abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217281462
https://nos.nl/artikel/25(...)e-zeer-uitzonderlijk

Toen de romeinen in Nederland kwamen zagen ze hoe de boeren op hun terpen droog probeerden te blijven, en zeiden ze, jullie kunnen beter groter denken en dijken gaan bouwen zodat het geheel beschermt wordt.

Ik denk dat voor de droogte eendezelfde grotere visie van de politiek nodig is omdat we eigenlijk veels te veel met de wind mee waaien, is het nat, dan is het nat, is het droog dan is het droog. Maar met het toenemende broeikas effect zal het steeds droger worden, en met het wanbeleid dat we hier voeren raakt de natuur helemaal naar de hoeren.

Ik snap dan ook niet dat ze hier in Nederland niet meer water reservoirs bouwen. Gewoon een paar kuilen van 1 vierkante kilometer op strategische plaatsen die gevuld worden met water in natte perioden, en die dan in droge perioden gebruikt kunnen worden zodat sproeiverboden niet meer noodzakelijk zijn. We hebben namelijk gewoon echt geen enkele plan B, als het droog wordt zijn we de klos, en we zijn nergens op voorbereid, oh nu gaat het weer regenen, dus nu maken we ons geen zorgen meer. Echt , wat is dat toch voor een nul komma nul beleid?
pi_217281555
Inkoppertje hoor
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_217281704
Welke droogte, het is nog steeds zeiknat op sommige plekken door de belachelijke regenval van afgelopen 1,5 jaar.
pindazakje
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 4 april 2025 @ 08:37:33 #4
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_217282211
Gezien de droogte op bijvoorbeeld de Veluwe doen ze blijkbaar juist genoeg tegen droogtepreventie.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_217282797
PVV kunnen niet nadenken, alleen maar schreeuwen... Het is schuld van asielzoeker.

Zolang we dat blijven aanhoren, zullen er niet veel veranderen in Nederland.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_217283346
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2025 02:43 schreef zetalore2 het volgende:
Ik snap dan ook niet dat ze hier in Nederland niet meer water reservoirs bouwen.
Wel eens van het IJsselmeer gehoord?
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_217287486
Druk met vuurwerkverbod en lintjesgate
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zaterdag 5 april 2025 @ 05:12:24 #8
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_217291326
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2025 10:56 schreef 215 het volgende:

[..]
Wel eens van het IJsselmeer gehoord?
Klopt, daar hebben ze in Limburg een hoop aan.
pi_217291624
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2025 05:12 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Wil je voor Limburg water opslaan, dan moet dat in Duitsland, tussen waar het water binnen komt en waar je het nodig zou hebben is geen ruimte.

Maar we zouden wel kunnen kijken of deze Vlaamse verplichting van regenwaterputten van 5.000 tot 10.000 liter voor toilet, was en tuin ook voor ons iets is: https://www.vlaanderen.be(...)nieuwbouw-en-herbouw.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 5 april 2025 @ 07:32:19 #10
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_217291689
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 april 2025 07:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wil je voor Limburg water opslaan, dan moet dat in Duitsland, tussen waar het water binnen komt en waar je het nodig zou hebben is geen ruimte.

Maar we zouden wel kunnen kijken of deze Vlaamse verplichting van regenwaterputten van 5.000 tot 10.000 liter voor toilet, was en tuin ook voor ons iets is: https://www.vlaanderen.be(...)nieuwbouw-en-herbouw.
Zeker. Zoveel mogelijk water lokaal afvangen. Voor veel zaken heb je geen drinkwater nodig en we sturen veel te veel relatief schoon water naar de zuivering.
pi_217292352
quote:

[..]

Totale onzin dat Vlaamse plan. Kunt dat veel beter centraal regelen dan die paar liter voor de wc apart te houden met een apart leidingstelsel.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_217292523
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2025 09:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Totale onzin dat Vlaamse plan. Kunt dat veel beter centraal regelen dan die paar liter voor de wc apart te houden met een apart leidingstelsel.
Het is geen plan, het is al een wet sinds 2014 en sinds 2023 is dat uitgebreid. Daarom kunnen we daar ook naar kijken om te zien of we er van kunnen leren, ze hebben al 11 jaar ervaring met verplichte opvang van regenwater (5.000 tot 10.000 liter is trouwens wel meer dan 'een paar liter').
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 5 april 2025 @ 09:23:25 #13
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_217292563
Ik zat er al op te wachten. Na alle ellende van eindeloze regenbuien nu geklaag dat het grondwater eindelijk eens zakken kan. In het park hier is de grote plas water die al langer dan een jaar als extra soort vijver onder een boom lag eindelijk in grond weggezakt. :D
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_217292765
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2025 09:23 schreef deedeetee het volgende:
Ik zat er al op te wachten. Na alle ellende van eindeloze regenbuien nu geklaag dat het grondwater eindelijk eens zakken kan. In het park hier is de grote plas water die al langer dan een jaar als extra soort vijver onder een boom lag eindelijk in grond weggezakt. :D
Dat zal vast lokaal ook aan de hand zijn, in december was dit inderdaad ook op plekken een probleem: https://www.gelderlander.(...)lemaal-vol~a696f255/

Maar dit is er ook aan de hand: https://nos.nl/l/2562259

Dat komt onder andere omdat we voor de boeren teveel water afvoeren: https://nos.nl/regio/zh-w(...)juist-drassig-gebied

En op beide zaken moet de overheid zich dus meer inrichten: we moeten meer water opvangen, die opvangplek is dan een plek waar bij teveel regenval het water heen kan en bij droogte is het een buffer waar we water uit kunnen halen. Het helpt dus bij zowel een te natte als een te droge periode.

En juist die schommelingen tussen te nat en te droog zijn slecht voor de natuur: https://www.nu.nl/klimaat(...)ash-in-de-bodem.html
In de natuur zijn de effecten van de droogte van het moment ook echt al wel te zien en het komt op een heel slecht moment, een moment dat essentieel is voor de rest van het jaar.
pi_217295420
quote:
Dan hoef ik alleen een gaatje te boren naar mijn kruipruimte, daar zit die tien kuub meestal wel op voorraad. Alleen bij langdurige droogte moet ik misschien een gaatje graven. Maar voor de was wil ik toch liever schoon water hebben en raad eens hoe vaak je de tuin wilt sproeien als je grondwater slechts een halve meter diep zit.

inb4: In NH is een zwembare kruipruimte geen uitzondering en alleen bij houten vloeren een probleem.

quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2025 05:12 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Limburg kan idd geen water uit het IJsselmeer ontvangen, Drenthe ook niet. Limburg heeft wel Maasplassen natuurlijk waar toch ook wel de nodige voorraad in zit. Maar Drenthe.... Doomed.
  zaterdag 5 april 2025 @ 16:45:56 #16
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_217295441
Wat voor droogte heerst er bij de preventie?
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  zaterdag 5 april 2025 @ 16:46:31 #17
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_217295447
Tégen droogtepreventie? Áán droogtepreventie zul je bedoelen..

Want anders bereik je toch echt het tegenovergestelde van wat jij betoogt.

[ Bericht 21% gewijzigd door Whiskers2009 op 06-04-2025 10:07:52 ]
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_217299336
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2025 09:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is geen plan, het is al een wet sinds 2014 en sinds 2023 is dat uitgebreid. Daarom kunnen we daar ook naar kijken om te zien of we er van kunnen leren, ze hebben al 11 jaar ervaring met verplichte opvang van regenwater (5.000 tot 10.000 liter is trouwens wel meer dan 'een paar liter').
Ja blijft onzin. Ik heb er voor mijn nieuwbouw aangerekend en de besparingen zijn minimaal en financieel is het zelfs bij 7 euro per m3 pas na 50 jaar rendabel.

Per persoon per dag spoel je gemiddeld 30 liter weg. Voor een gezin is dat 120. Dat is 41 dagen buffer. En je zit met gigantische kosten.

Zoals altijd zitten de besparingen bij de industrie en de boeren. Niet bij de huishoudens. Die dragen overigens wel onevenredig bij aan de pot.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_217300297
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 april 2025 23:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ja blijft onzin. Ik heb er voor mijn nieuwbouw aangerekend en de besparingen zijn minimaal en financieel is het zelfs bij 7 euro per m3 pas na 50 jaar rendabel.

Per persoon per dag spoel je gemiddeld 30 liter weg. Voor een gezin is dat 120. Dat is 41 dagen buffer. En je zit met gigantische kosten.

Zoals altijd zitten de besparingen bij de industrie en de boeren. Niet bij de huishoudens. Die dragen overigens wel onevenredig bij aan de pot.
Waarom zou je altijd alles financieel rendabel willen hebben? Geld is echt niet alles. Het gaat hier om zuinig zijn met een steeds schaarser goed in Nederland en West-Europa: (drink)water. Iets essentieels voor mens en natuur.
pi_217301172
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2025 16:42 schreef 215 het volgende:

[..], Drenthe ook niet. Limburg heeft wel Maasplassen natuurlijk waar toch ook wel de nodige voorraad in zit. Maar Drenthe.... Doomed.
Haha, voor Drenthe valt dat nog wel iets mee. Via de Drentse Hoofdvaart en de Hoogeveense Vaart kan water uit het IJsselmeer een aardig eind Drenthe ingepompt worden.
pi_217301335
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2025 07:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Waarom zou je altijd alles financieel rendabel willen hebben? Geld is echt niet alles. Het gaat hier om zuinig zijn met een steeds schaarser goed in Nederland en West-Europa: (drink)water. Iets essentieels voor mens en natuur.
Waarom lees je mijn reactie maar half?
Het financiële deel is maar een klein onderdeel van het argument. Overigens wel een belangrijke want dit zorgt weer voor een stijging van de bouwkosten van ca 15k per woning.

Het is helemaal niet schaars in Nederland. Het wordt schaars doordat men alles met een noodgang afvoert voor agrarische sector en er veel verspild wordt door het bedrijfsleven. Dan moet je dat aanpakken. Niet met een overgengineerde oplossing komen voor wat wc water.

Het is al op te lossen door die sectoren net zoveel te laten betalen per m3 als de huishoudens en die gelden in te zetten voor betere berging en zuivering plus ontzilting.

[ Bericht 7% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 06-04-2025 09:25:18 ]
pi_217302908
quote:
1s.gif Op zondag 6 april 2025 09:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Het is helemaal niet schaars in Nederland. Het wordt schaars doordat men alles met een noodgang afvoert voor agrarische sector en er veel verspild wordt door het bedrijfsleven. Dan moet je dat aanpakken.
Dat dus, de landbouw vereist zulke krappe marges kwa waterhuishouding dat er in die hoek eigenlijk de problemen gecreëerd worden. Regenwater krijgt nauwelijks de tijd om in de grond weg te zakken maar een tijdje later moet er wel weer grondwater opgepompt worden.

Een watertank van 5 tot 10 kuub per woning lijkt me met name in wat dichter bebouwde gebieden een scenario voor veel problemen met verzakken en opdrijven. In mijn voortuin zou dat niet eens passen en mijn achtertuin zou er een graafmachine over het huis getakeld moeten worden.

Direct oppompen van grondwater zou nog wel kunnen zonder enorme kosten maar rendabel zal dat nooit worden met de huidige waterprijs. Ook dan praat je over een investering van al snel duizend euro en een stuk overhoop gehaalde tuin exclusief nog het leiding werk wat door huis heen moet. Haalbaar voor nieuwbouw maar slecht naderhand in te passen.
pi_217309456
In België gaat het ook over nieuwbouw of zeer substantiële verbouwingen. En die moeten blijkbaar echt substantieel zijn, want bij de grote verbouwingen van Blind Gekocht (de Belgische versie van Kopen Zonder Kijken) heb ik het nog nooit gezien. Dus nee, het gaat niet over inpassen in bestaande bouw.

En ja, ik roep ook al tijden dat we minder water moeten afvoeren voor de landbouw. De landbouw past zich maar aan aan de grondwaterstanden, ipv andersom. Maar dat maakt het nog wel een goed idee om zuinig te zijn met steeds schaarser wordend drinkwater: https://www.rivm.nl/nieuw(...)in-2030-te-voorkomen.
  maandag 7 april 2025 @ 21:59:21 #24
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217315387
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2025 02:43 schreef zetalore2 het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)e-zeer-uitzonderlijk

Toen de romeinen in Nederland kwamen zagen ze hoe de boeren op hun terpen droog probeerden te blijven, en zeiden ze, jullie kunnen beter groter denken en dijken gaan bouwen zodat het geheel beschermt wordt.

Ik denk dat voor de droogte eendezelfde grotere visie van de politiek nodig is omdat we eigenlijk veels te veel met de wind mee waaien, is het nat, dan is het nat, is het droog dan is het droog. Maar met het toenemende broeikas effect zal het steeds droger worden, en met het wanbeleid dat we hier voeren raakt de natuur helemaal naar de hoeren.

Ik snap dan ook niet dat ze hier in Nederland niet meer water reservoirs bouwen. Gewoon een paar kuilen van 1 vierkante kilometer op strategische plaatsen die gevuld worden met water in natte perioden, en die dan in droge perioden gebruikt kunnen worden zodat sproeiverboden niet meer noodzakelijk zijn. We hebben namelijk gewoon echt geen enkele plan B, als het droog wordt zijn we de klos, en we zijn nergens op voorbereid, oh nu gaat het weer regenen, dus nu maken we ons geen zorgen meer. Echt , wat is dat toch voor een nul komma nul beleid?
grondwater zat

maar dat gaat vooral naar de frisdranken industrie in Bunnik aan de voet van de Utrechts Heuvelrug , waar het lekkerste water van Nederland wordt opgepompt
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 7 april 2025 @ 22:05:54 #25
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217315445
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2025 09:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat zal vast lokaal ook aan de hand zijn, in december was dit inderdaad ook op plekken een probleem: https://www.gelderlander.(...)lemaal-vol~a696f255/

Maar dit is er ook aan de hand: https://nos.nl/l/2562259

Dat komt onder andere omdat we voor de boeren teveel water afvoeren: https://nos.nl/regio/zh-w(...)juist-drassig-gebied

En op beide zaken moet de overheid zich dus meer inrichten: we moeten meer water opvangen, die opvangplek is dan een plek waar bij teveel regenval het water heen kan en bij droogte is het een buffer waar we water uit kunnen halen. Het helpt dus bij zowel een te natte als een te droge periode.

En juist die schommelingen tussen te nat en te droog zijn slecht voor de natuur: https://www.nu.nl/klimaat(...)ash-in-de-bodem.html
In de natuur zijn de effecten van de droogte van het moment ook echt al wel te zien en het komt op een heel slecht moment, een moment dat essentieel is voor de rest van het jaar.
De enorme droogte van 2018 is nog steeds zichtbaar , mijn knoert van een Prunus boom 6 meter hoog was in 2019 bijna dood , heel klein miezerig bladstand, nauwelijks nog groei
nu pas issie weer gezond

In 2019 waren zijn er veel bossen in Duitsland dood gegaan door die droogte van 2018
Iedereen riep stikstof dit en dat, maar het was die vreselijke zeer langdurige intense droogte

op het moment valt de droogte nog wel mee, maar wat niet is kan komen ,of het een droge zomer gaat worden, weet je niet, maar grondwater is er nu nog zat

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 08-04-2025 06:50:40 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')