quote:Op maandag 14 april 2025 10:57 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Mijn motto is dan ook altijd, spreiden, spreiden en spreiden.
Ja leuk al je 'veilig' geïnvesteerde geld terug naar het bedrag waar je mee begonnen bent zien gaan.quote:
ach ik zit hierin voor de lange termijn, >20 jaar. Maak me weinig zorgenquote:Op maandag 14 april 2025 11:29 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
[..]
Ja leuk al je 'veilig' geïnvesteerde geld terug naar het bedrag waar je mee begonnen bent zien gaan.![]()
Er vanuit gaande dat het niet nog verder gaat crashen en je straks onderwater staat + inflatie die we al hebben en al je geld al minder waard werd.
Volgens mij willen ze ons echt allemaal arm hebben.
He's doing the meme.quote:Op maandag 14 april 2025 13:28 schreef ThePlaneteer het volgende:
Trump is weer lekker aan het kloten. Nu toch wel weer heffingen op tech
Waar lees je dat?quote:Op maandag 14 april 2025 13:28 schreef ThePlaneteer het volgende:
Trump is weer lekker aan het kloten. Nu toch wel weer heffingen op tech
Hier is echt geen touw aan vast te knopenquote:Op maandag 14 april 2025 14:15 schreef polquito1971 het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)ken-er-nog-naar.html
Don't shoot the messengerquote:Op maandag 14 april 2025 14:15 schreef polquito1971 het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)ken-er-nog-naar.html
Je moet nooit aandelen aanhouden in de hoop ze nog even snel zonder verlies te kunnen verkopen. De markt is niet op de hoogte van jouw gemiddelde aankoopprijs.quote:Op maandag 14 april 2025 13:26 schreef Dutch_view het volgende:
De dollar helpt ook niet mee als je Amerikaanse aandelen hebt staan![]()
Ondertussen sta ik op -12% YTD.Dat was eerst nog meer. Plus dat mijn europese defensie aandelen dat percentage nog drukken , anders was het helemaal een dramaHopen dat het weer wat op gaat krabbelen en dat ik iig voor een mogelijke Amerikaanse recessie die Amerikaanse aandelen kan verkopen. Dan gaat er weer meer $ naar ¤ in defensie aandelen
Je verlies erkennenquote:Op maandag 14 april 2025 14:37 schreef LXIV het volgende:
Om ze aan te houden om zonder verlies uit te kunnen stappen, waarna het weer mag dalen is onzin.
Hoe het in Duitsland zit, geen idee.quote:Op maandag 14 april 2025 16:50 schreef Hojdhopper het volgende:
Ik heb even een belastingvraag m.b.t. beleggen.
Op mijn jaaroverzicht van DEGIRO staat dat ik ¤0 winst heb gemaakt. Dit klopt op zich wel, want ik heb enkel bijgekocht.
Maar wanneer maak je volgens de belastingdienst nou "winst" met je aandelen? Op het moment dat je het verkoopt? Of op het moment dat ik die winst dan van mijn beleggingsrekening af haal? Want stel ik herinvesteer die winst nou in nieuwe aandelen, hoe ziet de belastingdienst dat dan?
Dus stel:
1 januari koop ik voor 10.000 euro aandelen.
1 juni verkoop ik die aandelen voor 15.000 (winst dus eigenlijk 5.000)
2 juni koop ik andere aandelen voor 15.000
31 december zijn die aandelen 17.500 waard, ik houd ze aan.
Wat is nu dan mijn winst waarover ik belasting zou moeten betalen? Theoretisch denk ik 7.500, maar niets daarvan heb ik liquide gemaakt.
Iemand die hier wat licht op kan schijnen?
Ik woon weliswaar in Duitsland, dus daar zit het qua belasting allemaal anders, maar alsnog probeer ik het algemeen wat beter te begrijpen.
Chatgpt?quote:Op maandag 14 april 2025 16:50 schreef Hojdhopper het volgende:
Ik heb even een belastingvraag m.b.t. beleggen.
Op mijn jaaroverzicht van DEGIRO staat dat ik ¤0 winst heb gemaakt. Dit klopt op zich wel, want ik heb enkel bijgekocht.
Maar wanneer maak je volgens de belastingdienst nou "winst" met je aandelen? Op het moment dat je het verkoopt? Of op het moment dat ik die winst dan van mijn beleggingsrekening af haal? Want stel ik herinvesteer die winst nou in nieuwe aandelen, hoe ziet de belastingdienst dat dan?
Dus stel:
1 januari koop ik voor 10.000 euro aandelen.
1 juni verkoop ik die aandelen voor 15.000 (winst dus eigenlijk 5.000)
2 juni koop ik andere aandelen voor 15.000
31 december zijn die aandelen 17.500 waard, ik houd ze aan.
Wat is nu dan mijn winst waarover ik belasting zou moeten betalen? Theoretisch denk ik 7.500, maar niets daarvan heb ik liquide gemaakt.
Iemand die hier wat licht op kan schijnen?
Ik woon weliswaar in Duitsland, dus daar zit het qua belasting allemaal anders, maar alsnog probeer ik het algemeen wat beter te begrijpen.
Verlies kunnen nemen is een van de belangrijkste vaardigheden voor een beleggerquote:Op maandag 14 april 2025 16:33 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je verlies erkennen, je zit wel op Fok! hè?
Hè, maar als ik dus 1 januari 10.000 euro heb geïnvesteerd, en het jaar daarop is dat dus 17.500 waard maar nog niet verkocht (want het zit in aandelen), dan heb ik dus fictief rendement van 7.500 waarover ik belasting betaal?quote:Op maandag 14 april 2025 17:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hoe het in Duitsland zit, geen idee.
In Nederland wordt er een fictief rendement gerekend voor de waarde op 1 januari en daarover betaal je (een jaar later) belasting.
Nee je hebt een jaar later dan een fictief rendement over die 10000 dan. Dus er wordt gerekend dat je ong 6% verdiend zou kunnen hebben, dus 600 euro. Daar betaal je ong 30%, dus 180 euro over.quote:Op maandag 14 april 2025 17:22 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Hè, maar als ik dus 1 januari 10.000 euro heb geïnvesteerd, en het jaar daarop is dat dus 17.500 waard maar nog niet verkocht (want het zit in aandelen), dan heb ik dus fictief rendement van 7.500 waarover ik belasting betaal?
quote:
Hm, ook in Duitsland heb je gerealiseerd en niet-gerealiseerde winst:quote:
Dus moet ik over het fictief rendement (die 5.000 die ik dus wel heb geherinvesteerd) ook VRH betalen. Hoe dat allemaal moet weet ik niet, misschien toch maar naar een belastingadviseur hier.quote:Du erzielst steuerlich relevante Gewinne immer dann, wenn du eine Aktie (oder ein anderes Wertpapier) verkaufst – nicht beim Abheben vom Konto und auch nicht, wenn der Kurs steigt, du aber nicht verkaufst.
🧮 Dein Beispiel analysiert:
1. Januar: Kauf von Aktien für 10.000 ¤
Noch kein steuerlicher Vorgang.
1. Juni: Verkauf der Aktien für 15.000 ¤
Verkaufspreis – Kaufpreis = 5.000 ¤ Gewinn
Dieser Gewinn ist realisiert → steuerpflichtig
Abgeltungssteuer (i.d.R. 25 % + Soli + ggf. Kirchensteuer) fällt darauf an
2. Juni: Kauf neuer Aktien für 15.000 ¤
Neuer Kauf → Noch kein Gewinn, nur eine neue Investition
31. Dezember: Die neuen Aktien sind 17.500 ¤ wert
Buchgewinn von 2.500 ¤
Aber: Nicht realisiert → nicht steuerpflichtig
Die 6% fictief rendement komt waarvandaan? Of is dat zo vastgesteld door de Belastingdienst?quote:Op maandag 14 april 2025 17:26 schreef polquito1971 het volgende:
[..]
Nee je hebt een jaar later dan een fictief rendement over die 10000 dan. Dus er wordt gerekend dat je ong 6% verdiend zou kunnen hebben, dus 600 euro. Daar betaal je ong 30%, dus 180 euro over.
En het jaar erna een fictief rendement over 17500.
Toch?
Nee, je betaalt niet over het werkelijke rendement in Nederland.quote:Op maandag 14 april 2025 17:30 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Die 6% fictief rendement komt waarvandaan? Of is dat zo vastgesteld door de Belastingdienst?
En als je dan werkelijk verkoopt en je pakt die 7500 winst, dan moet je daarover 30% betalen?
Oké, dus stel je rendement is (veel) hoger, je betaalt uitsluitend over het fictief rendement van 6% die dertig procent belasting? Oké, sick...quote:Op maandag 14 april 2025 17:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, je betaalt niet over het werkelijke rendement in Nederland.
Er wordt gekeken naar de waarde op 1 januari van dat jaar en over die waarde wordt een fictief rendement gegooid waar je weer 36% belasting over betaalt.
Dus wat je rendement echt is (kan ook verlies zijn) doet er niet toe, betalen zal je.
Nu kan je wel bezwaar indienen als je rendement lager is, geloof ik. Maar hoe en wat weet ik niet.
Als je 100.000 in aandelen hebt en je verkoopt ze voor 1.000.000 dan krijg je alsnog maar een rekening voor die 36% belasting over ongeveer 6% fictief rendement.
Ja, geloof wel dat het 36% is geworden inmiddels.quote:Op maandag 14 april 2025 17:36 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Oké, dus stel je rendement is (veel) hoger, je betaalt uitsluitend over het fictief rendement van 6% die dertig procent belasting? Oké, sick...
Ja sorry .. tarief is inderdaad iets hoger tegenwoordig.quote:Op maandag 14 april 2025 17:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, geloof wel dat het 36% is geworden inmiddels.
Aan de andere kant, als je verlies draait in dat jaar (of net quitte draait met inflatie) dan betaal je ook belasting over een niet behaald fictief rendement.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |