abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217295526
Ik overweeg een elektrische auto aan te schaffen. De meeste ritten zijn 20-100 km per keer maar het ding zal ook regelmatig een dag voor de deur blijven staan. Laden op zonne-energie in de zomer gaat prima omdat de auto veelal toch voor de deur staat. In de winter kan ik dan laden in de nacht op het goedkoopste moment.

Mijn grootste twijfel is echter roadtrips die ik een paar keer per jaar maak. Overnachten doe ik dan vaak waar geen stroom is dus moet ik dan ergens gaan laden. Als dat eens per dag is dan kan ik dat prima combineren met ontbijten in de auto maar hoe blijft het leuk als je twee of drie keer per dag een uurtje(?) moet laden? Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat je bij een laadstation achter in Frankrijk of Spanje leuk kunt wandelen.

Heeft iemand daar ervaring mee of gedachten over? Praat mij eens bij.

Eigenlijk was mijn eerste insteek een plug-in. Die zijn echter in een prijscategorie die ik mij niet kan veroorloven.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_217295724
Ligt aan de auto en hoe snel je kan snelladen, als ook hoe vaak je kan snelladen achter elkaar (sommige auto’s staan max 1x snelladen toe en gaan dan weer langzaam laden)

Koffie drinken en aan je pik zitten, meer kun je niet doen
  zaterdag 5 april 2025 @ 17:25:00 #3
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_217295757
een boek meenemen
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_217295790
quote:
16s.gif Op zaterdag 5 april 2025 17:25 schreef FlippingCoin het volgende:
een boek meenemen
Zal wel een flink boek zijn als TS verwacht overal te kunnen snelladen _O-
  zaterdag 5 april 2025 @ 17:33:47 #5
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_217295802
Bij Tesla laden ja dat mag ook met een niet tesla tegenwoordig
pi_217295903
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2025 17:31 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Zal wel een flink boek zijn als TS verwacht overal te kunnen snelladen _O-
Nou, wat ik begrijp is dat je in een uurtje per keer weer een paar honderd km verder kan, dat hoeft niet eens een hele snelle lader te zijn. Meestal rijd ik toch niet meer dan dat op een dag.

Mijn probleem zou dan zijn als je echt afstanden wilt rijden je dan drie keer (of vaker) per dag moet laden. De eerste laadbeurt is nog wel handig voor ontbijten en evt opruimen of zo. Maar daarna? Als het boeken lezen of film kijken wordt... Het kan maar gaat wel vervelen vrees ik.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_217296045
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2025 17:46 schreef 215 het volgende:

[..]
Nou, wat ik begrijp is dat je in een uurtje per keer weer een paar honderd km verder kan, dat hoeft niet eens een hele snelle lader te zijn. Meestal rijd ik toch niet meer dan dat op een dag.

Mijn probleem zou dan zijn als je echt afstanden wilt rijden je dan drie keer (of vaker) per dag moet laden. De eerste laadbeurt is nog wel handig voor ontbijten en evt opruimen of zo. Maar daarna? Als het boeken lezen of film kijken wordt... Het kan maar gaat wel vervelen vrees ik.
Mijn normale laadsnelheid is 11kW (meestal 10 bij de gemiddelde laadpaal) maak ik gebruik van de snellaadstekker dan is dit 50kW (die snellaadstekkers vind je hier in NL op de snelweg, en heel soms ergens anders) de palen die je overal op straat ziet doen vaak max 22kW maar het is aan je auto hoe snel dat echt gaat

(In mijn geval dus 11kW max bij een straatpaal)

Met 2.5 uur is mijn auto (hybride) weer vol en dan kan ik (afhankelijk van het weer) ergens tussen de 70 en 100km rijden, bij snelladen is mijn auto met een half uur vol
pi_217296198
Lekker rustgevend zo’n vakantie waarbij je constant laadstress hebt _O-

Koop gewoon een normale auto en geniet van het leven.
pi_217296278
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 april 2025 18:04 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Mijn normale laadsnelheid is 11kW (meestal 10 bij de gemiddelde laadpaal) maak ik gebruik van de snellaadstekker dan is dit 50kW (die snellaadstekkers vind je hier in NL op de snelweg, en heel soms ergens anders) de palen die je overal op straat ziet doen vaak max 22kW maar het is aan je auto hoe snel dat echt gaat

(In mijn geval dus 11kW max bij een straatpaal)

Met 2.5 uur is mijn auto (hybride) weer vol en dan kan ik (afhankelijk van het weer) ergens tussen de 70 en 100km rijden, bij snelladen is mijn auto met een half uur vol
Tja, in de folder staat dat toch wat positiever. Als ik zelf ga rekenen komt je toch op snel anderhalf uur voor een normale laadbeurt bij 22 KW. Het wordt dan toch al weer minder aantrekkelijk.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_217296458
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2025 18:21 schreef 215 het volgende:

[..]
Tja, in de folder staat dat toch wat positiever. Als ik zelf ga rekenen komt je toch op snel anderhalf uur voor een normale laadbeurt bij 22 KW. Het wordt dan toch al weer minder aantrekkelijk.
Maar welke auto zat je eigenlijk te kijken en uit welk bouwjaar?
pi_217296549
Dat laden gaat echt wel een stuk sneller dan een uur hoor. Het verschilt natuurlijk een beetje per auto maar denk dat je met de meeste auto’s met een laadstop van 20-30 minuten zo weer 2 a 3 uur verder kunt rijden. Ook met een brandstofauto is het na zo’n tijd rijden vaak wel tijd voor een pauze.
  Moderator zaterdag 5 april 2025 @ 18:59:41 #12
236264 crew  capricia
pi_217296583
Ask me anything.
Vorig jaar voor het eerst met de EV op vakantie geweest. DL, Oostenrijk, Frankrijk, geen enkel probleem met laden.
De auto bepaalt zelf waar en wanneer ie het beste kan laden. En na 15 minuten fast charging weer onderweg. Kopje koffie was de tijd die er nodig was.
Het is mij heel erg meegevallen.

3 of 4 keer 15 minuten laadtijd op een afstand van 1200 km. Afhankelijk met hoeveel procent batterij je op je bestemming aan wil komen.

[ Bericht 9% gewijzigd door capricia op 05-04-2025 19:07:05 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zaterdag 5 april 2025 @ 19:10:47 #13
236264 crew  capricia
pi_217296669
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2025 18:53 schreef Raw85 het volgende:
Dat laden gaat echt wel een stuk sneller dan een uur hoor. Het verschilt natuurlijk een beetje per auto maar denk dat je met de meeste auto’s met een laadstop van 20-30 minuten zo weer 2 a 3 uur verder kunt rijden. Ook met een brandstofauto is het na zo’n tijd rijden vaak wel tijd voor een pauze.
Om de drie uur max 20 minuten laden is mijn ervaring ook.
Soms leidt de navigatie van de auto je net even de snelweg af omdat het daar sneller laden/rustiger is.

Kopje koffie, een drankje. Even de benen strekken etc, en weer verder.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217296838
Een Travel Journal aanschaffen en tijdens de laadpauze de avonturen van die dag opschrijven en er eventueel nog wat bij tekenen/ plakken.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_217296856
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 april 2025 18:59 schreef capricia het volgende:
Ask me anything.
Vorig jaar voor het eerst met de EV op vakantie geweest. DL, Oostenrijk, Frankrijk, geen enkel probleem met laden.
De auto bepaalt zelf waar en wanneer ie het beste kan laden. En na 15 minuten fast charging weer onderweg. Kopje koffie was de tijd die er nodig was.
Het is mij heel erg meegevallen.

3 of 4 keer 15 minuten laadtijd op een afstand van 1200 km. Afhankelijk met hoeveel procent batterij je op je bestemming aan wil komen.
Helemaal afhankelijk van de auto. Ga je bv met een e-golf uit 2018 dan vergaat het lachen je wel en is een lange rit een hel

45 minuten snelladen is 150km rijden
https://www.evrijders.nl/(...)ximaal%205%2C5%20uur.
  Moderator zaterdag 5 april 2025 @ 19:36:13 #16
236264 crew  capricia
pi_217296887
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 april 2025 19:33 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Helemaal afhankelijk van de auto. Ga je bv met een e-golf uit 2018 dan vergaat het lachen je wel en is een lange rit een hel
Daar kan alleen de TS antwoord op geven. Wat voor een wagen het is die hij overweegt. :D

Met een moderne EV verwacht ik geen problemen.

Leuke site trouwens.
Ook deze. Naar de wintersport. Drie keer laden met een doorsnee EV. 20 a 26 minuten per keer.
https://www.evrijders.nl/nieuws/wintersport-elektrische-auto-2025

[ Bericht 17% gewijzigd door capricia op 05-04-2025 19:51:01 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zaterdag 5 april 2025 @ 19:54:21 #17
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_217297043
Als het een Tesla is kun je gewoon netflix en YouTube kijken in de auto op het scherm. Werkt uitstekend.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_217299580
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2025 18:44 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Maar welke auto zat je eigenlijk te kijken en uit welk bouwjaar?
Ik ga maandag proefrijden in een geheel nieuwe Hyundai Inster. Die laadt dacht ik max 22 KW. Volgens mijn berekening kom je dan uit op anderhalf tot twee uur laden voor bijna leeg tot bijna vol. Dat is dan in de winter minder dan 300 km. Die tijd kan ik dan gebruiken voor ontbijt en boodschappen maar als dat vaker dan eens per dag moet dan schiet het niet heel erg op vrees ik. Komende weken verzinnen hoe vervelend ik dat vind.

Maar goed, met dit topic heb ik wat nieuwe inzichten in ieder geval. Dus dank alvast.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  zondag 6 april 2025 @ 01:44:26 #19
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_217299623
Misschien ergens laden waar je ook kunt wandelen. Heb je meteen je beweging voor die dag gehad.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_217299660
quote:
6s.gif Op zondag 6 april 2025 01:44 schreef Dagoduck het volgende:
Misschien ergens laden waar je ook kunt wandelen. Heb je meteen je beweging voor die dag gehad.
Dat zou ik geweldig vinden. Ik vrees alleen dat de parkeerplaats van de Carrefour niet zo mooi is om te wandelen. Maar goed, als iemand kan aangeven dat laders in zuid Europa ook in interessante gebieden zijn dan ben ik gelijk om....
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_217300989
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2025 01:21 schreef 215 het volgende:

[..]
Ik ga maandag proefrijden in een geheel nieuwe Hyundai Inster. Die laadt dacht ik max 22 KW. Volgens mijn berekening kom je dan uit op anderhalf tot twee uur laden voor bijna leeg tot bijna vol. Dat is dan in de winter minder dan 300 km. Die tijd kan ik dan gebruiken voor ontbijt en boodschappen maar als dat vaker dan eens per dag moet dan schiet het niet heel erg op vrees ik. Komende weken verzinnen hoe vervelend ik dat vind.

Maar goed, met dit topic heb ik wat nieuwe inzichten in ieder geval. Dus dank alvast.
Dat is deze: https://ev-database.org/nl/auto/2231/Hyundai-INSTER-Long-Range ?

Vergeet direct de opgegeven afstanden van de fabrikant en calculeer in dat snelladen vaak tot 80% accu vol kan, als ook dat hoog zomer je airco dik staat te pompen, kost ook veel stroom, en snelweg sneller op is dat stadsverkeer en vergeet de bergen niet natuurlijk.

quote:
Praktische Actieradius
tussen 200 - 440 km
Stad - Winter 285 km
Snelweg - Winter 200 km
Gecombineerd - Winter 240 km
Stad - Zomer 440 km
Snelweg - Zomer 260 km
Gecombineerd - Zomer 335 km
pi_217319287
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2025 01:21 schreef 215 het volgende:

[..]
Ik ga maandag proefrijden in een geheel nieuwe Hyundai Inster. Die laadt dacht ik max 22 KW. Volgens mijn berekening kom je dan uit op anderhalf tot twee uur laden voor bijna leeg tot bijna vol. Dat is dan in de winter minder dan 300 km. Die tijd kan ik dan gebruiken voor ontbijt en boodschappen maar als dat vaker dan eens per dag moet dan schiet het niet heel erg op vrees ik. Komende weken verzinnen hoe vervelend ik dat vind.

Maar goed, met dit topic heb ik wat nieuwe inzichten in ieder geval. Dus dank alvast.
Max 22 KWh? Hoe groot is de batterij? Wij hebben een id.4 al 4 jaar, die laadt max 125kwh of 150kwh geloof ik, maar zelden haal je ergens een laadsnelheid boven de 50-60kwh, ook niet bij palen die max 350kwh aan zouden moeten kunnen.

Wij hebben een 77kwh batterij (en daarmee ongeveer bijna 500km bereik in de zomer, winter is wat minder), laden tijdens de vakanties is eigenlijk nooit een probleem geweest. Tig keer naar NL geweest (vanuit VK), Frankrijk, Duitsland, Schotland, veel in het VK. Meestal is het ff naar de WC, wat eten, en ff nieuws, social media checken op de mobiel een paar minuten en dan weer door. Laadt ook regelmatig niet tot 80%, maar tot een niveau dat we met 25-35% aankomen op bestemming als we daar toch kunnen laden.

Als wij naar NL gaan is het bijna 3 uur rijden naar de tunnel, dan laden we hem op de 100% de nacht ervoor, en dan laden we of bij de tunnel (moet toch een uur vantevoren aanwezig zijn), of bij de services een paar km voor de tunnel. En dan daarna nog een keertje in Belgie laden voor we bij familie zijn in Nederland. Prima te doen.
pi_217320222
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2025 14:58 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Max 22 KWh? Hoe groot is de batterij? Wij hebben een id.4 al 4 jaar, die laadt max 125kwh of 150kwh geloof ik, maar zelden haal je ergens een laadsnelheid boven de 50-60kwh, ook niet bij palen die max 350kwh aan zouden moeten kunnen.

Ik weet niet waar ik die foutieve info vandaan heb dat je max met 22KW kan laden. Dat klopte dus niet.
die laadstress begint al aardig af te zakken bij me. Op vakanties kan dat een dingetje zijn maar het kan geen kwaad om wat meer rust in te bouwen dan.

Testrit beviel me wel maar de prijs wordt wel aanzienlijk hoger dan geadverteerd. Met name omdat dakdragers alleen op de duurdere uitvoering met dakrails passen.

Ik gun mezelf nog een aantal dagen bedenktijd dus.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  Moderator dinsdag 8 april 2025 @ 17:56:19 #24
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_217320557
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2025 17:14 schreef 215 het volgende:

[..]
Ik weet niet waar ik die foutieve info vandaan heb dat je max met 22KW kan laden. Dat klopte dus niet.
die laadstress begint al aardig af te zakken bij me. Op vakanties kan dat een dingetje zijn maar het kan geen kwaad om wat meer rust in te bouwen dan.

Testrit beviel me wel maar de prijs wordt wel aanzienlijk hoger dan geadverteerd. Met name omdat dakdragers alleen op de duurdere uitvoering met dakrails passen.

Ik gun mezelf nog een aantal dagen bedenktijd dus.
Laadstress is ook een ding wat je jezelf aanpraat + wat anderen die er geen ervaring mee hebben maar wel heel graag negatief willen zijn roeptoeteren op de interwebz.

Als jij elke dag 400km moet rijden, dan is een EV misschien niet geschikt voor jou (er vanuit gaande dat je op de plek van bestemming niet gewoon kunt laden) maar als dat puur voor vakantie is, dan is die stress er niet.

Ik heb gisteren nog bij een een Tesla SuC geladen, en daar was ik aan het laden met 640+ km/u dus voor die wachttijd hoef je ook niet bang te zijn.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_217321581
En je kunt tegenwoordig ook met niet-Tesla's bij Tesla superchargers laden. Die laadstress heb ik ook geen last meer van, word je idd aangepraat.

Zo'n dakdrager zal dan wel weer invloed hebben op je range. Je zult vanzelf merken hoeveel, en dan kun je daar gewoon rekening mee houden.
pi_217323189
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2025 20:16 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
En je kunt tegenwoordig ook met niet-Tesla's bij Tesla superchargers laden. Die laadstress heb ik ook geen last meer van, word je idd aangepraat.

Zo'n dakdrager zal dan wel weer invloed hebben op je range. Je zult vanzelf merken hoeveel, en dan kun je daar gewoon rekening mee houden.
TS heeft het over snelladen, hij zal er rekening mee moeten houden dat de snelladers over het algemeen alleen op de snelweg te vinden zijn en hij heeft het over een Hyundai Inster, met een daadwerkelijke range van 230km bij 100% volle accu.

En dat is bij 110km/uur op de cruise en 23 graden, tel daar die eventuele dakdragers, 130km/h op de peage richting Spanje en bergen bij op, ben benieuwd wat de praktische range dan gaat worden… maximaal 200, zo niet minder op de eerste lading, doe je daarna de accu tot 80% vol kom je op 160km range uit.

Dat is heel anders rijden dan bijvoorbeeld een ID4

[ Bericht 11% gewijzigd door SnodeSnuiter op 08-04-2025 23:42:30 ]
pi_217326617
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 april 2025 23:35 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
TS heeft het over snelladen, hij zal er rekening mee moeten houden dat de snelladers over het algemeen alleen op de snelweg te vinden zijn en hij heeft het over een Hyundai Inster, met een daadwerkelijke range van 230km bij 100% volle accu.

En dat is bij 110km/uur op de cruise en 23 graden, tel daar die eventuele dakdragers, 130km/h op de peage richting Spanje en bergen bij op, ben benieuwd wat de praktische range dan gaat worden… maximaal 200, zo niet minder op de eerste lading, doe je daarna de accu tot 80% vol kom je op 160km range uit.

Dat is heel anders rijden dan bijvoorbeeld een ID4
De range in de folder is 370 km. In de praktijk zal dat dus tussen de 250 en 300 uitkomen denk ik. Dakdragers zijn alleen voor kortere afstanden is de bedoeling, niet voor vakantietochten. Op dit moment doe ik op vakantie eens per twee dagen tanken dus eens per dag laden lijkt me daar dan niet ver van af te zitten. Met als uitzondering dat je toch snel naar huis wilt of om andere reden een dag grotere afstand te maken. Dan wordt ik gedwongen te relaxen.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_217326782
Een spellingcursus.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_217332703
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2025 14:58 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Max 22 KWh? Hoe groot is de batterij? Wij hebben een id.4 al 4 jaar, die laadt max 125kwh of 150kwh geloof ik, maar zelden haal je ergens een laadsnelheid boven de 50-60kwh, ook niet bij palen die max 350kwh aan zouden moeten kunnen.

Wij hebben een 77kwh batterij (en daarmee ongeveer bijna 500km bereik in de zomer, winter is wat minder), laden tijdens de vakanties is eigenlijk nooit een probleem geweest. Tig keer naar NL geweest (vanuit VK), Frankrijk, Duitsland, Schotland, veel in het VK. Meestal is het ff naar de WC, wat eten, en ff nieuws, social media checken op de mobiel een paar minuten en dan weer door. Laadt ook regelmatig niet tot 80%, maar tot een niveau dat we met 25-35% aankomen op bestemming als we daar toch kunnen laden.

Als wij naar NL gaan is het bijna 3 uur rijden naar de tunnel, dan laden we hem op de 100% de nacht ervoor, en dan laden we of bij de tunnel (moet toch een uur vantevoren aanwezig zijn), of bij de services een paar km voor de tunnel. En dan daarna nog een keertje in Belgie laden voor we bij familie zijn in Nederland. Prima te doen.
Het blijft lastig maar kW =/ kWh. kW = vermogen (oplaadvermogen of vermogen van de elektromotor), kWh is een hoeveelheid energie, vergelijkbaar met liters bij een brandstofauto.

De Inster long range zou met maximaal 85 kW moeten kunnen laden met een laadtijd 10 tot 80% in 29 minuten. Dat is niet baanbrekend, maar wel een beetje wat je kunt verwachten van een auto in de budgetklasse. De elektrische modellen van Stellantis (o.a. Citroën ë-C3, Fiat Panda, Lancia Ypsilon) doen het iets beter wat dat betreft.

Wil je voor vergelijkbaar geld een auto hebben waarmee je iets zorgelozer lange roadtrips kunt doen zou je bijvoorbeeld ook eens tweedehands kunnen kijken naar een VW ID3 of een Tesla model 3.
Miata is always the answer
pi_217347981
Snelladen is toch 20-30 minuten, man even uitstappen, plasje doen, koffie doen, op je telefoon kijken en de tijd is alweer om.
.
pi_217372480
Vanmiddag een handtekening gezet voor die Inster. zou met een paar weken te leveren zijn.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')