Nee hoor, die pesters lopen echt niet met een litteken rond. Ze denken er gewoon niet meer aan, want hun leven gaat gewoon verder.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:05 schreef Viesdik het volgende:
Ik las dit stuk en het maakte indruk op mij.
Nu begrijp ik dat pesten heel erg is, maar vaak speelt er naast pesten nog meer zaken een rol.
Dat je namelijk al redelijk labiel bent.
Maar de kinderen die dit haar hebben aangedaan zullen de rest van hun leven met een litteken rondlopen.
En dat is de bitterharde realiteit. En hoop dat ze nog vaak in hun leven mogen terugdenken aan wat zij dit kind hebben aangedaan. Maar ook de ouders, die niet in staat zijn de ouderlijke taak op adequate wijze invulling te geven.
Als ik een kind zou hebben die een ander kind tot wanhoop pest, nou geloof me maar, die krijg een zwengel van heb ik jou daar.
Jarenlang wist niemand hoe diep Fleur Bloemen (15) werd geraakt door pesten. Totdat het twaalf jaar geleden te laat was. Vandaag, op de Landelijke Dag tegen Pesten, deelt moeder Anneke haar verhaal. "'We zijn ons meisje kwijt', hoorde ik mijn man zeggen."........
bron
Zouden spijt kunnen hebben maar ook zat mensen die spijt faken?quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:05 schreef Viesdik het volgende:
Maar de kinderen die dit haar hebben aangedaan zullen de rest van hun leven met een litteken rondlopen.
Ik heb vroeger ook gepest.. en daar denk ik jaarlijks nog aan.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:09 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Nee hoor, die pesters lopen echt niet met een litteken rond. Ze denken er gewoon niet meer aan, want hun leven gaat gewoon verder.
Geen spijt maar angst om na al die jaren alsnog schuldig bevonden te worden.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:09 schreef marretak het volgende:
[..]
Zouden spijt kunnen hebben maar ook zat mensen die spijt faken?
En terecht. Ik mag hopen dat ze er nog dagelijks aan moeten denken wat ze dit arme meisje hebben aangedaan.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:05 schreef Viesdik het volgende:
Het is nooit te laat om excuses te maken.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:12 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Ik heb vroeger ook gepest.. en daar denk ik jaarlijks nog aan.
Als je ouder en wijzer wordt ga je daaraan terug denken.
Nu nog niet, maar later wel.
Ik ook hoor. Maar mijn vader droeg me op om mijn haren terug te gaan halen.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:12 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Ik heb vroeger ook gepest.. en daar denk ik jaarlijks nog aan.
Als je ouder en wijzer wordt ga je daaraan terug denken.
Nu nog niet, maar later wel.
Ja maar wat is dan het nut van het pesten?quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:18 schreef Twiitch het volgende:
Tja, je hebt het over kinderen/pubers. Die zijn van nature labiel. Dat hoort bij het opgroeien. Denk verder ook dat geen enkele pestkop er ook maar bij stilstaat dat het zo ver kan komen. Je kan tig ervaringsdeskundigen voor een klas zetten en de scholieren informeren maar dan nog zal een groot deel er niet echt wat van opsteken of veranderen. Zo zitten mensen nou eenmaal in elkaar.
Nee, ik heb daar eens over nagedacht. Maar als pester weet je niet weet wat je doet. Je bent namelijk kind. Pesten en gepest worden hoort bij kind zijn. Ik zie het als een natuurlijk proces. Je kan een kind niet kwalijk nemen om de dingen die hij doet. De wijsheid komt later wel.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:17 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Het is nooit te laat om excuses te maken.
Punt is ook dat al een leraar over de schreef gaat, hij kan fluiten naar z'n baan. Dus dan krijg je slappe docenten die alleen nog maar mogen praten.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:18 schreef Twiitch het volgende:
Tja, je hebt het over kinderen/pubers. Die zijn van nature labiel. Dat hoort bij het opgroeien. Denk verder ook dat geen enkele pestkop er ook maar bij stilstaat dat het zo ver kan komen. Je kan tig ervaringsdeskundigen voor een klas zetten en de scholieren informeren maar dan nog zal een groot deel er niet echt wat van opsteken of veranderen. Zo zitten mensen nou eenmaal in elkaar.
Asjeblief zeg, als 'volwassene' je excuses maken aan een klasgenoot vanwege het pesten.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:17 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Het is nooit te laat om excuses te maken.
Ik moet dus geen ruzie met je hebben?quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:19 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik ook hoor. Maar mijn vader droeg me op om mijn haren terug te gaan halen.
Wat ik vervolgens deed. Ik wachtte mijn pester op en heb haar alle hoeken van de wijk laten zien.
Toen haar moeder bij ons aanbelde om verhaal te halen, zei mijn vader dat haar dochter dat over zichzelf had afgeroepen.
Mijn vader bemoeidde zich er niet mee, hij gaf mij het advies om het zelf op te knappen.
Wat ik vervolgens deed. En daarna nooit meer last gehad van dat kreng.
Ik ben het met Starhopper eens dat het nooit te laat is om excuses te maken. Het zal iemand goed doen.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:29 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Asjeblief zeg, als 'volwassene' je excuses maken aan een klasgenoot vanwege het pesten.
Zo bezien kan je dan de Nazi's ook wel excuses laten maken voor de gaskamers.
Je hebt pesten en pesten.
Bij iemand een papier op zijn rug plakken met een of andere achterlijke boodschap is iets heel anders dan dreigen om het leven van het slachtoffer kapot te maken.
Het zijn niet altijd kinderen. In de jaren 80 had Sonja Barend een programma over pesten op school.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:18 schreef Twiitch het volgende:
Ik niet. Excuses maken na zoveel tijd komt niet echt oprecht over.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:30 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik ben het met Starhopper eens dat het nooit te laat is om excuses te maken. Het zal iemand goed doen.
Niet helemaal eens. Uiteraard ligt het er wel aan hoe oud een kind is, maar op een bepaald moment begrijp je mijns inziens echt wel wanneer je een ander bewust aan het kwetsen en uitlachen bent. Ook op de basisschool begrijp je al emoties als huilen, angst en wanhoop bij een ander kind, zeker wanneer die keer op keer de sjaak is zonder een ander iets aan te doen.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:26 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Nee, ik heb daar eens over nagedacht. Maar als pester weet je niet weet wat je doet. Je bent namelijk kind. Pesten en gepest worden hoort bij kind zijn. Ik zie het als een natuurlijk proces. Je kan een kind niet kwalijk nemen om de dingen die hij doet. De wijsheid komt later wel.
De wijsheid komt later wel als het gaat om het zelfinzicht en de dingen die je gedaan hebt. Je stoot je hoofd wel op een andere manier.
Dan kan hij lang wachtenquote:Op zaterdag 19 april 2025 19:30 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik ben het met Starhopper eens dat het nooit te laat is om excuses te maken. Het zal iemand goed doen.
Maar juist als je later wel wijzer bent geworden, kun je alsnog proberen iets recht te zetten. Excuses gaan niet alleen over schuld, maar ook over erkenning.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:26 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Nee, ik heb daar eens over nagedacht. Maar als pester weet je niet weet wat je doet. Je bent namelijk kind. Pesten en gepest worden hoort bij kind zijn. Ik zie het als een natuurlijk proces. Je kan een kind niet kwalijk nemen om de dingen die hij doet. De wijsheid komt later wel.
De wijsheid komt later wel als het gaat om het zelfinzicht en de dingen die je gedaan hebt. Je stoot je hoofd wel op een andere manier.
Het zijn ook vaak dezelfde kinderen die pesten, vechten e.d.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:41 schreef Repentless het volgende:
[..]
Niet helemaal eens. Uiteraard ligt het er wel aan hoe oud een kind is, maar op een bepaald moment begrijp je mijns inziens echt wel wanneer je een ander bewust aan het kwetsen en uitlachen bent. Ook op de basisschool begrijp je al emoties als huilen, angst en wanhoop bij een ander kind, zeker wanneer die keer op keer de sjaak is zonder een ander iets aan te doen.
Ruzies, vechtpartijtjes e.d. tussen kinderen zijn mijns inziens 'normaal', dat gebeurt inderdaad gewoon. De ene keer is de een de aanstichter, de andere keer de ander. Stelselmatig hetzelfde slachtoffer uitkiezen zonder enige aanleiding is echter wel van een andere orde.
Er valt niks recht te zetten.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:43 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Maar juist als je later wel wijzer bent geworden, kun je alsnog proberen iets recht te zetten. Excuses gaan niet alleen over schuld, maar ook over erkenning.
Ik ben van nature geen ruziezoeker. Maar als iemand op mijn tenen trapt, dan trap ik terug.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:29 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Ik moet dus geen ruzie met je hebben?
Tenzij je jarenlang gepest wordt, het opgeeft en je een pot pillen wegslikt of je polsen doorsnijdt. Dan komt er geen wijsheid meer.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:26 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Die verantwoordelijke Nazi's hebben ook hun excuus gemaakt. Al rochelend, hangend aan een eind touw.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:29 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Asjeblief zeg, als 'volwassene' je excuses maken aan een klasgenoot vanwege het pesten.
Waar slaat die nazivergelijking op?quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:29 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Je hebt pesten en pesten.
Bij iemand een papier op zijn rug plakken met een of andere achterlijke boodschap is iets heel anders dan dreigen om het leven van het slachtoffer kapot te maken.
als iemand per ongeluk op mijn tenen stapt, dan ga ik niet gelijk slaapquote:Op zaterdag 19 april 2025 19:45 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik ben van nature geen ruziezoeker. Maar als iemand op mijn tenen trapt, dan trap ik terug.
En dan bedoel ik dat ik nooit de eerste klap uitdeel. Maar wel de laatste.![]()
In mijn visie gaat het dus gewoon over omgangsvormen.
Ik ken mijn grenzen.
Een pester die wijzer wordt? Mag ik even lachen?quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:43 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Maar juist als je later wel wijzer bent geworden, kun je alsnog proberen iets recht te zetten. Excuses gaan niet alleen over schuld, maar ook over erkenning.
Geweld is geen opvoeding, het is een gebrek aan alternatieven. Kinderen hebben grenzen nodig, geen klappen. Het idee dat mensen 'labiel' worden omdat ze niet geslagen zijn, is echt een kromme redenering. Respect en empathie leer je niet met een tik, maar met voorbeeldgedrag en gesprekken.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:48 schreef Viesdik het volgende:
Kijk, in de huidige tijd mag je kinderen niet meer opvoeden zoals dat in het verleden gebruikelijk was.
De corrigerende tik is bij uitstek de manier voor een kind om te ervaren wat de consequenties zijn bij het opzoeken van bepaalde grenzen.
Mensen worden labiel, omdat ouders en docenten labiel zijn.
Zo is dat gewoon.
Ja hallo, ik ben echt niet zo'n watje hoor. Wees niet bang dat ik jou meteen op je bek sla omdat je mijn kapsel niks vindt.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:49 schreef Viesdik het volgende:
[..]
als iemand per ongeluk op mijn tenen stapt, dan ga ik niet gelijk slaap
Ik snap je gevoel wel hoor, en je hebt gelijk dat sommige dingen niet goed te maken zijn. Zeker niet als het om echt heftig of langdurig pesten gaat. Maar ik geloof wel dat mensen kunnen veranderen.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:50 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Een pester die wijzer wordt? Mag ik even lachen?
Ik heb nooit de neiging gehad om iemand die zwakker dan ik was, te pesten.
Pesters pesten uit machtsmisbruik, ze pesten uit onzekerheid enz.
En jij vindt dat we deze galbakken in onze armen moeten sluiten omdat ze er na jaren erachterkomen dat ze toen toch niet zo leuk waren?
Nee dus. Sommige daden zijn gewoon niet goed te maken.
Ik geloof daar wel in.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:34 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik niet. Excuses maken na zoveel tijd komt niet echt oprecht over.
De pester wil gewoon bevrijd worden van zijn schuldgevoelens.
Had hij of zij eerder moeten bedenken.
Kortom, ik geloof niet in de spijt van pesters.
Ik hoef geen excuses, van niemand, Nu niet nooit niet.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:47 schreef RetepV het volgende:
[..]
Die verantwoordelijke Nazi's hebben ook hun excuus gemaakt. Al rochelend, hangend aan een eind touw.
Mja, hoewel ik het geenszins toejuich, is vechten nog redelijk 'normaal', lijkt me. Ik denk dat de meeste mensen wel een keertje ruzie hebben gehad op het schoolplein dat een handgemeen werd. Wanneer het twee 'gelijkwaardige' tegenstanders zijn (allebei geen pispaaltjes dus), dan is dat wat mij betreft nog tot daar aan toe.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:44 schreef RedShoe het volgende:
[..]
Het zijn ook vaak dezelfde kinderen die pesten, vechten e.d.
En het verpesten voor de rest.
Nee hoor, ze bleven roepen dat hun visie de enige juiste was.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:47 schreef RetepV het volgende:
[..]
Die verantwoordelijke Nazi's hebben ook hun excuus gemaakt. Al rochelend, hangend aan een eind touw.
Dit dus.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:43 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik heb het niet over geweld, ik heb het over opvoeding.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:50 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Geweld is geen opvoeding, het is een gebrek aan alternatieven. Kinderen hebben grenzen nodig, geen klappen. Het idee dat mensen 'labiel' worden omdat ze niet geslagen zijn, is echt een kromme redenering. Respect en empathie leer je niet met een tik, maar met voorbeeldgedrag en gesprekken.
DOe eens wat aan je kapsel danquote:Op zaterdag 19 april 2025 19:53 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ja hallo, ik ben echt niet zo'n watje hoor. Wees niet bang dat ik jou meteen op je bek sla omdat je mijn kapsel niks vindt.
Het gaat hier dus over serieuze shit. Politiek, religie, vrouwenrechten enz.
Okee, maar welk doel is hiermee dan gediend?quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:53 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik snap je gevoel wel hoor, en je hebt gelijk dat sommige dingen niet goed te maken zijn. Zeker niet als het om echt heftig of langdurig pesten gaat. Maar ik geloof wel dat mensen kunnen veranderen.
Je hoeft zo iemand echt niet met open armen te ontvangen, maar als iemand na jaren alsnog inziet wat ie heeft aangericht en daar spijt van heeft, dan kan het toch juist krachtig zijn om dat uit te spreken? Niet voor eigen eerherstel, maar voor de ander, die misschien al die tijd met die pijn rondloopt en nooit erkenning heeft gehad.
Het gaat niet om goedpraten, maar om erkennen. En dat is vaak het enige wat nog mogelijk is.
Ik heb niet het idee dat pesten vroeger niet voorkwam, ook in de tijd dat de corrigerende tik nog volkomen normaal was (ik ben van na die tijd). Het is helaas gewoon menselijk gedrag en psychopaten (iets anders kan ik er niet van maken wanneer je daadwerkelijk geniet van het toebrengen van leed aan een ander) zijn van alle tijden.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:48 schreef Viesdik het volgende:
Kijk, in de huidige tijd mag je kinderen niet meer opvoeden zoals dat in het verleden gebruikelijk was.
De corrigerende tik is bij uitstek de manier voor een kind om te ervaren wat de consequenties zijn bij het opzoeken van bepaalde grenzen.
Mensen worden labiel, omdat ouders en docenten labiel zijn.
Zo is dat gewoon.
Ik kan je de Koreaanse TV show The Glory aanraden. Het is vrij gruwelijk (en deels waargebeurd) maar een prachtige pay-off.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:15 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Geen spijt maar angst om na al die jaren alsnog schuldig bevonden te worden.
Geheel toevallig zag ik onlangs een aflevering van Midsomer Murders met dit als onderwerp.
De pesters leidden een normaal leven (dansen, zingen, drinken, feesten enz.) terwijl het slachtoffer zo goed als zwakzinnig al zijn pesters vermoordde.
Ik denk dat zelfmoord door pesten vroeger ook veel en veel minder vaak voorkwamquote:Op zaterdag 19 april 2025 20:02 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik heb niet het idee dat pesten vroeger niet voorkwam, ook in de tijd dat de corrigerende tik nog volkomen normaal was (ik ben van na die tijd). Het is helaas gewoon menselijk gedrag en psychopaten (iets anders kan ik er niet van maken wanneer je daadwerkelijk geniet van het toebrengen van leed aan een ander) zijn van alle tijden.
Ja, echt? En wat als je slachtoffer inmiddels al zelfmoord heeft gepleegd?quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:30 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |