abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Weblog vrijdag 11 april 2025 @ 12:28:56 #1
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_217340605

quote:
Een groep statiegeldverzamelaars in Amsterdam krijgt een eigen, officieuze vakbond. Volgens medeoprichter en antropoloog Mara Voss is dat hard nodig omdat statiegeldverzamelaars volgens haar onterecht een negatief imago hebben.

De 38-jarige Reginald is zo'n statiegeldverzamelaar. Een jaar geleden begon hij ermee. Hij sloopt geen prullenbakken, scheurt geen zakken open en gaat netjes te werk, zegt hij in het Engels tegen AT5. Toch ervaart hij negatieve reacties.

"Mensen kijken op je neer, maar ik heb gelukkig ook fijne ervaringen. Bijvoorbeeld als mensen me een hele zak vol blikjes geven. Maar meestal wordt er negatief gereageerd omdat veel mensen gefrustreerd zijn over de hele situatie."

Voor een grote blauwe vuilniszak gevuld met blikjes en flesjes, verwacht hij zo'n 20 tot 25 euro te krijgen. "Daarmee kan ik mijn eigen eten kopen en wat ik verder nog op een dag nodig heb. Sigaretten bijvoorbeeld."

Geen vak
Mara Voss trok een jaar lang op met Amsterdamse statiegeldverzamelaars. "Ik denk dat we onderschatten hoeveel mensen dit werk doen. Er is niet één soort statiegeldverzamelaar. Het kan ook gewoon de buurvrouw zijn die de eindjes aan elkaar probeert te knopen."

"Wij willen een positief beeld laten zien van deze doelgroep. Laten zien dat dit mensen zijn die hard werken voor hun geld. Dat het krachtige mensen zijn die op een heel creatieve manier autonoom proberen te zijn."

The Amsterdam Can Collective wordt een vakbond tussen aanhalingstekens, want statiegeldverzamelaar wordt niet erkend als vak. "Maar moeten wij een officiële vakbond worden om te laten zien dat we impact kunnen hebben? We hebben heel veel ideeën over hoe het systeem anders kan met betrekking tot zwerfafval en de prullenbakken", zegt Voss.

Contant geld
Volgens Voss vormen de mensen die prullenbakken openbreken en afval veroorzaken op straat de minderheid. "Ik snap 100 procent dat mensen het vervelend vinden om geconfronteerd te worden met afval op straat. Ik denk wel dat we gewoon in een consumptiemaatschappij leven waarin zoveel afval wordt geproduceerd."

Voss en Reginald willen onder meer met beleidsmakers in gesprek over oplossingen. Ook zien ze graag dat er een hub komt waar 24 uur per dag statiegeldblikjes en flesjes kunnen worden ingeleverd, in ruil voor contant geld.

Voss: "Er worden nu overal plekken gecreëerd waar je grote hoeveelheden kan inleveren, maar dat wordt alleen maar uitbetaald met een Tikkie of een bankkaart. Dat sluit de doelgroep buiten die eigenlijk van het statiegeld afhankelijk is omdat die mensen geen bankkaart hebben."
https://nos.nl/artikel/25(...)CDAgGRudbo1UEIEcQ1GQ

POLL
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
  vrijdag 11 april 2025 @ 12:31:30 #2
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_217340625
Dit zijn gewoon de kinderen die vroeger of festivals de bekertjes kwamen scheumen om in te leveren, alleen zijn ze nu all grown up.

misschien dat kinderen dat nog steeds doen trouwens, ik kom eigenlijk nooit meer op fesitvals :')
  Moderator vrijdag 11 april 2025 @ 12:32:40 #3
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217340631
quote:
Voor een grote blauwe vuilniszak gevuld met blikjes en flesjes, verwacht hij zo'n 20 tot 25 euro te krijgen. "Daarmee kan ik mijn eigen eten kopen en wat ik verder nog op een dag nodig heb. Sigaretten bijvoorbeeld."
_O-

Anyways, dat ze die blikjes verzamelen/opruimen interesseert me niet zoveel maar het is wel vervelend als er iedere keer zo'n vogel met drie van die blauwe zakken vol die machine bezet staat te houden

Verder zelf weten
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_217340650
quote:
Zorgen ze er dan ook voor dat die statiegeld verzamelaars netjes hun belasting gaan betalen op hun activiteiten?
  Moderator vrijdag 11 april 2025 @ 12:36:06 #5
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217340658
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 12:34 schreef descon het volgende:

[..]
Zorgen ze er dan ook voor dat die statiegeld verzamelaars netjes hun belasting gaan betalen op hun activiteiten?
Nee daarom moet het contant
pi_217340665
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 06:13 schreef -Hakuna- het volgende:

[..]
Ja ik, zes keer Dr Pepper en twee keer Coca Cola zero blikken gevonden met statiegeld logo. Ga ik morgen al inleveren voor een half brood. :)
De eerste lichting nieuwe Red Bull stromen ook al binnen bij de AH en Jumbo. :Y
Hakuna _O_

Al aangesloten bij die nieuwe vakbond?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_217340686
quote:
88s.gif Op vrijdag 11 april 2025 12:32 schreef sp3c het volgende:

[..]
_O-

Anyways, dat ze die blikjes verzamelen/opruimen interesseert me niet zoveel maar het is wel vervelend als er iedere keer zo'n vogel met drie van die blauwe zakken vol die machine bezet staat te houden

Verder zelf weten
Gelukkig hebben ze voor blikjes aparte automaten zodat ze in ieder geval geen belemmering zijn voor de mensen die alleen wat flessen komen inleveren. Blikjes koop ik nooit dus heb ik ook geen last van die verzamelaars.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  vrijdag 11 april 2025 @ 12:40:24 #8
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_217340693
quote:
omdat statiegeldverzamelaars volgens haar onterecht een negatief imago hebben.
Volstrekt terecht. De hele stad ( in mijn geval Amsterdam) is een smerige puinhoop, je moet al die tijd wachten op de vuilniszakken volle ladingen bij de inlevering en als je eenmaal aan de beurt bent, dan is die machine naar de gallemiezen. De stad is alleen maar achteruit gegaan.

Daarnaast vraag ik me serieus af welke mensen hier zoveel tijd voor hebben? Ga aan het werk. Of zijn dit allemaal illegalen of zo?
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_217340710
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 12:40 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Volstrekt terecht. De hele stad ( in mijn geval Amsterdam) is een smerige puinhoop, je moet al die tijd wachten op de vuilniszakken volle ladingen bij de inlevering en als je eenmaal aan de beurt bent, dan is die machine naar de gallemiezen. De stad is alleen maar achteruit gegaan.

Daarnaast vraag ik me serieus af welke mensen hier zoveel tijd voor hebben? Ga aan het werk. Of zijn dit allemaal illegalen of zo?
Hoop daklozen ook denk ik. Wat levert zo'n volle zak nou op? 2 tientjes? Daar kom ik mijn nest niet voor uit, maar voor een dakloze is het weer een warme maaltijd.
  Moderator vrijdag 11 april 2025 @ 12:43:00 #10
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217340715
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 12:39 schreef Hathor het volgende:

[..]
Gelukkig hebben ze voor blikjes aparte automaten zodat ze in ieder geval geen belemmering zijn voor de mensen die alleen wat flessen komen inleveren. Blikjes koop ik nooit dus heb ik ook geen last van die verzamelaars.
Nooit gezien, bij ons gaat alles door elkaar bij letterlijk elke supermarkt

Als je geluk hebt staan er twee

Als je pech hebt zijn ze beiden bezet door dat volk :')
  vrijdag 11 april 2025 @ 12:44:19 #11
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_217340727
quote:

[..]
_O-

Niet alleen sigaretten, maar vooral verdovende middelen. Hulpverleners zien een toename in het gebruik sinds de invoering van statiegeld op blikjes. De handelaren vinden de extra omzet dikke prima natuurlijk.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_217340730
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 12:43 schreef sp3c het volgende:

[..]
Nooit gezien, bij ons gaat alles door elkaar bij letterlijk elke supermarkt

Als je geluk hebt staan er twee

Als je pech hebt zijn ze beiden bezet door dat volk :')
Bij de Dirk hier in de buurt staan er twee, eentje is specifiek voor blikjes, die andere accepteert alleen flessen en kratten.
  vrijdag 11 april 2025 @ 12:45:04 #13
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_217340737
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 12:28 schreef Paul het volgende:
Een groep statiegeldverzamelaars in Amsterdam krijgt een eigen, officieuze vakbond.
Een gezonde blik op de toekomst _O_
pi_217341007
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 12:39 schreef Hathor het volgende:

[..]
De supermarkten hier iig niet.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_217341027
Gemiste kans om het initiatief niet
'de bond-e verzameling' te noemen, imho
pi_217341040
Een heel leuk leeswaardig artikel: https://archive.ph/fxkeZ
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 11 april 2025 @ 13:18:30 #17
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_217341083
Alsof je als professionele prullenbak graaier met je normale jas zo lang schoon blijft als je "netjes" te werk kan gaan
Intel Pentium 4 2.4GHz HT (Northwood, 130nm, 512KB L2, 800MHz FSB)
Intel Extreme Graphics 2 (64MB allocated)
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
Maxtor DiamondMax Plus 10 160GB IDE
  vrijdag 11 april 2025 @ 13:27:31 #18
3542 Gia
User under construction
pi_217341190
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 12:34 schreef descon het volgende:

[..]
Want jij betaalt ook belasting op het statiegeld dat je terug ontvangt?
pi_217341250
stasi geld daar doe ik niet an
koop nooit iets met waarop stasi geld zit
helemaal geen flessen laat staan blikkies
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
  vrijdag 11 april 2025 @ 13:35:45 #20
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_217341263
quote:

[..]
_O-

Verder zelf weten
Dat is wel irritant ja.

Kom je een leeg kistje inleveren staat er iemand met 3 big bags aan blikken en flessen die stuk voor stuk ingevoerd moeten worden.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  vrijdag 11 april 2025 @ 13:38:05 #21
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_217341284
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 13:12 schreef raptorix het volgende:
Een heel leuk leeswaardig
artikel: https://archive.ph/fxkeZ
inderdaad! Bedankt voor de link (y)
pi_217341881
quote:
Ik heb het ook al meerdere keren meegemaakt en dat is inderdaad behoorlijk irritant. Ze zouden die automaten zodanig moeten programmeren dat je maar een maximaal aantal blikjes/flessen achter elkaar kan inleveren en dat hij dan geen blikjes/flessen meer accepteert en een bon geeft. Daarbij zou dan de regel moeten gelden dat als je meer dan het maximum aantal blikjes/flessen in te leveren hebt, je na het bereiken van het maximum aantal weer gewoon achter in de rij aansluit.
pi_217342051
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 13:27 schreef Gia het volgende:

[..]
Nee, want dat is mijn eigen geld en niet verkregen door "arbeid"

Als je stelselmatig de straten afzoekt naar statiegeld word het werk en zou je in principe belasting moeten betalen over die inkomsten :+
pi_217342063
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 13:27 schreef Gia het volgende:

[..]
Waarom de fek willen ze een vakbond hebben als er niks te onderhandelen valt?
pi_217342072
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 15:14 schreef XLVNB het volgende:

[..]
Waarom de fek willen ze een vakbond hebben als er niks te onderhandelen valt?
Heb liever dat ze eens naar de mensen kijken die dit soort activiteiten doen. Normaal mens gaat geen vuilnisbakken overhoop trekken voor statiegeld flesjes.
pi_217342107
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 15:16 schreef descon het volgende:

[..]
Heb liever dat ze eens naar de mensen kijken die dit soort activiteiten doen. Normaal mens gaat geen vuilnisbakken overhoop trekken voor statiegeld flesjes.
Het is gewoon onbeschaafdheid van een land om je medemensen zo weinig geld te geven dat ze statiegeld in vuilnisbakken moeten zoeken.
pi_217342119
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 15:20 schreef torentje het volgende:
Het is gewoon onbeschaafdheid van een land om je medemensen zo weinig geld te geven dat ze statiegeld in vuilnisbakken moeten zoeken.
En dat er mensen zijn die kennelijk zoveel geld hebben dat ze het niet de moeite waard vinden om die blikjes en flessen gewoon zelf weer in te leveren.
pi_217342123
Amsterdam _O_ de mooiste stad van Nederland _O_
pi_217342139
quote:

[..]
Dus gaan ze in de duurste stad van Europa blikjes rapen en vervolgens weer achterover het sociale vangnet in?
pi_217342173
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 15:21 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
En dat er mensen zijn die kennelijk zoveel geld hebben dat ze het niet de moeite waard vinden om die blikjes en flessen gewoon zelf weer in te leveren.
Ik ga voor 15/25 ct niet lopen zoeken naar een plek waar ik het kan inleveren. Blikjes thuis spaar ik nog wel op...maar als ik onderweg ben begin ik daar niet aan.
quote:

[..]
Verwacht in Amsterdam dat het voornamelijk om junkies/zwervers gaat. In het artikel dat hier net gepost werd ging het om een Pool en een halve duitser. Die moet je een ticket naar het thuis land geven en niet hier rond laten hangen. Die hebben hier niks te zoeken.
pi_217342245
In Duitsland is statiegeld voor veel gepensioneerden een belangrijke bron van inlomen :{
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')