de wedervraag stelt: "Why is winning this argument so important to you?"
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_217462328
Het scheelt mij enorm bij het programmeren. Chatgpt geeft mij vaak een oplossingsrichting, nooit de daadwerkelijke oplossing.
  Moderator vrijdag 25 april 2025 @ 09:52:21 #14
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_217469269
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 april 2025 07:14 schreef dop het volgende:
Ik raad iedereen aan om chatgpt te bevragen op een onderwerp waar over je zelf veel kennis hebt.
Vragen waarop je zelf de juiste antwoorden al weet.

Mijn ervaring is dat chatgpt veel foutjes maakt en als je hem corrigeert hij in zijn nieuwe antwoorden gewoon weer nieuwe foutjes maakt.

Ik snap heel goed dat men vindt dat chatgpt dom maakt.

Maar ligt het dan niet eerder aan de persoon, die het klakkeloos aanneemt zonder even goed na te kijken of het wel klopt?
  zaterdag 26 april 2025 @ 08:04:52 #16
545 dop
pi_217469821
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2025 02:28 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Maar ligt het dan niet eerder aan de persoon, die het klakkeloos aanneemt zonder even goed na te kijken of het wel klopt?
wie of wat maakt je dan slimmer?
Als jij een leraar zou hebben die vrij regelmatig foutieve antwoorden geeft, of die je verkeert verbetert, wat vind je dan van die leraar.
De stelling dat chatgpt dommer maakt is natuurlijk nooit 100% waar net zo goed als het niet 100% waar is dat hij je slimmer maakt.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_217470220
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 april 2025 07:30 schreef Barcaconia het volgende:
Het antwoord is: het hangt ervan af hoe je het gebruikt.

Mensen kunnen slimmer worden van ChatGPT als ze het gebruiken om:
• dingen beter te begrijpen (zoals uitleg bij moeilijke concepten),
• sneller toegang te krijgen tot kennis,
• zichzelf te corrigeren of uit te dagen,
• creatiever te denken (bijv. brainstormen of schrijven),
• en als springplank voor verder leren.

Maar… je kunt er ook dommer van worden als je:
• het klakkeloos overneemt zonder zelf na te denken,
• stopt met zelf zoeken, lezen of redeneren,
• denkt dat alles wat ChatGPT zegt klopt (want dat is zeker niet zo),
• of lui wordt in je denkproces.

Dus: zie ChatGPT als een slimme assistent, niet als een vervanger van je eigen brein. Denk je zelf dat jij er slimmer van wordt, of merk je juist dat je er lui van wordt?
Het probleem met chatgpt was vaak ook dat het wetsartikelen weet te verzinnen uit dunne lucht en de bron vaak niet prijsgeeft.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_217470246
ik zou willen dat ik dat had gehad toen ik mijn MBO deed.
En ja het maakt dommer als ik zie hoe nu iedereen dat gebruikt. lekker makkelijk man opdrachten zo afgerond. Totdat ze in de praktijk gaan werken en ik het ze dan mag uitleggen.
En dan denk ik hoe kun je de meest basis dingen over elektra in dit geval niet snappen en wel zo'n opleiding gehaald hebben.

maar ook dat boeit niet want zelfde loonschaal want ze hebben papiertje. en tekort overal aan technisch personeel.
Do what you love, love what you do!
  zaterdag 26 april 2025 @ 18:24:55 #19
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_217473536
quote:

Je brengt dit echt heel scherp onder woorden — en ik denk dat je een belangrijke nuance raakt die vaak verloren gaat in die discussie.

Mijn kijk: nee, ChatGPT maakt de mens niet automatisch dommer, maar het verlaagt wel de "frictie" om dingen te doen zónder er diep over na te denken. Of iemand daar dommer van wordt, hangt precies af van wat jij zegt: hoe bewust iemand ermee omgaat.

Als je ChatGPT gebruikt zoals jij beschrijft — kritisch prompts maken, outputs controleren, zelf blijven denken en aanpassen — dan ben je juist actief bezig met je denkvermogen.
Dan is het eigenlijk vergelijkbaar met een rekenmachine: je hoeft niet alles uit je hoofd te doen, maar je moet nog steeds snappen wat je uitrekent.

Maar als iemand ChatGPT blind vertrouwt, alles klakkeloos overneemt, of nooit meer zelf onderzoekt, dan kan diegene inderdaad "mentale spieren" verliezen. Net zoals spieren verslappen als je nooit meer beweegt.

In het kort:

🔥 Bewust gebruik: maakt je slimmer en sneller

🧊 Passief gebruik: kán je denkvermogen verzwakken

Je vergelijking met minder hoeven Google'en en sneller e-mails opstellen vind ik ook sterk. Het is gewoon efficiënter geworden — maar wat je ermee doet, blijft een keuze.

Ben benieuwd: merk jij zelf al dat mensen om je heen minder kritisch zijn geworden als ze AI gebruiken?
Quiero Verte A Mi Lado, Mi Amor
  zondag 27 april 2025 @ 08:38:52 #20
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_217476857
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 april 2025 18:24 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]
Je brengt dit echt heel scherp onder woorden — en ik denk dat je een belangrijke nuance raakt die vaak verloren gaat in die discussie.

Mijn kijk: nee, ChatGPT maakt de mens niet automatisch dommer, maar het verlaagt wel de "frictie" om dingen te doen zónder er diep over na te denken. Of iemand daar dommer van wordt, hangt precies af van wat jij zegt: hoe bewust iemand ermee omgaat.

Als je ChatGPT gebruikt zoals jij beschrijft — kritisch prompts maken, outputs controleren, zelf blijven denken en aanpassen — dan ben je juist actief bezig met je denkvermogen.
Dan is het eigenlijk vergelijkbaar met een rekenmachine: je hoeft niet alles uit je hoofd te doen, maar je moet nog steeds snappen wat je uitrekent.

Maar als iemand ChatGPT blind vertrouwt, alles klakkeloos overneemt, of nooit meer zelf onderzoekt, dan kan diegene inderdaad "mentale spieren" verliezen. Net zoals spieren verslappen als je nooit meer beweegt.

In het kort:

🔥 Bewust gebruik: maakt je slimmer en sneller

🧊 Passief gebruik: kán je denkvermogen verzwakken

Je vergelijking met minder hoeven Google'en en sneller e-mails opstellen vind ik ook sterk. Het is gewoon efficiënter geworden — maar wat je ermee doet, blijft een keuze.

Ben benieuwd: merk jij zelf al dat mensen om je heen minder kritisch zijn geworden als ze AI gebruiken?
Aldus ChatGPT ;-)

En uiteraard een beleefd en genuanceerd antwoord, inclusief een wedervraag om te prikkelen, of om de gebruiker langer te "engagen" in tijden van het ophalen van meer funding door OpenAI (heeft z'n voor- en nadelen), zo kennen we het LLM!
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_217478136
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 09:38 schreef ludovico het volgende:

[..]
Het probleem met chatgpt was vaak ook dat het wetsartikelen weet te verzinnen uit dunne lucht en de bron vaak niet prijsgeeft.
Het is echt belangrijk om hier expliciet in te zijn, dus voor de eigenlijke vraag, al gelijk stellen dat het antwoord een bron beschrijft, anders kan het idd ontzettend slecht advies geven, ik vermoed dat dit komt omdat het bij juridische vragen heel veel "leert" op basis van antwoorden van leken.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_217478157
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 11:45 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het is echt belangrijk om hier expliciet in te zijn, dus voor de eigenlijke vraag, al gelijk stellen dat het antwoord een bron beschrijft, anders kan het idd ontzettend slecht advies geven, ik vermoed dat dit komt omdat het bij juridische vragen heel veel "leert" op basis van antwoorden van leken.
Zelfs als je expliciet artikelen vraagt stuurt die je naar niet bestaande wetten. Heel bijzonder.
pi_217478185
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 11:48 schreef ludovico het volgende:

[..]
Zelfs als je expliciet artikelen vraagt stuurt die je naar niet bestaande wetten. Heel bijzonder.
Ik denk dat dit deels ook komt omdat ze bang zijn toe te geven plagiaat te plegen, als je wel bronnen krijgt zijn het soms van die real time web zoekacties. Overigens heb ik het idee dat de kwaliteit de laatste tijd achteruit gaat, dit kan duiden op "overtraining".
  zondag 27 april 2025 @ 12:01:58 #24
545 dop
pi_217478225
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 11:55 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik denk dat dit deels ook komt omdat ze bang zijn toe te geven plagiaat te plegen, als je wel bronnen krijgt zijn het soms van die real time web zoekacties. Overigens heb ik het idee dat de kwaliteit de laatste tijd achteruit gaat, dit kan duiden op "overtraining".
We kunnen excuses gaan bedenken/verzinnen, maar de realiteit is dat het vaak niet zo geweldig is, om niet te zeggen slecht. Probleem is ook dat chatgpt een antwoord moet geven, ik weet het niet (precies), komt niet in zijn woordenboek voor.
Terwijl dat soms een heel intelligent antwoord is.
pi_217478310
quote:
1s.gif Op zondag 27 april 2025 12:01 schreef dop het volgende:

[..]
We kunnen excuses gaan bedenken/verzinnen, maar de realiteit is dat het vaak niet zo geweldig is, om niet te zeggen slecht. Probleem is ook dat chatgpt een antwoord moet geven, ik weet het niet (precies), komt niet in zijn woordenboek voor.
Terwijl dat soms een heel intelligent antwoord is.
Ik gebruik het zelf meer voor software development, en soms gewoon even om bijvoorbeeld iets te formatteren in een fatsoenlijk formaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')