We moeten echt meer doen om onafhankelijk te worden van de VS. Dit gaat helemaal de verkeerde kant op door de ideologische oorlog van de VS tegen de wetenschap.quote:Wetenschappers bijeen om zorgen over academische vrijheid in Nederland en VS
Hoe behoud je je academische vrijheid als wetenschapper als een van je belangrijkste onderzoekspartners aan de andere kant van de oceaan je motieven in twijfel trekt, je beurs plots stopzet of je tegenhoudt aan de grens? Sinds president Trumps aantreden zijn er grote zorgen over de staat van de wetenschap in de VS, en academici in Nederland merken ook steeds meer van zijn impact op hun vak. Men is bezorgd, maar durft zich niet luid uit te spreken, uit angst voor de gevolgen.
In Leiden kwamen tientallen onderzoekers, voor zover bekend voor het eerst in Nederland, samen om hun zorgen te delen en van elkaar te leren hoe je jezelf en je werk hiertegen wapent. Want de vrees dat je op enig moment aan de Amerikanen moet uitleggen hoe je je verhoudt tot de klimaatwetenschap, trans personen of diversiteitskwesties wordt door bijna iedereen gevoeld. En op een zwarte lijst in de VS sta je zomaar, is de angst.
"Gelieve de mensen in de zaal niet met naam en toenaam te citeren", begint organisator en universiteitshistoricus Pieter Slaman het gesprek op de rechtenfaculteit in Leiden, geheel in strijd met de gebruikelijke transparantie die de academische wereld betracht. "Het is wansmakelijk dat ik dit moet zeggen, maar hier staan we dan."
'Ideologische vragenlijsten'
Ook rector-magnificus Hester Bijl vertelt over de lastige situatie waar de wetenschap nu in verkeert. "Ongewenste ideologische vragenlijsten", noemt ze de enquêtes die vanuit de VS naar Nederland zijn gestuurd met onder meer de vraag of de Nederlandse instituten bijdragen aan onderzoek naar gender of klimaat. Ze spreekt van "politiek gemotiveerde beperkingen" vanuit de VS.
Niet alleen in Leiden duiken dit soort lijsten op. De Wageningen Universiteit (WUR) was vorige maand groot in het nieuws toen bekend werd dat het instituut een enquête had ontvangen over een onderzoeksproject, met een aantal vragen die door de universiteit als ongewenst en politiserend werden beoordeeld. Er werd onder meer gevraagd of het project bijdraagt aan het beperken van illegale immigratie en ook werd gevraagd of het onderzoeksproject een "milieurechtvaardigheids-" of klimaatproject is.
Een rare vraag, vindt hoogleraar geo-informatiewetenschappen Kirsten de Beurs van de WUR, leidinggevende van een van de onderzoekers die de lijst binnenkregen. "Want ja, wij in Wageningen doen heel erg veel klimaatonderzoek", vertelt ze in haar kantoor in Wageningen. "We hebben de vragenlijst helemaal niet ingevuld, omdat we dan eigenlijk de politiek laten bepalen welk onderzoek we wel en niet kunnen doen, en dan dus de onafhankelijkheid van ons onderzoek in de knoop raakt."
"Lees altijd de kleine lettertjes."
- Een waarschuwing aan de onderzoekers in de zaal in Leiden
De Beurs werkte zelf decennia in de Verenigde Staten als onderzoeker, in de staat Oklahoma. Ze legt uit dat dit soort vragenlijsten vaak wordt verstuurd binnen de VS, maar dat ze normaal nooit buiten de VS reiken. Dat dat nu wel gebeurt, vormt een risico voor de academische integriteit, vindt ze.
Zo zou het onderzoekers kunnen stimuleren tot zelfcensuur. "Ik weet zeker dat dat in de VS al gebeurt. Of dat hier al zo is, dat weet ik niet. Maar kijk naar ons geval. Wij gaan in ieder geval niet stoppen met klimaatonderzoek doen omdat dat in de VS niet meer mag."
"Lees altijd de kleine lettertjes", is ook de waarschuwing in de zaal in Leiden. Want waar je eerder ervan uit kon gaan dat Amerikaanse contracten of vragen te goeder trouw waren opgesteld, kun je je als Nederlandse onderzoeker nu zomaar tot iets verplichten dat je academische integriteit schendt, klinkt het.
"Hoe verzeker je je voor twee weken vreemdelingendetentie?"
- Een van de vragen in de zaal in Leiden
Maar ook als de academische vrijheid in stand blijft, is de schade al geleden. Samenwerkingen zullen hierdoor stranden, zegt men ook in de zaal in Leiden. Nu al zeggen Amerikaanse onderzoekers conferenties af om niet in de problemen te komen of halen ze hun naam van papers. En ook allerlei beurzen zijn al bevroren of geheel stopgezet.
"En hoe verzeker je je voor twee weken vreemdelingendetentie", vraagt een onderzoeker ernstig. "We hebben echt een richtlijn nodig voor het afschermen van eindscripties", zegt een ander, die er eerder op wees dat studenten nu al woorden die in de VS omstreden zijn vermijden in de online te lezen samenvattingen van hun scripties.
Tijd stilzetten
"Ik controleer dagelijks of mijn publicaties nog wel online staan", vertelt weer een ander, die zich bezighoudt met transgenderzorg. Ook organisator Slaman wijst daarop: "We moeten zorgen dat we in Europa zelf onze eigen onderzoeksgegevens en literatuur kunnen opslaan, zodat er niet plotseling dingen in Amerika verdwijnen."
"Ik wou dat ik de tijd even kon stilzetten om dit moment te onderzoeken", verzucht een aanwezige Amerikanist die zich grote zorgen maakt over de situatie in het land dat ze al jaren bestudeert. "Maar dat is voor de academici van de toekomst."
Daar wil men het niet over hebben natuurlijk, dat wordt alleen maar toegejuicht. Stel je immers voor dat er onderzoeken conclusies zouden trekken mbt bijvoorbeeld geslacht/gender, racisme, diversiteit, migratie of klimaatverandering die niet binnen het gewenste narratief vallen. Dan is de academische carrière van een onderzoeker(s) in kwestie snel over.quote:Op zaterdag 5 april 2025 11:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
Die stond al onder druk in dit land voor Trump.
Het blijkt vooral dat feiten voor sommige wetenschappers zelf erg lastig zijn.quote:Op zaterdag 5 april 2025 13:45 schreef Hexagon het volgende:
Uiteraard, feiten en wetenschap zijn voor fascisten natuurlijk maar lastig, dus dat moet weg.
Jij peer reviewed dagelijks al hun werk?quote:Op zaterdag 5 april 2025 13:46 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het blijkt vooral dat feiten voor sommige wetenschappers zelf erg lastig zijn.
Goede post (#2) op Reddit, post 2 is een reactie op post 1. Vat het eigenlijk goed samen. Houd alsjeblieft die krokodillentranen thuis, sekteleden. Op kleur gesegregreerde campussen of ruimtes, wegjagen van Joodse studenten, DEI hires, cancellen van iedereen die niet precies in de regenboogalfabetpas loopt, concepten zoals "whiteness" introduceren.quote:Op zaterdag 5 april 2025 11:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
Die stond al onder druk in dit land voor Trump.
Post 2:quote:I'm skeptical that anyone views straight White men as some inherently harmful category, as if these qualities create a genetic predisposition to being oppressive assholes.
https://www.campusreform.(...)iteness-course/20707
quote:You would be wrong. This was super common discourse in academic circles circa 2020, and it dates back beyond that.
The basic idea is that white culture is so inherently racist that the culture largely needs to be thrown out and replaced with people who aren't inherently racist. It is a problem identified, typically, as exclusive to white people, but can be shared with anyone perceived as a "colonizer" regardless of race. I've heard one person say it was genetic but it is usually considered a deeply entrenched cultural problem (I'm a biologist so genetic claims weren't exactly entertained in my circles).
It derives from Marxist ideas of the intrinsic purity of the oppressed and intrinsic evil of those in power. If you look into "whiteness" discourse from that era you can find some interesting vitriol. I wasn't exposed to it on the Internet, I was exposed to it in real life conversations with scientists in academia. It's largely why I distanced myself from leftists in academia, the watershed moment being when a committee I served on didn't invite a scientist to speak in 2021 who studied molecular mechanisms of immunity to pandemic diseases because he was white. We then looked at the race and sex of other potential speakers people had identified before making a decision, and that was the last time I served on that committee. The committee was all people with or pursuing PhDs in STEM, mostly some field of biology.
I definitely don't hear about whiteness as some evil entity as much as I used to. But I also don't spend time with people who called me intrinsically and immutably evil to my face anymore.
Ja hoor, alleen wetenschappers denken dat. Gelukkig heeft Oud_student van Fok! ze door. Misschien kunnen ze allemaal even naar dit topic komenquote:Op zaterdag 5 april 2025 15:51 schreef Oud_student het volgende:
Alleen wetenschappers denken dat zij "waardevrij" en objectief zijn![]()
![]()
Maar dat zijn ook net mensen, met een carriere, een gezin en een hypotheek.
Aldus onze razende Fok!-reporter die vanuit zijn jarenlange ervaring in de academische wereld zijn wijsheid met ons komt delen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 13:39 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Daar wil men het niet over hebben natuurlijk, dat wordt alleen maar toegejuicht. Stel je immers voor dat er onderzoeken conclusies zouden trekken mbt bijvoorbeeld geslacht/gender, racisme, diversiteit, migratie of klimaatverandering die niet binnen het gewenste narratief vallen. Dan is de academische carrière van een onderzoeker(s) in kwestie snel over.
Vanuit dat perspectief zijn deze ontwikkeling juist uitstekend. Zolang er in de wetenschappelijke wereld vermeende experts rondlopen die heilig geloven dat het menselijk geslacht een keuze is, migratie van grote groepen niet-Westerse migranten naar het Westen alleen maar positieve effecten kent, blanke mensen aangeboren 'privileges' hebben of een piepklein Joods land in het Midden-Oosten een zogenaamde Westerse koloniale staat is, zijn veel academische contreien simpelweg moeilijk serieus te nemen.
Het wordt bij zulke mens eens tijd voor wat zelfreflectie en men moet eens inzien wat voor bespottelijke troep er de afgelopen decennia, maar vooral de laatste 10-15 jaar, uit de wetenschap in het Westen komt.
Dat is zoiets als een familielid verlinkenquote:Op zaterdag 5 april 2025 14:32 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Grappig dat je het gros niet hoorde toen de academische vrijheid onder druk stond en staat door 'woke'.
Zoals bepaalde campussen als het om Israël gaatquote:Op zaterdag 5 april 2025 16:23 schreef Haushofer het volgende:
Zal ik dan maar een belangrijke oorzaak voor dit probleem aanstippen? Ok, komt-ie:
Teveel mensen hebben tegenwoordig een mening die ze op basis van sociale media en andere hearsay baseren i.p.v. daadwerkelijke ervaring en/of contacten met de desbetreffenden zonder dat ze ook maar ene fuck verstand van het onderwerp hebben.
Allemaal om die onderbuikjes te voeden, natuurlijk. Niks zo lekker als kwaad en gefrustreerd zijn, niks zo vermoeiend als nuance en daadwerkelijk kritisch onderzoek.
Uiteraard zijn (bijna) alle generalisaties onjuist, dat is dus makkelijk scorenquote:Op zaterdag 5 april 2025 16:15 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja hoor, alleen wetenschappers denken dat.
Ik heb ze niet door, maar heb alleen kritiek. Mijn kritiek betreft niet alleen de wetenschappers maar ook die er gebruik van maken c.q. misbruiken of onjuist voorstellen.quote:Gelukkig heeft Oud_student van Fok! ze door. Misschien kunnen ze allemaal even naar dit topic komen
Helaas zijn de meeste wetenschappers juist erg gewoon, middelmatig. Dat heb ik juist aangegeven.quote:En dan wetenschappers afdoen als wereldvreemd. Kostelijk.
Hmm. We zien vooral dat de frustraties en woede zich in de academische wereld bevinden. Daar is het artikel in de OP het zoveelste bewijs van. Het lijkt er daarom sterk op dat je hier vooral aan het projecteren bent.quote:Op zaterdag 5 april 2025 16:23 schreef Haushofer het volgende:
Zal ik dan maar een belangrijke oorzaak voor dit probleem aanstippen? Ok, komt-ie:
Teveel mensen hebben tegenwoordig een mening die ze op basis van sociale media en andere hearsay baseren i.p.v. daadwerkelijke ervaring en/of contacten met de desbetreffenden zonder dat ze ook maar ene fuck verstand van het onderwerp hebben.
Allemaal om die onderbuikjes te voeden, natuurlijk. Niks zo lekker als kwaad en gefrustreerd zijn, niks zo vermoeiend als nuance en daadwerkelijk kritisch onderzoek.
Over welk probleem heb je het?quote:Op zaterdag 5 april 2025 16:23 schreef Haushofer het volgende:
Je bent wel erg aan het gatekeepen nu. Niet nodig.quote:Op zaterdag 5 april 2025 16:18 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Aldus onze razende Fok!-reporter die vanuit zijn jarenlange ervaring in de academische wereld zijn wijsheid met ons komt delen.
En dat zonder één keer het woord "links" te gebruiken. Chapeau.
Vroeger heette dat "schoenmaker blijf bij je leest".quote:Op zaterdag 5 april 2025 16:51 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je bent wel erg aan het gatekeepen nu. Niet nodig.
Nee hoor. Ik stip slechts aan dat jij geen idee hebt waarover je post. Da's alles.quote:Op zaterdag 5 april 2025 16:47 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hmm. We zien vooral dat de frustraties en woede zich in de academische wereld bevinden. Daar is het artikel in de OP het zoveelste bewijs van. Het lijkt er daarom sterk op dat je hier vooral aan het projecteren bent.
In principe kunnen jullie allebei gelijk hebben toch? Jij zat bij Natuurkunde en de drek bevindt zich elders.quote:Op zaterdag 5 april 2025 19:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik stip slechts aan dat jij geen idee hebt waarover je post. Da's alles.
Bovendien zit ik niet meer in de academische wereld. Jammer joh.
Ja, dat vind ik lastig. Als die mensen geen idee hebben waarover ze hun gal spuien.quote:Op zaterdag 5 april 2025 16:48 schreef Oud_student het volgende:
Of vind je het alleen maar lastig als mensen kritek hebben en een andere mening?
Nou, er bevindt zich ook drek in mijn vakgebied. Dat is ook 1 reden waarom ik gestopt ben. Ik ben genoeg misstanden tegengekomen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 19:16 schreef Richestorags het volgende:
[..]
In principe kunnen jullie allebei gelijk hebben toch? Jij zat bij Natuurkunde en de drek bevindt zich elders.
Er rondlopen is heel wat anders dan er werken. En dat geldt al voor veel minder mensen, gok ik zo.quote:Op zaterdag 5 april 2025 19:16 schreef Richestorags het volgende:
Daarnaast hebben veel mensen, waaronder ik, ook gewoon jaren op de Uni rondgelopen.
De drek die ik bij Geowetenschappen heb gezien zal wellicht meer overeenkomen met wat jij hebt meegemaakt en is van een andere orde dan de ideologische meuk.quote:Op zaterdag 5 april 2025 19:19 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, er bevindt zich ook drek in mijn vakgebied. Dat is ook 1 reden waarom ik gestopt ben. Ik ben genoeg misstanden tegengekomen.
[..]
Er rondlopen is heel wat anders dan er werken.
Ja, maar gelukkig niet in mijn eigen vakgebied; dat is zo ongeveer het minst hiërarchische gebied, waarin de eerste auteur wordt bepaald door het alfabet.quote:Op zaterdag 5 april 2025 19:23 schreef Richestorags het volgende:
[..]
De drek die ik bij Geowetenschappen heb gezien zal wellicht meer overeenkomen met wat jij hebt meegemaakt en is van een andere orde dan de ideologische meuk.
Wat ik bij Geowetenschappen zag was dat de zeer begaafden al het werk voor een hongerloontje deden en de gehaaide professor met de eer kon strijken. Verder kliekjesvorming bij het schrijven van papers en altijd kinderachtig gesteggel om de 2e auteur.
Herkenbaar?
Maar dat is niet waar dit topic over gaat
Dat mag jij natuurlijk vinden, maar alles wat ik benoem is simpelweg een feit. En in plaats van daar inhoudelijk op in te haken begin je meteen users die de academische wereld bekritiseren weg te zetten als mensen die niet weten waar ze over praten en enkel hun wereldbeeld van sociale media zouden hebben. Maar dit is een argument op de man, niet op de inhoud.quote:Op zaterdag 5 april 2025 19:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik stip slechts aan dat jij geen idee hebt waarover je post. Da's alles.
Bovendien zit ik niet meer in de academische wereld. Jammer joh.
Dat is het probleem. Je denkt dat je "simpelweg feiten benoemt". Zie de wet van Brandolini,quote:Op zaterdag 5 april 2025 19:33 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat mag jij natuurlijk vinden, maar alles wat ik benoem is simpelweg een feit. En in plaats van daar inhoudelijk op in te haken...
Daar heb ik geen zin in.quote:The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it.
Dat valt wel mee. Het probleem is dat de deelnemers aan de collectieve psychose andere, wetenschappelijke, richtingen vleugellam maken met hun gedwingeland.quote:Op zaterdag 5 april 2025 12:46 schreef Telefoonvork het volgende:
Nu is het wel zo dat de academische vrijheid een beetje doorgeslagen is en richting collectieve psychose gaat als het om wat ze bestuderen.
Als de politiek het niet bepaalt, wie bepaalt dan wel welk onderzoek er gedaan moet worden en welke onderzoeken niet?quote:"Want ja, wij in Wageningen doen heel erg veel klimaatonderzoek", vertelt ze in haar kantoor in Wageningen. "We hebben de vragenlijst helemaal niet ingevuld, omdat we dan eigenlijk de politiek laten bepalen welk onderzoek we wel en niet kunnen doen, en dan dus de onafhankelijkheid van ons onderzoek in de knoop raakt."
Op deze site worden voorbeelden genoemd o,a, over COVID.quote:Op zaterdag 5 april 2025 20:05 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is het probleem. Je denkt dat je "simpelweg feiten benoemt". Zie de wet van Brandolini,
https://en.wikipedia.org/wiki/Brandolini%27s_law
Ik ken dat gevoel ook, daarom zijn mijn post relatief kort en ik heb geen zin om lijsten met bronnen voor mijn argumenten te geven; Paarlen voor de zwijnenquote:Daar heb ik geen zin in.
En geen zorgen, ik zal er verder ook niet meer op ingaan, da's niet goed voor m'n bloeddruk. Kun jij je "feiten" weer spuien, iedereen blij.
Doei.
Daarom maken ze zich ook zorgen om Nederland.quote:Op zondag 6 april 2025 08:57 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Als er iets is wat de academische vrijheid onder druk zet zijn het wel extreemlinkse activisten die colleges verstoren, sprekers wegjagen en allerlei wokewaanzin wat leidt tot diversity officers en sensitivity readers etc. De academische vrijheid heeft men zelf ondermijnt door dit soort lui en rare ideologieën eerst toegang te geven tot de universiteit en ze daarna geen strobreed in de weg te leggen.
Triest ook om te zien hoe de gebruikelijke figuren hier dat ook weer hard toejuichen…quote:Op zaterdag 5 april 2025 13:45 schreef Hexagon het volgende:
Uiteraard, feiten en wetenschap zijn voor fascisten natuurlijk maar lastig, dus dat moet weg.
En dat is voor jou voldoende excuus om de academische vrijheid nog verder onder druk te zetten?quote:Op zondag 6 april 2025 08:57 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Als er iets is wat de academische vrijheid onder druk zet zijn het wel extreemlinkse activisten die colleges verstoren, sprekers wegjagen en allerlei wokewaanzin wat leidt tot diversity officers en sensitivity readers etc. De academische vrijheid heeft men zelf ondermijnt door dit soort lui en rare ideologieën eerst toegang te geven tot de universiteit en ze daarna geen strobreed in de weg te leggen.
Zegt de user die haar kont omhoog doet voor China.quote:We moeten echt meer doen om onafhankelijk te worden van de VS.
Het zorgt er iig voor dat deze zgn noodkreet door flink wat mensen met korreltje zout zal worden genomen.quote:Op zondag 6 april 2025 09:16 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
En dat is voor jou voldoende excuus om de academische vrijheid nog verder onder druk te zetten?
Of wil je gewoon weer even voor bang sneeuwvlokje spelen?
Tja, er zijn nou eenmaal heel veel ongeïnformeerde mensen…quote:Op zondag 6 april 2025 12:14 schreef the-eye het volgende:
[..]
Het zorgt er iig voor dat deze zgn noodkreet door flink wat mensen met korreltje zout zal worden genomen.
Altijd wel handig om mensen waar je het niet mee eens bent 'dom' te noemen.quote:Op zondag 6 april 2025 12:37 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, er zijn nou eenmaal heel veel ongeïnformeerde mensen…
Tja... dan ligt daar gewoonlijk een taak voor de mensen die gehoord willen worden maar als je dan op een ander moment gezwegen hebt ga je niet ver komenquote:Op zondag 6 april 2025 12:37 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, er zijn nou eenmaal heel veel ongeïnformeerde mensen…
Nee, ik noem ze (al dan niet bewust) ongeïnformeerd. Dat is echt iets anders dan dom.quote:Op zondag 6 april 2025 12:39 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Altijd wel handig om mensen waar je het niet mee eens bent 'dom' te noemen.
Misschien kun je een carriere in de politiek starten
Correct.quote:Op zondag 6 april 2025 13:42 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Nee, ik noem ze (al dan niet bewust) ongeïnformeerd. Dat is echt iets anders dan dom.
Van wat er werd geroepen klopt feitelijk niet zo bijster veel. Toch is er een groep die dat heel graag wil horen en geloven en die weinig gevoelig zijn voor feiten. Een deel van die groep is natuurlijk niet al te snugger maar dat is zeer zeker geen randvoorwaarde…
Is natuurlijk sowieso al een zwaktebod.quote:Op zondag 6 april 2025 13:46 schreef Twiitch het volgende:
De pseudowetenschappers zijn als de dood dat ze straks hun "debatten" niet meer kunnen "winnen" door de ander racist/seksist/transfoob/islamofoob/wappie te noemen.
Geslachtsverandering met hormoon behandeling is gewoon een realiteit, want het gebeurd en is mogelijk. Door deze ontwikkeling is 'geslacht' niks meer dan een administratieve feit. de rest van man vrouw zijn culturele aspecten die constant veranderen.quote:Op zondag 6 april 2025 13:48 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Correct.
Bijvoorbeeld mensen die stug blijven volhouden dat het menselijk geslacht slechts een individuele keuze is in plaats van aan aantoonbaar, aangeboren en onveranderlijk feit. Of mensen die niet willen erkennen dat de enorme influx aan niet-Westerse migranten een boel negatieve effecten heeft op de samenlevingen in het Westen.
En toevalligerwijs zijn dit nu net hardnekkige dogma's zijn sommige delen van de academische wereld. Dus als we hier jouw redenering moeten volgen kunnen we dus concluderen dat een aanzienlijke groep academici weinig gevoelig zijn voor feiten?
Van wat er hier wordt geroepen klopt feitelijk niet zo bijster veel.quote:Op zondag 6 april 2025 13:48 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Correct.
Bijvoorbeeld mensen die stug blijven volhouden dat het menselijk geslacht slechts een individuele keuze is in plaats van aan aantoonbaar, aangeboren en onveranderlijk feit. Of mensen die niet willen erkennen dat de enorme influx aan niet-Westerse migranten een boel negatieve effecten heeft op de samenlevingen in het Westen.
En toevalligerwijs zijn dit nu net hardnekkige dogma's zijn sommige delen van de academische wereld. Dus als we hier jouw redenering moeten volgen kunnen we dus concluderen dat een aanzienlijke groep academici weinig gevoelig zijn voor feiten?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |