abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 22 april 2025 @ 06:51:56 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_217436293
quote:
Wetenschappers halen stilletjes al onderzoeksdata weg uit VS om toegang te houden

De Nederlandse wetenschap stelt stilletjes kennis veilig, nu de Amerikaanse regering vergaand wil bezuinigen op de wetenschap, en het lang niet zeker is dat gegevens in de Verenigde Staten veilig zijn. Nederlandse onderzoekers vrezen dat ze hun toegang verliezen tot data die in de VS zijn opgeslagen. Nederlandse instituten brengen nu in kaart welke onderzoeksdata veiliggesteld moeten worden.

Onderzoekers probeerden op kleine schaal al langer data beschikbaar te houden door ze in Europa op te slaan. Inmiddels is die schaal flink gegroeid. Men is aan het downloaden geslagen: wat je hier opslaat, raak je niet kwijt als Trump de stekker eruit trekt.

Sinds de terugkeer van Trump in het Witte Huis neemt het aantal verzoeken voor data-opslag in Nederland gestaag toe. Ook bij Surf, een ICT-organisatie voor het hoger onderwijs, wordt dat gevoeld. "Verzoeken van deze aard hebben we niet voor de verkiezingen ontvangen, of zelfs voor januari", vertelt innovatiemanager Magchiel Bijsterbosch van Surf. Zeker klimaatdata en gegevens over genderonderzoek worden veel opgeslagen.

Wetenschappers en instituten praten onder elkaar volop over de inspanningen om hun data veilig te stellen, maar zijn huiverig om dat in het openbaar te doen, om die inspanningen niet in de weg te zitten. Als ze zich uitspreken, dan liefst niet te herkenbaar. Nog minder graag zeggen ze hardop dat ze al gegevens uit de VS aan het ophalen zijn, al hoort de NOS achter de schermen wel dat dit gebeurt.

"Ik kan me voorstellen dat je er niet de oorzaak van wil zijn dat die samenwerking nog moeilijker wordt", vertelt directeur Michiel Rodenhuis van de Nederlandse Onderzoeksschool voor Astronomie (NOVA), die als een van de weinigen openlijk wil vertellen over de zorgen.

"Je probeert er niet te veel ruchtbaarheid aan te geven. Maar dat die zorgen er zijn, is evident", gaat Rodenhuis verder. "We moeten nu vooral alert zijn en niet zomaar accepteren dat er grote afhankelijkheden zijn. Ik denk dat we dat in het verleden te makkelijk hebben gedaan, en dat we daar nu heel scherp over moeten nadenken." En dat nadenken zal hier en daar leiden tot alternatieven voor opslag in Amerika, denkt hij.

Ozonlaag
Een organisatie die dat al doet, is het KNMI, dat de NOS hierover niet verder te woord wil staan. Het meteorologische instituut is sinds enige tijd bezig met het naar Nederland halen van alle gegevens van het Ozone Monitoring Instrument (OMI), een satellietinstrument waarmee Nederland in samenwerking met de VS en Finland de atmosfeer onderzoekt.

In 2004 werd het apparaat in een baan om de aarde gebracht. Inmiddels haalt het OMI al 21 jaar gegevens over bijvoorbeeld de ozonlaag, stikstofverbindingen en luchtvervuiling op. Die data worden al jaren opgeslagen in de VS. Het was de bedoeling om de gegevens ook in Nederland op te slaan aan het einde van de missie, maar vanwege de ontwikkelingen in de VS is die opslagoperatie nu al begonnen.

Dit soort jarenlange meetreeksen zijn belangrijk voor klimaatonderzoek. Nauwkeurige langjarige metingen zijn noodzakelijk om wetenschappelijke conclusies te trekken over klimaatverandering.

Veel meetinstrumenten worden op zijn minst deels gefinancierd door de Amerikaanse federale overheid of hun data worden opgeslagen op Amerikaanse servers. En dat terwijl de Amerikaanse regering broedt op vergaande bezuinigingen op wetenschappelijke uitgaven en instituten, zoals ruimtevaartorganisatie NASA en NOAA.

De pineut
Los van de zorgen over ruwe data, zijn er ook zorgen over de databases met wetenschappelijke literatuur. "NASA ADS is zo'n database", legt Rodenhuis uit. "Die wordt gehost door Harvard University, maar betaald door NASA." Hij verwacht grote bezuinigingen op die organisatie. "Daarom kijken we daar nu wel extra goed naar."

Ook over digitale literatuurcatalogi in de geesteswetenschappen bestaan dit soort zorgen. En het geldt ook voor bijvoorbeeld PubMed, een database voor de biomedische wetenschappen met miljoenen verwijzingen naar wetenschappelijke literatuur. "Als we hier de toegang toe verliezen, zijn we wel de pineut", waarschuwt een onderzoeker, die ook vertelt dat nu wordt geprobeerd een eigen versie "uit de grond te stampen".

"Je kunt je voorstellen dat we misschien over twee jaar terugkijken en denken: 'mwah, dit was eigenlijk niet nodig'", nuanceert Bijsterbosch. "Maar het alternatief is data kwijtraken, en achteraf denken: 'hadden we maar'." Daarom staan hij en zijn collega's klaar voor alle verzoeken van Nederlandse onderzoekers. "Op het moment dat de wetenschap daarom vraagt, staan we klaar om dat op te vangen."

https://nos.nl/artikel/25(...)om-toegang-te-houden
-------------------------------

Wat een intens triest bericht dit... :'(
De wetenschap, de vooruitgang, de kennis van de mensheid wordt letterlijk bedreigd omdat een oranje klootzak z’n zinnen heeft gezet op het kapotmaken van alles wat niet in z’n bekrompen wereldbeeld past. Het maakt me echt verdrietig dat we anno 2025 data moeten weghalen uit een land dat ooit een baken van wetenschappelijke samenwerking was. Dat klimaatwetenschappers, astronomen, biologen en geesteswetenschappers in het geniep hun werk moeten redden uit de klauwen van een totalitair regime, dat zegt echt alles.

En dat allemaal omdat een rancuneuze dictator aan de macht is. Echt… hoe hebben ze dit zover laten komen in Amerika :N
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_217436311
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 06:51 schreef Starhopper het volgende:
En dat allemaal omdat een rancuneuze dictator aan de macht is. Echt… hoe hebben ze dit zover laten komen in Amerika :N
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2020 07:29 schreef Starhopper het volgende:
Zal het dan toch weer gebeuren? :D TRUMP _O_ _O_ _O_ *O* *O* *O*

Al die zure koppen die er niets van begrijpen waarom veel mensen voor Trump kiezen zitten alweer te kankeren op twitter _O- _O- _O- _O-
:')
pi_217436313
Zie covid.gov als je wil weten waarom wetenschappers enige reden tot twijfel hebben.
pi_217436318
Positief om te zien dat we wakker worden uit de illusie dat we afhankelijk moeten zijn van anderen.

Zonde om te zien dat het is omdat er een verschrikkelijk figuur in de US aan de macht is en we daardoor gevaar lopen belangrijke data en zaken te verliezen.

Vol inzetten op zo onafhankelijk mogelijk zijn de aankomende decennia s.v.p.
pi_217436612
Het is toch te gek voor woorden dat zo veel letterlijk afhankelijk kan zijn van 1 gek die aan de macht komt.
Het politieke systeem in de VS is echt verrot.

Deze gek kan er met 1 krabbel voor zorgen dat honderden of zelfs duizenden jaren aan onderzoeken verdwijnen. Belachelijk.
  dinsdag 22 april 2025 @ 09:57:30 #6
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_217437271
Ik vind het eerder zorgelijk dat wetenschappers daadwerkelijk hun levenswerk, en potentieel wereld-verbeterende informatie, maar op 1 locatie hebben opgeslagen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_217437383
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:57 schreef mvdejong het volgende:
Ik vind het eerder zorgelijk dat wetenschappers daadwerkelijk hun levenswerk, en potentieel wereld-verbeterende informatie, maar op 1 locatie hebben opgeslagen.
Je zet een eigen dataserver neer en klaar.

Hebben ze dat nou echt op een Google server staan dan?
Vakman pur sang
  dinsdag 22 april 2025 @ 10:17:34 #8
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_217437406
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 april 2025 10:14 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Je zet een eigen dataserver neer en klaar.

Hebben ze dat nou echt op een Google server staan dan?
Tegenwoordig meestal op de clouddienst die wordt gebruikt door het onderzoeksinstituut waar het onderzoek is uitgevoerd, vaak dus een van de grote Amerikaanse diensten. Net zoals dat tegenwoordig geldt voor veel data die de NL-overheid over de Nederlandse bevolking opslaat; en die mag dan weliswaar opgeslagen zijn in een rekencentrum op Europese bodem, maar de VS-overheid kan er ongehinderd bij.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_217437525
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 10:17 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Tegenwoordig meestal op de clouddienst die wordt gebruikt door het onderzoeksinstituut waar het onderzoek is uitgevoerd, vaak dus een van de grote Amerikaanse diensten. Net zoals dat tegenwoordig geldt voor veel data die de NL-overheid over de Nederlandse bevolking opslaat; en die mag dan weliswaar opgeslagen zijn in een rekencentrum op Europese bodem, maar de VS-overheid kan er ongehinderd bij.
Das toch sowieso dom?
Vakman pur sang
pi_217437596
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 april 2025 10:33 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Das toch sowieso dom?
Hele applicaties draaien op AWS of Microsoft, dus dat je data (al dan niet redundant) uitsluitend daar staat is niet zo gek.
pi_217437671
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 april 2025 07:09 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
[..]
:')
Duidelijk dus hoe dit kon gebeuren. Er zijn miljoenen Starhoppertjes in de VS :{
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_217437747
Er zijn geruchten dat er vandaag nog een stel executive orders komen die de nood hiervoor nog een stuk hoger zullen maken vrees ik.
  dinsdag 22 april 2025 @ 11:08:07 #13
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_217437790
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 11:03 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Er zijn geruchten dat er vandaag nog een stel executive orders komen die de nood hiervoor nog een stuk hoger zullen maken vrees ik.
Bron?
  dinsdag 22 april 2025 @ 11:45:41 #14
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217438061
Tja, wellicht had men het in de wetenschap het ook bij daadwerkelijk wetenschap moeten houden en niet radicaal activisme moeten verweven in de wetenschap. Wie z'n billen brandt, moet op de blaren zitten. En blauwharige activisten die maskeren als "wetenschappers" mogen dat nu ondervinden.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_217438070
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 10:17 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Dat was al sinds de cloud zijn opkomst deed. Vroeger was alles centraal op eigen hardware. Ik vind dat de overheid terug moet naar een eigen cloud. Volledig in eigen beheer.
pi_217438310
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 april 2025 11:45 schreef HowardRoark het volgende:
Tja, wellicht had men het in de wetenschap het ook bij daadwerkelijk wetenschap moeten houden en niet radicaal activisme moeten verweven in de wetenschap. Wie z'n billen brandt, moet op de blaren zitten. En blauwharige activisten die maskeren als "wetenschappers" mogen dat nu ondervinden.
Dat is nogal kort door de bocht. Ik zou klimaatonderzoek nou niet per definitie blauwharige activisten willen noemen.
pi_217438469
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 11:47 schreef Chadi het volgende:

[..]
Dat was al sinds de cloud zijn opkomst deed. Vroeger was alles centraal op eigen hardware. Ik vind dat de overheid terug moet naar een eigen cloud. Volledig in eigen beheer.
Maar ja, de overheid een IT project laten doen, what can possibly go wrong?
pi_217438478
Zo stilletjes is het dus niet als het al bekend is
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_217438483
quote:
Geef eens een voorbeeld van gepubliceerde wetenschappelijk artikelen die volgens jou radicaal activistisch zijn. En dan niet artikelen over zogenaamde radicale activistische wetenschap, maar de daadwerkelijke artikelen zelf.
  dinsdag 22 april 2025 @ 13:19:13 #21
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217438640
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_217438812
quote:
De ozonlaag meten is nu ook al woke ja?
pi_217438831
Typisch trouwens dat wetenschap met een andere uitkomst dan wat de extreem rechtse onderbuik aangeeft "activistisch" is en gecensureerd mag worden.
pi_217438832
quote:
Maar dat zijn toch geen klimaatstudies? Dit zijn vrijwel allemaal sociale studies.

Als er zou staan: "Fossil fuel justice, gender and intersectionality" of "Disproportionate Impact of Fossil Fuels: Housing Crisis and Displacement among the Transgender Community in India" zijn studies naar fossiele brandstoffen dan ook ineens activistisch?
  dinsdag 22 april 2025 @ 13:43:46 #25
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217438854
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 13:40 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Maar dat zijn toch geen klimaatstudies? Dit zijn vrijwel allemaal sociale studies.
Dit zijn natuurlijk zeker wel klimaatstudies, waarbij klimaatverandering wordt gelinkt aan progressieve identiteitspolitiek.
pi_217438867
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 april 2025 13:43 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dit zijn natuurlijk zeker wel klimaatstudies, waarbij klimaatverandering wordt gelinkt aan progressieve identiteitspolitiek.
Maar dat kijkt naar gevolgen klimaatverandering, niet naar oorzaken, of hoe klimaatverandering gematigd kan worden. Als het gelinked wordt aan het gebruik van fossiele brandstoffen, zijn het dan ineens studies naar fossiele branstoffen?
pi_217438900
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 13:45 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Maar dat kijkt naar gevolgen klimaatverandering, niet naar oorzaken, of hoe klimaatverandering gematigd kan worden. Als het gelinked wordt aan het gebruik van fossiele brandstoffen, zijn het dan ineens studies naar fossiele branstoffen?
Ik mis ook elke vorm van kwantificatie. Volgens mij is het gros van de studies in de klimaatveranderingshoek toch vooral gericht op oorzaken, mitigatie, kosten & impact en meer van dat soort zaken, niet zozeer op 'racisme'. Dat riekt toch weer erg naar persoonlijke obsessies van mensen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 22 april 2025 @ 14:20:49 #28
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217439091
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 13:45 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Klimaatwetenschap wordt natuurlijk veel breder benaderd dan hoe jij het nu omschrijft. Bekijk een gemiddeld wetenschappelijk tijdschrift over klimaatverandering en je zult zien dat het aanbod aan studies daar meestal vrij divers is.

Of neem de recente interviews in The Guardian met een vooraanstaand Duitse klimatologe, ook zij maakt weer een link tussen klimaatverandering en onderwerpen als kolonialisme, seksisme, racisme, ongelijkheid, witte mannen in de wetenschap en het patriarchaat: Climatologist Friederike Otto: ‘The more unequal the society is, the more severe the climate disaster’ en Climate change is not just a problem of physics but a crisis of justice

Kortom, dan kun je dit allemaal proberen te ontkennen en klimaatwetenschappen willen reduceren tot alleen maar meetwerk, maar dat is simpelweg geen eerlijk argument. Ook de klimaatwetenschap is doordrenkt met dit soort activisme, waarbij helaas wetenschappers graag klimaatverandering aan dit soort progressieve identiteitspolitiek linken.
pi_217439974
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 april 2025 14:20 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Klimaatwetenschap wordt natuurlijk veel breder benaderd dan hoe jij het nu omschrijft. Bekijk een gemiddeld wetenschappelijk tijdschrift over klimaatverandering en je zult zien dat het aanbod aan studies daar meestal vrij divers is.
Welke van de artikelen die je eerder posten zijn gepubliceerd in zo'n 'gemiddeld' wetenschappelijk tijdschrift over klimaatverandering? Ik zie een artikel in een filosofisch journal, een gay and lesbian journal, environmental journals, maar niet journals over klimaatverandering.

quote:
Of neem de recente interviews in The Guardian met een vooraanstaand Duitse klimatologe, ook zij maakt weer een link tussen klimaatverandering en onderwerpen als kolonialisme, seksisme, racisme, ongelijkheid, witte mannen in de wetenschap en het patriarchaat: Climatologist Friederike Otto: ‘The more unequal the society is, the more severe the climate disaster’ en Climate change is not just a problem of physics but a crisis of justice

Kortom, dan kun je dit allemaal proberen te ontkennen en klimaatwetenschappen willen reduceren tot alleen maar meetwerk, maar dat is simpelweg geen eerlijk argument. Ook de klimaatwetenschap is doordrenkt met dit soort activisme, waarbij helaas wetenschappers graag klimaatverandering aan dit soort progressieve identiteitspolitiek linken.
Klimaatverandering raakt landen, en dus mensen, ook onevenredig. En in het westen hebben we ongebreideld kunnen groeien zonder ons druk te maken over klimaat, en nu we dat wel doen, gaan we derdewereldlanden vertellen wat ze allemaal niet moeten doen, dingen waardoor het westen oa juist zo rijk is geworden. Dat speelt op landelijke niveaus, maar ook tot op individueel niveau. Maar dat zijn imo meer sociale studies naar de gevolgen van, niet naar de oorzaken van, of oplossingen voor.
Seksisme, racisme, ongelijkheid, en ook klimaatverandering, wordt bij veel betrokken tegenwoordig, en dat mag inderdaad in mijn ogen wel wat minder, en zou meer gescheiden gezien mogen worden. Een studie over hoe klimaatverandering de LGBTQI community raakt, is imo niet een klimaatveranderings-studie.
  Moderator dinsdag 22 april 2025 @ 18:13:14 #30
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_217440410
Klimaatdata wordt verwijderd en dat wordt goed gepraat omdat er publicaties bestaan in het sociale domein gekoppeld aan klimaatverandering. :D
pi_217441085
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 13:40 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Als er zou staan: "Fossil fuel justice, gender and intersectionality" of "Disproportionate Impact of Fossil Fuels: Housing Crisis and Displacement among the Transgender Community in India" zijn studies naar fossiele brandstoffen dan ook ineens activistisch?
Je praat tegen iemand die oorlogsmisdrijven goedpraat zolang het maar tegen mensen met een kleurtje is.

Met zo'n wereldbeeld is het al snel heel gek dat iemand oprecht schrijft over de kosten van klimaatverandering voor mensen met een kleurtje.
pi_217441312
quote:
Hoe naief kun je zijn, ik heb van (onbelangrijke) data meerdere backups
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_217441355
Exaudi orationem meam
  dinsdag 22 april 2025 @ 20:24:09 #35
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217441480
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 20:15 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Ik hoop niet dat wij die rommel hier in Europa (EU) gaan sund#sidieren (al dan niet via NGOs) :(
De EU financiert helaas al de meest bizarre onderzoeken. Zie bijvoorbeeld:

'White Islam: A New Religion for Europeans'
pi_217441572
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 12:53 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Maar ja, de overheid een IT project laten doen, what can possibly go wrong?
Je kan als EU echt wel een externe partij de klus laten klaren.
pi_217441590
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 april 2025 20:24 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
De EU financiert helaas al de meest bizarre onderzoeken. Zie bijvoorbeeld:

'White Islam: A New Religion for Europeans'
Pas maar op straks kom je er achter dat je veel te danken hebt aan moslims.
pi_217441679
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 20:31 schreef Chadi het volgende:

[..]
Je kan als EU echt wel een externe partij de klus laten klaren.
Zeker nooit een project voor de overheid gedaan?
1. Men stelt tevoren een budget op dat veel te laag is
2. Wat er precies moet gebeuren blijft onduidelijk, ook als het project (bijna) klaar is
3. Halverwege of vlak voor het einde komen er eindeloze wijzigingen
4. De personen die inhoudelijk moeten vertellen wat het systeem moet doen zijn of incompetent of niet toegankelijk
enz enz
Exaudi orationem meam
  dinsdag 22 april 2025 @ 21:13:03 #39
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_217442040
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 20:11 schreef Oud_student het volgende:
Hoe naief kun je zijn, ik heb van (onbelangrijke) data meerdere backups
Gefeliciteerd. Nu heb je een paar petabyte aan satelliet-data, MRI-scans, of topografische 3D-scans. Ze moeten voor een zeer lange termijn opgeslagen blijven en permanent vindbaar en toegankelijk zijn. De universiteit biedt je deze mogelijkheid gratis aan, maar hun server staat wel in de VS. Anders mag je het zelf regelen.

Welke opslagmethode kies jij, en wie betaalt daarvoor?
pi_217444917
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 21:13 schreef Leshy het volgende:

[..]
Gefeliciteerd. Nu heb je een paar petabyte aan satelliet-data, MRI-scans, of topografische 3D-scans. Ze moeten voor een zeer lange termijn opgeslagen blijven en permanent vindbaar en toegankelijk zijn. De universiteit biedt je deze mogelijkheid gratis aan, maar hun server staat wel in de VS. Anders mag je het zelf regelen.

Welke opslagmethode kies jij, en wie betaalt daarvoor?
Nou ja vooral dat, net als het soort academische databases. Het gaat hier niet om wat CSVtjes van een paar honderd MB die je even door Excel (of een open source variant) haalt doorgaans. De wetenschap is er ook absoluut niet uniek in. Met de opkomst van de drie grote cloudplatformen is er niet domweg ijzer uitbesteed, maar ook heel veel zaken die niet direct te vervangen zijn door een verschuiving naar een eenvoudige hostingprovider.
pi_217445093
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 21:13 schreef Leshy het volgende:
De universiteit biedt je deze mogelijkheid gratis aan, maar hun server staat wel in de VS. Anders mag je het zelf regelen.
Wat een filantropen zijn het daar bij de universiteiten :)
Gratis bestaat niet, universiteiten ontvingen miljarden subsidies onder Biden. Nu wordt de kraan dichtgedraaid
en moeten de kosten voor personeel en onderhoud worden betaald door henzelf, and guess what
plotseling is het niet meer "gratis".
Overigens van wie is deze data eigenlijk? Wie is de opdrachtgever c.q. betaalt dit alles?
Exaudi orationem meam
pi_217445192
Nederlandse universiteiten kregen miljarden subsidies onder Biden, Oud_LOI_cursist door de bocht.
pi_217445400
quote:
Wie zegt dat dat het geval is? Het kan toch ook op meerdere plekken in de VS opgeslagen zijn?
pi_217445432
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 11:20 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Overigens van wie is deze data eigenlijk? Wie is de opdrachtgever c.q. betaalt dit alles?
Dat is wel een puntje, als bijv het NWO (of in de VS de NSF) dit betaalt, van overheidsgeld, dan zou in principe de data van iedereen moeten zijn. Maar daar zitten nog wel wat haken en ogen aan, maar ik vind wel dat er een max tijdsduur moet zitten waarin de onderzoeker die de data verzameld heeft, alleenrecht heeft op het gebruik ervan, en ook dat er kwaliteitseisen gesteld moeten worden aan de metadata waarmee de data opgeslagen wordt (daar schort het vaak ook aan).
  woensdag 23 april 2025 @ 13:27:39 #45
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_217446290
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 11:20 schreef Oud_student het volgende:
Wat een filantropen zijn het daar bij de universiteiten :)
Dat heeft niets te maken met filantropie, maar meer dat we het als samenleving belangrijk en waardevol vinden dat wetenschappelijke data bewaard blijft en toegankelijk is voor wetenschappers om verificatie van resultaten mogelijk te maken en aanvullend onderzoek te kunnen doen.

En ja, universiteiten, maar ook organisaties als bijvoorbeeld NASA, NOAA, of hier in Europa CERN, worden daar inderdaad door de overheid voor gefinancierd. Universiteiten hebben daarnaast ook nog inkomsten via sponsors, donoren, en collegegelden.

quote:
Nu wordt de kraan dichtgedraaid en moeten de kosten voor personeel en onderhoud worden betaald door henzelf, and guess what plotseling is het niet meer "gratis".
Dat is helemaal niet het probleem. Het probleem is dat de Amerikaanse overheid actief onderwerpen die haar niet aanstaan (met name op het gebied van epidemiologie, klimaat, en diversiteit) tegenwerkt. Het stopzetten van financiering voor die onderwerpen, het cancellen van projecten, en het ontmantelen van organisaties die zich daarmee bezig houden. Het is immers heel woke om te willen onderzoeken welke maatregelen we moeten treffen om schade door het weer en natuurrampen te minimaliseren, of om de volgende pandemie te willen voorkomen.

Er is wereldwijd heel veel onderzoek dat leunt op wetenschappelijke data die is verzameld door en/of opgeslagen in de VS. Als die data verdwijnen of ontoegankelijk worden gemaakt, raakt dat wetenschappelijk onderzoek over de hele wereld.

quote:
Verreweg het grootste gedeelte van deze data is gefinancierd met publiek geld, dus min of meer van iedereen. Een groot gedeelte zal door de Amerikaanse belastingbetaler zijn opgebracht, maar aangezien in de wetenschap heel veel internationaal wordt samengewerkt, zal er ook redelijk wat het resultaat zijn van onderzoek dat ook met buitenlands wetenschappelijk geld is gefinancierd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')