https://nos.nl/artikel/25(...)CDAgGRudbo1UEIEcQ1GQquote:Een groep statiegeldverzamelaars in Amsterdam krijgt een eigen, officieuze vakbond. Volgens medeoprichter en antropoloog Mara Voss is dat hard nodig omdat statiegeldverzamelaars volgens haar onterecht een negatief imago hebben.
De 38-jarige Reginald is zo'n statiegeldverzamelaar. Een jaar geleden begon hij ermee. Hij sloopt geen prullenbakken, scheurt geen zakken open en gaat netjes te werk, zegt hij in het Engels tegen AT5. Toch ervaart hij negatieve reacties.
"Mensen kijken op je neer, maar ik heb gelukkig ook fijne ervaringen. Bijvoorbeeld als mensen me een hele zak vol blikjes geven. Maar meestal wordt er negatief gereageerd omdat veel mensen gefrustreerd zijn over de hele situatie."
Voor een grote blauwe vuilniszak gevuld met blikjes en flesjes, verwacht hij zo'n 20 tot 25 euro te krijgen. "Daarmee kan ik mijn eigen eten kopen en wat ik verder nog op een dag nodig heb. Sigaretten bijvoorbeeld."
Geen vak
Mara Voss trok een jaar lang op met Amsterdamse statiegeldverzamelaars. "Ik denk dat we onderschatten hoeveel mensen dit werk doen. Er is niet één soort statiegeldverzamelaar. Het kan ook gewoon de buurvrouw zijn die de eindjes aan elkaar probeert te knopen."
"Wij willen een positief beeld laten zien van deze doelgroep. Laten zien dat dit mensen zijn die hard werken voor hun geld. Dat het krachtige mensen zijn die op een heel creatieve manier autonoom proberen te zijn."
The Amsterdam Can Collective wordt een vakbond tussen aanhalingstekens, want statiegeldverzamelaar wordt niet erkend als vak. "Maar moeten wij een officiële vakbond worden om te laten zien dat we impact kunnen hebben? We hebben heel veel ideeën over hoe het systeem anders kan met betrekking tot zwerfafval en de prullenbakken", zegt Voss.
Contant geld
Volgens Voss vormen de mensen die prullenbakken openbreken en afval veroorzaken op straat de minderheid. "Ik snap 100 procent dat mensen het vervelend vinden om geconfronteerd te worden met afval op straat. Ik denk wel dat we gewoon in een consumptiemaatschappij leven waarin zoveel afval wordt geproduceerd."
Voss en Reginald willen onder meer met beleidsmakers in gesprek over oplossingen. Ook zien ze graag dat er een hub komt waar 24 uur per dag statiegeldblikjes en flesjes kunnen worden ingeleverd, in ruil voor contant geld.
Voss: "Er worden nu overal plekken gecreëerd waar je grote hoeveelheden kan inleveren, maar dat wordt alleen maar uitbetaald met een Tikkie of een bankkaart. Dat sluit de doelgroep buiten die eigenlijk van het statiegeld afhankelijk is omdat die mensen geen bankkaart hebben."
quote:Voor een grote blauwe vuilniszak gevuld met blikjes en flesjes, verwacht hij zo'n 20 tot 25 euro te krijgen. "Daarmee kan ik mijn eigen eten kopen en wat ik verder nog op een dag nodig heb. Sigaretten bijvoorbeeld."
Zorgen ze er dan ook voor dat die statiegeld verzamelaars netjes hun belasting gaan betalen op hun activiteiten?quote:Op vrijdag 11 april 2025 12:28 schreef Paul het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)CDAgGRudbo1UEIEcQ1GQ
[poll=8770]
Nee daarom moet het contantquote:Op vrijdag 11 april 2025 12:34 schreef descon het volgende:
[..]
Zorgen ze er dan ook voor dat die statiegeld verzamelaars netjes hun belasting gaan betalen op hun activiteiten?
Hakunaquote:Op woensdag 5 april 2023 06:13 schreef -Hakuna- het volgende:
[..]
Ja ik, zes keer Dr Pepper en twee keer Coca Cola zero blikken gevonden met statiegeld logo. Ga ik morgen al inleveren voor een half brood.![]()
De eerste lichting nieuwe Red Bull stromen ook al binnen bij de AH en Jumbo.![]()
Gelukkig hebben ze voor blikjes aparte automaten zodat ze in ieder geval geen belemmering zijn voor de mensen die alleen wat flessen komen inleveren. Blikjes koop ik nooit dus heb ik ook geen last van die verzamelaars.quote:Op vrijdag 11 april 2025 12:32 schreef sp3c het volgende:
[..]![]()
Anyways, dat ze die blikjes verzamelen/opruimen interesseert me niet zoveel maar het is wel vervelend als er iedere keer zo'n vogel met drie van die blauwe zakken vol die machine bezet staat te houden
Verder zelf weten
Volstrekt terecht. De hele stad ( in mijn geval Amsterdam) is een smerige puinhoop, je moet al die tijd wachten op de vuilniszakken volle ladingen bij de inlevering en als je eenmaal aan de beurt bent, dan is die machine naar de gallemiezen. De stad is alleen maar achteruit gegaan.quote:omdat statiegeldverzamelaars volgens haar onterecht een negatief imago hebben.
Hoop daklozen ook denk ik. Wat levert zo'n volle zak nou op? 2 tientjes? Daar kom ik mijn nest niet voor uit, maar voor een dakloze is het weer een warme maaltijd.quote:Op vrijdag 11 april 2025 12:40 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Volstrekt terecht. De hele stad ( in mijn geval Amsterdam) is een smerige puinhoop, je moet al die tijd wachten op de vuilniszakken volle ladingen bij de inlevering en als je eenmaal aan de beurt bent, dan is die machine naar de gallemiezen. De stad is alleen maar achteruit gegaan.
Daarnaast vraag ik me serieus af welke mensen hier zoveel tijd voor hebben? Ga aan het werk. Of zijn dit allemaal illegalen of zo?
Nooit gezien, bij ons gaat alles door elkaar bij letterlijk elke supermarktquote:Op vrijdag 11 april 2025 12:39 schreef Hathor het volgende:
[..]
Gelukkig hebben ze voor blikjes aparte automaten zodat ze in ieder geval geen belemmering zijn voor de mensen die alleen wat flessen komen inleveren. Blikjes koop ik nooit dus heb ik ook geen last van die verzamelaars.
Niet alleen sigaretten, maar vooral verdovende middelen. Hulpverleners zien een toename in het gebruik sinds de invoering van statiegeld op blikjes. De handelaren vinden de extra omzet dikke prima natuurlijk.quote:
Bij de Dirk hier in de buurt staan er twee, eentje is specifiek voor blikjes, die andere accepteert alleen flessen en kratten.quote:Op vrijdag 11 april 2025 12:43 schreef sp3c het volgende:
[..]
Nooit gezien, bij ons gaat alles door elkaar bij letterlijk elke supermarkt
Als je geluk hebt staan er twee
Als je pech hebt zijn ze beiden bezet door dat volk
Een gezonde blik op de toekomstquote:Op vrijdag 11 april 2025 12:28 schreef Paul het volgende:
Een groep statiegeldverzamelaars in Amsterdam krijgt een eigen, officieuze vakbond.
De supermarkten hier iig niet.quote:Op vrijdag 11 april 2025 12:39 schreef Hathor het volgende:
[..]
Gelukkig hebben ze voor blikjes aparte automaten zodat ze in ieder geval geen belemmering zijn voor de mensen die alleen wat flessen komen inleveren. Blikjes koop ik nooit dus heb ik ook geen last van die verzamelaars.
Want jij betaalt ook belasting op het statiegeld dat je terug ontvangt?quote:Op vrijdag 11 april 2025 12:34 schreef descon het volgende:
[..]
Zorgen ze er dan ook voor dat die statiegeld verzamelaars netjes hun belasting gaan betalen op hun activiteiten?
Dat is wel irritant ja.quote:Op vrijdag 11 april 2025 12:32 schreef sp3c het volgende:
[..]![]()
Anyways, dat ze die blikjes verzamelen/opruimen interesseert me niet zoveel maar het is wel vervelend als er iedere keer zo'n vogel met drie van die blauwe zakken vol die machine bezet staat te houden
Verder zelf weten
inderdaad! Bedankt voor de linkquote:Op vrijdag 11 april 2025 13:12 schreef raptorix het volgende:
Een heel leuk leeswaardig
artikel: https://archive.ph/fxkeZ
Ik heb het ook al meerdere keren meegemaakt en dat is inderdaad behoorlijk irritant. Ze zouden die automaten zodanig moeten programmeren dat je maar een maximaal aantal blikjes/flessen achter elkaar kan inleveren en dat hij dan geen blikjes/flessen meer accepteert en een bon geeft. Daarbij zou dan de regel moeten gelden dat als je meer dan het maximum aantal blikjes/flessen in te leveren hebt, je na het bereiken van het maximum aantal weer gewoon achter in de rij aansluit.quote:Op vrijdag 11 april 2025 12:32 schreef sp3c het volgende:
Nee, want dat is mijn eigen geld en niet verkregen door "arbeid"quote:Op vrijdag 11 april 2025 13:27 schreef Gia het volgende:
[..]
Want jij betaalt ook belasting op het statiegeld dat je terug ontvangt?
Waarom de fek willen ze een vakbond hebben als er niks te onderhandelen valt?quote:Op vrijdag 11 april 2025 13:27 schreef Gia het volgende:
[..]
Want jij betaalt ook belasting op het statiegeld dat je terug ontvangt?
Heb liever dat ze eens naar de mensen kijken die dit soort activiteiten doen. Normaal mens gaat geen vuilnisbakken overhoop trekken voor statiegeld flesjes.quote:Op vrijdag 11 april 2025 15:14 schreef XLVNB het volgende:
[..]
Waarom de fek willen ze een vakbond hebben als er niks te onderhandelen valt?
Het is gewoon onbeschaafdheid van een land om je medemensen zo weinig geld te geven dat ze statiegeld in vuilnisbakken moeten zoeken.quote:Op vrijdag 11 april 2025 15:16 schreef descon het volgende:
[..]
Heb liever dat ze eens naar de mensen kijken die dit soort activiteiten doen. Normaal mens gaat geen vuilnisbakken overhoop trekken voor statiegeld flesjes.
En dat er mensen zijn die kennelijk zoveel geld hebben dat ze het niet de moeite waard vinden om die blikjes en flessen gewoon zelf weer in te leveren.quote:Op vrijdag 11 april 2025 15:20 schreef torentje het volgende:
Het is gewoon onbeschaafdheid van een land om je medemensen zo weinig geld te geven dat ze statiegeld in vuilnisbakken moeten zoeken.
Dus gaan ze in de duurste stad van Europa blikjes rapen en vervolgens weer achterover het sociale vangnet in?quote:Op vrijdag 11 april 2025 15:20 schreef torentje het volgende:
[..]
Het is gewoon onbeschaafdheid van een land om je medemensen zo weinig geld te geven dat ze statiegeld in vuilnisbakken moeten zoeken.
Ik ga voor 15/25 ct niet lopen zoeken naar een plek waar ik het kan inleveren. Blikjes thuis spaar ik nog wel op...maar als ik onderweg ben begin ik daar niet aan.quote:Op vrijdag 11 april 2025 15:21 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
En dat er mensen zijn die kennelijk zoveel geld hebben dat ze het niet de moeite waard vinden om die blikjes en flessen gewoon zelf weer in te leveren.
Verwacht in Amsterdam dat het voornamelijk om junkies/zwervers gaat. In het artikel dat hier net gepost werd ging het om een Pool en een halve duitser. Die moet je een ticket naar het thuis land geven en niet hier rond laten hangen. Die hebben hier niks te zoeken.quote:Op vrijdag 11 april 2025 15:20 schreef torentje het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |