Dit.quote:Op vrijdag 18 april 2025 18:47 schreef Puala het volgende:
Uitgraven is t snelst is mn ervaring met klompen beton in de tuin
Achter je dikke 4x4 knuppen en wegrijden is nog snellerquote:Op vrijdag 18 april 2025 18:47 schreef Puala het volgende:
Uitgraven is t snelst is mn ervaring met klompen beton in de tuin
En leuk voor dumpertquote:Op vrijdag 18 april 2025 19:59 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Achter je dikke 4x4 knuppen en wegrijden is nog sneller
Goede driepoot en een lier er bovenquote:Op vrijdag 18 april 2025 18:32 schreef DIR het volgende:
In onze tuin staan twee van die dingen voor een schaduwdoek, maar nadat ik ze in beton had gegoten kwam ik erachter dat de paalhouders op de lasnaat niet sterk genoeg zijn voor een schaduwdoekNu moeten ze er dus weer uit en mijn Metabo 3,6 J slagkracht boorhamer met beitelfunctie gaat wel erg traag.
Wie heeft ervaring in wat een beetje goed werkt? Uitgraven? Zwaardere machine huren? Gaten boren met een grote diameter boor?
Sorry hoor maar dit slaat nergens opquote:Op zaterdag 19 april 2025 07:34 schreef Watuntrik het volgende:
Vierkant of cirkel aftekenen rond de paalhouder. Dan op de lijn gaatjes boren naast elkaar totdat je geheel rond bent. Bv. elke 15mm een gaatje van 10mm, ben je rond geweest met boren heb je nog 5mm beton tussen de gaten, dan elk gat nog eens opboren met een dikkere boor 15mm?. Daarna de beitel erop en hakken dan breekt het gemakkelijker eruit.
Zo maak je ook een gat voor muurdoorvoer, dan kan dit ook zo in een vloer. De lengte van de boor stem je af op dikte van het beton.
In een klomp beton kan je niet tot op de mm nauwkeurig boren.quote:Op zaterdag 19 april 2025 07:34 schreef Watuntrik het volgende:
Vierkant of cirkel aftekenen rond de paalhouder. Dan op de lijn gaatjes boren naast elkaar totdat je geheel rond bent. Bv. elke 15mm een gaatje van 10mm, ben je rond geweest met boren heb je nog 5mm beton tussen de gaten,
Sorry koop een 4x4 en trek het eruit... Grandioos idee!!quote:Op zaterdag 19 april 2025 08:39 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Sorry hoor maar dit slaat nergens op
Ja of een dikke bus.quote:Op zaterdag 19 april 2025 09:06 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Sorry koop een 4x4 en trek het eruit... Grandioos idee!!
Indien je niet kunt boren wel ja...quote:Op zaterdag 19 april 2025 09:02 schreef blomke het volgende:
In een klomp beton kan je niet tot op de mm nauwkeurig boren.
Genoeg gaten gemaakt van + 100mm doorsnee op die manier in betonen vloeren, gaat hartstikke goed... En met eerst gaten boren maak je ruimte voor de beitel. Het beton tussen de gaten scheurt dan gemakkelijker open.quote:Op zaterdag 19 april 2025 09:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja of een dikke bus.
Zo heb ik er tientallen gedaan.
Jouw idee is wel goed wanneer je een rond gat wil maken in een spouwmuur. En je hebt geen diamantboor
Dat zegt misschien dat je niet zo heel veel ervaring hebt met de boormachine en loodrecht boren. En 15mm uit elkaar 10mm diameter boren is verre van op de mm nauwkeurig het is op de 5mm nauwkeurigquote:Op zaterdag 19 april 2025 09:02 schreef blomke het volgende:
[..]
In een klomp beton kan je niet tot op de mm nauwkeurig boren.
Overigens lijkt het gewicht van de klompbeton me een groter probleem. Denk dat je met een moker 'm aan gruzelementen moet slaan.
Of een nieuwe massieve staaf in het gat als je de oude staaf hebt afgeslepen; kan je alles laten zitten.
Gaten voor 110 mm doorvoeren in spouwmuren geboord...echt niet op de mm nauwkeurig.quote:Op zaterdag 19 april 2025 12:27 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Indien je niet kunt boren wel ja...
In het verleden zat doorvoeringen in betonnen vloeren gemaakt om leidingen van tot + 100mm door te voeren.
[..]
Genoeg gaten gemaakt van + 100mm doorsnee op die manier in betonen vloeren, gaat hartstikke goed... En met eerst gaten boren maak je ruimte voor de beitel. Het beton tussen de gaten scheurt dan gemakkelijker open.
[..]
Dat zegt misschien dat je niet zo heel veel ervaring hebt met de boormachine en loodrecht boren. En 15mm uit elkaar 10mm diameter boren is verre van op de mm nauwkeurig het is op de 5mm nauwkeurig. Het is slechts een voorbeeld die ter plekke bepaald moet worden. Gaat het niet bij goed het 2de gat dan schuif je nog eens 5mm op. Dat is geen rocket sience... Wanneer je daarna met grotere diameter boor de kleinere gaten groter boort valt er niet veel meer te kappen. Waar gaten zijn zit geen beton meer.
Ook in betonen vloeren, vaker gedaan zie het probleem niet... Zie je die wel, dan is het wat het is...quote:Op zaterdag 19 april 2025 12:32 schreef blomke het volgende:
[..]
Gaten voor 110 mm doorvoeren in spouwmuren geboord...
Het probleem is, dat het geen betonvloer maar een betonblok van onbekende grootte (maar wel > 50 kg waarschijnlijk) is.quote:Op zaterdag 19 april 2025 12:34 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Ook in betonen vloeren, vaker gedaan zie het probleem niet.
OK, nu zie ik mijn foutje, ik had in mijn dyslexie vloer gelezen die er niet staat...quote:Op zaterdag 19 april 2025 12:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Het probleem is, dat het geen betonvloer maar een betonblok van onbekende grootte (maar wel > 50 kg waarschijnlijk) is.
Maar het gaat niet om een gat maken maar om dat blok beton uit de grond te krijgen. Dat bedoel ik.quote:Op zaterdag 19 april 2025 12:27 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Indien je niet kunt boren wel ja...
In het verleden zat doorvoeringen in betonnen vloeren gemaakt om leidingen van tot + 100mm door te voeren.
[..]
Genoeg gaten gemaakt van + 100mm doorsnee op die manier in betonen vloeren, gaat hartstikke goed... En met eerst gaten boren maak je ruimte voor de beitel. Het beton tussen de gaten scheurt dan gemakkelijker open.
[..]
Dat zegt misschien dat je niet zo heel veel ervaring hebt met de boormachine en loodrecht boren. En 15mm uit elkaar 10mm diameter boren is verre van op de mm nauwkeurig het is op de 5mm nauwkeurig. Het is slechts een voorbeeld die ter plekke bepaald moet worden. Gaat het niet bij goed het 2de gat dan schuif je nog eens 5mm op. Dat is geen rocket sience... Wanneer je daarna met grotere diameter boor de kleinere gaten groter boort valt er niet veel meer te kappen. Waar gaten zijn zit geen beton meer.
Het gewicht van een klomp beton? Heeft TS een bunker gebouwd met een wand/vloer dikte van 40cm?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |