abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217439509
Een aantal hospices in de provincie groningen is op sterven na dood. Heeft uiteraard te maken met bevolkingsdichtheid en kleinschaligheid maar daarom niet minder triest.

quote:
Bestaansrecht van hospices in provincie Groningen staat onder druk. Onzekere toekomst vanwege ontoereikende financiering

Het bestaansrecht van de meeste hospices in de provincie Groningen staat onder druk. De toekomst is onzeker, omdat de financiering ontoereikend is. ,,Een hospice moet minimaal vier bedden hebben om kostendekkend te zijn”, weet Trijnko Pelgrim, voorzitter van hospice Sint Maartenhuis in Winschoten.

De hospices kunnen het hoofd financieel gezien nu nog net boven water houden. Maar als de vergoeding van de zorgverzekeraars niet wordt verhoogd en het ministerie van VWS het vaste bedrag niet naar boven toe wil aanpassen, komen veel van de zes hospices in de provincie Groningen in de problemen.

De provincie Groningen telt hospices in Stadskanaal, Leek, Appingedam, Hoogezand-Sappemeer, Groningen en Winschoten. Groningen heeft als enige voldoende bedden om kostendekkend te zijn, met de aantekening dat er meer vraag dan plaats is. Voor de andere hospices geldt dat ze niet aan die minimale grens van vier bedden komen.

Pelgrim en zijn collega voorzitters van de hospices hebben geregeld overleg en daarin wordt het financiële probleem telkens besproken. Adviesbureau Berenschot heeft recent uitgerekend dat de provincie Groningen ongeveer vijftien bedden tekort komt. Pelgrim herkent zich in het beeld van beddentekort. ,,Wij moeten ook vaak tegen mensen zeggen dat we vol zijn, helaas.”

Er moet meer geld voor worden uitgetrokken

Het Sint Maartenhuis heeft twee bedden en heeft daarmee het laagste aantal van de hospices in de provincie. Daarnaast zoekt het bestuur naar een nieuwe plek, omdat ze te horen heeft gekregen dat ze het huidig onderkomen moet verlaten. De zoektocht heeft tot dusver nog niets opgeleverd.

Pelgrim en zijn collega’s begrijpen niet waarom er niet meer geld wordt uitgetrokken voor het ‘exploiteren’ van een hospice. De overkoepelende landelijke organisatie is voortdurend in gesprek met het ministerie en de zorgverzekeraars om het probleem aan te kaarten en naar een oplossing te zoeken. Tot dusver heeft dat nog niet tot resultaat geleid.

,,Winstgevend hoeven we niet te zijn, als we maar quitte draaien”, zegt Pelgrim. ,,Een hospice als laatste plek in iemands leven, is relatief goedkoop als je deze afzet tegen een verpleeghuis of een ziekenhuis. Een verpleeghuis-opname kost dagelijks ongeveer 800 tot 1000 euro. Een ziekenhuis is nog duurder. Een hospice is dus een goedkoop alternatief.”

Mensen die hun laatste levensfase in een hospice doorbrengen om er uiteindelijk te sterven moeten een eigen bijdrage betalen. Voor het Sint Maartenhuis geldt dat deze tussen de 35 en 40 euro ligt per dag, weet Pelgrim. Als de persoon een aanvullende verzekering heeft wordt dit bedrag vergoedt door de zorgverzekeraar. Een hogere eigen bijdrage vragen lost het probleem niet op.

Hilde Westerhuis, netwerkcoördinator Palliatieve Zorg Groningen herkent het beeld dat Pelgrim en zijn collega’s schetsen. ,,Als er niets verandert in de financiering pakken zich donkere wolken samen boven veel hospices.”

Netwerkcoördinatoren herkennen pijnpunt

De netwerkcoördinatoren vinden dat hospices onderdeel moeten worden van het reguliere zorglandschap en dat de financiering daarmee gelijke tred houdt. Nu is een hospice veelal een particulier initiatief. ,,Maar een hospice is een cruciaal onderdeel van het zorglandschap. Daarover gaan ook de gesprekken met de zorgverzekeraar.” En dan gaat het dus over de financiering.

Aan het eind van dit jaar gaat de financiering op de schop, zo hebben de besturen van hospices te horen gekregen. Dat betekent in feite dat er een bezuiniging zit aan te komen, meent Pelgrim. ,,Hoe we dan het hoofd boven water moeten houden is de vraag.”

Aan die donkere wolk wil Westerhuis nog niet denken. Zij hoopt op een goede dialoog met de zorgverzekeraar. ,,We hopen het schip te kunnen keren, maar het is nu een pijnpunt.”
Kennelijk staan menswaardige laatste weken/maanden van terminale burgers niet hoog op het lijstje van hen die de zorgportemonnee beheren.
Eigenlijk erg triest als je ziet hoeveel geld er voor andere zaken uitgetrokken kan worden.

EDIT Kan een van de mods het woordje "voor" uit de TT halen, wilde eerst een andere zin typen. Thx.

[ Bericht 1% gewijzigd door quo_ op 22-04-2025 15:42:28 ]
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
  dinsdag 22 april 2025 @ 15:51:18 #2
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_217439610
Ik heb toen ook inderdaad die dagkosten moeten betalen omdat mijn vader geen aanvullende verzekering had.

Ik denk dat de filosofie bij zorgverzekeraars is dat het kosten zijn die:

1. af te schepen zijn op de stervende persoon (diens rekening via de nabestaande)
2. af te schepen zijn op de nabestaanden zelf
3. af te schepen zijn op de vrijwilligers (in de vorm van extra arbeid of zelfs maar dan uit eigen portemonnee dingen kopen)

Ergens in die 3 lagen voordat het bij de maatschappij komt zit wel iemand met een hart en dat kunnen ze lekker uitknijpen dat hartje.

Overheid kan gewoon alle zorgverzekeraars dwingen dit 100% te dekken voor iedereen.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_217439716
Ik vind het hospice een heel goed alternatief voor mensen die doodziek zijn en niet thuis kunnen sterven, het is toch een soort van huiselijke sfeer die er rondhangt en de vrijwilligers doen ontzettend veel voor die mensen.
Een ziekenhuis of zorginstelling is daarmee vergeleken een kille bedoening omdat ze grootschaliger zijn en dus minder tijd hebben voor de stervende mensen.
Ik wil hiermee niet zeggen dat ze in het ziekenhuis of zorginstelling niet hun best doen want dat zullen ze zeker wel doen maar de tijd die ze hebben is gewoon veel minder.
  dinsdag 22 april 2025 @ 16:44:48 #4
509226 Gehakt_bal
Lekker balletje
pi_217439895
Heel treurig allemaal :{
pi_217440006
De stervenden zullen zich in hun laatste uren echter kunnen getroosten met de gedachte dat hun dood binnen de budgettair afgesproken vergoedingsnormen blijft.
  dinsdag 22 april 2025 @ 17:16:45 #6
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_217440069
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 15:51 schreef SpecialK het volgende:
Ik heb toen ook inderdaad die dagkosten moeten betalen omdat mijn vader geen aanvullende verzekering had.

Ik denk dat de filosofie bij zorgverzekeraars is dat het kosten zijn die:

1. af te schepen zijn op de stervende persoon (diens rekening via de nabestaande)
2. af te schepen zijn op de nabestaanden zelf
3. af te schepen zijn op de vrijwilligers (in de vorm van extra arbeid of zelfs maar dan uit eigen portemonnee dingen kopen)

Ergens in die 3 lagen voordat het bij de maatschappij komt zit wel iemand met een hart en dat kunnen ze lekker uitknijpen dat hartje.

Overheid kan gewoon alle zorgverzekeraars dwingen dit 100% te dekken voor iedereen.
De overheid legt juist op dat dit niet in het basispakket mag, daar hebben verzekeraars niets over te zeggen.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  dinsdag 22 april 2025 @ 17:18:13 #7
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_217440077
Verdriedubbel de zorgpremie en regel het.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_217440135
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 17:18 schreef monkyyy het volgende:
Onzin. Er is nog steeds maar een kleine groep die van een hospice gebruik maakt/kan maken.
  dinsdag 22 april 2025 @ 17:37:07 #9
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_217440196
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 april 2025 17:16 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
De overheid legt juist op dat dit niet in het basispakket mag, daar hebben verzekeraars niets over te zeggen.
De waarheid gebiedt mij te zeggen dat ik van die expliciete restrictie nu voor het eerste hoor maar in mijn taalgebruik dek ik mij altijd in voor dingen waarvan ik niet exact weet hoe het zit.

Daarom zeg ik ook "De overheid kan" en niet "de overheid doet (al)". Gegeven dat in een ideale wereld de overheid iets zou kunnen gaan doen ipv wat ze nu doen.

[ Bericht 10% gewijzigd door SpecialK op 22-04-2025 17:51:34 ]
pi_217440242
Ik heb liever dat mijn premie wordt uitgegeven aan mensen die nog wel te redden vallen, dat klinkt cru maar tenzij we allemaal nog meer voor onze zorgverzekering willen betalen is dat wel de realiteit.

[ Bericht 7% gewijzigd door Wienerschnitzels op 22-04-2025 17:50:02 ]
  dinsdag 22 april 2025 @ 18:32:41 #11
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_217440492
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 17:18 schreef monkyyy het volgende:
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 17:44 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Ik heb liever dat mijn premie wordt uitgegeven aan mensen die nog wel te redden vallen, dat klinkt cru maar tenzij we allemaal nog meer voor onze zorgverzekering willen betalen is dat wel de realiteit.
Hoe komen jullie bij het idee dat dit een significante verhoging betreft van de zorgpremie als er letterlijk in het nieuwsartikel wordt gesteld dat dit een alternatief is dat ~90% goedkoper is dan een verpleeghuis?

Willen we niet juist dan dat we ons geld iets slimmer uitgeven en zorgen dat er meer hospices zijn door de financiele drempels voor die instanties te verlagen? Zodat meer (nee niet alle) mensen die keuze kunnen maken ipv een duur verpleeghuis (want dat wordt tenminste gedekt)?

Zou dat niet een positief effect moeten hebben op jouw premie?

(ik verwacht trouwens dat als alle zorg morgen 0 euro kost dat je nog steeds maandelijks gemolken wordt voor exact hetzelfde bedrag in je premie, maar laten we dat even links liggen voor een ander topic)
pi_217440958
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 18:32 schreef SpecialK het volgende:
(ik verwacht trouwens dat als alle zorg morgen 0 euro kost dat je nog steeds maandelijks gemolken wordt voor exact hetzelfde bedrag in je premie, maar laten we dat even links liggen voor een ander topic)
Wat is dit nu weer voor een dommigheid? Voor de duidelijk 'de zorgverzekeraar' dat zijn jij en ik aangezien je het hebt over non-profit coöperaties.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')