Werkperd | dinsdag 22 april 2025 @ 18:39 |
Hoi, Voor korte afstanden wil ik heel graag een e-step maar kwam al snel achter dat deze verboden zijn op de openbare weg. Je hebt ook e-steps met trapondersteuningen maar die dingen lijken mij onpraktisch en vooral gevaarlijk. Steps met zadel dit en dat zijn ook niks voor mij. Volgens de informatie die ik via internet vergaard heb lijkt het erop dat vanaf 1 juli 2025 eindelijk een wet komt die e-steps toestaan op de openbare weg. Wel met een kenteken en een verzekeringsplicht. Maar klopt het ook dat ze vanaf 1 juli daadwerkelijk toegestaan zullen worden? Iemand tussen jullie die het toevallig ook volgt en wacht op wettelijke goedkeuring ervan? Dank. ![]() [ Bericht 9% gewijzigd door Werkperd op 23-04-2025 21:58:14 ] | |
Jordy-B | dinsdag 22 april 2025 @ 18:50 |
https://www.rijksoverheid(...)ets/elektrische-step Het lijkt nu al te mogen. De step moet wel WA-verzekerd zijn (verzekeringsplaatje), en er is maar een vrij klein aantal steps goedgekeurd. | |
xzaz | dinsdag 22 april 2025 @ 19:39 |
Er is geen plaats voor deze dingen in de openbare ruimte. Ze zijn verboden omdat er bij een ingreep er amper controle is over het 'voertuig'. Ze zullen naar mijn bescheiden mening nooit legaal worden. | |
Boca_Raton | dinsdag 22 april 2025 @ 20:04 |
Is dat zo’n smalle of zo’n brede? | |
Werkperd | dinsdag 22 april 2025 @ 21:25 |
Ja dat zijn dus die debiele steps. Ik heb het meer over die met kleinere wielen, gashendel etc. | |
Werkperd | dinsdag 22 april 2025 @ 21:25 |
Hoe bedoel je? | |
Werkperd | dinsdag 22 april 2025 @ 21:27 |
Wat voor controle? Ze zijn dan wettelijk toegestaan. Enige wat er te controleren valt is kentekenplaat, verzekering en of ze niet te hard rijden. Maar dat geldt ook voor snorfietsen etc. Voor snelle, groene, flexibele transport is zo'n ding een must. | |
Boca_Raton | dinsdag 22 april 2025 @ 21:32 |
Nou, hoe breed is zo’n step? | |
Cupfighter | dinsdag 22 april 2025 @ 21:34 |
Oh fijn naast de fatbike weer iets waarmee je omver gereden wordt op het trottoir | |
Kip_Frites_Appelmoes | dinsdag 22 april 2025 @ 21:39 |
Huh? Een elektrische step met een gashendel? | |
Werkperd | dinsdag 22 april 2025 @ 21:46 |
Gewoon zulke die op voorpagina staan: https://nr1elektrischestep.nl/ | |
Werkperd | dinsdag 22 april 2025 @ 21:46 |
Acceleratiehendel dan. | |
Boca_Raton | dinsdag 22 april 2025 @ 21:52 |
Leuk stepje. Maar hoe zet je hem vast aan een lantaarnpaal? Want anders is ie weg. | |
Werkperd | dinsdag 22 april 2025 @ 22:27 |
Boca. De vraag is even of iemand meer informatie heeft over de wetgeving. Is er al een akkoord? Gaat het daadwerkelijk vanaf 1 juli in? Etc. Kan iemand helpen? Maar om toch terug te komen op je vraag. Ze worden vaak voorzien van een anti-diefstal systeem. Dus stuurslot, mogelijkheid om je step vast te zetten aan een paal etc. Dmv oogje, slot etc. | |
Flitsbezorger | dinsdag 22 april 2025 @ 22:35 |
Gezien deze dingen een kenteken gaan vereisen, neem ik aan dat ze lekker óf op het fietspad óf tussen het reguliere straatverkeer 25 km/u mogen gaan brommen. Op het trottoir gewoon meteen een dikke boete geven. Levensgevaarlijk. | |
Boca_Raton | dinsdag 22 april 2025 @ 23:30 |
Sorry Werkperd ![]() | |
capricia | woensdag 23 april 2025 @ 00:18 |
Waarom een step in NL willen en geen fiets? | |
Dven | woensdag 23 april 2025 @ 05:29 |
Groen zijn ze niet echt. Er zijn immers zo goed als geen mensen die er de auto voor laten staan. Daar is reeds onderzoek naar gedaan. Gebruik ze zelf graag, heb een abonnement op huurstepjes die overal in de stad staan. Overigens wel levensgevaarlijke dingen. | |
MadMaster | woensdag 23 april 2025 @ 07:27 |
Heb je wel eens iemand op z'n bek zien gaan met zo'n stepje? Ik wel in Duitsland en België, waar die dingen ook legaal zijn. Lachen, gieren, brullen, bestuurder meestal zwaar gehavend en maar hopen dat de step (of de bestuurder zelf) niet bij een omstander in z'n nek terecht komt… | |
Hanca | woensdag 23 april 2025 @ 09:13 |
Deze wet heeft het mogelijk gemaakt een e-step toe te voegen aan de wegenverkeerswet: https://www.eerstekamer.n(...)oedkeuringsprocedure Dan zie je hier dat het idee is 'bepaalde elektrische steps' goed te keuren, na keuring en met kentekenplicht: https://www.werkenbijderd(...)ikkelingen-lev-kader En daar zijn ze dus mee bezig, een aantal modellen zijn goedgekeurd: https://www.rijksoverheid(...)ets/elektrische-step Specifiek: E-step van het merk Kickbike, type Cruise E-step van het merk Kickbike, type Fat Max E-step van het merk Kickbike, type Luxury E-step van het merk Yedoo Mezeq Als je deze niet hebt, ben je kansloos: De E-step is nu nog een bijzondere bromfiets en mag dus zeker niet op de stoep. [ Bericht 0% gewijzigd door Hanca op 23-04-2025 09:19:00 ] | |
dick_laurent | woensdag 23 april 2025 @ 09:14 |
Typische boze blanke boomer reactie dit ![]() | |
capricia | woensdag 23 april 2025 @ 09:23 |
Dat is dit soort spul dus: ![]() Ieg niet met van die hele kleine wieltjes. | |
Hanca | woensdag 23 april 2025 @ 09:30 |
Behalve als die met kleine wieltjes trapondersteuning heeft. Deze bijvoorbeeld: ![]() | |
capricia | woensdag 23 april 2025 @ 09:34 |
Oh, dus toch met van die kleine wieltjes. En waar moet deze rijden qua plaats op de weg? | |
Scorpion_17 | woensdag 23 april 2025 @ 09:44 |
Dit lijkt me een step too far | |
Hanca | woensdag 23 april 2025 @ 09:44 |
Een e-step met trapondersteuning staat gelijk aan een e-bike, dus op het fietspad. Ik zie er vooral een oplossing in voor de stukken naar en van de trein. De e-steps met trapondersteuning zijn een kilo of 12 en opvouwbaar. | |
xzaz | woensdag 23 april 2025 @ 10:42 |
Ok | |
Tjacka | woensdag 23 april 2025 @ 10:46 |
Zijn die vanaf juli legaal? | |
capricia | woensdag 23 april 2025 @ 11:08 |
Alleen zonder werkende gashendel. | |
Hanca | woensdag 23 april 2025 @ 12:10 |
Die zijn al legaal. Die 1 juli uit de startpost heb ik nergens kunnen vinden. | |
Werkperd | woensdag 23 april 2025 @ 12:47 |
Verschrikkelijk | |
Werkperd | woensdag 23 april 2025 @ 12:51 |
Stapstep is al legaal omdat die een en het ander wetgeving omzeilt. Daarom zijn die dingen ook super gevaarlijk tov een volledig elektrische step. Bedoeling is dat vanaf 1 juli e-steps met gashendel toegelaten worden. | |
Hanca | woensdag 23 april 2025 @ 14:09 |
Dat heb ik nergens kunnen vinden, heb je een bron? Als het niet met trapondersteuning is, moeten het wel nieuwe modellen zijn, oude modellen worden niet gekeurd. | |
Werkperd | woensdag 23 april 2025 @ 21:57 |
E-steps zijn vrij nieuw op de markt gebracht. Een nieuw concept dat gedeeltelijk moet concurreren met de elektrische fiets. De gehele discussie rondom e-steps is ontstaan nadat steeds meer mensen die gingen gebruiken op de de openbare weg. Op een gegeven moment trok de overheid een streep en maakte duidelijk dat e-steps niet toegestaan zijn. Op basis daarvan hebben een klein aantal bedrijven het initiatief genomen om een identieke step te maken maar dan met trapondersteuning. Daarmee omzeil je in principe de wet en wordt zo'n e-step gelijkgesteld met een elektrische fiets. Maar de meeste mensen willen geen e-step met trapondersteuning maar juist een volledig elektrische step. De markt is overspoeld met volledig elektrische steps. De vraag is dus enorm groot naar die specifieke step en daarover is een nieuw wetsvoorstel bedacht. In de meeste Europese landen is een e-step gewoon legaal. Wij lopen zoals gewoonlijk weer achter. Ik vind goed dat het legaal wordt maar dan wel met strenge regels zoals leeftijdsgrens, kenteken en verzekering. Voor de rest kan ik ook geen duidelijke bron vinden maar dat is dan mijn interpretatie. Vandaar dat ik deze topic heb geopend met de vraag of er mensen zijn die iets meer weten over deze specifieke wetgeving. Want waarom zou er een nieuwe wet moeten komen als e-steps met trapondersteuning al toegestaan zijn? Deze vallen niet onder de categorie ''bijzondere bromfiets''. Dus mijn idee is dat e-steps met gashendel onder die categorie zullen vallen. | |
Hanca | woensdag 23 april 2025 @ 22:01 |
Dat een e-step met trapondersteuning gelijk is aan een e-bike heeft de rechter al verklaard. https://www.hijink.com/aa(...)t-trapondersteuning/ E-steps met trapondersteuning zijn dan ook allemaal al legaal, dat staat ook op de website van de rijksoverheid: https://www.rijksoverheid(...)ets/elektrische-step En er zijn dus 4 andere e-steps zonder trapondersteuning goedgekeurd, de 4 genoemde. Die mogen ook al de weg (of liever het fietspad) op. En de rijksoverheid geeft aan dat daar alleen nieuwe, nog te keuren, modellen bij komen. Daarnaast is er geen nieuwe wet, maar een extra categorie voor wat voertuigen waaronder de e-step opgenomen in de bestaande verkeerswet. [ Bericht 1% gewijzigd door Hanca op 23-04-2025 22:08:04 ] | |
Werkperd | woensdag 23 april 2025 @ 22:08 |
Zal geen hond zijn die op zo'n debiele ding gaat rijden. Dat begrijp je ook wel. Mijn verwachting is dan ook dat de standaard e-steps goedkeuring zullen krijgen omdat de vraag naar die steps juist het grootst zijn. De discussie is juist omtrent die steps ontstaan. | |
Hanca | woensdag 23 april 2025 @ 22:10 |
Dat gaat dus niet gebeuren. De overheid en de RDW zijn dat (terecht) niet van plan. En die e-steps met trapondersteuning zijn best populair, die staan ook op al die sites bij hun bestverkochte artikelen. Zie ook niet wat er mis is aan deze al goedgekeurde step: ![]() | |
Werkperd | woensdag 23 april 2025 @ 22:12 |
Wanneer wordt de elektrische step legaal in Nederland? Het eerder aangekondigde hernieuwde kader voor LEV’s (Lichte Elektrische Voertuigen) is inmiddels rond en zal naar verwachting in 2025 ingaan. Dit worden de belangrijkste regels: De minimumleeftijd voor het besturen van een elektrische step wordt 16 jaar De maximumconstructiesnelheid wordt 25 kilometer per uur Het maximale gewicht van een elektrische step is vastgesteld op 55 kg Een kenteken wordt verplicht Een helm wordt niet verplicht Bestuurders van een elektrische step zullen gebruik gaan maken van het fietspad Elke elektrische step zal onder de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (WAM) vallen Nieuwe e-steps worden via goedkeuring en toezicht op het fabricageproces toegelaten tot de weg De RDW zal aangewezen worden als onafhankelijke goedkeuringsinstantie Het streven blijft om op termijn naar een Europees kader voor LEV’s te gaan De verwachte intreding van het nieuwe kader is per 2025 De RDW wordt hierbij aangewezen als onafhankelijke keuringsinstantie en zal e-steps beoordelen op geschiktheid voor toegang tot de openbare weg. Deze e-steps zullen gekeurd worden aan de hand van technische eisen zoals beschreven in het beleidskader. Mijn verwachting is dus dat normale E-steps goedkeuring zullen krijgen. Nieuw kader voor e-steps met technische specificaties etc: https://elektrische-steps(...)ep/#Technische-eisen | |
Werkperd | woensdag 23 april 2025 @ 22:17 |
Natuurlijk gaat dat wel gebeuren. Er staat niets bij over wiel afmetingen etc. Constructiesnelheid van een Stapstep is toch ook gewoon 25km/h met kleine wielen etc. ? Dat is niet gevaarlijk maar een volledige elektrische wel? Veel mensen laten een stapstep aan de kant omdat die juist gevaarlijker zijn dan een gewone e-step. Allerlei technische eisen erin gepropt puur om slechts de wet te kunnen omzeilen. Dan begrijp je ook wel dat daar gevaarlijke capriolen door ontstaan. Men vliegt uit de bocht omdat de sensor een valse stepbeweging registreert en accelereert terwijl je juist wil afremmen. | |
Hanca | woensdag 23 april 2025 @ 22:22 |
Ze gaan alleen nieuwe modellen die aan de eisen voldoen goedkeuren, dat staat er toch? En nee, er is geen sprake van een nieuwe wet momenteel, niet op de site van de eerste en niet op de site van de tweede kamer en daar staan ook wetten die zelfs nog niet voor consultatie hebben voorgelegen of naar de RvS zijn geweest, de wetten waar de ministeries dus nog aan het schrijven zijn. Niks over e-steps. Laat staan een wet die per 1 juli in zou moeten gaan, die zou al in de eerste kamer moeten liggen. | |
Hanca | woensdag 23 april 2025 @ 22:24 |
Dit is dus al ingegaan, vandaar die 4 goedgekeurde modellen. Daar zullen er nieuwe bijkomen, maar geen bestaande. | |
MadMaster | woensdag 23 april 2025 @ 22:24 |
Je weet dat je een artikel van een commerciële, belanghebbende partij (verkoper van e-steps) uit 2021 aanhaalt? | |
Hanca | woensdag 23 april 2025 @ 22:28 |
Hier, RDW: https://www.rdw.nl/partic(...)e-step-de-weg-op-mag
| |
Werkperd | woensdag 23 april 2025 @ 23:18 |
Fabrikanten onderzoeken de eisen. Productie van e-steps na 1 juli die aan technische eisen van RDW voldoen worden gewoon goedgekeurd. | |
Werkperd | woensdag 23 april 2025 @ 23:22 |
Vanaf juli komen de e-steps erbij waar wij het over hebben. Die gekke zadelloze fietsen moet je even aan de kant laten liggen want geen ziel die daar interesse in toont. | |
capricia | woensdag 23 april 2025 @ 23:24 |
E-steps met gashendel? Graag een serieuze bron. Want ik kan het niet vinden. | |
Hanca | donderdag 24 april 2025 @ 07:09 |
Die hele juli heb jij verzonnen, nav een bron uit 2021 lijkt het. Er zijn al e-steps goedgekeurd, de wet is al lang in werking. En of producenten voor een niche-markt als Nederland, waar iedereen al een fiets heeft en er nauwelijks grote steden zijn en dus de interesse klein zal blijven, hun e-steps aanpassen aan ds eisen van de RDW is de vraag. Die 4 goedgekeurde e-steps worden ook nog niet massaal verkocht. Maar het is vast idd zo dat alle vanaf dit jaar geproduceerde e-steps aan de RDW worden aangeboden voor keuring. Er zullen dus vanzelf modellen bij gaan komen. Niet per sé vanaf juli. | |
Jordy-B | donderdag 24 april 2025 @ 07:31 |
Dat zal de wetgever een zorg zijn. De RDW wil geen onveilige voertuigen op de weg en die gekke steps met groot voorwiel zijn vermoedelijk de enige die door de RDW als veilig worden bestempeld, omdat ze fatsoenlijk kunnen sturen en remmen zonder dat de bestuurder gelijk op zijn plaat gaat. | |
Werkperd | donderdag 24 april 2025 @ 09:52 |
Waarom is de stapstep met dezelfde stuur, remmen en wielen wel goedgekeurd door rdw? Wat betreft formaat en snelheid zijn ze identiek. In praktijk weer gevaarlijker vanwege modificaties om wet te omzeilen. | |
xzaz | donderdag 24 april 2025 @ 10:20 |
Blijkbaar dus ook een kenteken nodig straks en dus een helm | |
capricia | donderdag 24 april 2025 @ 10:25 |
Geen helm. Wel kenteken. En wat een gedrochten worden er toegelaten. Zo'n estep met gashendel en van die kleine wieltjes zie ik er niet tussen. https://www.rdw.nl/over-r(...)jzondere-bromfietsen | |
MadMaster | donderdag 24 april 2025 @ 10:45 |
Vers van de pers:https://www.nu.nl/binnenl(...)gaat-in-juli-in.html | |
Werkperd | donderdag 24 april 2025 @ 12:50 |
Waar is allesweter @Hanca nou die hardnekkig beweerde dat het niet over e-steps gaat die wij bedoelen?? Hopelijk is het nu wel duidelijker geworden: https://nos.nl/artikel/25(...)aten-op-openbare-weg | |
dick_laurent | donderdag 24 april 2025 @ 13:14 |
Ja, dus het gaat nog steeds om van die rare dingen met enorme wielen toch? Die je dan ook zelf fysiek vooruit moet steppen. ![]() Niet de e-steps van Segway etc die een gashendel hebben. | |
capricia | donderdag 24 april 2025 @ 13:49 |
Ik vind het allemaal nogal onduidelijk. Wat wordt nu wel of niet toegestaan straks? https://www.nieuwsienw.nl/home_old1717146098/3040799.aspx | |
MadMaster | donderdag 24 april 2025 @ 14:44 |
Euh, ik heb niet voor niets dit deel uit het artikel gequoot: Wat er voor de rest al dan niet bijkomt, na goedkeuring door de RDW, is nu nog niet bekend... | |
Werkperd | donderdag 24 april 2025 @ 15:58 |
Niet luisteren naar die twijfelzaaiers. Ze zijn felle tegenstanders van de e-step. Het gaat gewoon simpelweg om de e-step die de meeste van ons inmiddels al kennen en al vaak gezien hebben. De e-step die gemiddeld 15kg weegt, opvouwbaar en makkelijk vervoerbaar is, kleine maar degelijke banden op lucht of rubber met honing graad erin, goede remmen (trommel of schijven), goede verlichting,volledig elektrische aandrijving en een hendel voor acceleratie/de-acceleratie, kleurrijke display met snelheidsaflezing etc. Etc. heeft. Nu vaak verkocht onder merknaam Segway, Xiaomi etc. De opvouwbare minifiets zonder zadel waar zij het telkens over hebben moet je even vergeten. | |
MadMaster | donderdag 24 april 2025 @ 16:31 |
Toch bijzonder dat je van een ogenschijnlijke vraag ('Maar klopt het ook dat ze vanaf 1 juli daadwerkelijk toegestaan zullen worden?') in jouw eigen OP van 2 dagen geleden nu deze conclusie trekt v.w.b. de e-steps waar jij voorstander van bent. Die conclusie heb ik nog nergens bevestigd gezien… | |
Black_Baron | donderdag 24 april 2025 @ 16:33 |
Maar ik begrijp dat die e-steps met zo'n gashendel toegestaan gaan worden? Die leuke Xiaomi dingen. ![]() Hell yeah, dan ga ik er eentje kopen. Vanaf hoe oud mogen me kinderen er op? | |
xzaz | donderdag 24 april 2025 @ 16:34 |
Er veranderd niets | |
xzaz | donderdag 24 april 2025 @ 16:35 |
Nee | |
Black_Baron | donderdag 24 april 2025 @ 16:35 |
Is toch leuk voor de kids dat ze kunnen kiezen voor een fatbike of een e-step voor school. Of klopt dat niet? | |
xzaz | donderdag 24 april 2025 @ 16:37 |
Voor electrische fietsen (fatbike) zijn al duidelijke regels. Voor e-steps geldt nu dat ze niet toegestaan zijn tenzij die 5 ofzo die door het RDW zijn toegestaan. En die moeten nu ook een kenteken hebben. | |
Black_Baron | donderdag 24 april 2025 @ 16:45 |
Oh. Ik dacht dat er dan snel andere bij komen. Ook gewone esteps enzo. Wat de minister zegt. https://www.nieuwsienw.nl/home_old1717146098/3040799.aspx Lekker man! Kan niet wachten. | |
Werkperd | donderdag 24 april 2025 @ 23:14 |
Straks minder pijn aan mn voeten met de e-step hoop ik. Maak al ruim 20.000 stappen per dag op de werkvloer. Continu staan en lopen. Altijd loodzware benen en voeten. Na mijn vermoeiende werkdag zou voor korte afstanden in de binnenstad van a naar b met een e-step dus super ideaal zijn. Heb een hekel aan de auto voor zulke korte afstanden. De fiets is ook weer TE voor zulke korte afstanden. E-steps is gewoon ideaal. Gelijk de deur uitvliegen met dat ding. Mooi weer, beetje wind langs je oren. Hatseflats. | |
raptorix | vrijdag 25 april 2025 @ 04:10 |
Je kunt beter een step op het werk gebruiken als ik dat zo lees ![]() Overigens als ik op woensdag op kantoor werk maak ik ook bijna 10K stappen maar dat komt omdat het enorm groot kantoor is, kortom heb je toevallig een meeting aan andere kant van kantoor dan ben je 10 minuten aan het lopen ![]() | |
Hanca | vrijdag 25 april 2025 @ 08:06 |
Dit is exact wat ik zei, die goedgekeurde steps met kenteken mogen straks de weg op, oude modellen gaan ze niet meer goedkeuren. Of die nieuwe goedgekeurde modellen allemaal op de huidige goedgekeurde modellen gaan lijken weet niemand. [ Bericht 5% gewijzigd door Hanca op 25-04-2025 08:27:35 ] | |
Werkperd | vrijdag 25 april 2025 @ 10:04 |
Natuurlijk wel. Is toch logisch. We proberen dat ook duidelijk te maken. Een stapstep is goedgekeurd voor de weg. Het enige wat zich onderscheidt van de andere e-step is dat de aandrijving automatisch in werking treedt zodra je een stap beweging maakt. Die eis komt dus te vervallen terwijl overige technische eisen ongewijzigd blijven. Met andere woorden, als stapstep precies dezelfde step zonder trapondersteuning straks uitbrengt dan wordt die gewoon goedgekeurd door de RDW. | |
Werkperd | vrijdag 11 juli 2025 @ 11:22 |
Was al te verwachten. De eerste legale e-step maar dan met een gigantische prijskaart van 1900 !!!! https://selana.nl/products/alpha Afzetters. | |
Dven | vrijdag 11 juli 2025 @ 11:45 |
Goed nieuws, kunnen al die luie doktoren eindelijk aan het werk gezet worden en gebeurt er tenminste nog wat met al die veel te lege ziekenhuizen. | |
JopieKlaassen | zondag 13 juli 2025 @ 00:12 |
En over wat voor korte afstanden hebben we het dan? |