abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217444429
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2025 09:34 schreef capricia het volgende:

[..]
Oh, dus toch met van die kleine wieltjes.
En waar moet deze rijden qua plaats op de weg?
Een e-step met trapondersteuning staat gelijk aan een e-bike, dus op het fietspad.

Ik zie er vooral een oplossing in voor de stukken naar en van de trein. De e-steps met trapondersteuning zijn een kilo of 12 en opvouwbaar.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 23 april 2025 @ 10:42:06 #27
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_217444782
quote:
10s.gif Op woensdag 23 april 2025 09:14 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
Typische boze blanke boomer reactie dit :')
Ok
pi_217444811
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2025 09:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een e-step met trapondersteuning staat gelijk aan een e-bike, dus op het fietspad.

Ik zie er vooral een oplossing in voor de stukken naar en van de trein. De e-steps met trapondersteuning zijn een kilo of 12 en opvouwbaar.
Zijn die vanaf juli legaal?
Groot fan van User Wotte
  Moderator woensdag 23 april 2025 @ 11:08:42 #29
236264 crew  capricia
pi_217444958
quote:
19s.gif Op woensdag 23 april 2025 10:46 schreef Tjacka het volgende:

[..]
Zijn die vanaf juli legaal?
Alleen zonder werkende gashendel.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217445538
quote:
19s.gif Op woensdag 23 april 2025 10:46 schreef Tjacka het volgende:

[..]
Zijn die vanaf juli legaal?
Die zijn al legaal.

quote:
U moet een aantal regels volgen als u een elektrische step gebruikt. Is de elektrische step goedgekeurd? Of is het een step met trapondersteuning? Dan mag u in Nederland de weg op.
Die 1 juli uit de startpost heb ik nergens kunnen vinden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217445956
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2025 09:23 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat is dit soort spul dus:
[ afbeelding ]

Ieg niet met van die hele kleine wieltjes.
Verschrikkelijk
pi_217445993
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2025 11:08 schreef capricia het volgende:

[..]
Alleen zonder werkende gashendel.
Stapstep is al legaal omdat die een en het ander wetgeving omzeilt. Daarom zijn die dingen ook super gevaarlijk tov een volledig elektrische step.

Bedoeling is dat vanaf 1 juli e-steps met gashendel toegelaten worden.
pi_217446719
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 12:51 schreef Werkperd het volgende:

[..]

Bedoeling is dat vanaf 1 juli e-steps met gashendel toegelaten worden.
Dat heb ik nergens kunnen vinden, heb je een bron?

Als het niet met trapondersteuning is, moeten het wel nieuwe modellen zijn, oude modellen worden niet gekeurd.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217451778
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2025 14:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat heb ik nergens kunnen vinden, heb je een bron?

Als het niet met trapondersteuning is, moeten het wel nieuwe modellen zijn, oude modellen worden niet gekeurd.
E-steps zijn vrij nieuw op de markt gebracht. Een nieuw concept dat gedeeltelijk moet concurreren met de elektrische fiets. De gehele discussie rondom e-steps is ontstaan nadat steeds meer mensen die gingen gebruiken op de de openbare weg. Op een gegeven moment trok de overheid een streep en maakte duidelijk dat e-steps niet toegestaan zijn.

Op basis daarvan hebben een klein aantal bedrijven het initiatief genomen om een identieke step te maken maar dan met trapondersteuning. Daarmee omzeil je in principe de wet en wordt zo'n e-step gelijkgesteld met een elektrische fiets. Maar de meeste mensen willen geen e-step met trapondersteuning maar juist een volledig elektrische step.

De markt is overspoeld met volledig elektrische steps. De vraag is dus enorm groot naar die specifieke step en daarover is een nieuw wetsvoorstel bedacht.

In de meeste Europese landen is een e-step gewoon legaal. Wij lopen zoals gewoonlijk weer achter.

Ik vind goed dat het legaal wordt maar dan wel met strenge regels zoals leeftijdsgrens, kenteken en verzekering.

Voor de rest kan ik ook geen duidelijke bron vinden maar dat is dan mijn interpretatie. Vandaar dat ik deze topic heb geopend met de vraag of er mensen zijn die iets meer weten over deze specifieke wetgeving. Want waarom zou er een nieuwe wet moeten komen als e-steps met trapondersteuning al toegestaan zijn? Deze vallen niet onder de categorie ''bijzondere bromfiets''. Dus mijn idee is dat e-steps met gashendel onder die categorie zullen vallen.
pi_217451801
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 21:57 schreef Werkperd het volgende:

[..]
E-steps zijn vrij nieuw op de markt gebracht. Een nieuw concept dat gedeeltelijk moet concurreren met de elektrische fiets. De gehele discussie rondom e-steps is ontstaan nadat steeds meer mensen die gingen gebruiken op de de openbare weg. Op een gegeven moment trok de overheid een streep en maakte duidelijk dat e-steps niet toegestaan zijn.

Op basis daarvan hebben een klein aantal bedrijven het initiatief genomen om een identieke step te maken maar dan met trapondersteuning. Daarmee omzeil je in principe de wet en wordt zo'n e-step gelijkgesteld met een elektrische fiets. Maar de meeste mensen willen geen e-step met trapondersteuning maar juist een volledig elektrische step.

De markt is overspoeld met volledig elektrische steps. De vraag is dus enorm groot naar die specifieke step en daarover is een nieuw wetsvoorstel bedacht.

In de meeste Europese landen is een e-step gewoon legaal. Wij lopen zoals gewoonlijk weer achter.

Ik vind goed dat het legaal wordt maar dan wel met strenge regels zoals leeftijdsgrens, kenteken en verzekering.

Voor de rest kan ik ook geen duidelijke bron vinden maar dat is dan mijn interpretatie. Vandaar dat ik deze topic heb geopend met de vraag of er mensen zijn die iets meer weten over deze specifieke wetgeving. Want waarom zou er een nieuwe wet moeten komen als e-steps met trapondersteuning al toegestaan zijn? Deze vallen niet onder de categorie ''bijzondere bromfiets''. Dus mijn idee is dat e-steps met gashendel onder die categorie zullen vallen.
Dat een e-step met trapondersteuning gelijk is aan een e-bike heeft de rechter al verklaard. https://www.hijink.com/aa(...)t-trapondersteuning/
E-steps met trapondersteuning zijn dan ook allemaal al legaal, dat staat ook op de website van de rijksoverheid: https://www.rijksoverheid(...)ets/elektrische-step

quote:
U moet een aantal regels volgen als u een elektrische step gebruikt. Is de elektrische step goedgekeurd? Of is het een step met trapondersteuning? Dan mag u in Nederland de weg op.
En er zijn dus 4 andere e-steps zonder trapondersteuning goedgekeurd, de 4 genoemde. Die mogen ook al de weg (of liever het fietspad) op. En de rijksoverheid geeft aan dat daar alleen nieuwe, nog te keuren, modellen bij komen.


Daarnaast is er geen nieuwe wet, maar een extra categorie voor wat voertuigen waaronder de e-step opgenomen in de bestaande verkeerswet.

[ Bericht 1% gewijzigd door Hanca op 23-04-2025 22:08:04 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217451855
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2025 22:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat een e-step met trapondersteuning gelijk is aan een e-bike heeft de rechter al verklaard. https://www.hijink.com/aa(...)t-trapondersteuning/
E-steps met trapondersteuning zijn dan ook allemaal al legaal, dat staat ook op de website van de rijksoverheid: https://www.rijksoverheid(...)ets/elektrische-step
[..]
En er zijn dus 4 andere e-steps zonder trapondersteuning goedgekeurd, de 4 genoemde. Die mogen ook al de weg (of liever het fietspad) op. En de rijksoverheid geeft aan dat daar alleen nieuwe, nog te keuren, modellen bij komen.
Zal geen hond zijn die op zo'n debiele ding gaat rijden. Dat begrijp je ook wel.

Mijn verwachting is dan ook dat de standaard e-steps goedkeuring zullen krijgen omdat de vraag naar die steps juist het grootst zijn. De discussie is juist omtrent die steps ontstaan.
pi_217451864
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 22:08 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Mijn verwachting is dan ook dat de standaard e-steps goedkeuring zullen krijgen omdat de vraag naar die steps juist het grootst zijn. De discussie is juist omtrent die steps ontstaan.
Dat gaat dus niet gebeuren. De overheid en de RDW zijn dat (terecht) niet van plan.

En die e-steps met trapondersteuning zijn best populair, die staan ook op al die sites bij hun bestverkochte artikelen.

Zie ook niet wat er mis is aan deze al goedgekeurde step:

Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217451882
Wanneer wordt de elektrische step legaal in Nederland?
Het eerder aangekondigde hernieuwde kader voor LEV’s (Lichte Elektrische Voertuigen) is inmiddels rond en zal naar verwachting in 2025 ingaan. Dit worden de belangrijkste regels:

De minimumleeftijd voor het besturen van een elektrische step wordt 16 jaar
De maximumconstructiesnelheid wordt 25 kilometer per uur
Het maximale gewicht van een elektrische step is vastgesteld op 55 kg
Een kenteken wordt verplicht
Een helm wordt niet verplicht
Bestuurders van een elektrische step zullen gebruik gaan maken van het fietspad
Elke elektrische step zal onder de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (WAM) vallen
Nieuwe e-steps worden via goedkeuring en toezicht op het fabricageproces toegelaten tot de weg
De RDW zal aangewezen worden als onafhankelijke goedkeuringsinstantie
Het streven blijft om op termijn naar een Europees kader voor LEV’s te gaan
De verwachte intreding van het nieuwe kader is per 2025

De RDW wordt hierbij aangewezen als onafhankelijke keuringsinstantie en zal e-steps beoordelen op geschiktheid voor toegang tot de openbare weg. Deze e-steps zullen gekeurd worden aan de hand van technische eisen zoals beschreven in het beleidskader.

Mijn verwachting is dus dat normale E-steps goedkeuring zullen krijgen.

Nieuw kader voor e-steps met technische specificaties etc:
https://elektrische-steps(...)ep/#Technische-eisen
pi_217451917
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2025 22:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat gaat dus niet gebeuren. De overheid en de RDW zijn dat (terecht) niet van plan.

En die e-steps met trapondersteuning zijn best populair, die staan ook op al die sites bij hun bestverkochte artikelen.

Zie ook niet wat er mis is aan deze al goedgekeurde step:

[ afbeelding ]
Natuurlijk gaat dat wel gebeuren. Er staat niets bij over wiel afmetingen etc. Constructiesnelheid van een Stapstep is toch ook gewoon 25km/h met kleine wielen etc. ? Dat is niet gevaarlijk maar een volledige elektrische wel?

Veel mensen laten een stapstep aan de kant omdat die juist gevaarlijker zijn dan een gewone e-step. Allerlei technische eisen erin gepropt puur om slechts de wet te kunnen omzeilen. Dan begrijp je ook wel dat daar gevaarlijke capriolen door ontstaan. Men vliegt uit de bocht omdat de sensor een valse stepbeweging registreert en accelereert terwijl je juist wil afremmen.
pi_217451953
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 22:17 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Natuurlijk gaat dat wel gebeuren. Er staat niets bij over wiel afmetingen etc. Constructiesnelheid van een Stapstep is toch ook gewoon 25km/h met kleine wielen etc. ? Dat is niet gevaarlijk maar een volledige elektrische wel?

Veel mensen laten een stapstep aan de kant omdat die juist gevaarlijker zijn dan een gewone e-step. Allerlei technische eisen erin gepropt puur om slechts de wet te kunnen omzeilen. Dan begrijp je ook wel dat daar gevaarlijke capriolen door ontstaan. Men vliegt uit de bocht omdat de sensor een valse stepbeweging registreert en accelereert terwijl je juist wil afremmen.
Ze gaan alleen nieuwe modellen die aan de eisen voldoen goedkeuren, dat staat er toch?

En nee, er is geen sprake van een nieuwe wet momenteel, niet op de site van de eerste en niet op de site van de tweede kamer en daar staan ook wetten die zelfs nog niet voor consultatie hebben voorgelegen of naar de RvS zijn geweest, de wetten waar de ministeries dus nog aan het schrijven zijn. Niks over e-steps. Laat staan een wet die per 1 juli in zou moeten gaan, die zou al in de eerste kamer moeten liggen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217451967
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 22:12 schreef Werkperd het volgende:
Wanneer wordt de elektrische step legaal in Nederland?
Het eerder aangekondigde hernieuwde kader voor LEV’s (Lichte Elektrische Voertuigen) is inmiddels rond en zal naar verwachting in 2025 ingaan. Dit worden de belangrijkste regels:

Dit is dus al ingegaan, vandaar die 4 goedgekeurde modellen. Daar zullen er nieuwe bijkomen, maar geen bestaande.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 23 april 2025 @ 22:24:43 #42
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_217451971
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 22:12 schreef Werkperd het volgende:
Wanneer wordt de elektrische step legaal in Nederland?

Nieuw kader voor e-steps met technische specificaties etc:
https://elektrische-steps(...)ep/#Technische-eisen
Je weet dat je een artikel van een commerciële, belanghebbende partij (verkoper van e-steps) uit 2021 aanhaalt?
pi_217452018
Hier, RDW:
https://www.rdw.nl/partic(...)e-step-de-weg-op-mag

quote:
Beweert een verkoper dat zijn e-step binnenkort wel is toegestaan? Dit klopt niet. E-steps kunnen nooit na de productie nog worden goedgekeurd.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217452233
quote:
Fabrikanten onderzoeken de eisen. Productie van e-steps na 1 juli die aan technische eisen van RDW voldoen worden gewoon goedgekeurd.
pi_217452252
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 22:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit is dus al ingegaan, vandaar die 4 goedgekeurde modellen. Daar zullen er nieuwe bijkomen, maar geen bestaande.
Vanaf juli komen de e-steps erbij waar wij het over hebben. Die gekke zadelloze fietsen moet je even aan de kant laten liggen want geen ziel die daar interesse in toont.
  Moderator woensdag 23 april 2025 @ 23:24:04 #46
236264 crew  capricia
pi_217452259
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 23:22 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Vanaf juli komen de e-steps erbij waar wij het over hebben. Die gekke zadelloze fietsen moet je even aan de kant laten liggen want geen ziel die daar interesse in toont.
E-steps met gashendel?
Graag een serieuze bron. Want ik kan het niet vinden.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217453027
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 23:22 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Vanaf juli komen de e-steps erbij waar wij het over hebben. Die gekke zadelloze fietsen moet je even aan de kant laten liggen want geen ziel die daar interesse in toont.
Die hele juli heb jij verzonnen, nav een bron uit 2021 lijkt het. Er zijn al e-steps goedgekeurd, de wet is al lang in werking.

En of producenten voor een niche-markt als Nederland, waar iedereen al een fiets heeft en er nauwelijks grote steden zijn en dus de interesse klein zal blijven, hun e-steps aanpassen aan ds eisen van de RDW is de vraag. Die 4 goedgekeurde e-steps worden ook nog niet massaal verkocht.

Maar het is vast idd zo dat alle vanaf dit jaar geproduceerde e-steps aan de RDW worden aangeboden voor keuring. Er zullen dus vanzelf modellen bij gaan komen. Niet per sé vanaf juli.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217453095
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 23:22 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Vanaf juli komen de e-steps erbij waar wij het over hebben. Die gekke zadelloze fietsen moet je even aan de kant laten liggen want geen ziel die daar interesse in toont.
Dat zal de wetgever een zorg zijn. De RDW wil geen onveilige voertuigen op de weg en die gekke steps met groot voorwiel zijn vermoedelijk de enige die door de RDW als veilig worden bestempeld, omdat ze fatsoenlijk kunnen sturen en remmen zonder dat de bestuurder gelijk op zijn plaat gaat.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_217453905
quote:
1s.gif Op donderdag 24 april 2025 07:31 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Dat zal de wetgever een zorg zijn. De RDW wil geen onveilige voertuigen op de weg en die gekke steps met groot voorwiel zijn vermoedelijk de enige die door de RDW als veilig worden bestempeld, omdat ze fatsoenlijk kunnen sturen en remmen zonder dat de bestuurder gelijk op zijn plaat gaat.
Waarom is de stapstep met dezelfde stuur, remmen en wielen wel goedgekeurd door rdw? Wat betreft formaat en snelheid zijn ze identiek.

In praktijk weer gevaarlijker vanwege modificaties om wet te omzeilen.
  donderdag 24 april 2025 @ 10:20:10 #50
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_217454150
Blijkbaar dus ook een kenteken nodig straks en dus een helm
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')