abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 11 april 2025 @ 08:57:23 #1
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_217339020


Na het dokkeren over de Vlaamse en Noord Franse kasseien en hellingen verplaatst het World Tour circus zich naar de Heuvelklassiekers.
Te beginnen met de Amstel Gold Race op zondag 20 April.
Nederlands enige World Tour klassieker.
Sinds dit jaar is de organisatie overgenomen door Flanders Classics, echter blijft Leo van Vliet dit jaar nog koersdirecteur.



Vorig jaar was het na een spannende finale een sprint van 4, waar Tom Pidcock eindigde voor Marc Hirschi en Tiesj Benoot.
Bauke Mollema was de beste Nederlander op plek 7.

Winnaars laatste 10 edities:
o 2024 Tom Pidcock
o 2023: Tadej Pogacar
o 2022: Michal Kwiatkowski
o 2021: Wout van Aert
o 2019: Mathieu van der Poel
o 2018: Michael Valgren
o 2017: Philippe Gilbert
o 2016: Enrico Gasparotto
o 2015: Michal Kwiatkowski
o 2014: Philippe Gilbert




De Start vind sinds 1998 in Maastricht plaats.
En ook dit jaar is dat niet anders.
Om 10:40u zal op de Markt het startschot klinken, en na een korte neutralisatie van 1,6km gaan we dan echt op weg.

Via allerlei bekende beklimmingen slingeren we door Zuid Limburg waar na 255,9 km de finishlijn getrokken is in Vilt.

Tov vorig jaar zijn er 2 wijzigingen.
Door werkzaamheden aan de voet is de beklimming van de Sint Remigiusstraat/Huls (na circa 155km wedstrijd) dit jaar komen te vervallen. Hiervoor in de plaats komt de iets westelijker gelegen Schanternelsweg in de plaats.

De belangrijkste wijziging vinden we echter in de laatste 10km koers.
Waar we vanaf 2017 na de Bemelerberg binnendoor terug naar de aankomst reden, vinden we dit jaar de Cauberg weer als allerlaatste beklimming terug in het parcours.




De beklimmingen:
1. Maasberg
2. Adsteeg
3. Bergseweg
4. Korenweg.
5. Nijswillerweg
6. Rijksweg N278
7. Wolfsberg
8. Loorberg
9. Schweibergerweg
10. Camerig
11. Vaalserberg/Drielandenpunt
12. Gemmenich
13. Epenerbaan/Vijlenerbos
14. Eperheide
15. Gulperberg (Bergweg)
16. Plettenberg
17. Eyserweg
18. Schanternelsweg
19. Vrakelberg
20. Sibbergrubbe
21. Cauberg (1e keer)
1e passage Finish
22. Geulhemmerberg (1e keer)
23. Keerderberg (N278)
24. Bemelerberg
25. Loorberg (2e keer)
26. Gulperberg (Gulperbergweg)
27. Kruisberg
28. Eyserbosweg
29. Fromberg
30. Keutenberg
31. Cauberg (2e keer)
2e passage finish
32. Geulhemmerberg (2e keer)
33. Bemelerberg (2e keer)
34. Cauberg
FINISH

[ Bericht 3% gewijzigd door Sjoerd102 op 11-04-2025 09:09:58 ]
Net efkes anges
  vrijdag 11 april 2025 @ 14:12:32 #2
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_217341608
Het is een soort terugkeer naar oudere tijden, met die Cauberg vlak voor de streep. Ik ben wel benieuwd. Met die lange solo's en vroege finales van tegenwoordig zit je het laatste half uur gauw naar niets te kijken; wat dat betreft vind ik het niet zo verkeerd dat er vlak voor de streep 'gewoon' nog het verschil gemaakt kan worden voor de verdere ereplaatsen.

Sowieso vind ik het wel een mooi idee om elke paar jaar de finale te hertekenen. Dan moeten de renners toch elke keer weer wat improviseren en is er meer ruimte voor verrassingen.
  vrijdag 11 april 2025 @ 14:35:01 #3
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_217341886
De start (Maastricht) en Aankomst (Valkenburg/Vilt) staan redelijk vast.
Los van vergunningen zou je inderdaad prima eens parcours kunnen wijzigingen.
En dan niet alleen de finale.
Had zelf eens een ‘alternatief’ uitgetekend van 250km..
Zo min mogelijk wegen dubbel of zelfs driedubbel gebruiken, en ook Spoorweg overgangen vermeden.
Beklimmingen van Camerig (zwaarste) en Vaalsberg (hoogste van Nederland) wil ik er sowieso erin hebben.
Rondom Sittard heb je ook enkele leuke klimmetjes liggen
En gezien de grensligging ook meteen een lusje door Duitsland erin.


De klimmetjes:
1.Snijdersberg
2.Maasberg
3.Hillensberg (DE)
4.Watersley
5.Keldernaar
6.Altaarstraat
7.Adsteeg
8.Bergseweg
9.Kleekampsweg
10.Nijswillerweg
11.Vaalserberg/Drielandenpunt
12.Beusdael (BE)
13.Loorberg
14.Camerig
15. Kruisberg
16. Eyserbosweg.
17. Fromberg
18. Keutenberg
19.Eperheide
20.Kutersteenweg
21.Mheerelindje
22.Hoesberg
23.Moerslag
24.Hallembaye (BE)
25.Rue du Garage/Cote Saint Pierre (BE)
26.Keerderberg (N278)
27.Bemelerberg
28.Cauberg
29.Geulhemmerberg
30.Bemelerberg (2e keer)
31.Cauberg (2e keer)

[ Bericht 2% gewijzigd door Sjoerd102 op 11-04-2025 16:09:52 ]
Net efkes anges
pi_217350049
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 14:12 schreef VoMy het volgende:
Het is een soort terugkeer naar oudere tijden, met die Cauberg vlak voor de streep. Ik ben wel benieuwd. Met die lange solo's en vroege finales van tegenwoordig zit je het laatste half uur gauw naar niets te kijken; wat dat betreft vind ik het niet zo verkeerd dat er vlak voor de streep 'gewoon' nog het verschil gemaakt kan worden voor de verdere ereplaatsen.

Sowieso vind ik het wel een mooi idee om elke paar jaar de finale te hertekenen. Dan moeten de renners toch elke keer weer wat improviseren en is er meer ruimte voor verrassingen.
In deze koers kan dat wel, ja. Geen monument en parcours is al zo vaak aangepast.
  zondag 13 april 2025 @ 14:25:33 #5
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_217356740
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2025 16:54 schreef Halcon het volgende:

[..]
In deze koers kan dat wel, ja. Geen monument en parcours is al zo vaak aangepast.
in Vlaanderen, Roubaix wordt ook jaarlijks het parcours aangepast.
Net efkes anges
pi_217359733
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 14:25 schreef Sjoerd102 het volgende:

[..]
in Vlaanderen, Roubaix wordt ook jaarlijks het parcours aangepast.
Ronde van Lombardije wisselt ook jaarlijks.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  zondag 13 april 2025 @ 18:04:32 #7
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_217359917
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 14:25 schreef Sjoerd102 het volgende:

[..]
in Vlaanderen, Roubaix wordt ook jaarlijks het parcours aangepast.
Die eerste paar kilometers misschien, maar de laatste 50km zit weinig verschil in bij PR en RVV hoor.
pi_217359930
Pogi met 100 mln minuten voorsprong
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_217360417
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 18:05 schreef Steven184 het volgende:
Pogi met 100 mln minuten voorsprong
REMCO EN THIBAU!
pi_217362441
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 14:25 schreef Sjoerd102 het volgende:

[..]
in Vlaanderen, Roubaix wordt ook jaarlijks het parcours aangepast.
Toch niet zoveel als de AGR? In de finale dan, die een koers meestal kenmerkt. AGR heb je het allemaal al zo'n beetje gehad: van een gast van 40 kilo die wint (Pidlul) tot een massasprint met Olaf Ludwig als winnaar.
  maandag 14 april 2025 @ 09:04:51 #11
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_217365194
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 22:04 schreef Halcon het volgende:

[..]
Toch niet zoveel als de AGR? In de finale dan, die een koers meestal kenmerkt. AGR heb je het allemaal al zo'n beetje gehad: van een gast van 40 kilo die wint (Pidlul) tot een massasprint met Olaf Ludwig als winnaar.
In Luik en Lombardije dan wel weer. ;)
Luik heeft de laatste 10 jaar, 4x een wijziging gehad in de laatste 10kilometer.

Enfin. Drukke week.

Vrijdag zelf Zuid Limburg in om te kijken bij de diversen hotels waar de ploegen verblijven.
En om te kijken naar de ploegen die het parcours aan het verkennen zijn.
Al ben ik beetje bang dat dat dit jaar iets minder ploegen zijn ivm de Brabantse Pijl.

Zaterdag middag jury en ploegleidersvergadering bijwonen.
's avonds diner.

En zondagmorgen om 07:30u op de markt in Maastricht zijn, waar dan om 08:30u ook nog een 'safety'meeting is met alle bestuurders in de koers.

Overigens mijn functie weer gewijzigd. Nu krijg ik de tijdschrijver/ardoisier bij de dameskoers achterop.

Bij de herenkoers heeft men een motard van de belgische bond ingeschakeld.
Lang leve de invloed van Flanders Classics.
Net efkes anges
pi_217366342
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2025 16:54 schreef Halcon het volgende:

[..]
In deze koers kan dat wel, ja. Geen monument en parcours is al zo vaak aangepast.
In Lombardije passen ze bijna jaarlijks de start en de finish aan. Bergamo, Como, Varese, Cantu, Lecco, Milaan, Mendrisio.
pi_217366817
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 18:41 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
REMCO EN THIBAU!
Ik wil Pidcock en Healy ook nog wel een kans geven, die zien er goed uit ook.
  maandag 14 april 2025 @ 12:27:04 #14
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_217367077
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 11:55 schreef Funzel het volgende:

[..]
Ik wil Pidcock en Healy ook nog wel een kans geven, die zien er goed uit ook.
Als er niet zo'n mutant meedeed zouden dat inderdaad gevaarlijke kandidaten zijn.

Zoals het nu is is alleen een Remco in absolute topvorm gevaarlijk, maar het lijkt me stug dat hij nu al die absolute topvorm heeft. Ik hoop het wel natuurlijk.
  maandag 14 april 2025 @ 12:31:40 #15
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_217367108
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 11:13 schreef Coppi het volgende:

[..]
In Lombardije passen ze bijna jaarlijks de start en de finish aan. Bergamo, Como, Varese, Cantu, Lecco, Milaan, Mendrisio.
Dan is ook weer de vraag. Wat tel je als ‘finale’ van een wedstrijd.
Laatste 5? laatste 10? laatste 25?

Als ik LBL kijk (laatste 25km dus vanaf La redoute).
In 2016 werd net voor de finish de Rue de Nanliot toegevoegd.
In 2017 werd deze weer verwijderd
In 2019 nam men na de Redoute de Cote des Forges voor men naar de Roche Aux Facons reed.
Verder was de aankomst niet in meer Ans, maar in het centrum van Luik.

In (ik meen) 2021 is de aankomst naar weer ander deel van Centrum van Luik verhuisd.
In 2022 kwam de beklimming van de Cote des Forges weer te vervallen
In 2023 opnieuw een koerswijziging. Bovenop de Redoute ging men niet langer links, maar rechtsaf om zo toch weer de Cote des Forges te beklimmen
Net efkes anges
pi_217367586
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 11:13 schreef Coppi het volgende:

[..]
In Lombardije passen ze bijna jaarlijks de start en de finish aan. Bergamo, Como, Varese, Cantu, Lecco, Milaan, Mendrisio.
Ja, dat is wel zo natuurlijk.
pi_217370863
Heb toch altijd een speciaal gevoel bij deze koers.
pi_217371903
quote:
14s.gif Op maandag 14 april 2025 19:57 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Heb toch altijd een speciaal gevoel bij deze koers.
De herkenbaarheid van alle hellingen en toch ook vaak wel een leuke koers.
  woensdag 16 april 2025 @ 13:57:41 #19
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_217384309
Voor de liefhebbers, de Technische gids.

https://limburgcycling.co(...)l-Gold-Race-2025.pdf
Net efkes anges
  donderdag 17 april 2025 @ 10:26:39 #20
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_217391543
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 13:57 schreef Sjoerd102 het volgende:
Voor de liefhebbers, de Technische gids.

https://limburgcycling.co(...)l-Gold-Race-2025.pdf
Ik had me er nooit zo in verdiept, maar mijn idee van het prijzengeld was toch wel wat anders... had ik veel hoger verwacht... 2000 euro voor een vierde plaats.... :{
Quiero Verte A Mi Lado, Mi Amor
pi_217392346
quote:
2s.gif Op donderdag 17 april 2025 10:26 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]
Ik had me er nooit zo in verdiept, maar mijn idee van het prijzengeld was toch wel wat anders... had ik veel hoger verwacht... 2000 euro voor een vierde plaats.... :{
Ze komen alleen voor een slok van het Amstelbier op het podium ;)
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  donderdag 17 april 2025 @ 13:11:37 #22
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_217392705
Net efkes anges
pi_217393263
quote:
14s.gif Op maandag 14 april 2025 19:57 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Heb toch altijd een speciaal gevoel bij deze koers.
Ik heb altijd gevoel bij deze koers, dat er te veel auto's aan de zijkant van de weg geparkeerd staan op plaatsen/plekken die beter op dat uur leeg zouden moeten zijn.
pi_217393396
Wind extinguishes a candle and energizes fire
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')