-------quote:Even naar de Wadden? Vergeet je spaarrekening niet 🏝️om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.
Een paar dagen uitwaaien op Terschelling of Ameland klinkt heerlijk, toch? Tot je de prijzen ziet voor de overtocht. Een jong gezin dat met de auto naar Terschelling wil? Die zijn ruim 350 euro kwijt voor een retourtje. Geen grap. En dat terwijl een vergelijkbaar tripje naar Texel ze maar 47 euro kost, schrijft het AD.
De prijzen voor de veerboten naar de Waddeneilanden zijn dit voorjaar opnieuw omhoog gegaan. Naar Texel werd alles 10% duurder, naar de andere eilanden 4%. Rederijen wijzen naar hogere brandstofprijzen, inflatie en personeelskosten. Begrijpelijk misschien, maar het verschil tussen de eilanden is wél enorm.
Hoezo is Texel zoveel goedkoper?
De boot naar Texel kost je als voetganger letterlijk maar 3 euro. Naar Terschelling betaal je 36,76 euro voor hetzelfde. Dat is meer dan tien keer zoveel, schrijft het AD.
Waarom? Texel is anders dan de rest. De veerdienst daar – Teso – is eigendom van de bewoners. Het is een soort coöperatie zonder winstoogmerk. Alles wat ze verdienen, gaat terug de boot in: betere service, veilige overtochten en betaalbare tickets. Texel voelt een beetje als het eiland van ‘ons voor ons’.
De andere eilanden – zoals Terschelling, Vlieland, Ameland en Schiermonnikoog – worden bediend door commerciële rederijen. Die varen onder concessie van de overheid, maar mogen hun prijzen grotendeels zelf bepalen (binnen limieten). En ja, daar zit dus gewoon winst op.
Lekker weg, maar wel prijzig
Even met je partner of vriendinnen naar een Waddeneiland? Superleuk. Maar wel goed om te weten dat zo’n spontaan weekendje op Terschelling best een financiële planning vraagt. Voor een retour met de auto ben je met z’n tweeën al snel boven de 200 euro kwijt. Dat is nog zonder accommodatie, eten, fietsen huren of die cocktail op het terras.
Het AD schrijft dat de Wadden al jaren kampen met teruglopende bezoekersaantallen. Toch worden de overtochten duurder, niet goedkoper. Niet echt uitnodigend dus, zeker niet voor jongeren of studenten.
Conclusie?
De Waddeneilanden blijven prachtig – met hun stranden, duinen en rustige sfeer. Maar de reis ernaartoe is steeds minder bereikbaar voor mensen met een kleinere portemonnee. Even uitwaaien? Ja graag. Maar dan misschien toch eerder naar Texel... of gewoon een strandwandeling in Zandvoort.
BRON
MAar geen premiumquote:
Schijnt wel te kunnen, wadlopen naar Terschelling. Maar ik ben er te lui voor. Die boot is prima te betalen als je geen auto meeneemt. Wij gingen toen ik klein was altijd op vakantie naar Terschelling ♥️quote:
Vanaf Harlingen in ieder geval niet.quote:Op vrijdag 18 april 2025 21:55 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
Schijnt wel te kunnen, wadlopen naar Terschelling. Maar ik ben er te lui voor. Die boot is prima te betalen als je geen auto meeneemt. Wij gingen toen ik klein was altijd op vakantie naar Terschelling ♥️
Dat staat toch ook in de OP, gaat niet om Texel?quote:Op vrijdag 18 april 2025 22:37 schreef cosmosis het volgende:
Wat een populistische op negativiteit focussende reclame......
Texel:
[ afbeelding ]
Dus als je niet in het weekend gaat, kun je met een auto de boot op en een onbeperkt aantal mensen meenemen voor 31 euro....De boot terug is altijd gratis....
Ben je een voetganger, kost het slechts 3 euro voor een boottocht van 20 minuten....Goedkoper dan de NS.
[ afbeelding ]
Laat me je vertellen dat het het meer dan waard is, zo gauw je de boot afstapt een eiland op, is een wereld van verschil met het vaste land, geen stressende mensen meer... Heerlijk!
Ja, waarom een auto meenemen naar Terschelling? En zijn overal fietsen te huur, en kom je met de boot aan, dan is er een busdienst die je over het hele eiland tot Oosterend brengt.quote:Op vrijdag 18 april 2025 19:32 schreef VoMy het volgende:
Net even gecheckt en als je zonder auto met je gezinnetje van 4 heen en weer naar Terschelling wil hoef je nog geen 100 euro in totaal kwijt te zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop