abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 april 2025 @ 09:31:50 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217382405
https://nos.nl/artikel/25(...)misschien-veranderen

quote:
Nederlanders willen geen fietshelm, maar dat gaat misschien veranderen

Wie aan Nederland denkt, denkt aan fietsen. Nederlanders en fietshelmen zijn een minder goede combinatie. We vinden ze lelijk, niet lekker zitten, en bijna niemand draagt ze.

Dat moet veranderen, vindt minister Madlener van Infrastructuur, want elk jaar belanden veel mensen na een fietsongeluk op de spoedeisende hulp. Vorig jaar waren dat 74.300 fietsers, van wie 48.900 met ernstig letsel, blijkt uit nieuwe cijfers van VeiligheidNL. En de groep met ernstig letsel wordt steeds groter.

Vandaag begint de landelijke "Zet 'm Op"-campagne, met als doel dat meer Nederlanders vrijwillig kiezen voor een fietshelm. "Dit soort veranderingen kunnen slagen", zegt gedragswetenschapper Inge Merkelbach van de Erasmus Universiteit. "Maar het zal een traject van de lange adem worden."



Meer bescherming op de fiets is hard nodig, zegt David Baden. Als arts op de spoedeisende hulp van het Diakonessenhuis in Utrecht ziet hij dagelijks fietsers die een ongeluk hebben gehad.

Van alle fietsslachtoffers vorig jaar had ongeveer de helft (49 procent) een botbreuk. Maar een fietsongeluk kan ook leiden tot licht hersenletsel (13 procent) of ernstige schade aan de hersenen of de schedel (4 procent).

Oncomfortabel en onprettig
Om het aantal fietsslachtoffers te verminderen, wil minister Madlener dat over tien jaar ongeveer een kwart van de Nederlanders een helm draagt. Nu is dat nog maar 4 procent.

Dat is geen gemakkelijke opgave, zegt gedragswetenschapper Merkelbach. "Verandering leidt altijd tot weerstand." Zeker bij ingesleten gewoontes zijn veranderingen volgens haar lastig, en fietsen zonder helm is voor Nederlanders doodnormaal.

Als een verandering ook nog oncomfortabel wordt gevonden, is de weerstand nog groter, zegt Merkelbach. "Je moet een fietshelm aanschaffen, het doet iets met je kapsel, en niemand anders draagt hem. Dat vinden mensen onprettig: we willen niet de odd one out zijn."

Hoe gaan die koppige Nederlanders dan toch een fietshelm dragen? In het plan van minister Madlener wordt "zelfovertuiging" genoemd als belangrijkste tactiek.

Nieuwe gewoonte
Om mensen zelf te laten kiezen voor een helm, zijn de komende tijd in het hele land acties waarbij je een helm kunt uitproberen. Ook moet de helm aantrekkelijker worden door verbetering van het design en kortingsacties.

De campagne richt zich in eerste instantie vooral op ouders van jonge kinderen, forenzen en ouderen. Mensen van 55 jaar en ouder vormen immers bijna de helft (41 procent) van alle fietsslachtoffers op de spoed. Vaak zijn dit mensen op een e-bike, ziet Baden. "Dat heeft te maken met verminderde spierkracht, een verminderd reactievermogen en juist een sneller bewegend voertuig."

Ook kinderen tot elf jaar belanden regelmatig in het ziekenhuis. "Zij beginnen net met fietsen", zegt Baden. "Ze zijn de vaardigheid nog aan het leren, en hebben nog minder zicht op de gevaren van het verkeer."

Het is slim om de fietshelm te introduceren bij deze nieuwe generatie fietsers, vindt Merkelbach. "Bij een groep die nog niet eerder heeft gefietst, is het makkelijker om een nieuwe gewoonte aan te leren."

Onhandig
In Utrecht, dé fietsstad van Nederland, peddelen vrijwel alle fietsers nog rustig zonder helm door de straten. Ook ouderen, kinderen en hun ouders. Willem (63) is onderweg met een ov-fiets en denkt er "wel eens over na", maar gebruikt tot nu toe alleen een helm met mountainbiken.

Hij vindt een helm vooral onhandig. "Dan moet ik hem meenemen in de trein."


Ook Erik Zomerhuis (40) rijdt helmloos langs de gracht, zijn dochtertje Noor zonder helm voorop. Hij heeft wel nagedacht over het aanschaffen van een helm, toen Noor werd geboren, "maar het is er nooit van gekomen".

Hoewel hij er zelf geen draagt, vindt hij het goed als mensen dat wel doen. Voor hem zou de stap om er een te dragen kleiner worden als meer Nederlanders dat zouden doen. "In Denemarken is het heel gewoon, eigenlijk is het gek dat wij het niet gewoon vinden."

Lydia McLeod (28) is een van de weinige fietsers in het centrum die wel een helm draagt. "Ik ben opgegroeid in Schotland", verklaart ze. "Het is daar normaal, en ik blijf het doen hier."

Ze vindt het "een beetje" dom dat de meeste Nederlanders er niet aan willen. "Vooral als ik zie dat kinderen wel een helm dragen, maar hun ouders niet. Dan denken die kinderen: als ik ouder ben, hoeft het niet meer."
Wat een onzin zeg. Een helm is een extra drempel om de fiets te pakken en is ontzettend onhandig.

Een bevolking zonder helm op de fiets geeft ook nog eens extra reden om de fietsinfrastructuur perfect te hebben! Per fietser hebben we zowat de minste ongelukken in Europa...

Het gros van de ongelukken is eenzijdig, en dat is logisch gezien de vergrijzing. Als je bevolkingsgroei meeneemt, blijft het aantal ongelukken juist gelijk en is er geen sprake van een stijgende trend...
De helm normaal maken of verplichten gaat de fietscultuur kapot maken.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  woensdag 16 april 2025 @ 09:32:37 #2
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_217382406
Maar misschien ook niet.
Huilen dan.
pi_217382410
Ophoeren met je helm
  woensdag 16 april 2025 @ 09:40:56 #4
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_217382439
Lijkt me typisch een regel die uiteindelijk voor meer ongelukken zorgt, doordat bv mensen over de hele linie minder gaan fietsen en juist met de auto gaan bijvoorbeeld. En daardoor ook weer minder fit worden.

Denk dat dit echt goed doorgerekend moet worden.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_217382449
Ik ga hier nooit vrijwillig voor kiezen
pi_217382451
Vertrutting van de maatschappij.
Vakman pur sang
  woensdag 16 april 2025 @ 09:43:10 #7
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_217382455
Beter gewoon fietsen verbieden, walgelijke kutdingen.
De fiets verbieden?
Ja, de fiets ja.
Welke fiets dan?
De fiets die daar niet staat, want hij is verboden.
Aaah, die fiets!
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_217382456
Enkel op de racefiets heb ik 'm op.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_217382460
quote:
2s.gif Op woensdag 16 april 2025 09:40 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Lijkt me typisch een regel die uiteindelijk voor meer ongelukken zorgt, doordat bv mensen over de hele linie minder gaan fietsen en juist met de auto gaan bijvoorbeeld. En daardoor ook weer minder fit worden.

Denk dat dit echt goed doorgerekend moet worden.
En mensen die met een helm een vals gevoel van veiligheid krijgen en daardoor harder/roekelozer gaan rijden. Vooral met elektrische fietsen waarbij niet iedereen zich realiseert dat ze een stuk sneller gaan.

Een helm doet ook helemaal niets als opa met zijn fiets valt en zijn heup breekt. Dat soort ongelukken is het grootste deel van het 'ernstige letsel', het meeste hoofdletsel kom je tegen bij aanrijdingen.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_217382474
Ik wilde ook nooit een skihelm, tot ik eens zag dat ik 1 van de weinige was die er geem droeg.

Zo zal dat ook wel met de fietshelm gaan. In Duitsland moe je verplicht een helm op op de mtb en racefiets.
  woensdag 16 april 2025 @ 09:48:28 #11
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_217382485
Voor op de elektrische- en racefiets snap ik hem wel. Binnen korte tijd zit er niemand meer op een 'normale' fiets, dus het valt ergens te begrijpen.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_217382511
quote:
Dat moet veranderen, vindt minister Madlener van Infrastructuur, want elk jaar belanden veel mensen na een fietsongeluk op de spoedeisende hulp. Vorig jaar waren dat 74.300 fietsers, van wie 48.900 met ernstig letsel
203 per dag, geloof er niks van.
pi_217382555
Ik fiets al heel lang en ik merk dat het verkeer gevaarlijker is geworden door scooters en dikke-bandenfietsen. En de fietser in algemeen is een beetje aso geworden, dat is erger geworden de laatste tijd.
  woensdag 16 april 2025 @ 09:58:30 #14
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_217382560
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 09:57 schreef Vincent_student het volgende:
Ik fiets al heel lang en ik merk dat het verkeer gevaarlijker is geworden door scooters en dikke-bandenfietsen. En de fietser in algemeen is een beetje aso geworden, dat is erger geworden de laatste tijd.
Er rijden juist aanzienlijk minder scooters en brommers dan in de jaren 90 en daarna. Het zijn eerder de e-bikebejaarden die op grote schaal voor problemen zorgen.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  Moderator woensdag 16 april 2025 @ 09:59:26 #15
236264 crew  capricia
pi_217382562
Een fietshelm. :')
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217382566
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 09:46 schreef Toine51 het volgende:
Ik wilde ook nooit een skihelm, tot ik eens zag dat ik 1 van de weinige was die er geem droeg.

Met skiën ga je wel een partij harder dan met fietsen...
  woensdag 16 april 2025 @ 10:03:13 #17
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_217382580
70% eenzijdig ongeval omdat vooral volk als tante Bep (83) haar heup breekt wanneer ze met haar al dan niet elektrische fiets de stoeprand aantikt. Dus dan gaan we iedereen maar weer wat opleggen. Net zoals met vuurwerk.
pi_217382583
Oprotten met die vertrutting. Begin eerst maar eens met een fatbike verbod voor asielzoekers, aangezien daar de meeste ongelukken gebeuren.
  woensdag 16 april 2025 @ 10:04:02 #19
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_217382587
quote:
1s.gif Op woensdag 16 april 2025 10:03 schreef DutchPandora het volgende:
Oprotten met die vertrutting. Begin eerst maar eens met een fatbike verbod voor asielzoekers, aangezien daar de meeste ongelukken gebeuren.
Heb je daar ook cijfers bij?
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_217382590
quote:
1s.gif Op woensdag 16 april 2025 10:04 schreef Caland het volgende:

[..]
Heb je daar ook cijfers bij?
3, 5 en 8.
  Official ESF Kreviewer woensdag 16 april 2025 @ 10:04:55 #21
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_217382592
quote:
14s.gif Op woensdag 16 april 2025 09:43 schreef xpompompomx het volgende:
Enkel op de racefiets heb ik 'm op.
Ik op de mountainbike (en dat heeft me wel eens gered), maar ik zie mezelf op de gewone fiets niet snel met een helm op.
pi_217382596
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 09:58 schreef Caland het volgende:

[..]
Er rijden juist aanzienlijk minder scooters en brommers dan in de jaren 90 en daarna. Het zijn eerder de e-bikebejaarden die op grote schaal voor problemen zorgen.
Heb je daar ook cijfers bij?
pi_217382598
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 09:31 schreef Mikeytt het volgende:
Wat een onzin zeg. Een helm is een extra drempel om de fiets te pakken en is ontzettend onhandig.
Dat zou een mogelijk effect kunnen zijn, en dat mensen minder met de fiets en meer met de auto gaan, terwijl we de mensen juist uit de auto en op de fiets willen krijgen.
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 09:31 schreef Mikeytt het volgende:
Een bevolking zonder helm op de fiets geeft ook nog eens extra reden om de fietsinfrastructuur perfect te hebben! Per fietser hebben we zowat de minste ongelukken in Europa...

Het gros van de ongelukken is eenzijdig, en dat is logisch gezien de vergrijzing.
Je constateert zelf al dat het gros van de ongelukken eenzijdig is, of met een obstakel. Verdere verbetering van de fietsinfrastructuur zal alleen het aantal aanrijdingen met andere verkeersdeelnemers kunnen verminderen.
pi_217382600
Nope.
pi_217382603
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 10:00 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Met skiën ga je wel een partij harder dan met fietsen...
Maar asfalt komt harder aan...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')