https://www.theatlantic.c(...)-meta-openai/682093/quote:Het Amerikaanse tijdschrift The Atlantic heeft inzicht gekregen in de database die Meta, het moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp, gebruikte voor de ontwikkeling van zijn AI-model Llama. Deze Libary Genesis (LibGen), één van de grootste illegale boekendatasets die online circuleren, bevat zo’n 7,5 miljoen boeken en 81 miljoen wetenschappelijke artikelen; auteursrechtelijk beschermde werken die zonder toestemming zijn gebruikt.
Uit rechtbankdocumenten blijkt dat Mark Zuckerberg zelf toestemming gaf om de dataset te downloaden en te gebruiken. Langs legale weg licenties verkrijgen zou te veel tijd en geld kosten. Als auteurs kunnen we niet toestaan dat er zo met ons werk wordt omgegaan.
Wat een onzin.quote:Op donderdag 3 april 2025 11:10 schreef gwn_een_user het volgende:
mensen die zelf die AI modellen gebruiken moeten er dan ook mee stoppen of hun bek houden, want anders zijn ze niet veel beter dan Meta
Ze hebben een complete illegale online database van artikelen en boeken en gebruikt. Dus als je vraagt om het hele boek na te vertellen, dan zal dat wel gebeuren inderdaad. Bovendien is altijd mogen citeren niet hetzelfde als gratis het artikel mogen lezen.quote:Op donderdag 3 april 2025 11:15 schreef Hexagon het volgende:
Maar je mag toch altijd kennis uit andermans werk citeren? Of spuugt deze AI integraal boeken van een ander uit?
Dat is op zich wel waar, maar dan moet je in eerste instantie wel weten dat Meta dat gedaan heeft. En omdat volgens mij geen enkel AI bedrijf precies vrij wil geven waar het zijn data vandaan haalt, kunnen mensen er enkel per toeval of door een interne bron binnen het bedrijf achter komen.quote:Op donderdag 3 april 2025 11:10 schreef gwn_een_user het volgende:
mensen die zelf die AI modellen gebruiken moeten er dan ook mee stoppen of hun bek houden, want anders zijn ze niet veel beter dan Meta
Of je leest het topic.quote:Op donderdag 3 april 2025 16:09 schreef ACT-F het volgende:
Had je de voorwaarden van je sociale medium maar moeten nalezen. Gratis bestaat niet.
Alsof zij zich maar iets aantrekken van de regels, want geldquote:Op donderdag 3 april 2025 20:46 schreef kipknots het volgende:
[..]
Of je leest het topic.
(Verder, meta bouwt ook gewoon een profiel over je op als je geen account hebt hoor. Ontkom je echt niet aan.)
Dat is doorgaans niet hoe LLMs werken. De trainingsdata is vaak niet zomaar beschikbaar om letterlijk uit te citeren, maar wordt voornamelijk gebruikt om een soort statistisch profiel op te bouwen van welke woorden waar betrekking op hebben en in welke volgorde die een coherent antwoord vormen op wat de gebruiker vraagt.quote:Op donderdag 3 april 2025 11:27 schreef knoopie het volgende:
Dus als je vraagt om het hele boek na te vertellen, dan zal dat wel gebeuren inderdaad.
Maar bijvoorbeeld musici doen dat niet door het stemgeluid van een ander te gebruiken. Ze gebruiken tenminste hun eigen stem. Ik ben het dan ook niet met je eens dat generatieve AI "niet zoveel anders" doet dan creatieve mensen.quote:Op vrijdag 4 april 2025 01:07 schreef Leshy het volgende:
[..]
Maar in principe doen generatieve AI-modellen wat dat betreft niet zoveel anders dan wat mensen doen - leren door naar anderen te kijken, en dat vervolgens te combineren tot nieuwe, unieke werken.
Het gaat hierbijj niet om zaken die op de Facebook/Instagram/Whatsapp/... gepost zijn.quote:Op donderdag 3 april 2025 21:09 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Alsof zij zich maar iets aantrekken van de regels, want geldToen ik me 15 jaar geleden inschreef bij FB en Twitter wist ik maar al te goed dat zij de data zich toe-eigenden. Met dien verstande heb ik nooit iets gepost waarvan ik wilde dat het auteursrecht bij mij bleef. Deel in zo'n geval je data op je eigen webruimte en plaats hooguit een link er naartoe.
Het topic gaat helemaal niet over info van facebook oid. Het gaat er over dat Meta een illegale online database heeft gebruikt om zijn model te trainen.quote:Op donderdag 3 april 2025 21:09 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Alsof zij zich maar iets aantrekken van de regels, want geldToen ik me 15 jaar geleden inschreef bij FB en Twitter wist ik maar al te goed dat zij de data zich toe-eigenden. Met dien verstande heb ik nooit iets gepost waarvan ik wilde dat het auteursrecht bij mij bleef. Deel in zo'n geval je data op je eigen webruimte en plaats hooguit een link er naartoe.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |