Wel eens van het IJsselmeer gehoord?quote:Op vrijdag 4 april 2025 02:43 schreef zetalore2 het volgende:
Ik snap dan ook niet dat ze hier in Nederland niet meer water reservoirs bouwen.
Wil je voor Limburg water opslaan, dan moet dat in Duitsland, tussen waar het water binnen komt en waar je het nodig zou hebben is geen ruimte.quote:Op zaterdag 5 april 2025 05:12 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Klopt, daar hebben ze in Limburg een hoop aan.
Zeker. Zoveel mogelijk water lokaal afvangen. Voor veel zaken heb je geen drinkwater nodig en we sturen veel te veel relatief schoon water naar de zuivering.quote:Op zaterdag 5 april 2025 07:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wil je voor Limburg water opslaan, dan moet dat in Duitsland, tussen waar het water binnen komt en waar je het nodig zou hebben is geen ruimte.
Maar we zouden wel kunnen kijken of deze Vlaamse verplichting van regenwaterputten van 5.000 tot 10.000 liter voor toilet, was en tuin ook voor ons iets is: https://www.vlaanderen.be(...)nieuwbouw-en-herbouw.
Totale onzin dat Vlaamse plan. Kunt dat veel beter centraal regelen dan die paar liter voor de wc apart te houden met een apart leidingstelsel.quote:Op zaterdag 5 april 2025 07:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wil je voor Limburg water opslaan, dan moet dat in Duitsland, tussen waar het water binnen komt en waar je het nodig zou hebben is geen ruimte.
Maar we zouden wel kunnen kijken of deze Vlaamse verplichting van regenwaterputten van 5.000 tot 10.000 liter voor toilet, was en tuin ook voor ons iets is: https://www.vlaanderen.be(...)nieuwbouw-en-herbouw.
Het is geen plan, het is al een wet sinds 2014 en sinds 2023 is dat uitgebreid. Daarom kunnen we daar ook naar kijken om te zien of we er van kunnen leren, ze hebben al 11 jaar ervaring met verplichte opvang van regenwater (5.000 tot 10.000 liter is trouwens wel meer dan 'een paar liter').quote:Op zaterdag 5 april 2025 09:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Totale onzin dat Vlaamse plan. Kunt dat veel beter centraal regelen dan die paar liter voor de wc apart te houden met een apart leidingstelsel.
Dat zal vast lokaal ook aan de hand zijn, in december was dit inderdaad ook op plekken een probleem: https://www.gelderlander.(...)lemaal-vol~a696f255/quote:Op zaterdag 5 april 2025 09:23 schreef deedeetee het volgende:
Ik zat er al op te wachten. Na alle ellende van eindeloze regenbuien nu geklaag dat het grondwater eindelijk eens zakken kan. In het park hier is de grote plas water die al langer dan een jaar als extra soort vijver onder een boom lag eindelijk in grond weggezakt.
Dan hoef ik alleen een gaatje te boren naar mijn kruipruimte, daar zit die tien kuub meestal wel op voorraad. Alleen bij langdurige droogte moet ik misschien een gaatje graven. Maar voor de was wil ik toch liever schoon water hebben en raad eens hoe vaak je de tuin wilt sproeien als je grondwater slechts een halve meter diep zit.quote:Op zaterdag 5 april 2025 07:25 schreef Hanca het volgende:
Limburg kan idd geen water uit het IJsselmeer ontvangen, Drenthe ook niet. Limburg heeft wel Maasplassen natuurlijk waar toch ook wel de nodige voorraad in zit. Maar Drenthe.... Doomed.quote:Op zaterdag 5 april 2025 05:12 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Klopt, daar hebben ze in Limburg een hoop aan.
Ja blijft onzin. Ik heb er voor mijn nieuwbouw aangerekend en de besparingen zijn minimaal en financieel is het zelfs bij 7 euro per m3 pas na 50 jaar rendabel.quote:Op zaterdag 5 april 2025 09:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is geen plan, het is al een wet sinds 2014 en sinds 2023 is dat uitgebreid. Daarom kunnen we daar ook naar kijken om te zien of we er van kunnen leren, ze hebben al 11 jaar ervaring met verplichte opvang van regenwater (5.000 tot 10.000 liter is trouwens wel meer dan 'een paar liter').
Waarom zou je altijd alles financieel rendabel willen hebben? Geld is echt niet alles. Het gaat hier om zuinig zijn met een steeds schaarser goed in Nederland en West-Europa: (drink)water. Iets essentieels voor mens en natuur.quote:Op zaterdag 5 april 2025 23:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja blijft onzin. Ik heb er voor mijn nieuwbouw aangerekend en de besparingen zijn minimaal en financieel is het zelfs bij 7 euro per m3 pas na 50 jaar rendabel.
Per persoon per dag spoel je gemiddeld 30 liter weg. Voor een gezin is dat 120. Dat is 41 dagen buffer. En je zit met gigantische kosten.
Zoals altijd zitten de besparingen bij de industrie en de boeren. Niet bij de huishoudens. Die dragen overigens wel onevenredig bij aan de pot.
Haha, voor Drenthe valt dat nog wel iets mee. Via de Drentse Hoofdvaart en de Hoogeveense Vaart kan water uit het IJsselmeer een aardig eind Drenthe ingepompt worden.quote:Op zaterdag 5 april 2025 16:42 schreef 215 het volgende:
[..], Drenthe ook niet. Limburg heeft wel Maasplassen natuurlijk waar toch ook wel de nodige voorraad in zit. Maar Drenthe.... Doomed.
Waarom lees je mijn reactie maar half?quote:Op zondag 6 april 2025 07:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Waarom zou je altijd alles financieel rendabel willen hebben? Geld is echt niet alles. Het gaat hier om zuinig zijn met een steeds schaarser goed in Nederland en West-Europa: (drink)water. Iets essentieels voor mens en natuur.
Dat dus, de landbouw vereist zulke krappe marges kwa waterhuishouding dat er in die hoek eigenlijk de problemen gecreëerd worden. Regenwater krijgt nauwelijks de tijd om in de grond weg te zakken maar een tijdje later moet er wel weer grondwater opgepompt worden.quote:Op zondag 6 april 2025 09:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Het is helemaal niet schaars in Nederland. Het wordt schaars doordat men alles met een noodgang afvoert voor agrarische sector en er veel verspild wordt door het bedrijfsleven. Dan moet je dat aanpakken.
grondwater zatquote:Op vrijdag 4 april 2025 02:43 schreef zetalore2 het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)e-zeer-uitzonderlijk
Toen de romeinen in Nederland kwamen zagen ze hoe de boeren op hun terpen droog probeerden te blijven, en zeiden ze, jullie kunnen beter groter denken en dijken gaan bouwen zodat het geheel beschermt wordt.
Ik denk dat voor de droogte eendezelfde grotere visie van de politiek nodig is omdat we eigenlijk veels te veel met de wind mee waaien, is het nat, dan is het nat, is het droog dan is het droog. Maar met het toenemende broeikas effect zal het steeds droger worden, en met het wanbeleid dat we hier voeren raakt de natuur helemaal naar de hoeren.
Ik snap dan ook niet dat ze hier in Nederland niet meer water reservoirs bouwen. Gewoon een paar kuilen van 1 vierkante kilometer op strategische plaatsen die gevuld worden met water in natte perioden, en die dan in droge perioden gebruikt kunnen worden zodat sproeiverboden niet meer noodzakelijk zijn. We hebben namelijk gewoon echt geen enkele plan B, als het droog wordt zijn we de klos, en we zijn nergens op voorbereid, oh nu gaat het weer regenen, dus nu maken we ons geen zorgen meer. Echt , wat is dat toch voor een nul komma nul beleid?
De enorme droogte van 2018 is nog steeds zichtbaar , mijn knoert van een Prunus boom 6 meter hoog was in 2019 bijna dood , heel klein miezerig bladstand, nauwelijks nog groeiquote:Op zaterdag 5 april 2025 09:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat zal vast lokaal ook aan de hand zijn, in december was dit inderdaad ook op plekken een probleem: https://www.gelderlander.(...)lemaal-vol~a696f255/
Maar dit is er ook aan de hand: https://nos.nl/l/2562259
Dat komt onder andere omdat we voor de boeren teveel water afvoeren: https://nos.nl/regio/zh-w(...)juist-drassig-gebied
En op beide zaken moet de overheid zich dus meer inrichten: we moeten meer water opvangen, die opvangplek is dan een plek waar bij teveel regenval het water heen kan en bij droogte is het een buffer waar we water uit kunnen halen. Het helpt dus bij zowel een te natte als een te droge periode.
En juist die schommelingen tussen te nat en te droog zijn slecht voor de natuur: https://www.nu.nl/klimaat(...)ash-in-de-bodem.html
In de natuur zijn de effecten van de droogte van het moment ook echt al wel te zien en het komt op een heel slecht moment, een moment dat essentieel is voor de rest van het jaar.
ik heb in Afrika een compound met eigen borehole, een 1000 meter vanaf de zee , daar komt het lekkerste water van de wereld bovenquote:Op zondag 6 april 2025 12:23 schreef 215 het volgende:
[..]
Dat dus, de landbouw vereist zulke krappe marges kwa waterhuishouding dat er in die hoek eigenlijk de problemen gecreëerd worden. Regenwater krijgt nauwelijks de tijd om in de grond weg te zakken maar een tijdje later moet er wel weer grondwater opgepompt worden.
Een watertank van 5 tot 10 kuub per woning lijkt me met name in wat dichter bebouwde gebieden een scenario voor veel problemen met verzakken en opdrijven. In mijn voortuin zou dat niet eens passen en mijn achtertuin zou er een graafmachine over het huis getakeld moeten worden.
als je grondwater voor de tuin of zwembad gebruikt dan is het helemaal niet duur , als water in huis gebruiken vergt investeringenquote:Op zondag 6 april 2025 12:23 schreef 215 het volgende:
Direct oppompen van grondwater zou nog wel kunnen zonder enorme kosten maar rendabel zal dat nooit worden met de huidige waterprijs. Ook dan praat je over een investering van al snel duizend euro en een stuk overhoop gehaalde tuin exclusief nog het leiding werk wat door huis heen moet. Haalbaar voor nieuwbouw maar slecht naderhand in te passen.
nou het droogt hard af in de tuin , de bovenlaag van 60 centimeter , de haarwortels van struiken en planten hebben lastquote:Op vrijdag 4 april 2025 07:20 schreef Hyaenidae het volgende:
Welke droogte, het is nog steeds zeiknat op sommige plekken door de belachelijke regenval van afgelopen 1,5 jaar.
Ik woon in Brabant en je ziet hier nog steeds op sommige plekken bomen uit het water steken, waar dus helemaal geen water hoort te staan.quote:Op dinsdag 8 april 2025 21:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou het droogt hard af in de tuin , de bovenlaag van 60 centimeter , de haarwortels van struiken en planten hebben last
maar we hebben water zat, de Loosdrechts en Vinkeveens plassen en alle rivieren en ons IJsselmeer , maar de algemene waterhoogte is te laag
dat komt door het waterbeheer ,
Sinds het droogte jaar 2018 gaat het wel beter met het waterpompen naar de kanalen en vaarten en sloten , als het erg droog is dan moet het waterpeil fors hoger staan
nou die water reservoirs zijn er meer dan zatquote:Op vrijdag 4 april 2025 02:43 schreef zetalore2 het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)e-zeer-uitzonderlijk
Ik snap dan ook niet dat ze hier in Nederland niet meer water reservoirs bouwen. Gewoon een paar kuilen van 1 vierkante kilometer op strategische plaatsen die gevuld worden met water in natte perioden, en die dan in droge perioden gebruikt kunnen worden zodat sproeiverboden niet meer noodzakelijk zijn.
En toch is daar een watertekort, ze roepen echt niet voor hun lol een sproeiverbod uit, voor boeren en sportclubs voor grasland.quote:Op dinsdag 8 april 2025 21:37 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ik woon in Brabant en je ziet hier nog steeds op sommige plekken bomen uit het water steken, waar dus helemaal geen water hoort te staan.
Dat droogte riedeltje hoor ik al jaren, dus om daar de PVV de schuld van te geven is een beetje heel erg achterlijk. Het is voornamelijk een mooi excuus vanuit de waterbedrijven om even lekker te spekken en te dreigen met prijsverhogingen/ minder service te verlenen.quote:Op vrijdag 4 april 2025 09:49 schreef Captain_Ghost het volgende:
PVV kunnen niet nadenken, alleen maar schreeuwen... Het is schuld van asielzoeker.
Zolang we dat blijven aanhoren, zullen er niet veel veranderen in Nederland.
2023 staat op 1 qua natste jaren in Nederland. En 2024 op plek 3, en nu gaan we alweer klagen over 'droogte' na 2 maandjes met weinig neerslag?quote:Op dinsdag 8 april 2025 21:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
En toch is daar een watertekort, ze roepen echt niet voor hun lol een sproeiverbod uit, voor boeren en sportclubs voor grasland.
Er zijn gewoon echt lokale verschillen, je kunt de situatie rond die boom niet plakken op een ander gebied, al is het maar een paar km verderop: https://unievanwaterschap(...)rddroge-maand-maart/
Het aantal natuurbranden is ook niet zo hoog omdat de natuur nog verzadigd is van het water, het is op veel plekken gewoon kurkdroog. In Brabant nu al 38 natuurbranden, normaal zijn dat er 5 of 6: https://www.omroepbrabant(...)verspreidt-zich-snel
Ja, dat komt omdat we teveel aan regen te snel af voeren en niet opslaan. De Rijn staat ook al zo laag dat de scheepvaart er last van heeft. Rijn en Maas zitten op 40% of lager van hun normale waterstand. Deze standen zijn alleen in 1921 en 1976 eerder gehaald sinds het begin van de metingen: https://www.waterpeilen.nl/
Vind ik ook belachelijk.quote:Op dinsdag 8 april 2025 21:54 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
2023 staat op 1 qua natste jaren in Nederland. En 2024 op plek 3, en nu gaan we alweer klagen over 'droogte' na 2 maandjes met weinig neerslag?
Je ziet toch ook de berichten over de natuurbranden in je eigen provincie? Je ziet toch ook dat boeren niet mogen sproeien? Je leest toch ook dat de Rijn bij zijn laagste waterstanden ooit zit?quote:Op dinsdag 8 april 2025 21:54 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
2023 staat op 1 qua natste jaren in Nederland. En 2024 op plek 3, en nu gaan we alweer klagen over 'droogte' na 2 maandjes met weinig neerslag?
Het is idd een goed uit te leggen droogte, maar wel een droogte waar we door onze extreme afvoer van regenwater ipv het vasthouden in Nederland extreem slecht op zijn voorbereid. En daar mag je best wat van vinden. Na een nat 2024 zou het nu niet al weer zo droog moeten zijn dat we er last van hebben. Maar dat is wel zo, omdat heel Nederland is gebouwd op het zo snel mogelijk verwijderen van al het water wat we niet onmiddelijk kunnen gebruiken. Zeker ook juist in Brabant.quote:Op dinsdag 8 april 2025 21:59 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Vind ik ook belachelijk.
Het is ook goed uit te leggen door een hogedruk gebied boven noord west Europa.
Dan zeggen “klimaat experts” dat het verschrikkelijk is want sinds 100jaar nog nooit gebeurt.
Maar we meten maar iets van 150 jaar. Op een wereld van miljarden jaren oud.
Dat er een hogedruk gebied ontstaat op een plek eens in de 400 jaar (ofzo) is misschien wel doodnormaal.
Absolute flauwekul.quote:Op dinsdag 8 april 2025 22:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je ziet toch ook de berichten over de natuurbranden in je eigen provincie? Je ziet toch ook dat boeren niet mogen sproeien? Je leest toch ook dat de Rijn bij zijn laagste waterstanden ooit zit?
Dus ja, het is te droog. Na 2 maanden weinig neerslag. Mede doordat ons land is ingericht op het afvoeren van waterm ipv het vasthouden. Maar ook gewoon omdat zo'n extreme droogte in deze periode vrijwel nooit voor komt.
Trouwens: op een voor vogels zeer vervelend moment, veel vogels sterken deze weken aan om straks energie te hebben voor hun jongen, maar ze kunnen nu niet bij de regenwormen die wel een halve meter diep zitten. Hebben ze weinig aan de regen van de afgelopen 3 jaar, als je nu wil eten.
Jij lijkt te willen ontkennen wat je gewoon overal kunt zien en lezen: ja, na een nat 2024 is het nu toch veel te droog.
Wat ik hier in de regio zie is ondergelopen stukken bos naast de weg waarin bomen nog steeds in het water staan.quote:Op dinsdag 8 april 2025 22:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je ziet toch ook de berichten over de natuurbranden in je eigen provincie? Je ziet toch ook dat boeren niet mogen sproeien? Je leest toch ook dat de Rijn bij zijn laagste waterstanden ooit zit?
Dus ja, het is te droog. Na 2 maanden weinig neerslag. Mede doordat ons land is ingericht op het afvoeren van waterm ipv het vasthouden. Maar ook gewoon omdat zo'n extreme droogte in deze periode vrijwel nooit voor komt.
Trouwens: op een voor vogels zeer vervelend moment, veel vogels sterken deze weken aan om straks energie te hebben voor hun jongen, maar ze kunnen nu niet bij de regenwormen die wel een halve meter diep zitten. Hebben ze weinig aan de regen van de afgelopen 3 jaar, als je nu wil eten.
Jij lijkt te willen ontkennen wat je gewoon overal kunt zien en lezen: ja, na een nat 2024 is het nu toch veel te droog.
Ja, dat er 38 natuurbranden zijn geweest is flauwekul? Dat het water laag staat is flauwekul? Dat grutto's op 1 van hun grootste voederplekken in Europa (de Onlanden) hun snavel niet eens in de grond krijgen is flauwekul?quote:
Het grondwater bij mijn huis is het laagste van de afgelopen 5 jaar, dat kan ik gewoon zien.quote:Op dinsdag 8 april 2025 22:04 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Wat ik hier in de regio zie is ondergelopen stukken bos naast de weg waarin bomen nog steeds in het water staan.
Oftewel het moet nog wel een tijdje droog blijven voordat dat wateroverschot eindelijk verdampt is. Grondwaterstanden zijn ook ontzettend hoog. Ik geloof wat ik zie en niet wat de media ons wijs wil maken.
Het water staat hoog.quote:Op dinsdag 8 april 2025 22:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat er 38 natuurbranden zijn geweest is flauwekul? Dat het water laag staat is flauwekul? Dat grutto's op 1 van hun grootste voederplekken in Europa (de Onlanden) hun snavel niet eens in de grond krijgen is flauwekul?
https://www.oogtv.nl/2025(...)letterlijk-met-vuur/
Waarom zou je zulke feiten ontkennen? Roep je dat ook tegen iemand die zegt dat de zon schijnt, dat het flauwekul is? Of tegen iemand die zegt dat de lucht blauw is?
Het water hier in Groningen heeft in de 5 jaar dat ik hier woon niet zo laag gestaan. Het water in de Rijn heeft in de afgelopen 100 jaar maar 2x zo laag gestaan.quote:
Ja die zijn gewoon per peilbuis inzichtelijk.quote:Op dinsdag 8 april 2025 22:24 schreef Hanca het volgende:
Hier, zulke plaatjes van in dit geval Tubantia geven toch gewoon verifieerbare feiten weer:
[ afbeelding ]
De Ijssel staat nog net zo hoog als altijd , die pompen ze vol vanaf het IJsselmeerquote:Op dinsdag 8 april 2025 22:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het water hier in Groningen heeft in de 5 jaar dat ik hier woon niet zo laag gestaan. Het water in de Rijn heeft in de afgelopen 100 jaar maar 2x zo laag gestaan.
Het water staat plaatselijk nog hoog, klopt. Maar plaatselijk staat het ook op recordlaagte. Waarom is het zo moeilijk dat te erkennen?
Half Nederland dus oranje of rood, dat is voor deze tijd van het jaar dus extreem droog.quote:Op dinsdag 8 april 2025 22:36 schreef Lospedrosa het volgende:
Zo ziet t er al weer anders uit:
[ afbeelding ]
Half NL blauw dat is dus voor deze tijd van het jaar extreem nat.quote:Op woensdag 9 april 2025 07:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Half Nederland dus oranje of rood, dat is voor deze tijd van het jaar dus extreem droog.
Maar ik ontkende nergens dat het plaatselijk nog nat is, jullie ontkennen dat het plaatselijk extreem droog is en dat er daar dus preventieve maatregelen nodig zijn.quote:Op woensdag 9 april 2025 18:16 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Half NL blauw dat is dus voor deze tijd van het jaar extreem nat.
de bovenlaag in de tuin en natuur is erg droog tot 50 cm diepquote:Op woensdag 9 april 2025 18:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar ik ontkende nergens dat het plaatselijk nog nat is, jullie ontkennen dat het plaatselijk extreem droog is en dat er daar dus preventieve maatregelen nodig zijn.
quote:De waterschappen Drents Overijsselse Delta (WDOD), Vechtstromen en Rijn en IJssel pompen extra water vanuit de IJssel in het Twentekanaal.
Daartoe zijn extra pompen geplaatst bij het gemaal Eefde, net iets boven Zutphen.
Met deze extra watertoevoer willen de waterschappen droogteschades beperken in hun werkgebieden.
Het besluit is genomen in overleg met Rijkswaterstaat die het gemaal in Eefde beheert.
De maatregel is een reactie op de lage waterstanden in de IJssel.
Onder normale omstandigheden kan met het gemaal Eefde ruim 21 m3 water per seconde worden aangevoerd vanuit de regenrivier, nu was dat nog maar 10 m3 water per seconde.
Met extra pompcapaciteit kan het het water diep genoeg worden opgepompt om het Twentekanaal van genoeg water te voorzien, zegt dijkgraaf Dirk-Siert Schoonman van WDOD.
Het Twentekanaal is, schetsen de waterschappen, een belangrijke waterbron én doorvoerroute voor diverse functies, zoals scheepvaart, landbouw, natuur, drinkwatervoorziening en recreatie.
Dat kan idd in Twente, in Overijssel. Probleem is dat met name Oost-Brabant geen enkele mogelijkheid heeft tot het vasthouden of oppompen van water, daar zou gewoon naar gekeken moeten worden want er zal de komende decennia nog veel meer droogte komen (en meer natte periodes, maar dan is een opvang waar je teveel aan water heen kunt brengen ook handig).quote:Op woensdag 9 april 2025 18:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de bovenlaag in de tuin en natuur is erg droog tot 50 cm diep
verder is de natuur in het algemeen te droog , water is er zat in het IJsselmeer
soms dan pompen ze vanaf het IJsselmeer de ijssel op en jagen ze het water omhoog in de vaart en sloten , ik snap niet dat ze dat nu niet doen wat de mais heeft water nodig nu
https://www.h2owaternetwe(...)ekorten-te-voorkomen
nou daar kan de techniek wel mee omgaan , mits de wil er is , en er zijn teveel waterschappen en die hebben schijt aan elkaar, al die koninkrijkjesquote:Op woensdag 9 april 2025 18:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat kan idd in Twente, in Overijssel. Probleem is dat met name Oost-Brabant geen enkele mogelijkheid heeft tot het vasthouden of oppompen van water, daar zou gewoon naar gekeken moeten worden want er zal de komende decennia nog veel meer droogte komen (en meer natte periodes, maar dan is een opvang waar je teveel aan water heen kunt brengen ook handig).
Ja, het is zeker technisch mogelijk, maar dat is er nu nog niet en dat lijkt me dus iets wat er wel moet komen.quote:Op woensdag 9 april 2025 18:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou daar kan de techniek wel mee omgaan , mits de wil er is , en er zijn teveel waterschappen en die hebben schijt aan elkaar, al die koninkrijkjes
Waar staat die pomp dan?quote:Op dinsdag 8 april 2025 23:45 schreef michaelmoore het volgende:
De Ijssel staat nog net zo hoog als altijd , die pompen ze vol vanaf het IJsselmeer
Stuwquote:
quote:De stuw in Driel wordt ook wel de kraan van Nederland genoemd.
Deze zorgt voor voldoende water voor de scheepvaart en verdeling van het water over de Nederrijn en IJssel, waardoor genoeg zoetwater het IJsselmeer instroomt
Het wordt ook wel 'de kraan van Nederland' genoemd: de stuw bij Driel.
Het sluizencomplex in de Rijn speelt namelijk een hele belangrijke rol voor de waterverdeling in ons land.
Zeker nu de waterstand al zo vroeg in het jaar laag is.22 jul 2022
.
https://www.waterschappen(...)t-al-dat-regenwater/quote:Wisselend waterpeil IJsselmeergebied
In het IJsselmeergebied hanteren we in de zomer en winter een ander waterpeil. Zo kunnen we goed inspelen op de veranderende weersomstandigheden in de verschillende seizoenen.
Zomerpeil
In de zomer zorgen we ervoor dat er genoeg water is voor drinkwaterproductie, landbouw, doorspoeling van de polders om het zoutgehalte in de bodem te verlagen, en recreatie.
Het water in het IJsselmeergebied staat dan hoger. Dat noemen we het zomerpeil.
In de zomer mag het waterpeil schommelen tussen -0,10 m NAP en -0,30 m NAP. Het is dus een flexibel peil. Een NAP-hoogte van 0 m is ongeveer gelijk aan het gemiddeld zeeniveau van de Noordzee.
Winterpeil
In de winter kan er een teveel aan water ontstaan door meer neerslag en doordat rivieren meer water afvoeren. Daarom verlagen we aan het eind van de zomer het waterpeil van het IJsselmeergebied, zodat we het teveel aan water kunnen opvangen en afvoeren naar de Waddenzee. In de winter zorgen we ervoor dat het water niet onder de -0,40 m onder NAP zakt.
quote:Nadeel verhogen grondwaterpeil
Het grondwaterpeil verhogen klinkt als een eenvoudige oplossing.
Maar er komt het nodige bij kijken. Als het grondwaterpeil hoger is, zijn bijvoorbeeld akkers van boeren drassiger in het voor- en najaar. In deze periode bewerken zij hun akkers met tractoren.
Met een hoger grondwaterpeil gaat dit lastig.
De akkers zijn dan te nat en de tractoren komen vast te zitten in de grond.
Huidige grondwaterstanden
Je zou denken, na al die nattigheid van afgelopen weken zijn we wel van het droogteprobleem af.
Niets is minder waar. In de hoger gelegen zandgronden in Twente zijn de grondwaterstanden nog niet overal op het gewenste niveau.
Waterschappen houden daar nog regenwater vast om het grondwaterpeil verder aan te vullen.
Met een zanderige ondergrond, sijpelt het water namelijk makkelijk weg.
Daarom zoeken we voor deze gebieden naar mogelijkheden om hier zoveel mogelijk water vast te houden. Dit noemen we de sponswerking van de bodem. Bijvoorbeeld door bomen en planten te planten, kan je meer water vasthouden. De wortels houden de grond en het water vast.
di i s er wel, maar er is nog al wat hoogteverschil ook he en afstand als de rijn droog staat , die krijg je niet vol, de IJssel wel, twente kanaal ook welquote:Op donderdag 10 april 2025 11:02 schreef Seeburg54 het volgende:
Onze politiek kan helemaal niks. Elkaar afzeiken, daar zijn ze erg goed in. Dat dan wel weer.
Jammer, want er zou volgens mij best een beleid kunnen komen om droogte op te vangen inderdaad.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Hoe hoog ligt Putten boven NAP?
Aan de kust varieert de hoogte van 0,8 tot 1,5 meter boven NAP maar daalt landinwaarts tot -0,2 meter NAP (de Arkemheensepolder) om daarna te stijgen naar een hoogte van ± 50 meter boven NAP aan de zuidoostkant van de gemeente.
Het centrum van het dorp ligt op een hoogte van ongeveer 17 meter.
Het IJsselmeer is inderdaad de waterbuffer van NL. Oorspronkelijk ontworpen om bij verkeerde wind water op te kunnen slaan om het later alsnog in zee te kunnen lozen. Tegenwoordig daarnaast ook als zoet water buffer. Dat kunnen lozen kan sinds kort ook met enorme pompen bij Den Oever.quote:Op donderdag 10 april 2025 10:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Stuw
Overtollig regenwater gaat het IJsselmeer in dat kan ook andersom, dat is al verschillende keren gedaan
Onze nationale regenton , er kan in en er kan uit, uit naar de kanalen en rivieren en naar de Waddenzee
[ afbeelding ]
[..]
[..]
https://www.waterschappen(...)t-al-dat-regenwater/
[ afbeelding ]
[..]
jawel met droogte wordt het ook terug de IJssel opgepomptquote:Op donderdag 10 april 2025 11:20 schreef 215 het volgende:
[..]
Het IJsselmeer is inderdaad de waterbuffer van NL. Oorspronkelijk ontworpen om bij verkeerde wind water op te kunnen slaan om het later alsnog in zee te kunnen lozen. Tegenwoordig daarnaast ook als zoet water buffer. Dat kunnen lozen kan sinds kort ook met enorme pompen bij Den Oever.
Je bewering was dat water ook omhoog werd gepomp om de IJssel weer aan te vullen bij watergebrek. Vandaar mijn nieuwsgierigheid waar dan die enorme pompen zouden moeten staan en hoe ze het water dan van Kampen weer naar Giesbeek krijgen?
Om zelf maar te antwoorden.
De IJssel is een aftakking van de Rijn (gemaakt door de Romeinen, daarvoor was het een beek). Omdat de Rijn wel is voorzien van stuwen kan het debiet in de IJssel dus enigszins op peil gehouden worden door de Rijn dicht te zetten. Maar water tegen de stroom in weer omhoog pompen in een rivier kan dus niet. Je kan het hooguit ergens tegenhouden waardoor het peil bovenstrooms wel hoger zal worden. Dat doen ze echter niet in de IJssel.
Hoe dan en waar?quote:Op donderdag 10 april 2025 11:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jawel met droogte wordt het ook terug de IJssel opgepompt
dezelfde manier als het uit de IJssel wordt gepompt, maar dan terug het land in zodat de IJssel omhoog komtquote:
Ze blokkeren het weglopen, als ze het echt zouden oppompen dan zou de IJssel volgens jou dus plotseling de andere kant op lopen. Dat kan natuurlijk niet. Maar als je een soort dam legt, dan wordt het water stroomopwaarts natuurlijk hoger. Dat is dan ook wat ze doen.quote:Op donderdag 10 april 2025 16:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dezelfde manier als het uit de IJssel wordt gepompt, maar dan terug het land in zodat de IJssel omhoog komt
en dan gaat hier de vaart ook omhoog in de hele wijk en de sloten
nooit gemerkt?/
moet je eens goed opletten als het straks erg droog gaat worden
Precies, De IJssel heeft een hoogte verschil van 14 meter tussen begin en Ketelmeer, dat stroomt dus nooit de andere kant op. De enige dam die dat water nog tegen komt is trouwens de Afsluitdijk.quote:Op donderdag 10 april 2025 17:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze blokkeren het weglopen, als ze het echt zouden oppompen dan zou de IJssel volgens jou dus plotseling de andere kant op lopen. Dat kan natuurlijk niet. Maar als je een soort dam legt, dan wordt het water stroomopwaarts natuurlijk hoger. Dat is dan ook wat ze doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |