quote:Thuiswonenende jongeren die meebetalen aan de boodschappen? ’Kostgeld steeds normaler’
Joost Spijker
7 min geledenin Geld
Amsterdam - Vier op de tien thuiswonende jongeren betaalt mee aan de boodschappen en andere huishoudelijke uitgaven.
Kostgeld betalen lijkt daarmee steeds normaler in Nederlandse huishoudens, zeker nu jongeren langer thuis blijven wonen.
quote:Hoger inkomen
Het gaat vooral om thuiswoners die ouder zijn of die een hoger inkomen hebben. Zo betaalt bijna twee derde van de thuiswoners tussen de 25 en 30 jaar kostgeld, tegenover een derde van de 18 tot en met 24-jarigen. Jongeren die geen opleiding volgen betalen vaker mee dan scholieren of studenten.
Ook de woonsituatie van ouders speelt een rol: kinderen van huurders betalen vaker kostgeld dan wanneer de ouders huiseigenaar zijn.
Kostgeld niet ongewoon
„Deze resultaten laten zien dat het betalen van kostgeld niet ongewoon is”, reageren economen Carlijn Prins en Nic Vrieselaar. „
Ook blijkt dat de financiën van thuiswoners die kostgeld betalen op veel vlakken minder goed zijn dan die van jongeren die niet bijdragen.
Tuurlijk wel. Onderdeel van verantwoordelijkheid bij brengen. Vervolgens spaar je de huur als ouder om die als gift aan te wenden om te helpen een eerste stek te betalen oid - als je dat kan missen.quote:Op vrijdag 18 april 2025 15:40 schreef Jahr00n het volgende:
Je gaat je eigen kind toch geen huur vragen. Dan heb je het als ouders ook niet op orde.
Je zou maar ouders hebben die moeten overleven van toeslagen, dan heb je het ook niet getroffen.quote:Op vrijdag 18 april 2025 15:48 schreef Straatcommando. het volgende:
Diezelfde ouders betalen wel meer aan heffingen en of worden gekort op hun toelagen/aow omdat de kroost er nog woont
Het is sowieso een lelijke oneerlijke situatie.
Het is toch niet raar om een bijdrage te doen als je fulltime werkt en thuis woont?quote:Op vrijdag 18 april 2025 15:40 schreef Jahr00n het volgende:
Je gaat je eigen kind toch geen huur vragen. Dan heb je het als ouders ook niet op orde.
Gezien de voorjaarsnota hebben ze het minder slecht getroffen dan de middenmoters.quote:Op vrijdag 18 april 2025 15:51 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Je zou maar ouders hebben die moeten overleven van toeslagen, dan heb je het ook niet getroffen.
Die zullen er helaas genoeg zijn.quote:Op vrijdag 18 april 2025 15:51 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Je zou maar ouders hebben die moeten overleven van toeslagen, dan heb je het ook niet getroffen.
Sowieso zou er wel wat mogen gebeuren om dergelijke kortingen omdat kinderen thuiswonen af te schaffen. Het is een mensenrecht om voor voldoende "behoorlijke" woonruimte te zorgen waardoor het bestraffen van dergelijke situaties onjuist is.quote:Op vrijdag 18 april 2025 15:53 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Gezien de voorjaarsnota hebben ze het minder slecht getroffen dan de middenmoters.
Dit ja. En kostgeld is niks in vergelijking met huur, glw, verzekeringen, etc. voor je eigen huis moeten betalen, dus je houdt als het goed is nog ruim voldoende over om van te leven en om te sparen.quote:Op vrijdag 18 april 2025 15:47 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Onderdeel van verantwoordelijkheid bij brengen.
Is het ook. Het is ronduit schandalig. "Ga maar de helft van je inkomen aan huur weggooien anders pakken we het van je ouders af"quote:Op vrijdag 18 april 2025 15:57 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Sowieso zou er wel wat mogen gebeuren om dergelijke kortingen omdat kinderen thuiswonen af te schaffen. Het is een mensenrecht om voor voldoende "behoorlijke" woonruimte te zorgen waardoor het bestraffen van dergelijke situaties onjuist is.
Maar daarnaast zorgt het ervoor dat personen in een dergelijke situatie minder overhouden waardoor de stap naar een huis steeds lastiger wordt. Je zet mensen als het ware klem zonder alternatieven te bieden.quote:Op vrijdag 18 april 2025 16:07 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Is het ook. Het is ronduit schandalig. "Ga maar de helft van je inkomen aan huur weggooien anders pakken we het van je ouders af"
Breng ze nou niet op ideeën.quote:Op vrijdag 18 april 2025 16:19 schreef Hyaenidae het volgende:
Je vraagt je katten toch ook geen geld om bij je mogen wonen.
Ik snap wel waarom het ooit in het leven is geroepen, maar in de huidige tijd is het een heel oneerlijke regel.quote:Op vrijdag 18 april 2025 16:16 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Maar daarnaast zorgt het ervoor dat personen in een dergelijke situatie minder overhouden waardoor de stap naar een huis steeds lastiger wordt. Je zet mensen als het ware klem zonder alternatieven te bieden.
Ik denk dat huurtoeslag ook een bijzonder slecht systeem is in de basis. Wereldwijd lijkt de consensus toch wel te zijn dat het beter is te zorgen voor goedkope sociale koopwoningen aangezien dat ook een verantwoordelijkheidsgevoel bij de eigenaar naar voren brengt wat bij huurwoningen niet zo is.
Het is vooral een uiting van overheidsbesluiten waarbij korte termijn oplossingen worden gevonden door steeds te lijmen en bij te plakken in plaats van te kiezen voor structurele oplossingen.quote:Op vrijdag 18 april 2025 16:21 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik snap wel waarom het ooit in het leven is geroepen, maar in de huidige tijd is het een heel oneerlijke regel.
Huur/zorgtoeslag/hra. Allemaal gedrochten die meer kwaad dan goed doen.
allemaal soepsidie om de marktwaarde op te voeren tot in het oneindige ,quote:Op vrijdag 18 april 2025 16:21 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik snap wel waarom het ooit in het leven is geroepen, maar in de huidige tijd is het een heel oneerlijke regel.
Huur/zorgtoeslag/hra. Allemaal gedrochten die meer kwaad dan goed doen.
is geen huur, is een vergoeding voor het bier dat ze consumerenquote:Op vrijdag 18 april 2025 15:40 schreef Jahr00n het volgende:
Hoezo niet, ik verdiende meer met mijn eerste baan dan mijn vader deed na 40 jaar, ik heb de huur met heel veel trots betaald.quote:Op vrijdag 18 april 2025 15:40 schreef Jahr00n het volgende:
Het is ook geen huur, het is kostgeld.quote:Op vrijdag 18 april 2025 16:16 schreef Harvest89 het volgende:
Boodschappen kan ik nog wel begrijpen. Vooral als het iemand is met een grote eetlust.
Maar huur vragen vind ik onzin. Heb ik nooit hoeven te doen, en zou ik ook nooit aan mijn kinderen vragen. Dat geld kunnen ze beter aan de kant leggen voor de toekomst.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |