Nou, wat ik begrijp is dat je in een uurtje per keer weer een paar honderd km verder kan, dat hoeft niet eens een hele snelle lader te zijn. Meestal rijd ik toch niet meer dan dat op een dag.quote:Op zaterdag 5 april 2025 17:31 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Zal wel een flink boek zijn als TS verwacht overal te kunnen snelladen
Mijn normale laadsnelheid is 11kW (meestal 10 bij de gemiddelde laadpaal) maak ik gebruik van de snellaadstekker dan is dit 50kW (die snellaadstekkers vind je hier in NL op de snelweg, en heel soms ergens anders) de palen die je overal op straat ziet doen vaak max 22kW maar het is aan je auto hoe snel dat echt gaatquote:Op zaterdag 5 april 2025 17:46 schreef 215 het volgende:
[..]
Nou, wat ik begrijp is dat je in een uurtje per keer weer een paar honderd km verder kan, dat hoeft niet eens een hele snelle lader te zijn. Meestal rijd ik toch niet meer dan dat op een dag.
Mijn probleem zou dan zijn als je echt afstanden wilt rijden je dan drie keer (of vaker) per dag moet laden. De eerste laadbeurt is nog wel handig voor ontbijten en evt opruimen of zo. Maar daarna? Als het boeken lezen of film kijken wordt... Het kan maar gaat wel vervelen vrees ik.
Tja, in de folder staat dat toch wat positiever. Als ik zelf ga rekenen komt je toch op snel anderhalf uur voor een normale laadbeurt bij 22 KW. Het wordt dan toch al weer minder aantrekkelijk.quote:Op zaterdag 5 april 2025 18:04 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Mijn normale laadsnelheid is 11kW (meestal 10 bij de gemiddelde laadpaal) maak ik gebruik van de snellaadstekker dan is dit 50kW (die snellaadstekkers vind je hier in NL op de snelweg, en heel soms ergens anders) de palen die je overal op straat ziet doen vaak max 22kW maar het is aan je auto hoe snel dat echt gaat
(In mijn geval dus 11kW max bij een straatpaal)
Met 2.5 uur is mijn auto (hybride) weer vol en dan kan ik (afhankelijk van het weer) ergens tussen de 70 en 100km rijden, bij snelladen is mijn auto met een half uur vol
Maar welke auto zat je eigenlijk te kijken en uit welk bouwjaar?quote:Op zaterdag 5 april 2025 18:21 schreef 215 het volgende:
[..]
Tja, in de folder staat dat toch wat positiever. Als ik zelf ga rekenen komt je toch op snel anderhalf uur voor een normale laadbeurt bij 22 KW. Het wordt dan toch al weer minder aantrekkelijk.
Om de drie uur max 20 minuten laden is mijn ervaring ook.quote:Op zaterdag 5 april 2025 18:53 schreef Raw85 het volgende:
Dat laden gaat echt wel een stuk sneller dan een uur hoor. Het verschilt natuurlijk een beetje per auto maar denk dat je met de meeste auto’s met een laadstop van 20-30 minuten zo weer 2 a 3 uur verder kunt rijden. Ook met een brandstofauto is het na zo’n tijd rijden vaak wel tijd voor een pauze.
Helemaal afhankelijk van de auto. Ga je bv met een e-golf uit 2018 dan vergaat het lachen je wel en is een lange rit een helquote:Op zaterdag 5 april 2025 18:59 schreef capricia het volgende:
Ask me anything.
Vorig jaar voor het eerst met de EV op vakantie geweest. DL, Oostenrijk, Frankrijk, geen enkel probleem met laden.
De auto bepaalt zelf waar en wanneer ie het beste kan laden. En na 15 minuten fast charging weer onderweg. Kopje koffie was de tijd die er nodig was.
Het is mij heel erg meegevallen.
3 of 4 keer 15 minuten laadtijd op een afstand van 1200 km. Afhankelijk met hoeveel procent batterij je op je bestemming aan wil komen.
Daar kan alleen de TS antwoord op geven. Wat voor een wagen het is die hij overweegt.quote:Op zaterdag 5 april 2025 19:33 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Helemaal afhankelijk van de auto. Ga je bv met een e-golf uit 2018 dan vergaat het lachen je wel en is een lange rit een hel
Ik ga maandag proefrijden in een geheel nieuwe Hyundai Inster. Die laadt dacht ik max 22 KW. Volgens mijn berekening kom je dan uit op anderhalf tot twee uur laden voor bijna leeg tot bijna vol. Dat is dan in de winter minder dan 300 km. Die tijd kan ik dan gebruiken voor ontbijt en boodschappen maar als dat vaker dan eens per dag moet dan schiet het niet heel erg op vrees ik. Komende weken verzinnen hoe vervelend ik dat vind.quote:Op zaterdag 5 april 2025 18:44 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Maar welke auto zat je eigenlijk te kijken en uit welk bouwjaar?
Dat zou ik geweldig vinden. Ik vrees alleen dat de parkeerplaats van de Carrefour niet zo mooi is om te wandelen. Maar goed, als iemand kan aangeven dat laders in zuid Europa ook in interessante gebieden zijn dan ben ik gelijk om....quote:Op zondag 6 april 2025 01:44 schreef Dagoduck het volgende:
Misschien ergens laden waar je ook kunt wandelen. Heb je meteen je beweging voor die dag gehad.
Dat is deze: https://ev-database.org/nl/auto/2231/Hyundai-INSTER-Long-Range ?quote:Op zondag 6 april 2025 01:21 schreef 215 het volgende:
[..]
Ik ga maandag proefrijden in een geheel nieuwe Hyundai Inster. Die laadt dacht ik max 22 KW. Volgens mijn berekening kom je dan uit op anderhalf tot twee uur laden voor bijna leeg tot bijna vol. Dat is dan in de winter minder dan 300 km. Die tijd kan ik dan gebruiken voor ontbijt en boodschappen maar als dat vaker dan eens per dag moet dan schiet het niet heel erg op vrees ik. Komende weken verzinnen hoe vervelend ik dat vind.
Maar goed, met dit topic heb ik wat nieuwe inzichten in ieder geval. Dus dank alvast.
quote:Praktische Actieradius
tussen 200 - 440 km
Stad - Winter 285 km
Snelweg - Winter 200 km
Gecombineerd - Winter 240 km
Stad - Zomer 440 km
Snelweg - Zomer 260 km
Gecombineerd - Zomer 335 km
Max 22 KWh? Hoe groot is de batterij? Wij hebben een id.4 al 4 jaar, die laadt max 125kwh of 150kwh geloof ik, maar zelden haal je ergens een laadsnelheid boven de 50-60kwh, ook niet bij palen die max 350kwh aan zouden moeten kunnen.quote:Op zondag 6 april 2025 01:21 schreef 215 het volgende:
[..]
Ik ga maandag proefrijden in een geheel nieuwe Hyundai Inster. Die laadt dacht ik max 22 KW. Volgens mijn berekening kom je dan uit op anderhalf tot twee uur laden voor bijna leeg tot bijna vol. Dat is dan in de winter minder dan 300 km. Die tijd kan ik dan gebruiken voor ontbijt en boodschappen maar als dat vaker dan eens per dag moet dan schiet het niet heel erg op vrees ik. Komende weken verzinnen hoe vervelend ik dat vind.
Maar goed, met dit topic heb ik wat nieuwe inzichten in ieder geval. Dus dank alvast.
Ik weet niet waar ik die foutieve info vandaan heb dat je max met 22KW kan laden. Dat klopte dus niet.quote:Op dinsdag 8 april 2025 14:58 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Max 22 KWh? Hoe groot is de batterij? Wij hebben een id.4 al 4 jaar, die laadt max 125kwh of 150kwh geloof ik, maar zelden haal je ergens een laadsnelheid boven de 50-60kwh, ook niet bij palen die max 350kwh aan zouden moeten kunnen.
Laadstress is ook een ding wat je jezelf aanpraat + wat anderen die er geen ervaring mee hebben maar wel heel graag negatief willen zijn roeptoeteren op de interwebz.quote:Op dinsdag 8 april 2025 17:14 schreef 215 het volgende:
[..]
Ik weet niet waar ik die foutieve info vandaan heb dat je max met 22KW kan laden. Dat klopte dus niet.
die laadstress begint al aardig af te zakken bij me. Op vakanties kan dat een dingetje zijn maar het kan geen kwaad om wat meer rust in te bouwen dan.
Testrit beviel me wel maar de prijs wordt wel aanzienlijk hoger dan geadverteerd. Met name omdat dakdragers alleen op de duurdere uitvoering met dakrails passen.
Ik gun mezelf nog een aantal dagen bedenktijd dus.
TS heeft het over snelladen, hij zal er rekening mee moeten houden dat de snelladers over het algemeen alleen op de snelweg te vinden zijn en hij heeft het over een Hyundai Inster, met een daadwerkelijke range van 230km bij 100% volle accu.quote:Op dinsdag 8 april 2025 20:16 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
En je kunt tegenwoordig ook met niet-Tesla's bij Tesla superchargers laden. Die laadstress heb ik ook geen last meer van, word je idd aangepraat.
Zo'n dakdrager zal dan wel weer invloed hebben op je range. Je zult vanzelf merken hoeveel, en dan kun je daar gewoon rekening mee houden.
De range in de folder is 370 km. In de praktijk zal dat dus tussen de 250 en 300 uitkomen denk ik. Dakdragers zijn alleen voor kortere afstanden is de bedoeling, niet voor vakantietochten. Op dit moment doe ik op vakantie eens per twee dagen tanken dus eens per dag laden lijkt me daar dan niet ver van af te zitten. Met als uitzondering dat je toch snel naar huis wilt of om andere reden een dag grotere afstand te maken. Dan wordt ik gedwongen te relaxen.quote:Op dinsdag 8 april 2025 23:35 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
TS heeft het over snelladen, hij zal er rekening mee moeten houden dat de snelladers over het algemeen alleen op de snelweg te vinden zijn en hij heeft het over een Hyundai Inster, met een daadwerkelijke range van 230km bij 100% volle accu.
En dat is bij 110km/uur op de cruise en 23 graden, tel daar die eventuele dakdragers, 130km/h op de peage richting Spanje en bergen bij op, ben benieuwd wat de praktische range dan gaat worden… maximaal 200, zo niet minder op de eerste lading, doe je daarna de accu tot 80% vol kom je op 160km range uit.
Dat is heel anders rijden dan bijvoorbeeld een ID4
Het blijft lastig maar kW =/ kWh. kW = vermogen (oplaadvermogen of vermogen van de elektromotor), kWh is een hoeveelheid energie, vergelijkbaar met liters bij een brandstofauto.quote:Op dinsdag 8 april 2025 14:58 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Max 22 KWh? Hoe groot is de batterij? Wij hebben een id.4 al 4 jaar, die laadt max 125kwh of 150kwh geloof ik, maar zelden haal je ergens een laadsnelheid boven de 50-60kwh, ook niet bij palen die max 350kwh aan zouden moeten kunnen.
Wij hebben een 77kwh batterij (en daarmee ongeveer bijna 500km bereik in de zomer, winter is wat minder), laden tijdens de vakanties is eigenlijk nooit een probleem geweest. Tig keer naar NL geweest (vanuit VK), Frankrijk, Duitsland, Schotland, veel in het VK. Meestal is het ff naar de WC, wat eten, en ff nieuws, social media checken op de mobiel een paar minuten en dan weer door. Laadt ook regelmatig niet tot 80%, maar tot een niveau dat we met 25-35% aankomen op bestemming als we daar toch kunnen laden.
Als wij naar NL gaan is het bijna 3 uur rijden naar de tunnel, dan laden we hem op de 100% de nacht ervoor, en dan laden we of bij de tunnel (moet toch een uur vantevoren aanwezig zijn), of bij de services een paar km voor de tunnel. En dan daarna nog een keertje in Belgie laden voor we bij familie zijn in Nederland. Prima te doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |