quote:Raad voor Volksgezondheid waarschuwt: ‘Nederland op weg naar een zieke samenleving door overdiagnostiek’
Door een ‘explosie’ aan screenings, tests en diagnoses maakt Nederland zichzelf ziek.
Daarvoor waarschuwt de Raad voor Volksgezondheid & Samenleving in een hard rapport over de keerzijde van de eindeloze mogelijkheden in de zorg.
De ontwikkeling wordt niet zelden aangejaagd door commerciële belangen en influencers. ,
,Straks staat iedereen als ziek of bijna ziek te boek.’’
Scans, bloedonderzoeken, echo’s, zelftests, bevolkingsonderzoeken, ‘total body scans’.
De rij met tests en screenings om een diagnose te kunnen stellen, wordt snel langer.
Technisch is er steeds meer mogelijk om uit te zoeken of iemand iets onder de leden heeft.
Daar maken patiënten én artsen gretig gebruik van, constateert de Raad voor Volksgezondheid & Samenleving in een uitgebreid rapport dat dinsdag verschijnt.
Wie de grafiek van het aantal MRI-scans sinds 1990 bekijkt, ziet bijvoorbeeld een steil stijgende curve.
De raad noemt dat een voorbeeld van diagnose-expansie.
Dat we met zijn allen fors meer testen en onderzoeken heeft een keerzijde, waarschuwt voorzitter Jet Bussemaker. ,
,Als we niet uitkijken, zijn we straks juist allemaal ziek.”
Immers, hoe meer we testen, hoe meer problemen er worden gevonden.
Zelfs als mensen niet eens klachten ervaren. ,,
Niemand is 100 procent gezond. Op een scan is, als je goed zoekt, altijd iets te vinden”, aldus Bussemaker.
nou met die faeces onderzoeken die je als oudere doet, daar is altijd wel iets te vinden, kan zijn dat het preventief nuttig is maar als je zoekt dan ga je vinden ookquote:Op dinsdag 15 april 2025 11:29 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
De overheid heeft juist alle belang bij preventie. We moeten 95 worden en vanaf ons 80e uit het raam staren terwijl we maandelijks belasting afdragen.
Als ze dan toch niet willen dat mensen ziek zijn kunnen ze misschien ook stoppen met bevolkingsonderzoeken.
Als je het niet weet is het er ook niet volgens de redenering van Bussemaker.
Knap ook dat ze weet dat op een scan altijd iets te vinden is. Dat is het principe van een scan. Ze bedoelt waarschijnlijk een maligniteit.
Die zijn lang niet altijd te vinden op een scan omdat ze er simpelweg niet zijn.
Daarom gaat ook maar een deel van het onderzochte cohort bij het bevolkingsonderzoek door voor vervolgonderzoek.
ieder groot bedrijf en zeker de overheid bied al de mogelijkheid om scans en reguliere controles te doen op hart en organen een keer per jaar onder werktijdquote:Op dinsdag 15 april 2025 11:33 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
Het staat mensen overigens gewoon vrij om te kiezen voor iets als Prescan of niet. Dat betaal je zelf.
Dat is niet waar. Slechts 4.8% van de deelnemende groep is doorverwezen voor een coloscopie. (zie https://www.vzinfo.nl/bevolkingsonderzoek/darmkanker ).quote:Op dinsdag 15 april 2025 11:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou met die faeces onderzoeken die je als oudere doet, daar is altijd wel iets te vinden, kan zijn dat het preventief nuttig is maar als je zoekt dan ga je vinden ook
en bij iedere loop probleem dan krijg je een nieuwe knie of nieuwe heup , vroeger werd zo iemand op een bankje voor het huis gezet tot ze er van af viel , en dat blijft maar doorgaan , net als een auto die eigenlijk naar de sloop moet en afgekeurd zou moeten worden .
hart ritme controles , ja er is altijd wel een ritme dat niet helemaal jofel is
Dat bedoelt ze, je bent niet ziek maar je wordt ziek verklaard
ja zo ging men daar vroeger mee om , dan was iemand opeens dood en gene mens wist hoe of watquote:Op dinsdag 15 april 2025 11:44 schreef Twiitch het volgende:
Daarom gewoon nooit naar de dokter gaan, dan kun je ook nooit ziek worden.
Dat gebeurd nog steeds hoor.quote:Op dinsdag 15 april 2025 11:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja zo ging men daar vroeger mee om , dan was iemand opeens dood en gene mens wist hoe of wat
dat ie al jaren een lekke hartklep had dat wist geen mens
Onnodig behandelen en geld verdienen. En in een klein deel gewoon goed behandelen, maar die had je zonder die testen ook wel gevonden.quote:Op dinsdag 15 april 2025 11:42 schreef theunderdog het volgende:
Wat een raar artikel. Hoe meer wij testen - hoe meer we zullen tegenkomen. ja, dat is nogal evident. Maar en dan?
en bakken met pillenquote:Op dinsdag 15 april 2025 11:58 schreef Red_85 het volgende:
Iedereen ziek.
Iedereen een pilletje.
Iedereen een melkkoe voor bigpharma.
Paradijs voor megawinsten aandeelhouders.
Mooi land man.
Ik val ze iig niet vaker lastig dan nodig, ze hebben het al druk genoeg. Wel ligt er thuis het een en ander aan meetspul (bloeddrukmeter, cholesterolmeter, stethoscoop en meer), om wat basisdingen zelf te kunnen monitoren.quote:Op dinsdag 15 april 2025 11:44 schreef Twiitch het volgende:
Ik sta er inderdaad van te kijken wat mensen per dag aan pillen wegkauwen. Waarvan de helft is tegen bijwerkingen van hun andere medicatie.quote:Op dinsdag 15 april 2025 11:58 schreef Red_85 het volgende:
Iedereen ziek.
Iedereen een pilletje.
Iedereen een melkkoe voor bigpharma.
Paradijs voor megawinsten aandeelhouders.
Mooi land man.
Ook een businessplan. Bijwerkingen produceren en daarna pillen maken tegen die bijwerking.quote:Op dinsdag 15 april 2025 12:26 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik sta er inderdaad van te kijken wat mensen per dag aan pillen wegkauwen. Waarvan de helft is tegen bijwerkingen van hun andere medicatie.
Als ze inderdaad hun best zouden doen om iets te vinden. Maar het enige dat ze doen is controleren of er bloed in zit. Zo nee (en dat is voor >90% van de deelnemers aan het onderzoek het geval), niets aan de hand, zo ja, dan naar de huisarts voor verder onderzoek.quote:Op dinsdag 15 april 2025 11:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou met die faeces onderzoeken die je als oudere doet, daar is altijd wel iets te vinden, kan zijn dat het preventief nuttig is maar als je zoekt dan ga je vinden ook
Het is toch goed als we alles kunnen behandelen?quote:Op dinsdag 15 april 2025 11:57 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Onnodig behandelen en geld verdienen. En in een klein deel gewoon goed behandelen, maar die had je zonder die testen ook wel gevonden.
Man lives forever using this one WEIRD TRICK! Doctors HATE him!quote:Op dinsdag 15 april 2025 11:44 schreef Twiitch het volgende:
Eigen ervaringen wisselen.quote:Op dinsdag 15 april 2025 14:08 schreef RamboDirk het volgende:
Volgens mij valt het allemaal wel mee. Voordat je een onderzoek hebt moet je hemel en aarde bewegen om op een wachtlijst te komen voor over 8 maanden.
In Australie bel je vandaag en lig je vrijdag onder de ct scan.
Zoals Baudet ooit zei tijdens de pandemie "hoe meer we gaan testen, hoe meer corona we hebben!"quote:Op dinsdag 15 april 2025 11:42 schreef theunderdog het volgende:
Wat een raar artikel. Hoe meer wij testen - hoe meer we zullen tegenkomen. ja, dat is nogal evident. Maar en dan?
Als we gewoon helemaal niet testen, zijn er geen gezondheidsproblemen.
Big Pharma vindt het geen onzin.quote:Op dinsdag 15 april 2025 11:41 schreef Discombobulate het volgende:
Die total body scans zijn echt de grootste onzin ooit. En je vind altijd wel wat.
In Portugal is het hetzelfde, ze doen liever een paar testen dan wachten tot er iets echt fout gaat. Ik heb nog nooit zoveel bloed laten prikken in de vijf jaar dat ik hier woon als in de jaren ervoor in Nederland.quote:Op dinsdag 15 april 2025 14:55 schreef Ed1234 het volgende:
Wat ik van allerlei expat collega’s hoor, uit bijvoorbeeld Azië of Zuid-Amerika is dat daar veel meer word gedaan aan preventie. Mensen krijgen daar veel vaker een scan of bloedonderzoek. Uiteraard is het financieren daarvan weer wat anders geregeld. Maar voor mijn gevoel loopt Nederland hierin juist erg achter. Net als bij vaccinaties (denk aan de vaccinatie tegen longontsteking die hier pas sinds kort wordt gegeven en in andere Europese landen al veel langer).
'Goed voor de weerstand' kent z'n grenzen.quote:Op dinsdag 15 april 2025 15:03 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik geloof meteen dat er te veel en te snel ergens een label op wordt geplakt. Waar ik me meer zorgen over maak is de vervuiling die vandaag de dag overal terug is te vinden. Nederland is een grote vuilnisbelt aan het worden en daar worden mensen ook ziek van.
Ik heb een baxter en slik dagelijks 17 pillen. Ik ben hartpatiënt en recent K gehad. Het waren er eerst nog meer. We zijn aan het evalueren wat er nog meer afkan. De bijwerkingen zijn klote idd. Het vasthouden van vocht o.a. Daar zijn we nu mee aan het "testen"quote:Op dinsdag 15 april 2025 12:26 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik sta er inderdaad van te kijken wat mensen per dag aan pillen wegkauwen. Waarvan de helft is tegen bijwerkingen van hun andere medicatie.
Jij mag blij zijn dat je er nog bent ouwe lobbes.quote:Op dinsdag 15 april 2025 15:07 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik heb een baxter en slik dagelijks 17 pillen. Ik ben hartpatiënt en recent K gehad. Het waren er eerst nog meer. We zijn aan het evalueren wat er nog meer afkan. De bijwerkingen zijn klote idd. Het vasthouden van vocht o.a. Daar zijn we nu mee aan het "testen"
Precies. Er vallen ook veel mensen weg in m'n omgeving de laatste tijd. Dan ga je wel relativeren. Carpe Diem is momenteel geen cliché. Al mot ik 50 pillen slikken.quote:Op dinsdag 15 april 2025 15:08 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Jij mag blij zijn dat je er nog bent ouwe lobbes.en in jouw geval is medicatie wel degelijk beter dan het kwaad
Hier had 1 bepaalde K-gerelateerde (langdurig te slikken) pil zulke ontwrichtende bijwerkingen dat 'ie is afgestoten.quote:Op dinsdag 15 april 2025 15:07 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik heb een baxter en slik dagelijks 17 pillen. Ik ben hartpatiënt en recent K gehad. Het waren er eerst nog meer. We zijn aan het evalueren wat er nog meer afkan. De bijwerkingen zijn klote idd. Het vasthouden van vocht o.a. Daar zijn we nu mee aan het "testen"
Begrijp ik. Bij mij is het stoppen van bepaalde medicatie ook weer teruggedraaid. Maar het is en was de proef waard., want door dit te testen heb ik wel kunnen minderen. Iedere pil is er één te veel als het niet hoeft of minder kan.quote:Op dinsdag 15 april 2025 15:14 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Hier had 1 bepaalde K-gerelateerde (langdurig te slikken) pil zulke ontwrichtende bijwerkingen dat 'ie is afgestoten.
Voelt wel wat als Russische roulette.
God, hoe zou dat nou toch komen?quote:Op dinsdag 15 april 2025 11:34 schreef Digi2 het volgende:
Nederland heeft een uitgesproken slachtoffer cultuur, iedereen heeft zich ondertussen aangewend om zich op 1/of andere manier als slachtoffer te profileren, omdat als je dat hier niet doet, je er extreem bekaaid vanaf komt. Deze cultus is de grootste kwetsbaarheid van dit land mijnsinziens en zelfdestructief als men er geen paal en perk aan stelt. De discussie is niet nieuw, in de 90er jaren waren wij nog de 'zieke man' van europa.
ja ik ken een huisarts die rookte tijdens het spreekuurquote:Op dinsdag 15 april 2025 15:08 schreef ACT-F het volgende:
Ik verlang terug naar de tijd dat de arts rustig een sigaartje opstak tijdens het spreekuur.
Dat zijn de mensen die het meeste bijdragen aan de maatschappijquote:Op dinsdag 15 april 2025 15:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja ik ken een huisarts die rookte tijdens het spreekuur
en ik had vroeger een chef die in een kamertje zat en dan riep hij jou en dan stond het hele kamertje blauw van de rook en dan zei ie ga es zitten![]()
heeft ook geen week langer geleefd dan de pensioenleeftijd
Gelukkig bestaan die mensen nog. Het worden er wel steeds minder.quote:Op dinsdag 15 april 2025 15:27 schreef Alarmonoff het volgende:
Een utopie in de ogen van promoters van de verzorgingsstaat zoals Timmerfrans.
Inclusief overdreven lach met telefoon in je hand in de thumbnail.quote:Op dinsdag 15 april 2025 13:58 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Man lives forever using this one WEIRD TRICK! Doctors HATE him!
Als een dokter niet tegen je zegt dat je ziek bent, ben je ook niet ziek.quote:Dat we met zijn allen fors meer testen en onderzoeken heeft een keerzijde, waarschuwt voorzitter Jet Bussemaker. ,
,Als we niet uitkijken, zijn we straks juist allemaal ziek.”
Immers, hoe meer we testen, hoe meer problemen er worden gevonden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |