quote:Amsterdam - Door de woningcrisis komen jongeren steeds moeilijker het ouderlijk huis uit.
Van hen zegt ruim een kwart te willen verhuizen maar geen betaalbare of passende woning te kunnen vinden.
Dat betekent een verdubbeling ten opzichte van 2021.
Veel meer thuiswonende jongeren zien geen kans het ouderlijk huis te verlaten.
Dat meldt het CBS op basis van de WOON-enquête 2024, waarvoor 40.000 mensen onder meer werd gevraagd naar hun verhuiswensen. Elke drie jaar vindt zo’n grootschalig onderzoek naar de werking van de woningmarkt plaats.
In 2024 had bijna de helft van de thuiswonende jongeren een duidelijke verhuiswens: ruim 20% wilde beslist verhuizen, en ruim 26 % wilde wel verhuizen maar kon geen geschikte woning vinden. Dit aandeel is de afgelopen jaren sterk gestegen. In 2021 was het 13%.
Bekijk ook:
Dalende huizenprijzen? Daar merken ze hier nog niets van: ’De vlag kan nog lang niet uit’
Het probleem speelt ook niet meer vooral in de Randstad.
Zo gaf in Drenthe 24% van de thuiswonende jongeren aan uit huis te willen, maar geen woning te kunnen vinden, in 2021 was dit nog 6%.
In Limburg groeide deze groep in dezelfde periode van 7 naar 19%.
In Noord-Holland, Utrecht en Flevoland is het voor jongeren nog steeds het moeilijkst: daar gaf in 2024 meer dan 30% van de thuiswonende jongeren aan te willen verhuizen, maar geen woning te kunnen vinden.
Ook volwassenen zitten vaak klem, blijkt uit het onderzoek. .
Van hen gaf 10% aan te willen verhuizen, maar niets te kunnen vinden. In 2021 was dit nog ruim 6%. Dat komt neer op bijna 900 duizend mensen in 2021 en bijna 1,4 miljoen vorig jaar. De groep die wil verhuizen maar geen woning kan vinden, groeit al sinds 2012.
Jongeren is over het algemeen <35quote:Op donderdag 17 april 2025 12:18 schreef Morri2 het volgende:
Over welke leeftijd hebben we het nu? Wat is tegenwoordig een 'jongere'? Ik ken iemand van 34 die klaagt dat ze volgend jaar geen jongere meer is en dat ze niet meer mee mag doen aan speciale projecten voor jongeren.
ik heb er hier ook een op zolder , (niet mijn kind), die 30 is en nergens heen kan , geen toekomst voor hemquote:Op donderdag 17 april 2025 12:18 schreef Morri2 het volgende:
Over welke leeftijd hebben we het nu? Wat is tegenwoordig een 'jongere'? Ik ken iemand van 34 die klaagt dat ze volgend jaar geen jongere meer is en dat ze niet meer mee mag doen aan speciale projecten voor jongeren.
Ik vraag het me gewoon af.quote:Op donderdag 17 april 2025 12:37 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Jongeren is over het algemeen <35
Maar is dat relevant? Het gaat om de groep die nog thuis woont en het huis uit wil en dat niet kan.
ik ben een jonge senior van 72 , mag dat ook ??quote:Op donderdag 17 april 2025 13:37 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Ik vraag het me gewoon af.
ik verbaas me er elke keer wel over. Tot 35 een jongere...En vanaf 50 een senior. Belachelijk.
Nee.quote:Op donderdag 17 april 2025 13:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik ben een jonge senior van 72 , mag dat ook ??
35 ben je een oudere jongere?quote:Op donderdag 17 april 2025 12:37 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Jongeren is over het algemeen <35
ik had al drie kinderen toen ik 27 wasquote:
aja allemaal zo lekker als jij zal zeker wel?quote:Op donderdag 17 april 2025 13:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik had al drie kinderen toen ik 27 was
ja , slimme meidenquote:Op donderdag 17 april 2025 14:05 schreef marretak het volgende:
[..]
aja allemaal zo lekker als jij zal zeker wel?
tegenwoordig zijn de meeste jongeren geïmporteerd, en die hebben vaak wel een woningquote:Op donderdag 17 april 2025 13:55 schreef Nober het volgende:
Jongeren zijn allochtonen die strafbare feiten plegen.
Ja ik pas, geen trekquote:
Dat is de betekenis geworden de laatste jaren inderdaad.quote:Op donderdag 17 april 2025 13:55 schreef Nober het volgende:
Jongeren zijn allochtonen die strafbare feiten plegen.
Elke week 1000 nieuwe mensen erbij tien jaar lang en daar vrolijk mee doorgaan is inderdaad het probleem niet.quote:Op donderdag 17 april 2025 14:27 schreef Shotty het volgende:
7% van Nederland is voor woningbouw.
Ter vergelijking, 66% is voor landbouw.
Als we nu is wat minder bloemen exporteren (ons grootste agrarische export product), en het 9% om 64% maken, kunnen we allemaal prachtig wonen.
Of we kunnen in de BBB propaganda trappen, en roepen dat het allemaal aan de immigranten ligt. Kan ook.
https://www.maastrichtuni(...)grond-geen-nieuwbouw
Dan ben je volgens mij "middelbare leeftijd".quote:
In dit geval is dat een druppel op de gloeiende plaat, dat klopt.quote:Op donderdag 17 april 2025 14:50 schreef Nober het volgende:
[..]
Elke week 1000 nieuwe mensen erbij tien jaar lang en daar vrolijk mee doorgaan is inderdaad het probleem niet.
Het gaat me er om dat het steeds meer een zwart-wit ding wordt. Straks hebben we jongeren (tot 40) en senioren (40+). Heel polariserend.quote:Op donderdag 17 april 2025 13:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik ben een jonge senior van 72 , mag dat ook ??
senioren zijn 75+quote:Op donderdag 17 april 2025 15:26 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Het gaat me er om dat het steeds meer een zwart-wit ding wordt. Straks hebben we jongeren (tot 40) en senioren (40+). Heel polariserend.
quote:Op donderdag 17 april 2025 15:38 schreef torentje het volgende:
Volgens mij ben je een slechte ouder als jongeren jou wensen te verlaten.
Jeuj, ik ben een jongere! (en kan mijn huis niet verlaten)quote:Op donderdag 17 april 2025 15:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
senioren zijn 75+
jongeren zijn 50 -
Ok moet deze er wel klaar voor zijn natuurlijk?quote:Op donderdag 17 april 2025 15:52 schreef Notorious_Roy het volgende:
Mijn kind schop ik op zn 18e er gewoon uit hoor.
dat doe jij nietquote:Op donderdag 17 april 2025 15:52 schreef Notorious_Roy het volgende:
Mijn kind schop ik op zn 18e er gewoon uit hoor. Er is werk zat, dus zoek maar een baan die wat meer verdient dan hamburgers flippen als een woning te duur is.
Beetje thuiswonen als je volwassen bent
Wat heeft het bloemen exporteren in godsnaam te maken met dit thema..quote:Op donderdag 17 april 2025 15:12 schreef Shotty het volgende:
[..]
In dit geval is dat een druppel op de gloeiende plaat, dat klopt.
Zolang wij het belangrijker vinden om bloemen te exporteren dan mensen te huisvesten houden we dit probleem. Ook met 0 migratie.
quote:Op donderdag 17 april 2025 16:48 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Wat heeft het bloemen exporteren in godsnaam te maken met dit thema..
quote:Op donderdag 17 april 2025 14:27 schreef Shotty het volgende:
Als we nu is wat minder bloemen exporteren (ons grootste agrarische export product), en het 9% om 64% maken, kunnen we allemaal prachtig wonen.
Of we kunnen in de BBB propaganda trappen, en roepen dat het allemaal aan de immigranten ligt. Kan ook.
Ja, maar wat dan? Een onderzoek doen, een advies uitbrengen, erover praten, allemaal geschokt zijn "goh dit probleem moeten we echt aanpakken". En ondertussen tikt de tijd voor alle betrokkenen gewoon door. Er is een woningprobleem in Nederland, voor veel groepen. Het is allemaal al lang bekend.quote:Op donderdag 17 april 2025 15:49 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dus het lijkt me prima om in beeld te brengen hoe groot het probleem nu werkelijk is. Alles om de urgentie door te laten dringen bij mensen die er iets aan kunnen doen (hopelijk).
Ik zou niet weten waarom we geen huizen kunnen bouwen vanwege de export van bloemen. En wat een onzin-stelling dat slechts 7% van de mensen voor meer woningbouw zou zijn.quote:
Is er ook een kamerprobleem voor studenten?quote:Op donderdag 17 april 2025 17:36 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ja, maar wat dan? Een onderzoek doen, een advies uitbrengen, erover praten, allemaal geschokt zijn "goh dit probleem moeten we echt aanpakken". En ondertussen tikt de tijd voor alle betrokkenen gewoon door. Er is een woningprobleem in Nederland, voor veel groepen. Het is allemaal al lang bekend.
Ja dat weet ik als geen ander, zit al meer dan twintig jaar te wachten totdat er iets haalbaars voor mijn groep komt en woon samen met nog twee volwassen kinderen die geen kant op kunnen of gaan kunnen, maar om het niet te onderzoeken is ook niet goed.quote:Op donderdag 17 april 2025 17:36 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ja, maar wat dan? Een onderzoek doen, een advies uitbrengen, erover praten, allemaal geschokt zijn "goh dit probleem moeten we echt aanpakken". En ondertussen tikt de tijd voor alle betrokkenen gewoon door. Er is een woningprobleem in Nederland, voor veel groepen. Het is allemaal al lang bekend.
het is niet of, of ,quote:Op donderdag 17 april 2025 14:27 schreef Shotty het volgende:
Ik verwacht niet dat weldenkende vitale alleenstaande ouderen de restjaren van hun pensioen door willen brengen in een te krappe woonruimte, aangezien zij weten hoe irritant het is om te moeten leven in een te krappe woonruimte met te weinig privacy.quote:Op donderdag 17 april 2025 18:09 schreef michaelmoore het volgende:
het probleem van woningtekort is vooral de doorstroming
van alleenstaande ouderen uit een eengezinswoning naar een kamer
wat jij verwacht maak niemand iets uitquote:Op donderdag 17 april 2025 18:44 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik verwacht niet dat weldenkende vitale alleenstaande ouderen de restjaren van hun pensioen door willen brengen in een te krappe woonruimte, aangezien zij weten hoe irritant het is om te moeten leven in een te krappe woonruimte met te weinig privacy.
Tja .quote:Op donderdag 17 april 2025 18:09 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het is niet of, of ,
we kunnen met wat minder koeien en varkens best wat meer bouwen
bloemen groeien in kassen in het Westland en in Afrika, dat is meer doorvoerhandel
het probleem van woningtekort is vooral de doorstroming
van alleenstaande ouderen uit een eengezinswoning naar een kamer en die van studenten uit hun kamer naar een eengezinshuis,
die is volledig stopgezet
De meeste ouderen die om de een of andere reden verlaten zijn door hun vrouw wonen ook veel te groot. Dat die het maar gaan doen met een te krappe woonruimte.quote:Op donderdag 17 april 2025 18:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
wat jij verwacht maak niemand iets uit
soms kan een huis duidelijk veel te groot zijn
ha ha ha mafjoekelquote:Op donderdag 17 april 2025 18:55 schreef torentje het volgende:
[..]
De meeste ouderen die om de een of andere reden verlaten zijn door hun vrouw wonen ook veel te groot. Dat die het maar gaan doen met een te krappe woonruimte.
Welke taal is dit?quote:Op donderdag 17 april 2025 18:55 schreef torentje het volgende:
[..]
De meeste ouderen die om de een of andere reden verlaten zijn door hun vrouw wonen ook veel te groot. Dat die het maar gaan doen met een te krappe woonruimte.
Wat zou eigenlijk jouw ideale huis zijn? Hoeveel m2, bungalow?quote:
die tijd heb ik gehadquote:
Ach kom, je bent net in de 70, wellicht heb je nog een jaar of 30 te gaan.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |