Tenzij je jarenlang gepest wordt, het opgeeft en je een pot pillen wegslikt of je polsen doorsnijdt. Dan komt er geen wijsheid meer.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:26 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Nee, ik heb daar eens over nagedacht. Maar als pester weet je niet weet wat je doet. Je bent namelijk kind. Pesten en gepest worden hoort bij kind zijn. Ik zie het als een natuurlijk proces. Je kan een kind niet kwalijk nemen om de dingen die hij doet. De wijsheid komt later wel.
Die verantwoordelijke Nazi's hebben ook hun excuus gemaakt. Al rochelend, hangend aan een eind touw.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:29 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Asjeblief zeg, als 'volwassene' je excuses maken aan een klasgenoot vanwege het pesten.
Zo bezien kan je dan de Nazi's ook wel excuses laten maken voor de gaskamers.
Waar slaat die nazivergelijking op?quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:29 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Asjeblief zeg, als 'volwassene' je excuses maken aan een klasgenoot vanwege het pesten.
Zo bezien kan je dan de Nazi's ook wel excuses laten maken voor de gaskamers.
Je hebt pesten en pesten.
Bij iemand een papier op zijn rug plakken met een of andere achterlijke boodschap is iets heel anders dan dreigen om het leven van het slachtoffer kapot te maken.
als iemand per ongeluk op mijn tenen stapt, dan ga ik niet gelijk slaapquote:Op zaterdag 19 april 2025 19:45 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik ben van nature geen ruziezoeker. Maar als iemand op mijn tenen trapt, dan trap ik terug.
En dan bedoel ik dat ik nooit de eerste klap uitdeel. Maar wel de laatste.![]()
In mijn visie gaat het dus gewoon over omgangsvormen.
Ik ken mijn grenzen.
Een pester die wijzer wordt? Mag ik even lachen?quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:43 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Maar juist als je later wel wijzer bent geworden, kun je alsnog proberen iets recht te zetten. Excuses gaan niet alleen over schuld, maar ook over erkenning.
Geweld is geen opvoeding, het is een gebrek aan alternatieven. Kinderen hebben grenzen nodig, geen klappen. Het idee dat mensen 'labiel' worden omdat ze niet geslagen zijn, is echt een kromme redenering. Respect en empathie leer je niet met een tik, maar met voorbeeldgedrag en gesprekken.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:48 schreef Viesdik het volgende:
Kijk, in de huidige tijd mag je kinderen niet meer opvoeden zoals dat in het verleden gebruikelijk was.
De corrigerende tik is bij uitstek de manier voor een kind om te ervaren wat de consequenties zijn bij het opzoeken van bepaalde grenzen.
Mensen worden labiel, omdat ouders en docenten labiel zijn.
Zo is dat gewoon.
Ja hallo, ik ben echt niet zo'n watje hoor. Wees niet bang dat ik jou meteen op je bek sla omdat je mijn kapsel niks vindt.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:49 schreef Viesdik het volgende:
[..]
als iemand per ongeluk op mijn tenen stapt, dan ga ik niet gelijk slaap
Ik snap je gevoel wel hoor, en je hebt gelijk dat sommige dingen niet goed te maken zijn. Zeker niet als het om echt heftig of langdurig pesten gaat. Maar ik geloof wel dat mensen kunnen veranderen.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:50 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Een pester die wijzer wordt? Mag ik even lachen?
Ik heb nooit de neiging gehad om iemand die zwakker dan ik was, te pesten.
Pesters pesten uit machtsmisbruik, ze pesten uit onzekerheid enz.
En jij vindt dat we deze galbakken in onze armen moeten sluiten omdat ze er na jaren erachterkomen dat ze toen toch niet zo leuk waren?
Nee dus. Sommige daden zijn gewoon niet goed te maken.
Ik geloof daar wel in.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:34 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik niet. Excuses maken na zoveel tijd komt niet echt oprecht over.
De pester wil gewoon bevrijd worden van zijn schuldgevoelens.
Had hij of zij eerder moeten bedenken.
Kortom, ik geloof niet in de spijt van pesters.
Ik hoef geen excuses, van niemand, Nu niet nooit niet.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:47 schreef RetepV het volgende:
[..]
Die verantwoordelijke Nazi's hebben ook hun excuus gemaakt. Al rochelend, hangend aan een eind touw.
Mja, hoewel ik het geenszins toejuich, is vechten nog redelijk 'normaal', lijkt me. Ik denk dat de meeste mensen wel een keertje ruzie hebben gehad op het schoolplein dat een handgemeen werd. Wanneer het twee 'gelijkwaardige' tegenstanders zijn (allebei geen pispaaltjes dus), dan is dat wat mij betreft nog tot daar aan toe.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:44 schreef RedShoe het volgende:
[..]
Het zijn ook vaak dezelfde kinderen die pesten, vechten e.d.
En het verpesten voor de rest.
Nee hoor, ze bleven roepen dat hun visie de enige juiste was.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:47 schreef RetepV het volgende:
[..]
Die verantwoordelijke Nazi's hebben ook hun excuus gemaakt. Al rochelend, hangend aan een eind touw.
Dit dus.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:43 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Maar juist als je later wel wijzer bent geworden, kun je alsnog proberen iets recht te zetten. Excuses gaan niet alleen over schuld, maar ook over erkenning.
Ik heb het niet over geweld, ik heb het over opvoeding.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:50 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Geweld is geen opvoeding, het is een gebrek aan alternatieven. Kinderen hebben grenzen nodig, geen klappen. Het idee dat mensen 'labiel' worden omdat ze niet geslagen zijn, is echt een kromme redenering. Respect en empathie leer je niet met een tik, maar met voorbeeldgedrag en gesprekken.
DOe eens wat aan je kapsel danquote:Op zaterdag 19 april 2025 19:53 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ja hallo, ik ben echt niet zo'n watje hoor. Wees niet bang dat ik jou meteen op je bek sla omdat je mijn kapsel niks vindt.
Het gaat hier dus over serieuze shit. Politiek, religie, vrouwenrechten enz.
Okee, maar welk doel is hiermee dan gediend?quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:53 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik snap je gevoel wel hoor, en je hebt gelijk dat sommige dingen niet goed te maken zijn. Zeker niet als het om echt heftig of langdurig pesten gaat. Maar ik geloof wel dat mensen kunnen veranderen.
Je hoeft zo iemand echt niet met open armen te ontvangen, maar als iemand na jaren alsnog inziet wat ie heeft aangericht en daar spijt van heeft, dan kan het toch juist krachtig zijn om dat uit te spreken? Niet voor eigen eerherstel, maar voor de ander, die misschien al die tijd met die pijn rondloopt en nooit erkenning heeft gehad.
Het gaat niet om goedpraten, maar om erkennen. En dat is vaak het enige wat nog mogelijk is.
Ik heb niet het idee dat pesten vroeger niet voorkwam, ook in de tijd dat de corrigerende tik nog volkomen normaal was (ik ben van na die tijd). Het is helaas gewoon menselijk gedrag en psychopaten (iets anders kan ik er niet van maken wanneer je daadwerkelijk geniet van het toebrengen van leed aan een ander) zijn van alle tijden.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:48 schreef Viesdik het volgende:
Kijk, in de huidige tijd mag je kinderen niet meer opvoeden zoals dat in het verleden gebruikelijk was.
De corrigerende tik is bij uitstek de manier voor een kind om te ervaren wat de consequenties zijn bij het opzoeken van bepaalde grenzen.
Mensen worden labiel, omdat ouders en docenten labiel zijn.
Zo is dat gewoon.
Ik kan je de Koreaanse TV show The Glory aanraden. Het is vrij gruwelijk (en deels waargebeurd) maar een prachtige pay-off.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:15 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Geen spijt maar angst om na al die jaren alsnog schuldig bevonden te worden.
Geheel toevallig zag ik onlangs een aflevering van Midsomer Murders met dit als onderwerp.
De pesters leidden een normaal leven (dansen, zingen, drinken, feesten enz.) terwijl het slachtoffer zo goed als zwakzinnig al zijn pesters vermoordde.
quote:
Ik denk dat zelfmoord door pesten vroeger ook veel en veel minder vaak voorkwamquote:Op zaterdag 19 april 2025 20:02 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik heb niet het idee dat pesten vroeger niet voorkwam, ook in de tijd dat de corrigerende tik nog volkomen normaal was (ik ben van na die tijd). Het is helaas gewoon menselijk gedrag en psychopaten (iets anders kan ik er niet van maken wanneer je daadwerkelijk geniet van het toebrengen van leed aan een ander) zijn van alle tijden.
Ja, echt? En wat als je slachtoffer inmiddels al zelfmoord heeft gepleegd?quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:30 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik ben het met Starhopper eens dat het nooit te laat is om excuses te maken. Het zal iemand goed doen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |